2013-11-24, 08:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Just det, i förhören säger KJ klockan 21. I TR säger KJ klockan 20:30. Vilket uppgift anser du är den mest sanningsenliga som vi ska tro på?

Hela fallet hänger på att det är bevisat att VB inte lämnade KJ klockan 21, möjligtvis lägenheten men inte KJ. Det är därför det finns ett fall överhuvudtaget och det är även en av orsakerna till att KJ sitter där han sitter.
Citat:
Det är helt rätt, helt omöjligt att komma ihåg sådana detaljer, men KJ hävdar med bestämdhet att det var 21 genom alla 30 förhör, men i TR hävdar han med bestämdhet att det var 20:30.

Men han använder ett tv-porgram som stöd för sin tidsuppgivelse och det var ett dubbelavsnitt den kvällen där ett avsnitt slutade 20:30 och ett 21:00.

Men just nu, med den information vi känner till, så spelar klockslaget ingen som helst roll för utvecklingen i fallet.
KJ hänger upp tidpunkten när VB gick på att Family Guy tog slut. Före Family Guy, som hade dubbelavsnitt kl 20 och kl 21:30, gick Simpsons, ett dubbelavsnitt kl 19 och kl 19:30. Simpsons och Family Guy är båda tecknade och påminner om varandra. Han kan ha tagit fel på program och VB gick kl 20, eller t.o.m kl 19:30.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-24 kl. 08:44.
Citera
2013-11-24, 08:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ hänger upp tidpunkten när VB gick på att Family Guy tog slut. Före Family Guy, som hade dubbelavsnitt kl 20 och kl 21:30, gick Simpsons, ett dubbelavsnitt kl 19 och kl 19:30. Simpsons och Family Guy är båda tecknade och påminner om varandra. Han kan ha tagit fel på program och VB gick kl 20, eller t.o.m kl 19:30.

Just det, det verkar vara tv-programmen han använder sig av för att tidsbestämma när hon gick.

Du menar att han verkligen skulle kunna ta fel med så många timmar och desutom blanda ihop programmen. Ja, man kan säkert inte utesluta att han kan ha tagit miste. Personligen tror jag att hon borde gått före 19:30 för att hinna hem och äta som hon brukar.

Jag tror han inte ville släppa hem henne och att något hände i den städade hallen mellan 18:40 och 19:30. Därav så kunde hon inte svara på MBs sms kl 19:31.
Citera
2013-11-24, 09:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Just det, det verkar vara tv-programmen han använder sig av för att tidsbestämma när hon gick.

Du menar att han verkligen skulle kunna ta fel med så många timmar och desutom blanda ihop programmen. Ja, man kan säkert inte utesluta att han kan ha tagit miste. Personligen tror jag att hon borde gått före 19:30 för att hinna hem och äta som hon brukar.

Jag tror han inte ville släppa hem henne och att något hände i den städade hallen mellan 18:40 och 19:30. Därav så kunde hon inte svara på MBs sms kl 19:31.
I TR sade mamman att Ploy skulle vara hemma någon gång mellan 18-21.
Citat:
Ursprungligen postat av NSD dag 3
MF: Pratade ni om en ungefärlig tid när hon skulle komma för att äta middag?
av Nils Johansson 13:45

- Nej, vi pratade inte om tid. Men hon skulle komma hem ungefär mellan 18-21.
av Nils Johansson 13:45
Det tar Mr Google 46 minuter att gå hem, alltså borde hon ha gått ca kl 17:15 - 20:15.
Citera
2013-11-24, 09:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
I TR sade mamman att Ploy skulle vara hemma någon gång mellan 18-21.

Det tar Mr Google 46 minuter att gå hem, alltså borde hon ha gått ca kl 17:15 - 20:15.

Hmm, 18-21 är en stor skillnad i tid och som mamma borde man kunna specificera tiden bättre än så när hon normalt brukar komma hem för att äta.

I förhören säger hon att VB brukar komma hem mellan 19-20 för att äta, vilket låter mer rimligt.

Jag tror aldrig att hon ens tänkte tanken att promenera hem. Hon brukar alltid ringa och be om skjuts och 46 minuter är en bra promenad.
Citera
2013-11-24, 09:23
Medlem
många amatörspanare här .. dom har fallit har ni missat den lilla detaljen?
Citera
2013-11-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sbl
många amatörspanare här .. dom har fallit har ni missat den lilla detaljen?

Den detaljen hade iaf jag missat, vad blev domen?
Citera
2013-11-24, 09:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

http://www.svtplay.se/klipp/1611811/aklagaren-ulrika-schonbeck-om-beslutet
Citera
2013-11-24, 10:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Nej, dom har inte fallit ännu, det som är klart är att TR anser att bevisen är övertygande, vilket är ett minimikrav för att kunna begära att den tilltalade ska genomgå en RPU.

Efter att den är klar kommer rättegången att återuppta igen och om ingenting nytt då framförs så kommer man att meddela en dom.
Citera
2013-11-24, 10:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur ska då detta förklaras?I andra stycket står:Frånsett ovanstående: Det fanns tio tejpbitar i VB:s hår och på hennes hals. Dessa tejpbitar härrörde - enl. SKL - från den tejprulle som hittats hemma hos mt. Om tejpbitarna använts till att tejpa ihop ett plastemballage, kan då inte mt - bara för att ta ett exempel - ha tappat rullen på någon av de likdelar han höll på att försluta? - Eller ett annat exempel: Om mt fått för sig att tejpa ihop sårkanterna, kan VB:s dna under den hanteringen ha överförts till tejprullen? - Om mt förvarat rullen i sin jackficka tillsammans med VB:s glasögon eller någon annan av hennes tillhörigheter..? - Om mt temporärt hängt rullen på VB:s likstela fingrar? - Osv. - Varför skulle VB ha hanterat en rulle sårtejp av vilken mt säger sig ha använt bortåt 5 m till sina airsoftkablar - och att enda anledningen till att rullen befunnit sig i hans badrum var att han kan ha tagit upp den ur sin jackficka när han skulle tvätta? Härtill säger han ju också att han hela tiden försökt att få tejprullen rätt, dvs han ville inte att den skulle dela sig.
Blodet kan ha kommit från något tillfälle när Ploy plåstrade om sig. Hur kommer oblodigt DNA på insidan av rullen om man tappar den på kroppsdelar?

SKL sa inte att tejpbitarna kom från rullen som hittades i KJ:s badrum.
Citera
2013-11-24, 10:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Blodet kan ha kommit från något tillfälle när Ploy plåstrade om sig. Hur kommer oblodigt DNA på insidan av rullen om man tappar den på kroppsdelar?

SKL sa inte att tejpbitarna kom från rullen som hittades i KJ:s badrum.

Ska bli intressant att se hur rätten har resonerat kring tejprullen eller om de helt bortsåg från den.

Men klart är att det känns som det finns ett samband mellan en blodig tejprulle och tejpbitarna på den mördade kvinnan. Annars finns det ytterligare en tejprulle någonstans som har använts.
Citera
2013-11-24, 10:22
Medlem
highfives avatar
Läser nattens skörd av inlägg och hoppades hitta några intressanta inlägg om antingen KJ skyldighet via nya teorier om den avskrivna mordplatsen och sängar som rullats ut ur lägenheten eller intressanta alternativ teorier. Inte det. Konstaterar att två användare startade upp en dålig stämning som inte har med försvar av huvudfårans tankegångar att göra. Att i affekt börja kalla andra användare för miffons och centralmuppar fick sitt pris. Hoppas dessa kan komma med en kortfattad ursäkt.

Inte till mig personligen utan kanske till de som är mer känsliga. Själv krutade jag på i ett inlägg vid midnatt och ber naturligtvis om ursäkt för det.

Nog om det. Det enda vettiga jag läste var angående tips som lämnats till polisen och som inte följts upp. Läser man Fup så har iaf jag inte läst att något tips varit avgörande för fallet. Brukar bra tips framgå i ett Fup?
Citera
2013-11-24, 10:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis lika mycket som talar för att KJ är GM. Finns absolut ingenting som knyter honom som person till mordet. Det finns spår som knyter honom till spåren, men inte till mord och styckning.

Vänligen berätta vad som knyter honom till brotten. Det finns bara indicier som dock lämnar öppet fält för alternativa gärningsmän, tyvärr är det så.

Och jo, jag tror att KJ är mördaren och lämnar öppet gör hjälp med dumpning och styckning.

Japp, och dessa spår räcker gott och väl att fälla honom "bortom allt rimligt tvivel".

Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in