2013-11-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Fast det är inte det numret som larmoperatören vill ha. Märk också att larmoperatören aldrig ens frågar efter kontaktuppgifter eller namn på inringaren.

Tror att larmoperatören i ett första skede utgick från att uppringaren ringde från en egen telefon, och ville ha det numret. Tror inte han hade haft något emot att få hemnumret och även namn även om samtalet var från en telefonkiosk, men information om offret var viktigare och ringaren avbröt ju samtalet rätt snabbt. Vad operatören ville och inte ville är dock aningen OT, ringarens agerande är dock mer intressant. På frågan om telefonnummer svarar han "vet fan inte". Han hade kunnat vara tillmötesgående och säga i stil med "jag ringer från en telefonkiosk, vill du ha mitt hemnummer". Tolkar det som att han får en fråga han inte vill svara på, och inte heller är beredd på, därav det korthuggna och kryptiska svaret.
Citera
2013-11-23, 21:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Telefonkioskerna hade inte alltid telefonnummer.
Är du alldeles säker på det? Jag har aldrig stött på någon utan, och jag har - kanske okunnigt - haft för mig att en telefon från och med automatväxlarnas intåg var tvungen att ha ett nummer bara för att kunna komma ut.
Citera
2013-11-23, 21:42
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, om GM ringde är det väl troligt att han av ren självbevarelsedrift gjorde just så.

En sak jag länge undrat över är om det stod skyltat tydligt att P befann sig vid Swartlings ridskola? Jag menar, som lullig turist brukar man bara ha koll på väldigt kända ställen man passerar eller så kan man ju kanske ha koll om något är väldigt tydligt skyltat och man ser det därifrån man ringer typ en stor maffig skylt där det står "Swartlings ridskola" och det kanske det fanns, annars känns dte mer naturligt att som aspackad turist säga något i stil med "han blev knivhuggen vid Valhallavägen vid nån jävla ridskola" eller "vid någon stor byggnad" (om den är mer diskret skyltad").

Ja precis, så tänker jag också. Att han nämner Swartlings Ridskola vid namn flera ggr avslöjar tycker jag att han visst har lokalkännedom. Men han vill ju gärna få det till motsatsen, han säger ju "Jag är inte härifrån" t.ex. Han nämner även flera gator även om han spelar lite teater och försöker låta osäker / obekant med stället.
Citera
2013-11-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
vara tillmötesgående och säga i stil med "jag ringer från en telefonkiosk, vill du ha mitt hemnummer". Tolkar det som att han får en fråga han inte vill svara på, och inte heller är beredd på, därav det korthuggna och kryptiska svaret.

Det håller jag helt med om. Han fick lite kortslutning i hjärnan när han fick en oväntad fråga tror jag. Nu har jag inte lyssnat på samtalet nyligen, men tycker inte han lät aspackad när de spelade upp det på TV, så jag tror inte längre att hans reaktion berodde på alkohol.

Jga har nu läst Salamanders inlägg och tror ta mig tusan de stämmer. Den nu anhållnes arbetskamrater kände igen hans röst på TV och rykten började gå på jobbet och folk kontaktade polisen. Detta i kombination med att GM tidigare (?) kanske i samband med alkohol lättat sitt hjärta lite för mycket innebar att han ett par år senare (nu) anhölls.
Citera
2013-11-23, 21:47
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är du alldeles säker på det? Jag har aldrig stött på någon utan, och jag har - kanske okunnigt - haft för mig att en telefon från och med automatväxlarnas intåg var tvungen att ha ett nummer bara för att kunna komma ut.
Du har rätt, rent tekniskt har de alltid ett telefonnummer. Däremot stod det inte alltid på automaten. Oftast stod ett kodnummer för automaten. Jag minns när man införde att det gick att ringa till automater, det var först då som telefonnumren till automaterna skrevs vid dem och det var inte alla som hade den funktionen, ibland kunde numret saknas då det var skrivet på en klisterlapp/affisch i automaten och inte stansat på maskinen. Numret var för övrigt ett betalnummer. Innan så gick det att ringa till telefonautomater genom att ringa Televerket och beställa samtal till en automat, man uppgav då kodnumret och så förmedlades samtalet.
Citera
2013-11-23, 21:50
Medlem
Citat:
Telefonkioskerna hade inte alltid telefonnummer. Jag har för mig att vid den här tiden så kunde larmoperatören se varifrån vederbörande ringde men han vill ställa några kontrollfrågor helt enkelt. Jag har för mig att än idag så frågar larmoperatören numret till den som ringer. Trots att dagens larmoperatören även kan se skyddade telefonnummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Vad jag förstår var det inte alltid som telefonkioskerna hade en skylt med telefonnumret på den tiden, dvs den som ringde därifrån kunde alltså inte uppge för mottagaren vilket nummer telefonkiosken hade.

Edit: tvåa på bollen.
Citera
2013-11-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det håller jag helt med om. Han fick lite kortslutning i hjärnan när han fick en oväntad fråga tror jag. Nu har jag inte lyssnat på samtalet nyligen, men tycker inte han lät aspackad när de spelade upp det på TV, så jag tror inte längre att hans reaktion berodde på alkohol.

Jga har nu läst Salamanders inlägg och tror ta mig tusan de stämmer. Den nu anhållnes arbetskamrater kände igen hans röst på TV och rykten började gå på jobbet och folk kontaktade polisen. Detta i kombination med att GM tidigare (?) kanske i samband med alkohol lättat sitt hjärta lite för mycket innebar att han ett par år senare (nu) anhölls.

Han kan varit påverkad av alkohol, men inte till den grad att han glömt sitt nummer eller tappat förmåga att säga att han ringer från en telefonkiosk.

Uppgifterna att hans arbetskamrater misstänkt honom efter att ha känt igen rösten kan mycket väl stämma. Det var ju på det sättet hagamannen åkte dit, i det fallet var det måhända en fantombild och inte en röst, men det var hans arbetskamrater som kom på honom.
Senast redigerad av jenlov 2013-11-23 kl. 22:02.
Citera
2013-11-23, 21:57
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Han kan svarit påverkad av alkohol, men inte till den grad att han glömt sitt nummer eller tappat förmåga att säga att han ringer från en telefonkiosk.

Uppgifterna att hans arbetskamrater misstänkt honom efter att ha känt igen rösten kan mycket väl stämma. Det var ju på det sättet hagamannen åkte dit, i det fallet var det måhända en fantombild och inte en röst, men det var hans arbetskamrater som kom på honom.
Liknande händelseutveckling var det med Ulf Olsson och mordet på Helen Nilsson, några arbetskamrater började misstänka honom och en av dem tipsade polisen.
Citera
2013-11-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
OK, jag har nu fått det bekräftat att det fanns en koppling mellan den anhållne [39-åringen] och BO.
Detta stärker min tidigare tro att det finns ett annat motiv än rånet. Att han sen ringer och låtsas be om hjälp är bara en avledningsmanöver som jag ser det, han vet eller tror att Per är död (han var i själva verket mycket illa skadad, döende) och syftet med samtalet är att lägga ut ett villospår om ett rånmord och leda bort misstankarna mot sig själv. Det spekuleras i om det fanns en koppling mellan [39-åringen] och en adress mycket nära brottsplatsen, det var tydligen inte helt klarlagt.

Intressant med uppgiften om kopplingen.

Angående eventuell adresskoppling vid tidpunkten för mordet lär det väl framkomma ur polisutredningen om [39-åringen] hade tillgång till en bostad i närheten redan 1996.
Adresskopplingen finns några år senare, men det är kanske okänt just nu om det kan ha funnits en sådan koppling den 14 okt 1996.

Citat:
Kopplingen mellan [39-åringen] och BO involverar en kvinna så min tanke i det här läget lutar åt att mordet bottnar i svartsjuka.

Det ska bli spännande att se om åklagare/utredarna kommer fram till detta. Man behöver iofs inte redovisa något motiv alls, ty det inte är nödvändigt för att föra målet i hamn.

Nej, motiven är inte avgörande men det är intressant, särskilt om någon som t ex 39-åringen utförde gärningen. Motivet för ett riktigt rånmord känns inte helt höjt i dunkel. Men om det går att visa att rånmomentet blev en efterhandskonstruktion undrar man verkligen varför gärningen utfördes.
Citera
2013-11-23, 22:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Har kunnat gå igenom den nu anhållnes utbildnings- och karriärhistorik från gymnasiet o framåt. Den är verkligen fläckfri och prydlig. Inga tidsmässiga luckor.

Med den bakgrunden känns det rätt osannolikt att den anhållne skulle gå omkring med pundarkniv eller leva ett kriminellt liv.

Däremot kan man notera att den anhållne gick i en gymnasieskola där en del elever haft problem med bl a knark och där det förekommit revirstrider - ibland med dödlig utgång. Finns flera trådar om sånt på Flashback.
Citera
2013-11-23, 22:09
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Har kunnat gå igenom den nu anhållnes utbildnings- och karriärhistorik från gymnasiet o framåt. Den är verkligen fläckfri och prydlig. Inga tidsmässiga luckor.

Med den bakgrunden känns det rätt osannolikt att den anhållne skulle gå omkring med pundarkniv eller leva ett kriminellt liv.

Däremot kan man notera att den anhållne gick i en gymnasieskola där en del elever haft problem med bl a knark och där det förekommit revirstrider - ibland med dödlig utgång. Finns flera trådar om sånt på Flashback.
Ponera att du tillhör en viss socialgrupp som är känd för att alltid gå runt i blåa jackor och prata på ett speciellt sätt. Om du en dag bestämmer dig för att utföra en gärning som du inte vill skall kopplas till dig själv skulle då inte du ta på dig en röd jacka i stället och försöka prata på ett annat sätt och dessutom försöka få det till att du inte alls känner till eller kommer från det stället?

Jag tror att Rikard Kenneth Oxenstrand, om han nu är GM, tänkte på det sättet.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2013-11-23 kl. 22:19.
Citera
2013-11-23, 22:20
Bannlyst
Citat:

För övrigt, om RO är skyldig så bör man ha i åtanke att han levt ett skötsamt liv i nästan två decennier. Det är alltså ingen person med en psykiatrisk våldsproblematik, han ska naturligtvis straffas för brottet, inget tal om saken men straffet lär knappast bli hårt utifrån den skala som tillämpas. Döms han för mord tippar jag på att han får tio år, dvs minimistraffet för mord. Det skulle det inte förvåna mig alls om det här mordet, om det går till rättegång, blir omrubricerat till något annat, tex att en domstol finner att BO förvisso mördades uppsåtligen men att det fanns förmildrande omständigheter och rubricerar det hela som dråp. Eller att det inte ens fanns uppsåt att döda och rubricerar det som grov misshandel och vållande till annans död. Det kan ha rört sig om en uppgörelse, ett slagsmål som gått överstyr, BO kanske var den som gick till angrepp. Och jag tror fortfarande att det kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer, BO, GM och en tredje som kanske också var GM eller kompis med GM.

Det här vanliga daltandet med kriminella. -"Han som är sååååå snäll...kunde aldrig tro det om honom".
Du får gärna förminska mordet på PH om du tycker det är bra. Personligen vill jag inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in