2013-11-24, 20:55
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Paypal är säkrare seriösare och mer utbrett. Bitcoin är krångligare slöare och används mer av fifflare, fifflare som gör allt för att manipulera BC kursen och blåsa naiva bitcoinnoobs.

Skämtar du? Paypal är etablerat har miljontals användare ägs av Ebay och är mycket säkert och lättanvänt för konsumenter.
Att jämföra Bitcoin och PayPal är lite som äpplen & päron. Vad jag säger är att tekniken som PayPal baserat hela sin verksamhet på, nämligen betalkort, riskerar att komma under väldigt hård konkurrens av ett öppet, säkert, anonymt och billigt alternativ i BitCoin. Det är ett teknikskifte av ganska stora mått. PayPal måste anpassa sig på ett eller annat vis, troligen genom att infoga Bitcoin i sina lösningar.

Jag är helt säker på att det inte var några större funktionella problem med Facits mekaniska räknemaskiner heller...
Citera
2013-11-24, 21:00
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Jag har också följt Bitcoins i några år och jag har insett att argumentet "kursen kommer stabilisera sig" är en myt.
Med fler aktörer, (mycket) högre kurs, bättre penetrering och större investeringar i infrastruktur och tjänster baserade på Bitcoin-protokollet, varför skulle kursen inte stabilisera sig?
Citera
2013-11-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Med fler aktörer, (mycket) högre kurs, bättre penetrering och större investeringar i infrastruktur och tjänster baserade på Bitcoin-protokollet, varför skulle kursen inte stabilisera sig?

Därför att Bitcoins används till 99% för spekulation. För att kursen ska stabiliseras så måste fler börja handla för valutan men för att fler ska börja handla så måste kursen stabiliseras (tillsammans med mycket annat som t ex bättre infrastruktur). Det är ett moment 22 som är nästintill omöjligt att komma över. Just därför nämnde jag att Bitcoins enda chans till överlevnad (enligt mig) är att man knyter värdet till något annat som t ex guldpriset. I annat fall så kommer Bitcoin bara vara något som du kan spekulera i, tjäna eller förlora mycket pengar och inte mycket annat.
Citera
2013-11-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Att jämföra Bitcoin och PayPal är lite som äpplen & päron. Vad jag säger är att tekniken som PayPal baserat hela sin verksamhet på, nämligen betalkort, riskerar att komma under väldigt hård konkurrens av ett öppet, säkert, anonymt och billigt alternativ i BitCoin. Det är ett teknikskifte av ganska stora mått. PayPal måste anpassa sig på ett eller annat vis, troligen genom att infoga Bitcoin i sina lösningar.

Jag är helt säker på att det inte var några större funktionella problem med Facits mekaniska räknemaskiner heller...

Tror inte Paypal behöver oroa sig för bitcoin. De avgifter de tar ut finner de flesta överkomliga för säkerheten och för smidigheten. Bitcoins avgifter är redan nu rätt höga om du räknar in alla avgifter och transaktionskostnader för snabbare service etc.

Apropå Facit så lierade de sig faktiskt ganska framgånsrikt med Sharp när tekniken evolverade. Så det är en myt att de inte såg teknikskiftet.
Citera
2013-11-24, 21:28
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Amazons ofta låga priser och snabba leveranser trumfar eventuella avgifter och även bitcoin har ju transaktionsavgifter som sannolikt kommer öka så småningom när och om tillräckligt mnga börjar handla med Bitcoin.
Handla på Amazon med Bitcoin via gyft.com så får du 3% lägre priser. Bitcoin möjliggör lägre transaktionskostnader genom att skala bort allt onödigt när det inte behövs. Det betyder inte att det är omöjligt att skapa företag som erbjuder de tjänster du saknar med bitcoin.

I vilket fall som helst så är din ursprungliga kritik motbevisad. Det går att göra bitcoinbetalningar reversibla med ett extra lager infrastruktur på bitcoin, precis som VISA gör med kort. Nu flyttar du målstolparna och börjar prata om något annat.
Citera
2013-11-24, 21:32
Medlem
stefffes avatar
Någon som handlat på btcx idag ännu? köpte i fredags men det har inte blivit bekräftat ännu
Citera
2013-11-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Handla på Amazon med Bitcoin via gyft.com så får du 3% lägre priser.
Gyft är ett bonussytem som ger 3% bonusrabatt vid ett senare köp omman använder bitcoins med Paypal får du 2% bonusrabatt med Gyft tror du på allvar att någon tycker att hasslet med att skaffa sig bitcoins är värt bara 1% extra i bonusrabatt jämfört med smidiga paypal?
Citera
2013-11-24, 21:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Du får nog läsa lite själv lite tidigare i tråden där jag skriver att många av de bitcoinfrälsta tar upp just det med irreversibiliteten som en av bitcoins stora fördelar men att det är ju ett jättefail eftersom irreversebilitet är en enorm nackdel för de flesta konsumenter m.fl.

Fattar du inte vad jag skriver eller? Irreversebiliteten är grundläggande för att Bitcoin skulle skapas. Gör du det reversibelt, då är gör du Bitcoin helt onödigt.
Citera
2013-11-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Fattar du inte vad jag skriver eller? Irreversebiliteten är grundläggande för att Bitcoin skulle skapas. Gör du det reversibelt, då är gör du Bitcoin helt onödigt.
Bitcoin är redan helt onödigt.
Citera
2013-11-24, 22:03
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackTuesday
Därför att Bitcoins används till 99% för spekulation. För att kursen ska stabiliseras så måste fler börja handla för valutan men för att fler ska börja handla så måste kursen stabiliseras (tillsammans med mycket annat som t ex bättre infrastruktur). Det är ett moment 22 som är nästintill omöjligt att komma över. Just därför nämnde jag att Bitcoins enda chans till överlevnad (enligt mig) är att man knyter värdet till något annat som t ex guldpriset. I annat fall så kommer Bitcoin bara vara något som du kan spekulera i, tjäna eller förlora mycket pengar och inte mycket annat.
För att man ska kunna prissätta i bitcoin så krävs en mycket stabilare kurs, ja. Men inte för att kunna betala med bitcoin. Att det spekuleras beror på att man kan göra det så enkelt. Det verkar gå ganska enkelt att börja ta betalt med bitcoin, trots en mycket omogen teknik, så något moment 22 ser jag inte riktigt. Det verkar trots allt som om branschen växer ganska duktigt.

Citat:
Tror inte Paypal behöver oroa sig för bitcoin. De avgifter de tar ut finner de flesta överkomliga för säkerheten och för smidigheten. Bitcoins avgifter är redan nu rätt höga om du räknar in alla avgifter och transaktionskostnader för snabbare service etc.
Inga avgifter är väl överkomliga om någon erbjuder avsevärt lägre avgifter. Kortbetalningar är oerhört mycket osäkrare än bitcoin, en stor del av PayPals tjänst är just att tillföra säkerhet i ett grundläggande osäkert system. Smidigheten är bara en fråga om mognad på tekniken. Hur kan du säga att bitcoins avgifter är höga när de är både frivilliga och avsevärt lägre än samtliga traditionella sätt att överföra värde?

Citat:
Apropå Facit så lierade de sig faktiskt ganska framgånsrikt med Sharp när tekniken evolverade. Så det är en myt att de inte såg teknikskiftet.
Sade inte att de inte såg teknikskiftet, konstaterade bara att de inte överlevde det.

Citat:
Bitcoin är redan helt onödigt.
Du ser på allvar inte några fördelar med tekniken? Eller menar du bara att det är onödigt på samma vis som transistorn är onödig eftersom man kan ha ett radiorör att utföra samma jobb?
Senast redigerad av 72mm 2013-11-24 kl. 22:06.
Citera
2013-11-24, 22:08
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Gyft är ett bonussytem som ger 3% bonusrabatt vid ett senare köp omman använder bitcoins med Paypal får du 2% bonusrabatt med Gyft tror du på allvar att någon tycker att hasslet med att skaffa sig bitcoins är värt bara 1% extra i bonusrabatt jämfört med smidiga paypal?
Gyft exemplifierar bitcoins lägre transaktionskostnader. Ja, jag tror Bitcoins fördelar är tillräckligt stora för att folk så småningom kommer använda bitcoins på ett eller annat sätt. Jag har också satsat en hel del pengar på denna tro och än så länge verkar marknaden belöna mig för att jag har haft rätt. Hur rätt har du haft hittills angående Bitcoin? Har någon av dina förutsägelser från April slagit in än? Vad gör dig till en auktoritet på området som är värd att lyssna på?
Citera
2013-11-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Safello.se vågar jag inte röra, de kräver personuppgifter och kommer säkerligen skicka in dina uppgifter till skatteverket. Finns mycket bättre alternativ

Fast alla företag som handlar med bitcoin i Sverige och Europa omfattas av penningtvättslagen som bland annat förbjuder anonyma konton. Så personuppgifterna kommer du inte ifrån, varken hos btcx eller Kapiton. Följer de inte lagen riskerar de dryga böter från Finansinspektionen.

Det är fortfarande betydligt lättare än att hålla på med Bitcoin än aktiehandel. Där måste man skriva en hel bok om sin privatekonomi för att få konton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in