2013-03-11, 22:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Där går vittnesmålen isär. Prepositioner är sällan ristade i sten. I Twitter kan man se fraser som
Får verkligen dåndimpen på folk ...
Man blir tokig på folk, så då kan man väl få dåndimpen på folk. Detta för att »av folk« kunde tolkas som grammatisk agent.

Nu menade jag ursprunget och den betydelse som har med den som får det att göra. På Twitter kan jag mycket väl tänka mig att vad som helst florerar. Detsamma gäller för övrigt nutida medier av alla de slag.

Jag har svårt att se hur något [dåndimpen] som någon drabbas av ska fästas någon annan. Men strålande tider, härliga tider ger skoskav vad det lider.
Citera
2013-03-11, 22:37
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... Jag har svårt att se hur något [dåndimpen] som någon drabbas av ska fästas någon annan. ...
Man kan inte utesluta att någon fått dåndimpen just på fästmön respektive fästmannen. Egentligen hade jag tänkt bespara Ärade Kolleger associationer till genetiken, som avhandlas på ett annat forum.
Citera
2013-03-14, 22:42
Medlem
Moltas666s avatar
För oss som har väldigt gamla släktingar är ordet goddagspilt sannolikt bekant. Återigen är det via min sörmländska släktfalang som jag först snappat upp ordet.

Enligt min uppfattning är en goddagspilt en ganska ung man som försäker att vara lite lillgammal och som gärna har ett lite beskäftigt och uppmanande sätt.

I min värld är Gustav Fridolin en typisk goddagspilt.
Citera
2013-03-14, 23:07
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För oss som har väldigt gamla släktingar är ordet goddagspilt sannolikt bekant. Återigen är det via min sörmländska släktfalang som jag först snappat upp ordet.

Enligt min uppfattning är en goddagspilt en ganska ung man som försäker att vara lite lillgammal och som gärna har ett lite beskäftigt och uppmanande sätt.

I min värld är Gustav Fridolin en typisk goddagspilt.

Du har nog antingen missuppfattat eller så använder din släkt ordet lite okonventionellt. Det brukar ha med välbeställdhet och att leva livets glada dagar att göra. SASO skriver:

Citat:
(ung) man som lever i överdriven välmåga <ngt åld.>

Jag har inte full koll på brats och stekare och vad som skiljer dem åt, men goddagspilten är nog något ditåt.
Citera
2013-03-14, 23:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Du har nog antingen missuppfattat eller så använder din släkt ordet lite okonventionellt. Det brukar ha med välbeställdhet och att leva livets glada dagar att göra. SASO skriver:

Jo, jag googlade ordet och upptäckte att min släkts tolkning kanske inte helt överenstämmer med det som är brukligt.

Vi får se om någon annan har lite funderingar.
Citera
2013-03-15, 07:18
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Om man inte är någon papp-kines utan en förälskad takläggare så använder man måhända kärpapp.

Absolut, vill minnas att den grekisk-romantiske takläggarn hette Papandreous.

Edit: Nu känner jag dock pappa Hamikars ögon i ryggen. Då brukar det vara dags att skärpa
till sig.
Citera
2013-03-15, 07:39
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Jo, jag googlade ordet och upptäckte att min släkts tolkning kanske inte helt överenstämmer med det som är brukligt.

Vi får se om någon annan har lite funderingar.

Mitt exempel på "goddagspillt" (det finns säkert flera/massvis?):

Min svåger var en jävla goddagspilt! Trots en klen medioker allmänbildning
har han hela sitt vuxna liv iklätt sig i en "besserwisser-kostym", oaktat han så
ofta är fullständigt fel ute.
Min svåger hör till dem som ser "grandet i sin nästa öga – men aldrig bjälken
i sitt eget".
( Så gör väl vi flesta, lite till mans – men i mycket varierande grad ... )
Han har haft det relativt gott ställt, men inte i kraft av sig själv – utan i kraft av
ärvda pengar.
Sedan han blev änkling har han dock spelat bort rubbet på nätpoker.
63 års goddagspilt-liv är slut. Nu återstår för honom blott livets eklut.
Det är så pass illa att jag börjat tycka synd om karln. Trist.
Senast redigerad av FruGondol 2013-03-15 kl. 08:30.
Citera
2013-03-15, 08:28
Bannlyst
En goddagspilt är en lat och bortskämd person. Däremot har jag aldrig haft uppfattningen att personen är i en viss ålder. Mina föräldrar har aldrig använt ordet, men jag var lillgammal som barn och snappade upp ordet på 1970-talet. Använder det sällan i tal, dock.
Citera
2013-03-15, 12:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En goddagspilt är en lat och bortskämd person. Däremot har jag aldrig haft uppfattningen att personen är i en viss ålder. Mina föräldrar har aldrig använt ordet, men jag var lillgammal som barn och snappade upp ordet på 1970-talet. Använder det sällan i tal, dock.

Goddagspilt är inget man kan använda som skällsord eftersom få verkar veta vad det egentligen står för (inte jag heller tydligen!).

När jag, i samband med någon illuster och uppsluppen tillställning, kallade Gustav Fridolin för goddagspilt höjdes några ögonbryn i församlingen. Anledningen till att jag så elakt skändade denne man var att han i TV på ett överdrivet och snusförnuftigt sätt berättade precis hur allting fungerade i Mellanöstern efter att ha varit där i TVÅ dagar med riksdagen.

Eftersom jag själv jobbat där så insåg jag att Gustav pratade om något som han definitivt inte begrep sig på (något som tyvärr inte är helt ovanligt).

Enough said about that.
Citera
2013-03-15, 12:23
Medlem
Ja, goddagspilt är ett ord jag faktiskt hört användas av inte helt gamla personer. Synonymen däremot, bonvivant (uttalas bongvivang), tror jag är väldigt ovanlig idag.
Citera
2013-03-15, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ja, goddagspilt är ett ord jag faktiskt hört användas av inte helt gamla personer. Synonymen däremot, bonvivant (uttalas bongvivang), tror jag är väldigt ovanlig idag.

På tyska finns också Wohlleben
Senast redigerad av Redoxreaktion 2013-03-15 kl. 12:37.
Citera
2013-03-15, 13:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
På tyska finns också Wohlleben
Där får jag intrycket att „Wohlleben” / „Wohlleber” är en neutral term för välbefinnande respektive någon som mår bra. Båda förekommer tydligen som efternamn och företagsnamn i 3sat-området.

SCB:
Det finns ingen person som har efternamnet Goddagspilt.
Det finns ingen kvinna som har namnet Goddagspilt som förnamn.
Det finns ingen man som har namnet Goddagspilt som förnamn.
Har någon nämnt att goddagspilt uttalas med dubbelt tryck på god·dag - pilten [upp]lever goda dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in