2013-11-23, 11:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
En annan konstig sak är kniven, som GW säger ska vara en typisk pundarkniv, med märken från tidigare inbrott. En ekonomistuderande har väl inte en sån kniv?
Det är vanligt att folk av alla sorter använder moraknivar till annat än vad de är direkt avsedda för. De är billiga (och bra) så vad gör det om man misshandlar dem lite? Gå omkring med kniv på stan är en annan sak, men det förekommer ju:

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
En styvson till mig, född 76, nämnde att han gick omkring med kniv för att kunna försvara sig - det torde ha varit i mitten av 90-talet. Ganska vanlig förortskille som garderade sig när han åkte in til city.
Citera
2013-11-23, 11:32
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag funderar på hur länge dom har haft honom under lupp.
Kan tänka mig att ett åklagarbeslut, mot en herre med hans bakgrund och nuvarande livssituation, sitter ganska långt inne.
Vad har dykt upp som gör att dom sätter in sin attack just nu?

Ljudinspelning var med i Veckans Brott den 1 mars 2011, och GW har efter det antytt att dom i princip sedan dess vetat vem uppringaren är, men att det var viktigt att inte gå för fort fram. "Det gäller för Polisen att ha det torrt om fötterna när det väl är dags att mötas" eller nåt sånt. Sen har han väl i något avsnitt mer nyligt sagt nåt i stil med "Jag tycker det är dags för Polisen att börja röra på sig i det här fallet".

Om han nu häktas på sannolika skäl så måste de väl ha något väldigt graverande? Men vad kan ha tagit så lång tid att få besked om? Kö hos SKL eller att dom inväntat nya analysmetoder för att säkra "bland-DNA"? Jag spekulerar.
Citera
2013-11-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Kö hos SKL eller att dom inväntat nya analysmetoder för att säkra "bland-DNA"? Jag spekulerar.

Eller att de helt enkelt inte haft den misstänktes DNA att matcha mot, och att misstankarna inte varit grundade nog för att möjliggöra husrannsakan hos PKU-registret i Huddinge.
Citera
2013-11-23, 11:38
Medlem
Butterss avatar
Fattar jag det rätt att han arbetar på ett bemanningsföretag som "konsult", d v s uthyrd arbetskraft?
Citera
2013-11-23, 11:39
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ljudinspelning var med i Veckans Brott den 1 mars 2011, och GW har efter det antytt att dom i princip sedan dess vetat vem uppringaren är, men att det var viktigt att inte gå för fort fram. "Det gäller för Polisen att ha det torrt om fötterna när det väl är dags att mötas" eller nåt sånt. Sen har han väl i något avsnitt mer nyligt sagt nåt i stil med "Jag tycker det är dags för Polisen att börja röra på sig i det här fallet".

Om han nu häktas på sannolika skäl så måste de väl ha något väldigt graverande? Men vad kan ha tagit så lång tid att få besked om? Kö hos SKL eller att dom inväntat nya analysmetoder för att säkra "bland-DNA"? Jag spekulerar.

Det har gått lite för lång tid sedan Veckans brott tog upp fallet, annars är en metod som ibland använts att sätta in telefonavlyssning i samband med att fallet aktualiseras i media. Det skulle kanske inte ha fungerat i det här fallet eftersom mannen verkar ha hållit allt för sig själv. "Tricket" ledde till gripande i ett annat cold case häromåret.
Citera
2013-11-23, 11:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Fattar jag det rätt att han arbetar på ett bemanningsföretag som "konsult", d v s uthyrd arbetskraft?

Nej, han är ägare/delägare i ett.

Sedan det där med rösten, är det inte bara spela upp bandet för en röstanalytiker och stämma av om det är MGM röst eller ej?
Citera
2013-11-23, 11:42
Medlem
rigbos avatar
Jag tror inte på DNA-träff. Den anhållne är inte tidigare straffad och polisen har inget att jämföra med. PKU-registret skulle polisen aldrig gå till för ett sånt här brott.

Att han är anhållen på sannolika skäl ser jag bara två orsaker till.

1. Någon har gått till polisen och berättat sanningen efter att ha haft samvetskval i många år.

2. Den misstänkte har gjort medgivande i förhör.
Citera
2013-11-23, 11:43
Medlem
The Dudes avatar
Citat:

Jag är nog inne på att dom gamla stötarna i cold case-gruppen inte fått tillstånd att topsa "den där göken" tidigare. Trots att dom mer än gärna har velat.
Att någon eller några tycker sig känna igen XX röst som inringaren, efter ett tv-inslag 15 år senare, tycker jag inte är riktigt hållbart.
Det kan väl knappast finnas någon bindande bevisning till att det var just han som ringde in?
Har något vittne till hans närvaro i just den telefonkiosken gett sig tillkänna nu?
Citera
2013-11-23, 11:44
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Eller att de helt enkelt inte haft den misstänktes DNA att matcha mot, och att misstankarna inte varit grundade nog för att möjliggöra husrannsakan hos PKU-registret i Huddinge.
Om man nu hade samstämmiga uppgifter som pekade ut honom som uppringare, borde det då inte räckt för skälig misstanke och en topsning?
Citera
2013-11-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Han lär häktas på måndag och då kommer namnet fram.
För visst gör de inte det administrativa på helgerna? Eller? Nån som vet?

Har hört advokaträkningar som varit extra höga - förklaring; helgtillägg vid häktning. Minns dock inte vilken sorts brott det gällde, om det gällt brott som hänt aktuell helg.
Citera
2013-11-23, 11:47
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
han ligger bara på britsen och är lack och när dom kommer med mat säger han ingenting utan bara stirrar dom i ögonen
Det låter som att han verkligen sprider dålig stämning. Hoppas att häktespersonalen förmår att stå emot dessa psykningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Matija Sovdat - Annars skall jag äta upp min vintermössa!
Du kan väl dokumentera, och lägga upp en bild i tråden Bilder på dina maträtter.
Citat:
Utredningen är inne i ett känsligt skede. Jag har haft en hel del med den att göra.
MS har figurerat under lång tid. RO är bara hittepå.
Det måste kännas riktigt ruttet att du, som är insatt i utredningen, har förts bakom ljuset och försetts med osanna uppgifter. Hur förklarar övriga insatta det?
Citat:
Desto kuligare att se eran grupppudel när MS Id avslöjas
Ja, visst blev det roligt!
Citat:
Väldig bra om någon ringer upp och lämnar en ursäkt från flashbacks lynchmobb, han svarar säkert yrvaket. Samla sen ihop till en julpudel i gåva som ni döper till Matte ja Vovvat
Eller varför inte kalla den Tevje da dumstrut?.
Citat:
Nä, och vad lär vi av det? - Never trust a cop on dope!
A cop on dope? Det krävs väl lite mer än så för att "ha en hel del" med en utredning att göra.

Seså, pudla på nu. Det är ingen prestige i det här.
Citera
2013-11-23, 11:47
Medlem
massepojkens avatar
Jag har tidigare varit inne på att Per Häggström var bög. Är ett bögrelaterat svartsjukemord uteslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in