2013-11-24, 13:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Citerar mig själv:

Tingsrätten kommer alltså att döma 22-åringen, men vi vet inte än hur domstolen kommer att formulera sina domskäl. Som jag har skrivit tidigare så hoppas jag på noga genomarbetade domskäl, något jag tror att tingsrätten kommer att bemöda sig om då mordåtalet bygger på en indiciekedja.

Vi kan hoppas på en lika välskriven och välmotiverad dom som den i Flakbölemålet. Jag har f.ö. träffat den domaren (Jörneklint) vid några tillfällen och kan intyga att han är en både synnerligen intelligent och sympatisk person.
Citera
2013-11-24, 13:30
Medlem
Ang Blodet i bagaget.

Borde det inte vara mer blod i bagaget.
Ser man på blodet på kanten så
borde väl det ha avsatt blod även till höger om blodfläcken
som fínns på mattan.

http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg
Citera
2013-11-24, 13:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ang Blodet i bagaget.

som fínns på mattan.

Kanske inte om hon varit död ett par veckor innan hon placerades i bakluckan?
Citera
2013-11-24, 13:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Understruket är rent dravel och belyser misstanken att du faktiskt har svag läsförmåga/läsförståelse. Inte i något av mina inlägg har jag uttryckt misstanke att någon planterat bevis hos KJ (blodbesudling i KJ:s bil ?) Det blod som påträffats i KJ:s bil härrör från transport av VB:s likdelar vid i- eller urlastning från mord/styckningsplats till fyndplats. Jag har heller inte påstått att vänskapskorruption föreligger i det här fallet, men det är av största vikt att varje tillstymmelse till misstanke om att så KAN vara fallet blir undanröjt. Är du på nu då ?

Du skriver följande...

"Det får inte förekomma misstanke om att utredningen av Berg var en halvmessyr, eller att nån sorts vänskapskorruption föreligger i han fall."

Jag anser att du antyder att så kan vara fallet, och det har inte med lässvårigheter att göra utan snarare ditt sätt att uttrycka dig.

Klarar du verkligen inte av att se att MB är avförd därför att inget talar för att han är inblandad i mordet. Polisen har ingen misstanke om att MB skulle vara inblandad och han är därför inte aktuell i utredningen. Det finns ingenting som framkommit, i polisutredningen eller här i tråden, som på minsta sätt har förändrat detta faktum.

Du har genomgående hållit en ganska låg kvalite i tråden med vilt spretande teorier om ritualmord, gangbangs och annat skit så från din sida kan man förvänta sig allt möjligt, så länge som inte fakta stödjer det för det är inte spännande nog för dig.

Om MB är gärningsmannen så har han även planterat bevisningen hos KJ, det är den enda rimliga förklaringen. De som vill tro att alla dessa indicier och omständigheter som pekar ut KJ uppstått på grund av en massa slumpvisa omständigheter kan inte vara frisk. Det finns dessutom ingenting som talar för att MB och KJ i samförstånd har delat på bördan att döda henne och sedan stycka och dumpa hennes kropp.
Citera
2013-11-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Det jag tänkte var att blodet på listen är
ju ända till knapplåset och det borde
väl ha smetat av sig även på mattan.
Citera
2013-11-24, 13:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Det jag tänkte var att blodet på listen är
ju ända till knapplåset och det borde
väl ha smetat av sig även på mattan.

Ok. Kan vara så att det inte var så mycket som hamnade på listen, men som ändå var synligt för blotta ögat för den som lastade i kroppen/delarna. Sedan har det torkats av utmed listen med, papper, trasa eller liknande. Kan ju vara delvis koagulerat blod och då rinner det inte så lätt. Sen är det väl ett visst avstånd mellan listan och mattan också, men hade det varit "färskt och lättflytande blod" så borde det runnit ner mot mattan efter kanten av plast eller plåt. Har inte sett någon bild där man demonterat listan eller foto tagit inne i bagageet. Detta med blods egenskaper överlåter jag till någon annan med mer kunskaper.
Citera
2013-11-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Av TR ja, men inte av mig. Åklagarna har mer svärtat fast KJ än presenterat bevis mot honom.
FUP har brister för den åtalade i både negativ och positiv mening. Samt att det saknas en utredning på en helt annan person. Jag är inte övertygad.

Du skall få ett tips i all välmening, begär ut slasken, det blir lite kostsamt men eftersom du verkar ha svårt att sova så vore det att rekommendera, där får du med stor sannolikhet svar på din fråga om utredd tränare eller inte. Lycka till !
Citera
2013-11-24, 14:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Själv tror jag, om vi nu ska gissa, att KJ efter att han har dödat VB och behövt tejp gått in på toaletten plockat upp tejprullen. Haft den i handen en sekund sen kommit på att detta är ju den tejpen som är delad och därmed svår att använda och sen släppt den direkt. Han har då haft lite blod på handskar/händer som kommit på rullen. När han sen har "städat" sin lägenhet på bevis så tänker han att han ju aldrig använde den där tejprullen så den behöver jag inte "städa" bort. Jag kan tänka mig att han har varit rätt stirrig och nervös i det läget och springer man runt i lägenheten så med hjärtat i halsgropen kan man nog göra ett sådan lätt misstag.
Hur kunde VB:s oblodiga DNA hamna både på utsidan och insidan av tejprullen? Varför blev inget annat han rörde vid blodigt, när han stirrig och nervös sprang runt i lägenheten?
Citera
2013-11-24, 14:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror som Lindhsky, det hade hjälpt föga. Om vi sen leker med tanken att åklagaren faktiskt hade tagit till den oerhört udda och juridiskt mycket tveksamma åtgärden att anhålla MB parallellt med KJ utan att hitta något vid husrannsakningarna så hade förmodligen karatespåret varit något mindre räknat i antal huvuden här i tråden. Men det hade säkert inte varit borta, för det är bara något enstaka hekto fantasifullare att hävda att det förslagna kriminalgeniet M. Berg naturligtvis hunnit städa undan alla spår efter sitt grymma mord än att hävda att han planerat det i förväg inklusive planteringen hos den stackars handikappade pojken som sen hjälpt till på traven genom diverse lögner och underliga beteenden både före och efter mordet.
Och hade det hittats övertygande bevis mot MB hade inte KJ-spåret varit borta, för det är bara något enstaka hekto fantasifullare att hävda att det förslagna kriminalgeniet KJ naturligtvis hunnit städa undan alla spår efter sitt grymma mord än att hävda att han planerat det i förväg inklusive planteringen hos den stackars missförstådda karatetränaren som sen hjälpt till på traven genom diverse lögner och underliga beteenden både före och efter mordet.
Citera
2013-11-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant analys och visst är tanken på en kropp som legat direkt i KJ:s baklucka med tejpad påse runt huvudet mm och ändå inte har några spår av mattfibrer nånstans märklig.

Nu är det ju så att det saknas en större ryggsäck på cirka 120 liter eller åtminstone en dryg meters höjd bland KJ:s tillhörigheter enligt flera förhörda (FUP s 1238-1239, 1321, 1432) även om han själv hävdar att han inte ägt någon sådan. En skribent i tråden gjorde en ganska noggrann utredning på om det skulle vara möjligt att få ner offrets styckade kropp i en säck av sån storlek och kom fram till att det borde det vara.

Ja, jag har skrivit en del om det här med ryggsäcken. Men 22-åringens kompisen och 22-åringens pappa uppger lite olika ryggsäckstyper. Beroende på vad det nu var för en ryggsäck så kan det vara mer eller mindre möjligt att få ner en torso med armar i den. Inte uteslutet i den mindre modellen, men lite enklare i den större som kompisen hävdar skulle finnas.

Några inlägg om ryggsäcken:
https://www.flashback.org/p46169744#p46169744
https://www.flashback.org/p46170929#p46170929

Citat:
I mina ögon (och flera andras) är den här ryggsäcken lite av en "felande länk" som liksom förklarar varför besudlingarna var så pass små och varför den åtalade inte upptäckt dem. Han trodde helt enkelt inte att den inslagna kroppen (kroppsdelarna) i säcken skulle kunna läcka och har därför inte brytt sig om att kolla så noga efter. En förklaring till den ringa blodmängden kan också vara att biltransporten inte skett i nära anslutning till styckningen. Nu kommer vi dock in på de delar där frågetecknen är som störst. Vad hände egentligen? Mycket tyder på att kroppen kan ha förvarats vid värnet där hunden markerade på flera platser. Men hur kom den dit?

Det är märkligt att många i tråden inte verkar förstå hur besvärande det här med ryggsäcken är för KJ. Antingen minns åtminstone fyra personer helt fel oberoende av varandra om att han ägt en större ryggsäck och dessutom haft den i lägenheten senast i slutet av april. Eller så ljuger han. Och ljuger han, då finns det bara en rimlig förklaring till varför han ljuger.

Det är besvärande ja. Det är konstigt att inte åklagaren tog upp frågan om en försvunnen ryggsäck i förhör med 22-åringen under rättegången. Både 22-åringens pappa samt kompisen har ju uppgett (även om deras uppgifter skiljer sig åt om vilken typ av ryggsäck det var) att det ska finnas någon typ av ryggsäck, som sen inte hittades vid husrannsakan.

Minns inte helt vad det står i FUP, men om ryggsäcken har väl 22-åringen bara sagt att han inte vet var den är.

Pelleblaue har en poäng. Är man oskyldig borde det väl inte finnas några större hinder i att försöka hjälpa polisen att hitta ryggsäcken. Det skulle vara om 22-åringen verkligen glömt såpass att han inte alls kan minnas var den är. Men borde inte polisen kunna ha nystat i frågan ändå, se hur mycket som gick att få fram?
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Om en ryggsäck skulle saknas, borde han utan problem med polisens hjälpa kunna finna densamma, polisen har ju resurser, och inget hinder kan föreligga om man anser sig oskyldig.

Citat:
- Inga förklaringar till egna saker(ryggsäck/stämjärn/säng) som för utredningen blir helt vitala
Citera
2013-11-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ang Blodet i bagaget.

som fínns på mattan.

Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Ja, och kanske inte om kroppen dessutom förvarades i en ryggsäck (eller väska eller emballerad).
Citera
2013-11-24, 14:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja, jag har skrivit en del om det här med ryggsäcken. Men 22-åringens kompisen och 22-åringens pappa uppger lite olika ryggsäckstyper. Beroende på vad det nu var för en ryggsäck så kan det vara mer eller mindre möjligt att få ner en torso med armar i den. Inte uteslutet i den mindre modellen, men lite enklare i den större som kompisen hävdar skulle finnas.

Några inlägg om ryggsäcken:
https://www.flashback.org/p46169744#p46169744

Det är besvärande ja. Det är konstigt att inte åklagaren tog upp frågan om en försvunnen ryggsäck i förhör med 22-åringen under rättegången. Både 22-åringens pappa samt kompisen har ju uppgett (även om deras uppgifter skiljer sig åt om vilken typ av ryggsäck det var) att det ska finnas någon typ av ryggsäck, som sen inte hittades vid husrannsakan.

Minns inte helt vad det står i FUP, men om ryggsäcken har väl 22-åringen bara sagt att han inte vet var den är.

Pelleblaue har en poäng. Är man oskyldig borde det väl inte finnas några större hinder i att försöka hjälpa polisen att hitta ryggsäcken. Det skulle vara om 22-åringen verkligen glömt såpass att han inte alls kan minnas var den är. Men borde inte polisen kunna ha nystat i frågan ändå, se hur mycket som gick att få fram?

Med tanke på KJ specialintresse för militärprylar så tror jag att han har full koll på varenda pinal som kan kopplas till airsoft och militär. Att han glömt var ryggsäcken finns tror jag inte ett dugg på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in