2013-11-23, 21:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
vi är fler än jag som inte delar din åsikt. Därför diskuteras ämnet. Om fallet är avslutat för vissa så kan väl vi andra få fortsätta diskussionen ändå utan dessa upprepade mothugg?
Flashback är ett yttrandefrihetsforum. Alla har rätt att framföra sin åsikt här, inom ramarna för forumets regler. Men det betyder att också "mothugg" täcks av Flashbacks yttrandefrihetsambitioner. Yttrandefriheten på Flashback får absolut inte tolkas som en rätt att föra fram sin uppfattning oemotsagd. Tvärtom, "mothuggen" är en stor del av poängen med Flashback.
Citera
2013-11-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Flashback är ett yttrandefrihetsforum. Alla har rätt att framföra sin åsikt här, inom ramarna för forumets regler. Men det betyder att också "mothugg" täcks av Flashbacks yttrandefrihetsambitioner. Yttrandefriheten på Flashback får absolut inte tolkas som en rätt att föra fram sin uppfattning oemotsagd. Tvärtom, "mothuggen" är en stor del av poängen med Flashback.
Det är klart! Men vill man komma någonstans i en diskussion så bör man fylla den med något konstruktivt, och inte försöka döda den. Konstruktiva mothugg välkomnasabsolut, det håller igång diskussionen.
Citera
2013-11-23, 21:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ingenting utesluter att allt DNA härrör från blod: "blod/DNA".
Jodå, kolla formuleringarna på sid 299:
Citat:
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Citat:
I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen) påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I första styckets första mening används orden besudlingar och blod. I andra styckets första mening används orden områden och DNA. Blod skapar besudlingar, det gör inte DNA. Det är DNA utan blod i andra stycket.
Citat:
Vems skulle den annars vara? - VB:s? - Mt har ju vidgått att det är hans rulle - och någon annan rulle med den delningen hittades inte i hans bostad.
Ja, VB:s. Det motiverade jag förra gången svarade dig, och medgivandet att rullen är hans är inte trovärdigt.
Citat:
Han genomsökte handskfacket (där den röda plastfickan låg).
Alltså är det troligt att han har tagit den därifrån.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-23 kl. 21:34.
Citera
2013-11-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

DB: Raubtier nästa?
May 4 at 5:07pm · Like

ME: nje. skulle nog inte passa in där.
May 4 at 5:08pm · Like

Raubtier= köttätare; rovdjur
[/i]

bra grävt ang bilen. Raubtier syftar säkert till industrimetalbandet, kanske han var lik nån i bandet på bilden?
Citera
2013-11-23, 21:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man märker att FL saknar förståelse för funktionshindret tydligt vid förhöret om tejpen. Förenklat:
- Är det din tejp? frågar FL och visar en bild.
- Ja
- Hur kom VB:s blod på den?
- Någon måste ha planterat det.

Både FL och KJ utgår från att det är hans tejp, trots att han bara ser den på bild. Och då kan inte KJ komma på någon annan förklaring än att den har planterats. Och det används mot honom, trots att det är en gissning.
Jag får dock lov att erkänna att jag aldrig har hört att aspies skulle vara specifikt benägna att svara ja på frågor om huruvida de äger prylar som inte är deras. Eller för den delen att svara sakligt fel på ledande frågor. Om KJ har svarat ja, så har han rimligen gjort det för att han har trott att tejprullen är hans. Antingen för att den faktiskt är det, eller därför att han blandar ihop den med en annan, snarlik tejprulle, som verkligen är hans.
Citera
2013-11-23, 21:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag får dock lov att erkänna att jag aldrig har hört att aspies skulle vara specifikt benägna att svara ja på frågor om huruvida de äger prylar som inte är deras. Eller för den delen att svara sakligt fel på ledande frågor. Om KJ har svarat ja, så har han rimligen gjort det för att han har trott att tejprullen är hans. Antingen för att den faktiskt är det, eller därför att han blandar ihop den med en annan, snarlik tejprulle, som verkligen är hans.
Där är vi överens.
Citera
2013-11-23, 22:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
En intressant motsägelse på sidan 991:

Det är också intressant att sökningarna på KJ:s bil började ca fyra veckor innan VB försvann, den 1 april, sid 1475. Om jag vore konspiratoriskt lagd skulle jag säga att början av planläggnngen av mordet började där.

Nä det är inte ett dugg intressant, även om du fick med dig en och annan konspirationstroende på den där skrivningen.

Gå tillbaka och läs FUP igen så inser du säkert var någonstans du gjort fel i tankekedjan.
Citera
2013-11-23, 22:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Det är klart! Men vill man komma någonstans i en diskussion så bör man fylla den med något konstruktivt, och inte försöka döda den. Konstruktiva mothugg välkomnasabsolut, det håller igång diskussionen.

On the contrary kompis. En seriös diskussion i en tråd av den här typen innefattar bl.a. att man försöker döda alla försök att få tråden att sväva iväg i nonsens som beror på vantolkningar av kända uppgifter eller rena faktafel. Jag gör mitt bästa för att dra upp sån skit i ljuset. Från de senaste två dygnen (jag har av barmhärtighetsskäl anonymiserat "bidragsgivarna")

- Miffo1 påstår att en av flera tänkbara förklaringar till blodbesudlingarna i bagageluckan på KJ:s bil är att blodet kommer från kadavret efter hunden "Grabben" (Miffo1 verkar har missat att blodet i är DNA-bestämt inte bara till att vara mänskligt utan också med högsta tänkbara matchning mot offret. Bortsett då från att "Grabben" enligt sin husse transporterades till sista vilan i älven ett par hundra meter från huset på en pulka)

- Miffo2 påstår att en tänkbar teori är att VB gått en promenad till "karatetränaren" från VB för att få skjuts hem och slippa gå hela vägen till sin bostad (Miffo2 har inte gjort den elementära prövningen av sin "teori" att kolla Quarrels utmärkta Bodenkarta. I så fall hade Miffo2 insett att tränarens bostad ligger i rakt motsatt riktning jämfört med offrets och att det faktiskt är en kortare promenadsträcka från KJ:s lägenhet till offrets bostad än vad det är till tränarens)

- Miffo3 påstår att det var en anmärkningsvärt hög kontaktfrekvens mellan karatetränaren och offret under de sista dagarna i hennes liv. I själva verket förekom det ovanligt få kontakter mellan dem den sista veckan hon levde (av 12 mätveckor kom den på 11 plats), den sista dagen var kontakterna klart under genomsnittet och även de två dagar som hade flest kontakter stack inte på något vis ut, det fanns veckor tidigare under året som hade ungefär så många kontakter per dag i snitt

Jag är lite snällare mot personer som kommer in i tråden första gången med påståenden som svär mot kända fakta. När det gäller kända "bidragsgivare" ser jag inget som helst skäl att visa någon förskoning. Dessa har redan fått en tydlig fingervisning om att de kan få brallorna nerdragna om de börjar påstå saker som direkt motsägs av fakta. Vill de ändå fortsätta med sin "teorier" utan att ens orka kolla om "teorierna" ens är teoretiskt möjliga så är det bara rätt åt dem om de får stå med rumpan bar och andra kanske får en nyttig varning att inte förstöra tråden med ren skit.
Citera
2013-11-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Personligen tror jag att KJ sagt något eller gjort oskyldiga närmanden på VB och då har hon tagit upp telefonen demonstrativt och slagit in numret och den där stjärnan eller fyrkanten innan för att lura KJ att hon ringer 112 om han försöker igen. Jag tror inte att hon varit särskilt rädd just då utan ska bara köra ett av sina hot. Sen har en liknande mening kommit " - Alltså KJ, vi är bara kompisar, fatta det! Jag vill inte ha sex med dig. Jag vill bara ha sex med MB. Han är så mycket mer man än vad du är. ".

Följdscenario #1 - Mordet har trots allt hänt i lägenheten.

Stryptag! Han tror VB dör. Han drar in henne i sängen som nu har försvunnit.

Inne i TV-serievärlden som han är kör han en DEXTER (som han har pratat om i förhör har jag för mig) för att undvika spår i lägenheten. Plastar in delar av ett rum. I normala fall hade jag skrattat om någon sagt detta men med tanke på hur ofta han hänvisade till tv-serier och hur lite spår man hittat så vet i fan om det ändå inte finns en liten chans att det har hänt.

Plötsligt märker han att VB inte är död trots allt.

Det fixar han med flertalet hugg med det där eventuella verktyget folk har sett hemma hos honom.

Nu måste han få ut kroppen. Han har en fet ryggsäck. Han har ett duschskynke. Han har inte rätt verktyg. Han har två saker han nu måste göra. 1. Göra sig av med hennes telefon. 2. Åka till sina föräldrar och hämta redskap han behöver för att stycka kroppen eventuellt material han behöver för att kunna bränna den sen. Styckningen är till för att kunna få ut den ur lägenheten.

Det som talar emot detta är att man inte hittat spår i lägenhet efter en styckning. Det verkar ju också som han har tömt henne på blod och det har man inte hittat spår från.

Följdscenario #2 - Mordet har inte hänt i lägenheten.

Om mordet inte har hänt i lägenheten så tror jag helt enkelt att de har varit förbannade på varandra, av samma anledning som jag skrev tidigare. Men han har ändå lovat att skjutsa henne hem. Men så har han ökat farten och kört någonstans där han i lugn och ro kan mörda henne. Sen hem till föräldrarna och hämtat verktyg för en styckning.
Ja du kan ha rätt i det mesta här. Jag själv tror inte på att hon dog i lägenheten men chansen finns ju att han gjort det. Är något som säger mig att det har hänt något i fastigheten men inte i själva KJs lägenhet. Jag får inte alls ihop detta med hennes död och ju mer man fundera ju mer snurrigt blir det. Det är 3 frågor som jag absolut vill ha svar på och den ena är vart han dödade henne, varför han dödade henne och varför benen var i huset? Finns ju hur många ställen som helst att göra sig av med dom men mördaren väljer att lägga dom på golvet i ett ödehus som det ändå är en del spring i. Varför inte bara gräva ner dom eller vad som?
Citera
2013-11-23, 23:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
En sak som faktiskt förstärker detta med lägenheten något är när KJ i rätten får frågor om detta och blir irriterad och utbrister, varför frågar ni om lägenheten, ni har ju uteslutit den som brottsplats.

Ja och han raljerar dessutom att var är mordplats och har ni ett mordvapen.
Han trodde han satt säkert med sin planteringshistoria. Sånt köper inte rättsväsendet om det inte finns bevis för det dvs. Det är så dom flesta i trängt läge svarar typ måste vara någon annan som gjort detta.
En klassiker med andra ord.
Citera
2013-11-23, 23:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Ja du kan ha rätt i det mesta här. Jag själv tror inte på att hon dog i lägenheten men chansen finns ju att han gjort det. Är något som säger mig att det har hänt något i fastigheten men inte i själva KJs lägenhet. Jag får inte alls ihop detta med hennes död och ju mer man fundera ju mer snurrigt blir det. Det är 3 frågor som jag absolut vill ha svar på och den ena är vart han dödade henne, varför han dödade henne och varför benen var i huset? Finns ju hur många ställen som helst att göra sig av med dom men mördaren väljer att lägga dom på golvet i ett ödehus som det ändå är en del spring i. Varför inte bara gräva ner dom eller vad som?
Han kanske avsåg att rekonstruera den här bilden. Obs, otäck! http://img822.imageshack.us/img822/3325/agf9.jpg
Citera
2013-11-23, 23:12
Medlem
Citat:
Han kanske avsåg att rekonstruera den här bilden. Obs, otäck! http://img822.imageshack.us/img822/3325/agf9.jpg
Vad är det för bild? Denna kroppen är ju inte styckad men äcklig är den verkligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in