Citat:
Ursprungligen postat av
Proff-Pojkstreck
OK, jag har nu fått det bekräftat att det fanns en koppling mellan den anhållne [39-åringen] och BO.
Detta stärker min tidigare tro att det finns ett annat motiv än rånet. Att han sen ringer och låtsas be om hjälp är bara en avledningsmanöver som jag ser det, han vet eller tror att Per är död (han var i själva verket mycket illa skadad, döende) och syftet med samtalet är att lägga ut ett villospår om ett rånmord och leda bort misstankarna mot sig själv. Det spekuleras i om det fanns en koppling mellan [39-åringen] och en adress mycket nära brottsplatsen, det var tydligen inte helt klarlagt.
Intressant med uppgiften om kopplingen.
Angående eventuell adresskoppling vid tidpunkten för mordet lär det väl framkomma ur polisutredningen om [39-åringen] hade tillgång till en bostad i närheten redan 1996.
Adresskopplingen finns några år senare, men det är kanske okänt just nu om det kan ha funnits en sådan koppling den 14 okt 1996.
Citat:
Kopplingen mellan [39-åringen] och BO involverar en kvinna så min tanke i det här läget lutar åt att mordet bottnar i svartsjuka.
Det ska bli spännande att se om åklagare/utredarna kommer fram till detta. Man behöver iofs inte redovisa något motiv alls, ty det inte är nödvändigt för att föra målet i hamn.
Nej, motiven är inte avgörande men det är intressant, särskilt om någon som t ex 39-åringen utförde gärningen. Motivet för ett riktigt rånmord känns inte helt höjt i dunkel. Men om det går att visa att rånmomentet blev en efterhandskonstruktion undrar man verkligen varför gärningen utfördes.