Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-21, 14:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
"Hänna" är väl 'hit' och "dänna" 'dit'? Åtm. i Västerbotten.

Hännar och dännar, här och där i västraste Västmanland eller norra Örebro län.
Även hittner och dittner istället för hit ner och dit ner.
Citera
2013-11-21, 14:58
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
min mormor sa "gå hän" när man var ivägen. hon var från norr.

Ja precis. Nu är inte min morfar från norr men han använder det rätt ofta

Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Så teoretiska ni blir, mina herrar! Jag bidrar med ett uttryck som garanterat ingen under tretti har hört: Gammal är ändå äldst. Basta!

Gammal är äldst har man hört flera gånger Och därmed basta!
Citera
2013-11-21, 19:39
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
I vilket sammanhang sägs det? Är det bara ett skämt eller verkar det vara avsett att säga någonting?

Förutsatt att "pinka" står för "att du måste pinka" så handlar det väl hur som helst om en begäran som det inte går att säga nej till. "Nöden har ingen lag."

Han brukar säga det när jag skyller ifrån mig "Nej det var inte jag som åt upp den sista biten av kladdkakan"
"Aharu, skyll på pinka så får du gå ut"
Citera
2013-11-24, 18:43
Medlem
CarolynHaxs avatar
Det har säkert tagits upp tidigare i den här tråden, men jag tillhör den sista generationen där man begick självmord, inte tog.

Jag trodde det var en vulgärform, men häromdan stötte jag på en text i Aftonbladet där (den givetvis bortgångna) huvudpersonen tog självmord. Uttrycket upprepades ett antal gånger i texten.
Citera
2013-11-24, 18:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det har säkert tagits upp tidigare i den här tråden, men jag tillhör den sista generationen där man begick självmord, inte tog.

Jag trodde det var en vulgärform, men häromdan stötte jag på en text i Aftonbladet där (den givetvis bortgångna) huvudpersonen tog självmord. Uttrycket upprepades ett antal gånger i texten.

Det finns en stor tråd om den frågan vars inriktning jag är lite tveksam till i denna tråd.

https://www.flashback.org/t111498
Citera
2013-11-24, 21:22
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns en stor tråd om den frågan vars inriktning jag är lite tveksam till i denna tråd.

https://www.flashback.org/t111498

Oj, den var omfångsrik. Jag ögnade bara igenom några sidor på slutet. Kul att det fortfarande kan bli debatt om detta, jag trodde "ta" var vedertaget nuförtiden.
Citera
2013-11-25, 23:07
Medlem
Jofs avatar
Många härliga och användbara ord och uttryck här, som jag ska försöka berika mitt eget aktiva ordförråd med. Alltid kan det förvåna någon.

Vajert kisar och bruttor!

Kommer inte på något ovanligare slagkraftigt ord/synonym för tjejer/damer/brudar.
Vajert hittar jag inte SAOL men i Wicki.
Kisar antar jag är rätt välkänt. Efter alla stockholmsfilmer från Söder.
Norpa hör man inte längre?

Längtar till den tid då implementera och kontext är ord som ingen känner till utom några 80 åringar som fortfarande vill låta märkvärdiga.
Citera
2013-11-25, 23:19
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många härliga och användbara ord och uttryck här, som jag ska försöka berika mitt eget aktiva ordförråd med. Alltid kan det förvåna någon.

Kommer inte på något ovanligare slagkraftigt ord/synonym för tjejer/damer/brudar.

Längtar till den tid då implementera och kontext är ord som ingen känner till utom några 80 åringar som fortfarande vill låta märkvärdiga.

Jag norpar då saker fortfarande, t.ex den sista kakan på fatet
Citera
2013-11-26, 00:03
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag norpar då saker fortfarande, t.ex den sista kakan på fatet
Norpa en skorpa kan man göra bara för tillfället att rimma, om man inte är rädd för att låta som en pilsnerfilm från anno dazumal.

Språkbanken Korp har 250+ träffar (brutto) på verbet »norpa« varav ca 12 netto i Göteborgs-Posten år 2012. Finlandssvenska texter 15 netto. Ordet är knappast utdött.
Citera
2013-11-26, 11:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

När jag läste juridik i Uppsala så extraknäckte jag som hamnarbetare i Stockholms hamn. Min förman använde ofta vajert, norpa och kisar. Trevliga ord från en annan tid som jag efterhand införde i min egen vokabulär.
Citera
2013-11-26, 20:52
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
När jag läste juridik i Uppsala så extraknäckte jag som hamnarbetare i Stockholms hamn. Min förman använde ofta vajert, norpa och kisar. Trevliga ord från en annan tid som jag efterhand införde i min egen vokabulär.
Kul med gamla fina slangord!

"Vad gäspar skorpan" har jag tyvärr aldrig hört "på riktigt" men uttrycket har tydligen funnits i Stockholm (Vad är klockan?)
Citera
2013-11-26, 20:56
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Kul med gamla fina slangord!

"Vad gäspar skorpan" har jag tyvärr aldrig hört "på riktigt" men uttrycket har tydligen funnits i Stockholm (Vad är klockan?)
Jag är nionde generationens stockholmare och 59 år och jag har alltid sagt Vad gäspar spindeln? Är det månne nysvenska jag hör här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in