Citat:
Ursprungligen postat av
Brottsfall
Ja, intressant.
Undrar vad det är åklagaren har presenterat. Någon form av röstanalys? Fast det skulle ju i så fall kunna kallas för en sorts teknisk bevisning.
Ja, men vad Clea Sangborn kallar för
teknisk bevisning och inte vet i vart fall jag väldigt lite om.
Citat:
Indicier kan väl knappast räcka för att häkta på sannolika skäl?
Bra indicier kan visst. Men de flesta riktigt bra indicier är kanske teknisk bevisning i någon form.
Citat:
Är det någon som har lämnat uppgifter som vittne till polisen? Eventuell medhjälpare/kompis på plats? Någon som 39-åringen i förtroende skulle ha erkänt brottet för?
Så kan det visst vara.
Åklagaren har begärt honom häktad på sannolika. Om det inte ens blir utredningshäktning på skälig misstanke, är det en rejäl käftsmäll för åklagaren. Då markerar häktningsdomstolen att den tycker att åklagaren fullständigt är ute och cyklar.
Sen låter det ju som om försvararen försöker att få domstolen att tycka att det föreligger särskilda skäl mot häktning, snarare än att bara - eller kanske ens i första hand - hävda att misstankesgraden inte räcker. Men om jag vore häktningsdomare, så skulle jag häkta om misstankesgraden var adekvat. Det spelar ingen roll att det var för arton år sedan - i den mån det föreligger vittnen, finns det fortfarande möjlighet att störa utredningen.