2013-11-24, 12:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blodet kan ha kommit från något tillfälle när Ploy plåstrade om sig.
Det hade mt säkert kommit ihåg: Han hade aldrig tidigare förvarat den här tejprullen i sitt badrum - så det bör ju i så fall ha varit i samband med ett av mt:s toalettbesök som VB passat på att sno åt sig en bit tejp från den rulle mt sagt sig alltid haft liggande på vardagsrumsbordet tillsammans med sina övriga airsoftprylar (sårtejpen användes till att isolera vapenkablar - eltejpen hade förpassats till farsans garage - och tejprullen torkades efter användning ren från fingeravtryck; "finn fyra fel!"). - Mt:s enda förklaring till VB:s blod på tejprullen är att den planterats i hans badrum, och det första planteringsbudet var en kille med en tatuerad spindel på halsen. När den killen visat sig ha alibi är nästa bud någon ospecificerad fiende; han vet att det är många som vill åt honom och som skulle gå över lik för att få nöjet att sätta dit honom för styckmord. Men det hade han tidigt varit fullt på det klara med och hade därför, faktiskt redan under första dagens sökning, gett sina gubbar i uppdrag att så fort han plockades in igångsätta mördarjakten.
Citat:
Hur kommer oblodigt DNA på insidan av rullen om man tappar den på kroppsdelar?
Det beror på hur resp. var rullen hamnar. Rullen kan ha studsat på en kroppsdel, för att sedan trassla in sig i VB:s hår; rullen kan ha hamnat på ett klädesplagg tillhörigt VB, osv - det finns många möjligheter.
Citat:
SKL sa inte att tejpbitarna kom från rullen som hittades i KJ:s badrum.
AS, sakkunnig och verksam inom spårgruppen på SKL, sade under rättegången i TR att man (efter att också ha tagit in andra tejprullar) sett att tejpbitarna och tejprullen hade samma utseende. Bedömningen blev därför att det handlade om samma tejp. Till detta ska då läggas att tejpen i det aktuella fallet varit delad på ett visst sätt samt kantskuren - precis som de bitar man fann på VB. Vidare ska till detta +1-utlåtande också läggas mt:s utsagor betr. ifrågavarande tejp.
Citera
2013-11-24, 12:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur jag än vrider och vänder på det så här MB miljoner gånger "bättre" alibi än KJ.
Ja, matematiskt är mer än 0 oändligt många gånger mer än 0. Men det säger inte ett dugg om hur mycket det är.
Citera
2013-11-24, 12:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Är du inte läskunnig ? Ingen påstår att MB "ska anklagas" - men han ska utredas. Ordentligt. Det får inte förekomma misstanke om att utredningen av Berg var en halvmessyr, eller att nån sorts vänskapskorruption föreligger i han fall. Är du på ?

Vad menar du med att jag inte är läskunnig, har du missat att man hänger ut MB som möjlig mördare i tråden, sedan 6 månader tillbaka, utan underlag eller stöd för detta.

Det finns ingen som helst misstanke från polisen sida att MB är inblandad och ändå försöker flera, trots den övertygande bevisningen mot KJ, att få det till att likaväl MB kan vara mördaren.

Du pratar nu om vänskapskorruption där MB går fri och folk planterat bevis hos KJ. Vad har du för stöd för ett sådan absurt påstående?
Citera
2013-11-24, 13:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det hade mt säkert kommit ihåg: Han hade aldrig tidigare förvarat den här tejprullen i sitt badrum - så det bör ju i så fall ha varit i samband med ett av mt:s toalettbesök som VB passat på att sno åt sig en bit tejp från den rulle mt sagt sig alltid haft liggande på vardagsrumsbordet tillsammans med sina övriga airsoftprylar (sårtejpen användes till att isolera vapenkablar - eltejpen hade förpassats till farsans garage - och tejprullen torkades efter användning ren från fingeravtryck; "finn fyra fel!"). - Mt:s enda förklaring till VB:s blod på tejprullen är att den planterats i hans badrum, och det första planteringsbudet var en kille med en tatuerad spindel på halsen. När den killen visat sig ha alibi är nästa bud någon ospecificerad fiende; han vet att det är många som vill åt honom och som skulle gå över lik för att få nöjet att sätta dit honom för styckmord. Men det hade han tidigt varit fullt på det klara med och hade därför, faktiskt redan under första dagens sökning, gett sina gubbar i uppdrag att så fort han plockades in igångsätta mördarjakten.
Nu gör du samma fel som FL och åklagare, vänder KJ:s gissningar mot honom. Observera att det är gissningar, inte påståenden.

KJ behöver inte ens veta att VB använde tejpen. Hon kunde ha plåstrat om tån med sin egen tejp och glömt den ovanpå skåpet.
Citat:
Det beror på hur resp. var rullen hamnar. Rullen kan ha studsat på en kroppsdel, för att sedan trassla in sig i VB:s hår; rullen kan ha hamnat på ett klädesplagg tillhörigt VB, osv - det finns många möjligheter.
Långsökt.
Citat:
AS, sakkunnig och verksam inom spårgruppen på SKL, sade under rättegången i TR att man (efter att också ha tagit in andra tejprullar) sett att tejpbitarna och tejprullen hade samma utseende. Bedömningen blev därför att det handlade om samma tejp. Till detta ska då läggas att tejpen i det aktuella fallet varit delad på ett visst sätt samt kantskuren - precis som de bitar man fann på VB. Vidare ska till detta +1-utlåtande också läggas mt:s utsagor betr. ifrågavarande tejp.
SKL Arbetsblad Dnr 2013007457:
Citat:
2013-06-11 / KAEK
Värdering: samma typ av tejp med liknande utseende i mikroskop och polariserat ljus, vilket är förväntat om bitarna kommer från rullen. Ingen sammanpassning, men tejpbitarna är delade på liknande sätt som tejpen som sitter kvar på rullen. Större skillnader mot jämförelsetejperna, men svårt att avgöra hur vanligt utseendet är eftersom vi inte har sett så många liknade tejper. Tror dock att mindre än var sjätte tejprulle ser ut så här.
Slutsatsförslag: +1

2013-06-12 / ansv
Värdering: Tejpbitarna S023 är av samma typ av tejp som tejpen på rullen S034. Förväntat resultat att de skulle se ut som så om tejpbitarna kommer från rullen än om de skulle komma från någon annan tejprulle. Jag tror inte att var sjätte tejprulle ser ut som tejpbitarna.
Slutsatsförslag: Grad +1
Två medarbetare på SKL drar slutsatsen att det är samma typ av tejp, men drar inte slutsatsen att det är samma tejp.
Citera
2013-11-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du med att jag inte är läskunnig, har du missat att man hänger ut MB som möjlig mördare i tråden, sedan 6 månader tillbaka, utan underlag eller stöd för detta.

Det finns ingen som helst misstanke från polisen sida att MB är inblandad och ändå försöker flera, trots den övertygande bevisningen mot KJ, att få det till att likaväl MB kan vara mördaren.

Du pratar nu om vänskapskorruption där MB går fri och folk planterat bevis hos KJ. Vad har du för stöd för ett sådan absurt påstående?

Det som jag har uppfattat finns det mycket starka undelag att göra mycket mer vad åklagarna har gjort. Polisen gör, om åklagarna kräver mer undersökningar, men dessa åklagare nöjer sig endast med en teori om den skyldige.
Citera
2013-11-24, 13:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Understruket är rent dravel och belyser misstanken att du faktiskt har svag läsförmåga/läsförståelse. Inte i något av mina inlägg har jag uttryckt misstanke att någon planterat bevis hos KJ (blodbesudling i KJ:s bil ?) Det blod som påträffats i KJ:s bil härrör från transport av VB:s likdelar vid i- eller urlastning från mord/styckningsplats till fyndplats. Jag har heller inte påstått att vänskapskorruption föreligger i det här fallet, men det är av största vikt att varje tillstymmelse till misstanke om att så KAN vara fallet blir undanröjt. Är du på nu då ?
Citera
2013-11-24, 13:16
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversus
Ja temperamentet hos vissa debattörer verkar stämma väl överens med en viss "maffia" familj.
Nu saknas väl bara mordhoten!

Att göra tråden allmänt osäker och otrevlig ligger naturligtvis i dessa individers intresse.
Och om man lyckas få tråden låst är ju bara en bonus.
Kanske hoppas man bli rikligt belönad av "klanens" Gudfader.

Filmen "Jägarna" kanske ändå inte är så långt ifrån sanningen/fördomarna om hur det kan se ut i dom norrländska byarna? Då krävs det naturligtvis också en i likhet med filmen extraordinär polisinsatts för att reda ut härvan.

Tyvärr verkar inte så vara fallet med denna utredning.
Jo det ät lite KKK över det hela. Trots att mordvapen, mordplats, styckningsplats, styckningsutustning saknas och en mängd olika tillhörigheter inte återfunnits ska alla svälja orden " övertygande bevisning". Dessa bevis kommer kanske hålla för brott mot griftefriden innan alla vändor i detita ärende är över om inget erkännande eller annat nytt uppdagas. Att i det här skedet elda ett kors och gömma sig med kåpor över huvudet och ropa " Hang him high" känns inte så smart.

Själv vill jag ha rätt man/män dömda för detta. Troligtvis är det KJ, men att han är ensam om detta tror jag inte. Finns både omständigheter kring MB och hans uppträdande som känns inte helt tillfredsställande när man läser Fup. Sen är det en del personer kring KJ som är lite för udda för att uteslutas som medhjälpare.
Citera
2013-11-24, 13:18
Medlem
Citat:
Nu gör du samma fel som FL och åklagare, vänder KJ:s gissningar mot honom. Observera att det är gissningar, inte påståenden.

KJ behöver inte ens veta att VB använde tejpen. Hon kunde ha plåstrat om tån med sin egen tejp och glömt den ovanpå skåpet.Långsökt.SKL Arbetsblad Dnr 2013007457:Två medarbetare på SKL drar slutsatsen att det är samma typ av tejp, men drar inte slutsatsen att det är samma tejp.

Själv tror jag, om vi nu ska gissa, att KJ efter att han har dödat VB och behövt tejp gått in på toaletten plockat upp tejprullen. Haft den i handen en sekund sen kommit på att detta är ju den tejpen som är delad och därmed svår att använda och sen släppt den direkt. Han har då haft lite blod på handskar/händer som kommit på rullen. När han sen har "städat" sin lägenhet på bevis så tänker han att han ju aldrig använde den där tejprullen så den behöver jag inte "städa" bort. Jag kan tänka mig att han har varit rätt stirrig och nervös i det läget och springer man runt i lägenheten så med hjärtat i halsgropen kan man nog göra ett sådan lätt misstag.
Citera
2013-11-24, 13:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Vilken hätsk stämning i tråden under natten, man blir mörkrädd på ljusa dagen!

Här har vi ett fall där Tingsrätten har tolkat förhör, bevis samt indicier på ett mycket bra sätt, och fått ihop en mycket stark indiciekedja som en enig rätt kallar ”Övertygande bevisning”
Men lik förb…nat så sitter några fortfarande och skriker om att Karatespåret måste utredas ”bättre”! Beror antagligen på att ett antal lokala förmågor saknar den spänning som fallet har gett dem det senaste halvåret. Vad ska man nu prata om med grannarna, på kafferasten och utanför ICA!
Undrar just hur många som har varit aningens misstänkta för mordet på VB av de som knallar runt på Bodens gator, här är en:

Och det verkar inte som att en dom mot KJ kommer att stoppa alla foliehattar från att i all framtid spekulera och dra in MB och hela hans familj samt alla hans vänner.

Om jag vore MB så skulle jag själv kontakta polisen för att be att få lämna mitt Dna. För om hans y-kromosomer inte matchar det Dna som fanns på VBs vrister, då skulle många rykten tystna ….

Jag tror som Lindhsky, det hade hjälpt föga. Om vi sen leker med tanken att åklagaren faktiskt hade tagit till den oerhört udda och juridiskt mycket tveksamma åtgärden att anhålla MB parallellt med KJ utan att hitta något vid husrannsakningarna så hade förmodligen karatespåret varit något mindre räknat i antal huvuden här i tråden. Men det hade säkert inte varit borta, för det är bara något enstaka hekto fantasifullare att hävda att det förslagna kriminalgeniet M. Berg naturligtvis hunnit städa undan alla spår efter sitt grymma mord än att hävda att han planerat det i förväg inklusive planteringen hos den stackars handikappade pojken som sen hjälpt till på traven genom diverse lögner och underliga beteenden både före och efter mordet.

Karatespåret existerar inte därför att det i objektiv mening skulle vara "dåligt utrett" (sagt av en hoper människor utan alla kunskaper i vare sig utredningsmetodik eller regelverk som styr när, hur och om man får stövla in hos folk i en brottsutredning), utan därför att ett antal personer ser verkligheten på ett fundamentalt annorlunda vis. De väger imaginära saker såsom "motiv" tyngre än teknisk bevisning och utgår i sin värdering av fakta i första hand från hur de själva uppfattar de båda misstänkta som personer snarare än vad kända fakta i målet pekar mot och allmänt logiskt tänkande. Fast de skulle säga att logiskt tänkande ger svaret att den troligaste mördaren är den som har det starkaste "motivet". Utan att ha en aning om vilken typ av motiv som kan ha funnits inom eller uppstått hos KJ under kvällen pga olika omständigheter. Men det tankefelet lär ingen bli varse hos sig själv. Och därmed lär den här tråden kunna fortsätta tills den dag rapport kommer från rättspsyk om att KJ börjat prata. Något man för alla inblandades skull får önska inträffar inom en inte allför avlägsen framtid.
Citera
2013-11-24, 13:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Japp, och dessa spår räcker gott och väl att fälla honom "bortom allt rimligt tvivel".

Case closed.

Kvalificerat mumbo jumbo - case NOT closed. Mycket återstår innan fällande dom vunnit laga kraft. Ett bra förhållningssätt och välfunnet ordspråk är att inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten - it aint over 'til the fat lady sings.
Citera
2013-11-24, 13:22
Medlem
highfives avatar
När det gäller MBs avloppsrenovering så undrar jag om det inte kan ha varit en rörkrökarbil som parkerat i närheten av MBs bostad i mitten av maj. MB bor i ett villaområde och har man spanat på honom kanske det var från en skåpbil med dekaler på en rörtång eller liknande.
Citera
2013-11-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sbl
många amatörspanare här .. dom har fallit har ni missat den lilla detaljen?

Citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det finns ingen dom än. Det finns ett beslut:
Citat:
"Enligt tingsrättens bedömning har övertygande bevisning förebringats om att den tilltalade begått åtalad gärning. Tingsrätten har konstaterat att det är behövligt med en rättspsykiatrisk utredning för att bedöma valet av påföljd och beslutet att den tilltalade ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning för att klarlägga att om han begått gärningen under påverkan av en psykisk störning och om det därför finns hinder mot att döma honom till fängelse samt om det finns förutsättningar att lämna över honom till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Tingsrätten har också beslutat att den tilltalade också fortsättnings ska vara häktad.

Det begärda utlåtandet ska avges inom fyra veckor från det att beslutet om undersökning kommit in till undersökningsenheten. När utlåtandet inkommit till tingsrätten komemr målet att sättas ut till fortsatt huvudförhandling."

Tingsrätten kommer alltså att döma 22-åringen, men vi vet inte än hur domstolen kommer att formulera sina domskäl. Som jag har skrivit tidigare så hoppas jag på noga genomarbetade domskäl, något jag tror att tingsrätten kommer att bemöda sig om då mordåtalet bygger på en indiciekedja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in