2013-11-23, 22:27
Medlem
Zikniks avatar
Fanns det inte en homofilvinkel på detta mord?
Citera
2013-11-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Ponera att du tillhör en viss socialgrupp som är känd för att alltid gå runt i blåa jackor och prata på ett speciellt sätt. Om du en dag bestämmer dig för att utföra en gärning som du inte vill skall kopplas till dig själv skulle då inte du ta på dig en röd jacka i stället och försöka prata på ett annat sätt och dessutom försöka få det till att du inte alls känner till eller kommer från det stället?

Jag tror att Rikard Kenneth Ox*nstrand, om han nu är GM, tänkte på det sättet.

Många har väl antagit att GM är en pundare eftersom han lät som han gjorde. Jag skulle vilja påstå att om nu en pundare hade utfört dådet så hade han knappast ens varit förmågen att låta som en stabil individ ifrån socialgrupp 1. Det är däremot mycket troligt att en hyfsat stabil individ ifrån socialgrupp 1 som inte är påverkad av tunga droger dels är så passklartänkt att han i stundens hetta för att förvilla kan fabulera ihop en diametralt motsatt "identitet" för det är ju enklast ("jag ska försöka låta som en full och förvirrad turist av sämre sort), det enda som är svårt att fejka är väl ålder och kön, han var inte förmögen att låta som en 80-årig farbror/tant, annars hade han säkert dragit till med något sådant kort också.

Att han hade bråttom med att avsluta samtalet var inte av omtanke av P för att kolla läget med honom, utan för att han via larmoperatören visste att polisen var på väg och att det var bäst att skynda sig därifrån. Hade han varit så jävla angelägen om P hade han för det första försökt stoppa blödningarna och stannat tills hjälp kom eller åtminstone i efterhand ringt och kollat med sjukhuset hur han mådde.
Senast redigerad av Wildis 2013-11-23 kl. 22:31.
Citera
2013-11-23, 22:29
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Fanns det inte en homofilvinkel på detta mord?
Det var spekulationer utifrån brottsplatsens belägenhet. Jag har inte hittat något som pekar i den riktningen varken hos BO eller hos Rikard Kenneth Oxenstrand.
Citera
2013-11-23, 22:31
Medlem
om han var oskyldig så hade han stannat kvar och visat var per låg...i 90 % är det så och är man full så blir allt så dramatiskt vilket det ochså var,han hhade bara kunnat springa ut och vifta med armarna och stoppa vem som helst..men nej han smög hem och la sig,,,han ska ta mej faan sona sitt brott nu, djävlarimej
Citera
2013-11-23, 22:32
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
För övrigt, om RO är skyldig så bör man ha i åtanke att han levt ett skötsamt liv i nästan två decennier. Det är alltså ingen person med en psykiatrisk våldsproblematik, han ska naturligtvis straffas för brottet, inget tal om saken men straffet lär knappast bli hårt utifrån den skala som tillämpas. Döms han för mord tippar jag på att han får tio år, dvs minimistraffet för mord. Det skulle det inte förvåna mig alls om det här mordet, om det går till rättegång, blir omrubricerat till något annat, tex att en domstol finner att BO förvisso mördades uppsåtligen men att det fanns förmildrande omständigheter och rubricerar det hela som dråp. Eller att det inte ens fanns uppsåt att döda och rubricerar det som grov misshandel och vållande till annans död. Det kan ha rört sig om en uppgörelse, ett slagsmål som gått överstyr, BO kanske var den som gick till angrepp. Och jag tror fortfarande att det kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer, BO, GM och en tredje som kanske också var GM eller kompis med GM.

Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det här vanliga daltandet med kriminella. -"Han som är sååååå snäll...kunde aldrig tro det om honom".
Du får gärna förminska mordet på PH om du tycker det är bra. Personligen vill jag inte det.

Men det är ändå en intressant frågeställning. Om någon nu skulle dömas för brott, vad är troligast av dråp och mord? Vad skulle tala för/mot respektive rubricering?

Om det nu är GM som är SOS-ringaren, då tyder väl det mesta på att det är att betrakta som dråp?
Citera
2013-11-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
om han var oskyldig så hade han stannat kvar och visat var per låg...i 90 % är det så och är man full så blir allt så dramatiskt vilket det ochså var,han hhade bara kunnat springa ut och vifta med armarna och stoppa vem som helst..men nej han smög hem och la sig,,,han ska ta mej faan sona sitt brott nu, djävlarimej

Jag håller med dig. Jag har längre trott att han som ringde inte är GM, men ju mer jag tänker på det, desto märkligare verkar det. Det enda rimliga skulle vara att han som ringde också dog knall och fall i samband med P, men något sådant verkar ju inte heller ha hänt så vitt vi vet. Möjligen att han då ska ha dött i sömnen när han gått "hem" och lagt sig, så han inte kunnat ge sig till känna i efterhand, men det verkar ju också högst otroligt.
Citera
2013-11-23, 22:38
Medlem
Stämmer bra men jag vill minnas att det alltid fanns ett unikt nummer synligt som televerket kunde tyda.
Typ Ck5001.

Vidare är jag övertygad att dom har rätt snubbe.

Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Du har rätt, rent tekniskt har de alltid ett telefonnummer. Däremot stod det inte alltid på automaten. Oftast stod ett kodnummer för automaten. Jag minns när man införde att det gick att ringa till automater, det var först då som telefonnumren till automaterna skrevs vid dem och det var inte alla som hade den funktionen, ibland kunde numret saknas då det var skrivet på en klisterlapp/affisch i automaten och inte stansat på maskinen. Numret var för övrigt ett betalnummer. Innan så gick det att ringa till telefonautomater genom att ringa Televerket och beställa samtal till en automat, man uppgav då kodnumret och så förmedlades samtalet.
Citera
2013-11-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller med dig. Jag har längre trott att han som ringde inte är GM, men ju mer jag tänker på det, desto märkligare verkar det. Det enda rimliga skulle vara att han som ringde också dog knall och fall i samband med P, men något sådant verkar ju inte heller ha hänt så vitt vi vet. Möjligen att han då ska ha dött i sömnen när han gått "hem" och lagt sig, så han inte kunnat ge sig till känna i efterhand, men det verkar ju också högst otroligt.
ja och är man oskyldig så behöver man inte va ett dugg rädd för att gå till polisen efteråt för att vittna om vad man såg
Citera
2013-11-23, 22:48
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Många har väl antagit att GM är en pundare eftersom han lät som han gjorde. Jag skulle vilja påstå att om nu en pundare hade utfört dådet så hade han knappast ens varit förmågen att låta som en stabil individ ifrån socialgrupp 1. Det är däremot mycket troligt att en hyfsat stabil individ ifrån socialgrupp 1 som inte är påverkad av tunga droger dels är så passklartänkt att han i stundens hetta för att förvilla kan fabulera ihop en diametralt motsatt "identitet" för det är ju enklast ("jag ska försöka låta som en full och förvirrad turist av sämre sort), det enda som är svårt att fejka är väl ålder och kön, han var inte förmögen att låta som en 80-årig farbror/tant, annars hade han säkert dragit till med något sådant kort också.

Att han hade bråttom med att avsluta samtalet var inte av omtanke av P för att kolla läget med honom, utan för att han via larmoperatören visste att polisen var på väg och att det var bäst att skynda sig därifrån. Hade han varit så jävla angelägen om P hade han för det första försökt stoppa blödningarna och stannat tills hjälp kom eller åtminstone i efterhand ringt och kollat med sjukhuset hur han mådde.
Jepp, så tror jag också. Hans syfte var som sagt inte att rädda Per utan att lägga dimridåer och avleda eventuella misstankar mot sin egen person. Detta blir ännu mer logiskt om teorin stämmer att det fanns en personlig koppling mellan Per och Rikard Kenneth Oxenstrand.
Citera
2013-11-23, 22:49
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Stämmer bra men jag vill minnas att det alltid fanns ett unikt nummer synligt som televerket kunde tyda.
Typ Ck5001.
Det stämmer och det var det jag skrev, alla automater har alltid haft identifikationsnummer. Och alla har, när automatiserade växlar infördes, haft ett telefonnummer. Det var dock först på 90-talet som de flesta fick publika nummer utskrivna på automaterna - dessa var då betalnummer.
Citera
2013-11-23, 22:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
ja och är man oskyldig så behöver man inte va ett dugg rädd för att gå till polisen efteråt för att vittna om vad man såg
Intressantare är att om uppringaren har gjort sig skyldig till ett brott, t.ex. rån eller medhjälp, så är det preskriberat idag. Det kan tänkas att uppringaren och GM planerade ett rån, men GM gjorde mer än vad uppringaren avsåg. Han kan gå in till Farbror Blå och prata hur mycket han vill.
Citera
2013-11-23, 22:51
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Men det är ändå en intressant frågeställning. Om någon nu skulle dömas för brott, vad är troligast av dråp och mord? Vad skulle tala för/mot respektive rubricering?

Om det nu är GM som är SOS-ringaren, då tyder väl det mesta på att det är att betrakta som dråp?
Mord och dråp är båda uppsåtligt dödande. Vid dråp finns det dock förmildrande omständigheter. Vad sådana kan vara varierar från domstol till domstol och är ofta beroende av vad det är för ledamöter som sitter i domstolen just då. Klassiska förmildrande omständigheter är tex föregående provokation från offrets sida, avsaknad av planering av mordet osv. Det finns dock de som dömts för mord för icke planerade mord och de som dömts för dråp för planerade mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in