Citat:
Ursprungligen postat av
defactoretard
När jag upptäckte bitcoin var jag själv sugen att slänga in lite pengar. När jag läste om delay med transaktioner från bank till bitcoins så började allting kännas lite otympligt och orkade inte riktiga göra det.
Intressant aspekt här är att de flesta tänker på en sån här sak som att bitcoin skulle vara omständlig att hantera. Det visar hur hög friktion det är för att förstå nya tekniker - det är ju nämligen
de andra valutorna det är fel på. Bitcoin-transaktioner är smidiga.
Det tog ett tag innan jag själv svängde runt där och insåg vart felet låg, trots att det egentligen är självklart. Och då är jag ändå ovanligt exponerad för bitcoin.
Som investering är det som de flesta andra: Har man ett djupt intresse har man en fördel, har man inte det är det gambling (om man inte råkar känna rådgivare med rätt intresse osv).
Om bitcoin skapar en rejäl spekulationsbubbla hamnar några på toppen av den med alla sina besparingar. Det kommer vara de ointresserade, lata, pengagiriga suckers. Som vanligt. Respektabla människor har ingen anledning alls att vara rädda för volatila marknader. Handla med förnuft, var alltid robust mot att kursen går ner på noll och se till att andas när marknaden svänger.
Men som sagt, saknas intresset är det alltid svårt att göra en bra investering. Ska ni in och veva ändå, se till att kompensera för hur man svarar på allmän hysteri. Kroppen vill köpa och sälja i fel lägen.
Som
teknik däremot.. de som har mod, förstånd och inte minst är open minded nog att se detta för vad det är har fått en glimt rakt in i framtiden. Och det gäller absolut inte bara valuta-lösningar.