2013-11-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Han ringde inte från sitt hemnummer, han ringde från en telefonkiosk vilket framgår om man läser utskriften av samtalet eller lyssnar på ljudfilen.

http://www.youtube.com/watch?v=RptWW-3fgbs
http://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/

Även om han ringde från en telefonkiosk som var det väl inget som hindrade att han gav sitt hemnummer ändå, om polisen ville kontakta honom som vittne vid ett senare tillfälle. Ser det som uppenbart att han inte ville bli inblandad, nog för att han kanske inte var spik nykter, men tror inte han var så packad att han hade glömt sitt eget telefonnummer.
Citera
2013-11-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Har du hört av dig till polisen med denna information?

Vittnade samma vecka som mordet.
Citera
2013-11-23, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forcipiger
Jag var på KTH-festen den aktuella kvällen. La märke hos två individer, en kortklippt och en långhårig kille med grön jacka. De pluggade inte på KTH utan på SU. De hotade mig och min polare och slängde sen upp en flaska i taket så att den gick i tusen bitar. De måste varit påtända på amfetamin eller någon annan CS. Någon som har en bild på RO från -96?

Sovdat studerade till lärare. Sovdat var amfetaminist. Sovdat tränade kampsport.
RO är inte dömd.
http://sv.metapedia.org/wiki/David_Eklund_och_Harriet_Illerstr%C3%B6m
Citera
2013-11-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Även om han ringde från en telefonkiosk som var det väl inget som hindrade att han gav sitt hemnummer ändå, om polisen ville kontakta honom som vittne vid ett senare tillfälle. Ser det som uppenbart att han inte ville bli inblandad, nog för att han kanske inte var spik nykter, men tror inte han var så packad att han hade glömt sitt eget telefonnummer.

Jag håller helt med dig och det var så jag själv tänkte. Men det är möjligt att larmoperatören var helt ointresserad av hans hemnummer och jag som feltolkade transkiberingen av samtalet.
Citera
2013-11-23, 20:49
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast det är inte det numret som larmoperatören vill ha. Märk också att larmoperatören aldrig ens frågar efter kontaktuppgifter eller namn på inringaren.
Citat:
Vittnade samma vecka som mordet.
Vill inte vara petig, men du vittnade inte. Du förhördes om dina iakttagelser i egenskap av vittne. Vittnar gör man i domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Sovdat studerade till lärare. Sovdat var amfetaminist. Sovdat tränade kampsport.
RO är inte dömd.
http://sv.metapedia.org/wiki/David_Eklund_och_Harriet_Illerstr%C3%B6m
Och du...var var Thomas Quick när mordet begicks? Quick och Sovdat kan mycket väl ha känt varandra. Kanske begick de mordet tillsammans? Kanske hade de en trekant efteråt med Daag Reijos mördare?

Hur smakar vintermössan?
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mjo, SOS-ringar-nissen känns typ 5 år äldre än 22... men att någon annan än SOS-ringaren skulle vara GM känns i princip uteslutet. Så att ja... jag vet inte riktigt vad man ska säga just nu om fallet? Det känns suddigt, för oss. För farbror polis är det nog lite klarare.
Du har ofta vettiga analyser men jag håller inte riktig med dig här, killen som ringer har ett ovårdat språk, låter inte som någon average ekonomstudent och jag får inte ihop språkbruket med den fasad RO och hans familj uppvisar - så där talar man inte med den bakgrunden är allt jag kan säga, inte ens på fyllan. Däremot tror jag det mycket väl att inringaren kan vara i början på de 20. Din åsikt?
Citat:
Ursprungligen postat av salamandel
Han blev identifierad av ett flertal personer efter veckans brott på SVT våren 2011.
Därefter blev han frånvarande från sitt arbete under flera veckor, och vad vi har hört från
en säker källa så fanns hans DNA på den aktuella kniven ,men det fanns även DNA från en
annan person på kniven, så därför räcker ej bevisen i nuläget När man tagit fram nya analysmetoder
så kan man nog säkerställa vems DNA som är nyast.
Det går inte att tidsbestämma DNA.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-23 kl. 21:18.
Citera
2013-11-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Varför skriver inte signaturen salamandel längre i tråden? Detta är en intressant fråga, "s" var ju intensivt engagerad i fallet under en viss period.

Han håller sig kanske borta på inrådan av farbror blå? Möjligt
Citera
2013-11-23, 21:16
Bannlyst
Citat:
Jag var på KTH-festen den aktuella kvällen. La märke hos två individer, en kortklippt och en långhårig kille med grön jacka. De pluggade inte på KTH utan på SU. De hotade mig och min polare och slängde sen upp en flaska i taket så att den gick i tusen bitar. De måste varit påtända på amfetamin eller någon annan CS. Någon som har en bild på RO från -96?

Kan det vara så att RO, PH och dessa amfetaminister, flaskslängare och hotare gjorde sällskap från festen eller möts vid korvmojjen.

Kan det uteslutas att de alla varit vintermössbeklädda denna höstnatt?

Ett känsligt utredningsskede också gällande mitt behov av vintermössa. Den är således ännu oäten.
Citera
2013-11-23, 21:19
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Du har ofta vettiga analyser men jag håller inte riktig med dig här, killen som ringer har ett ovårdat språk, låter inte som någon average ekonomstudent och jag får inte ihop språkbruket med den fasad RO och hans familj uppvisar - så där talar man inte med den bakgrunden är allt jag kan säga, inte ens på fyllan. Däremot tror jag det mycket väl att inringaren kan vara i början på de 20. Din åsikt?

Tanken har inte slagit Mopedistens skarpa intellekt att uppringaren medvetet kan ha användt sig av en viss terminologi och feluttal i i vilseledningssyfte?
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2013-11-23 kl. 21:52.
Citera
2013-11-23, 21:27
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Tanken har inte slagit Mopedistens skarpa intellekt att uppringaren medvetet kan ha användt sig av en viss terminolog och feluttal i i vilseledningssyfte?
Jodå, ex kan det mycket väl ha rört sig om ett avsiktligt feluttal av Valhallavägen...men språkbruket verkar väldigt spontant. Om uppringaren är medveten om att alla samtal till SOS spelas in - varför ringde han då? Dessutom är det svårare att fejka språkbruk i en så pressad situation, killen uttalar dessutom Valhallavägen korrekt senare i samtalet och han röjer också att han har rätt god lokalkännedom, dvs han klantar sig. Att fejka språkbruk är svårare och han borde ha klantat sig där också men det gör han inte en enda gång. Om han nu även bemödade sig om att förändra sitt språkbruk, då borde han väl ha ändrat även dialekten.

Ditt bidrag i tråden är att skriva ut den misstänktes fullständiga namn så många gånger som möjligt. Mitt senaste bidrag är detta: Studieutdrag på RO. 9 dagar efter mordet på PH så hade RO en dugga i marknadsföring och lönsamhet.

Jag vill för övrigt påminna om vad den ökände brottslingen och datageniet Gottfrid Svartholm Warg skrivit i denna tråd, här.

Jag skriver det igen. Jag utgår från att polisen säkrat DNA på kniven. Och på denna lär gärningsmannens DNA finnas, kanske även andra personers. De flesta som hugger kraftigt med kniv skadar sig själva, särskilt om billiga småknivar använts. Om inte blod så hudavskrap.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-23 kl. 21:45.
Citera
2013-11-23, 21:28
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnbartFakta
1993 inträffade ett mord i Eskilstuna på Göran Flink. På hösten 2008 topsades en 44-årig man efter ett bilinbrott. Han åtalades för mord, alternativt dråp men blev frikänd. Det hade gått mer än 15 år sedan brottet. Läs mer på http://svenskamord.se/index.php?topic=488.0
Intressant. Tingsrätten bekräftade dock att om det varit så att dråpet inte varit preskriberat, skulle GM dömts för dråp. Han ansågs alltså skyldig. Dråpet preskriberades dock kort före huvudförhandlingen, medan han fortfarande kunde dömas för mord.

Nu erkände han att han dödat honom, men att han gjort det i självförsvar. Då ökade chanserna att han skulle slippa en morddom, och i stället "dömas" för dråp och därmed gå fri, vilket han gjorde.

Ovan scenario kommer dock inte kunna hända i detta fall. Varken dråp eller mord är preskriberat och kommer heller aldrig att preskriberas.
Citera
2013-11-23, 21:31
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
OK, jag har nu fått det bekräftat att det fanns en koppling mellan den anhållne Rikard Kenneth Oxenstrand och BO.
Detta stärker min tidigare tro att det finns ett annat motiv än rånet. Att han sen ringer och låtsas be om hjälp är bara en avledningsmanöver som jag ser det, han vet eller tror att Per är död (han var i själva verket mycket illa skadad, döende) och syftet med samtalet är att lägga ut ett villospår om ett rånmord och leda bort misstankarna mot sig själv. Det spekuleras i om det fanns en koppling mellan Oxenstrand och en adress mycket nära brottsplatsen, det var tydligen inte helt klarlagt.

Kopplingen mellan Oxenstrand och BO involverar en kvinna så min tanke i det här läget lutar åt att mordet bottnar i svartsjuka.

Det ska bli spännande att se om åklagare/utredarna kommer fram till detta. Man behöver iofs inte redovisa något motiv alls, ty det inte är nödvändigt för att föra målet i hamn.
Citera
2013-11-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Tanken har inte slagit Mopedistens skarpa intellekt att uppringaren medvetet kan ha användt sig av en viss terminolog och feluttal i i vilseledningssyfte?

Ja, om GM ringde är det väl troligt att han av ren självbevarelsedrift gjorde just så.

En sak jag länge undrat över är om det stod skyltat tydligt att P befann sig vid Swartlings ridskola? Jag menar, som lullig turist brukar man bara ha koll på väldigt kända ställen man passerar eller så kan man ju kanske ha koll om något är väldigt tydligt skyltat och man ser det därifrån man ringer typ en stor maffig skylt där det står "Swartlings ridskola" och det kanske det fanns, annars känns dte mer naturligt att som aspackad turist säga något i stil med "han blev knivhuggen vid Valhallavägen vid nån jävla ridskola" eller "vid någon stor byggnad" (om den är mer diskret skyltad").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in