Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTuesday
Därför att Bitcoins används till 99% för spekulation. För att kursen ska stabiliseras så måste fler börja handla för valutan men för att fler ska börja handla så måste kursen stabiliseras (tillsammans med mycket annat som t ex bättre infrastruktur). Det är ett moment 22 som är nästintill omöjligt att komma över. Just därför nämnde jag att Bitcoins enda chans till överlevnad (enligt mig) är att man knyter värdet till något annat som t ex guldpriset. I annat fall så kommer Bitcoin bara vara något som du kan spekulera i, tjäna eller förlora mycket pengar och inte mycket annat.
För att man ska kunna
prissätta i bitcoin så krävs en mycket stabilare kurs, ja. Men inte för att kunna betala med bitcoin. Att det spekuleras beror på att man
kan göra det så enkelt. Det verkar gå ganska enkelt att börja ta betalt med bitcoin, trots en mycket omogen teknik, så något moment 22 ser jag inte riktigt. Det verkar trots allt som om branschen växer ganska duktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Tror inte Paypal behöver oroa sig för bitcoin. De avgifter de tar ut finner de flesta överkomliga för säkerheten och för smidigheten. Bitcoins avgifter är redan nu rätt höga om du räknar in alla avgifter och transaktionskostnader för snabbare service etc.
Inga avgifter är väl överkomliga om någon erbjuder avsevärt lägre avgifter. Kortbetalningar är oerhört mycket osäkrare än bitcoin, en stor del av PayPals tjänst är just att tillföra säkerhet i ett grundläggande osäkert system. Smidigheten är bara en fråga om mognad på tekniken. Hur kan du säga att bitcoins avgifter är höga när de är både frivilliga och avsevärt lägre än samtliga traditionella sätt att överföra värde?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Apropå Facit så lierade de sig faktiskt ganska framgånsrikt med Sharp när tekniken evolverade. Så det är en myt att de inte såg teknikskiftet.
Sade inte att de inte såg teknikskiftet, konstaterade bara att de inte överlevde det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Bitcoin är redan helt onödigt.
Du ser på allvar inte några fördelar med tekniken? Eller menar du bara att det är onödigt på samma vis som transistorn är onödig eftersom man kan ha ett radiorör att utföra samma jobb?