2013-11-23, 10:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och styckmordet i Nora som tog 5-6 månader innan man fick bryta upp golvet för att finna blod.
Där hade man väl inte minsta bloddroppe innan man bröt upp golvet.,
Inte heller markering i hans bil efter likdelar, och då åkte han runt med delarna i bilen för att sen dumpa dom. Hennes armar kom aldrig fram har jag för mig.

Kitch som slaktade sin make hemma och delade honom i 14 delar där fann man inget heller även om det då va städat, så det enda man fann va hår och hudflagor i ugnen.
Det är vad jag sagt innan att just spår i lägenheter inte alltid är lätt och det verkar minst sagt som man står utan spår i flera fall.

Dom har ändrat sig i detta fallet och sagt att man inte utesluter lägenheten. Jag tror att just kapande av benen handlar om transport för någon annan logisk förklaring finner inte jag.
Om det rör sig om stämjärnet så är inte heller det logiskt att plocka med sig utan man tar en kniv med sig i så fall.
Hon ska ha fått plats i bagaget utan att kapa benen det är väl vad man kan tro i det här fallet? Och då krävs ju en transport obemärkt ut och inte en hel kropp, så sängen är väl en potentiell mordplats som senare burits ut. Och har då¨det mesta hamnat där så finner dom inget direkt.

En sak som faktiskt förstärker detta med lägenheten något är när KJ i rätten får frågor om detta och blir irriterad och utbrister, varför frågar ni om lägenheten, ni har ju uteslutit den som brottsplats.
Citera
2013-11-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att det var KJ som slog 112* är inte något jag själv direkt håller för sannolikt, det var bara en tanke. Men det som blir så synnerligen svårt att förstå är att om det var VB som seriöst försökte ringa 112 men misslyckades med det, hur kan man då förklarar att hon fortsatte att sms:a MB? (om det nu var hon som sms:ade)
Har inte tänkt på det du nämner om vind/tvätt/källare, har inte sett något i fup om att polisen kollat såna utrymmen (har inte läst hela) men det borde ju ha gjorts (?).
Delar ditt usch: 99% här i tråden (som jag) kan spåna fritt kring olika scenarios och klura på olika aspekter av denna mordgåta utan några större emotioner medans det finns de som verkligen lider. Å andra sidan handlar det om, vill jag tro, ett engagemang som bottnar i en förhoppning om att fallet blir uppklarat och att VB/anhöriga får upprättelse.
Jag har ju inte mer än snabbt tittat igenom fup och det är inte ens hela men jag kan inte heller läsa att dom ska ha tittat igenom hela fastigheten men kanske finns någon annan som kan svara på det här? Skulle ju varit ett sjukt misstag från polisen om dom inte har gjort det men dom har ju gjort stora fel innan
Citera
2013-11-23, 10:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror på dålig genomgång av lägenheten.

Hos Marina fann man inga blodspår eller likdoft när man genomsökte henned sovrum. Hade inte Marinas säng stått kvar i hennes rum, där privatpersoner senare hittade blodet, så hade bara en liten bloddroppe på golvet funnits att finna. Och det mordet var riktigt blodigt, skott i huvudet.

Hade inte polisen brytit upp parkettgolvet hos studierektorn i Örebro så hade de inte haft en bloddroppe som påvisade att hon mördats och styckats i lägenheten. Ren tur att de gjorde en ny undersökning av lägenheten.

I styckmordet i Bollnäs så styckades offret i badkaret, polisen hittade inga spår efter detta i badrummet. Dock blodspår på någon dörrlist i vardagsrummet med mera.

Avsaknaden av spår betyder inte att det inte har skett i lägeneheten, bara att det är väl undanröjt eller så har KJ haft tur att fånga upp allt blod i ett underlag. Alterntivet kan även vara att polisen gjorde en grov miss, som i Marinafallet, eller undanlät att kontrollera hela lägenheten noggrant.

Ja, jag vacklar mellan mord ute i terrängen och mord i lägenheten själv. Exemplen du nämner är dock intressanta bevis på att så jävla solklart är det inte att polisen gör blodfynd i en lägenhet.

Fortfarande finns också obesvarade frågor runt den andra sängen. Att hon kan ha huggits/strypts i den verkar fullt tänkbart. KJ:s intresse av att elda i tunnan hemma hos föräldrarna kan ha varit en rekning av möjligheten att bränna sängkläder.
Citera
2013-11-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Känslan som lätt infinner sig är att allt som kan tyda på att KJ inte var ensam i fallet är bortskalat eller inte helt analyserat i Fup. Det minderåriga vittnets uppgifter från 16/5. Sökningarna på KJs och pappans bil strax innan mordet. Mannen med skägg som stängde sovrumsfönstret. Den som hjälpte KJ bära något i loftgången. Den svarta Nissan som skrämde upp grannarna vid KJs bostadsområde. Inga frågor ang KJs manliga partners som är bi- eller homosexuella. Skoavtrycken i gula huset. Finns en del annat också ang KJs bil och lägenhet som kunde förklaras om de varit två. Bland annat städning och avlägsnandet av spår. Sen är det KJ ensam som ansvarat för arbetet i slutskedet. Därav alla spår i bakluckan och detta med benen i ödehuset.
Jag har också upptäckt det här. Man har utrett det det mesta rigoröst, men vissa saker har man mer eller mindre inte utrett alls/utrett ytligt. Varför? För att det hade komplicerat till åtalet ytterligare? Det hade det alldeles säkert gjort, men vill man ändå inte veta och kunna utesluta?Eller är man nöjd med att kunna sy in en gärningsman? Funderingarna kring detta är lika delikata som dom är befogade.
Citera
2013-11-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Du har nog rätt i mycket här men frågan är varför hon ringde 112? Om kJ slog sönder mobilen så skulle det inte gå att ringa.
Jag tror du har rätt i att KJ blev helt krossad när hon satt och la all sin tid på en annan kille när det var han som skulle fått all uppmärksamhet.
Jag får inte alls ihop vart någonstans hon ringer 112 och vad har han gjort med henne när hon ändå hann slå numret

Personligen tror jag att KJ sagt något eller gjort oskyldiga närmanden på VB och då har hon tagit upp telefonen demonstrativt och slagit in numret och den där stjärnan eller fyrkanten innan för att lura KJ att hon ringer 112 om han försöker igen. Jag tror inte att hon varit särskilt rädd just då utan ska bara köra ett av sina hot. Sen har en liknande mening kommit " - Alltså KJ, vi är bara kompisar, fatta det! Jag vill inte ha sex med dig. Jag vill bara ha sex med MB. Han är så mycket mer man än vad du är. ".

Följdscenario #1 - Mordet har trots allt hänt i lägenheten.

Stryptag! Han tror VB dör. Han drar in henne i sängen som nu har försvunnit.

Inne i TV-serievärlden som han är kör han en DEXTER (som han har pratat om i förhör har jag för mig) för att undvika spår i lägenheten. Plastar in delar av ett rum. I normala fall hade jag skrattat om någon sagt detta men med tanke på hur ofta han hänvisade till tv-serier och hur lite spår man hittat så vet i fan om det ändå inte finns en liten chans att det har hänt.

Plötsligt märker han att VB inte är död trots allt.

Det fixar han med flertalet hugg med det där eventuella verktyget folk har sett hemma hos honom.

Nu måste han få ut kroppen. Han har en fet ryggsäck. Han har ett duschskynke. Han har inte rätt verktyg. Han har två saker han nu måste göra. 1. Göra sig av med hennes telefon. 2. Åka till sina föräldrar och hämta redskap han behöver för att stycka kroppen eventuellt material han behöver för att kunna bränna den sen. Styckningen är till för att kunna få ut den ur lägenheten.

Det som talar emot detta är att man inte hittat spår i lägenhet efter en styckning. Det verkar ju också som han har tömt henne på blod och det har man inte hittat spår från.

Följdscenario #2 - Mordet har inte hänt i lägenheten.

Om mordet inte har hänt i lägenheten så tror jag helt enkelt att de har varit förbannade på varandra, av samma anledning som jag skrev tidigare. Men han har ändå lovat att skjutsa henne hem. Men så har han ökat farten och kört någonstans där han i lugn och ro kan mörda henne. Sen hem till föräldrarna och hämtat verktyg för en styckning.
Citera
2013-11-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur skulle han ha gjort då? Han körde ikapp VB, satte tejpbitar på henne och bad henne sitta stilla medan han hämtade resten?

Ja precis! Självklart inte. Om han haft tejpen på sig finns det flera möjliga scenarion. 1. Han kanske tejpat en påse över huvudet pga skadan i huvudsvålen. 2. Han kanske tejpade en påse över huvudet innan hon blev stucken fjorton gånger. 3. Annan okänd anledning till att tejp använts på VB medan hon fortfarande var i livet.
Citera
2013-11-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Jag har ju inte mer än snabbt tittat igenom fup och det är inte ens hela men jag kan inte heller läsa att dom ska ha tittat igenom hela fastigheten men kanske finns någon annan som kan svara på det här? Skulle ju varit ett sjukt misstag från polisen om dom inte har gjort det men dom har ju gjort stora fel innan
I ett av förhören med KJ där de söker hans ryggsäck, så frågar KJ: Har ni tittat i förrådet? FHL svarar att det har dom gjort, så förrådet har de i alla fall tittat i. Vidare har dom tillfrågat JJ om KJ har tillgång till andra lokaler, så nog tror jag att dom vänt på alla dom här stenarna.
Citera
2013-11-23, 10:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst var det den 16:e vittnet såg KJ, i så fall mycket intressant.
Ja den 16/5. Och någon gång mellan skolan slutade och kl 20 00. Fick som sagt två pm om detta. Det första kom tidigt i juni och det andra betydligt senare.
Citera
2013-11-23, 10:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, jag vacklar mellan mord ute i terrängen och mord i lägenheten själv. Exemplen du nämner är dock intressanta bevis på att så jävla solklart är det inte att polisen gör blodfynd i en lägenhet.

Fortfarande finns också obesvarade frågor runt den andra sängen. Att hon kan ha huggits/strypts i den verkar fullt tänkbart. KJ:s intresse av att elda i tunnan hemma hos föräldrarna kan ha varit en rekning av möjligheten att bränna sängkläder.

Jag har sammaställt de tidpunkter som är kända under kvällen och jag ser inte att det riktigt finns tid att jaga henne ute i terrängen. Jag tror något kan ha inträffat mellan 18:40 och 19:31, för det är under denna tidsperiod hon borde ha gått hem för att äta under normala förhållanden.

15:55 VB lämnar bostaden
16:00 KJ hämtar vid Shell
16:10 VB anländer till KJs bostad

17:04 VB skickar sms till MB

17:09 VBs telefon försöker ringa 112

17:28 MB skickar sms till VB

17:42 VB skickar sms till MB (38 min sedan senaste skickade sms, svarstid 14 min efter MBs mottagna sms)

17:43 VB skickar sms till MB (1 min sedan senaste skickade sms)

17:46 MB skickar sms till VB

17:47 VB skickar sms till MB (4 min sedan senaste skickade sms, svarstid 1 min efter MBs mottagna sms)

18:07 VB skickar sms till MB (20 min sedan senaste skickade sms)

18:13 MB skickar sms till VB

18:21 VB skickar sms till MB (13 min sedan senaste skickade sms, svartsid 8 min efter MBs mottagna sms)

18:40 VB skickar sms till MB (19 min sedan senaste skickade sms)

19:31 MB skickar sms till VB

20:26 KJs sista uppkoppling mot mast denna dag
20:38 VBs sista uppkoppling mot mast

18:00 - 20:30 Under denna tidsperiod hör grannen röster från KJs lägenhet.
21:00 - 21:15 KJ stänger fönstret.

22:00 - 23:00 KJ åker till sin bror, KJ säger 22 men brodern närmare 23. Restid från hemmet är 12 minuter och han stannar hos brodern cirka 20 minuter.

00:19 KJ skickar sms, är då hemma
07:59 KJ skickar sms, är då hemma

Samtliga uppkopplingar mot masten Artilleribat, som täcker KJs bostad.
Citera
2013-11-23, 10:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Ja precis! Självklart inte. Om han haft tejpen på sig finns det flera möjliga scenarion. 1. Han kanske tejpat en påse över huvudet pga skadan i huvudsvålen. 2. Han kanske tejpade en påse över huvudet innan hon blev stucken fjorton gånger. 3. Annan okänd anledning till att tejp använts på VB medan hon fortfarande var i livet.
Men VB måste ha blött och levt när tejpen användes.

Hur jag än vänder och vrider på det här, oavsett GM, får jag inte ihop det med tejprullen. Blodet måste ha hamnat på tejprullen vid ett annat tillfälle, och då ligger det nära till hands att det inte är KJ:s tejp. Tejprullen överensstämmer inte heller med Saabägarens tejpmärken, varken det märke han nämner och märket på tejpen som fanns kvar i Saaben.
Citera
2013-11-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du använde inte ordet jagade. Du skrev kör ifatt.
Ja, jag vet. Att han skulle ha jagat efter henne var ditt förslag. Du får förklara dina egna teorier. Jag kan inte hjälpa dig att förklara varför du tror att KJ är skyldig.

Citat:
Men det spelar ingen roll. Nu vill jag se ett hållbart scenario. Hade KJ tejpen med sig när han följde efter VB, oavsett om han gick, sprang, cyklade, jagade, körde eller hur han nu gjorde?
Du inser väl att jag inte vet om han följde efter henne? Om du undrar om jag tror att han skulle ha kunnat ha haft tejp med sig om han följde efter henne så är svaret ja. Eller så hade han inte tejp med sig.

Citat:
Menar du att VB var död när GM åkte och hämtade tejpen? Då måste blodet på tejpen ha kommit från en död VB, och likhunden skulle ha markerat på den.
Inte riktat till mig, men det är lika bra att svara ändå, för i det här tempot kommer tejpdetektiven att hinna närma sig 50 000 inlägg innan den här tuffa utfrågningen leder nånvart. Inte minst för att den inte kommer att leda nånvart.

Att KJ skulle ha kunnat lämna VB på mordplatsen och hämtat tejp innebär inte att hon måste ha varit död. Då skulle han ha kunnat hämta hur mycket tejp som helst och bloda ner den utan reaktioner från likhunden.

Citat:
Hur skulle han ha gjort då? Han körde ikapp VB, satte tejpbitar på henne och bad henne sitta stilla medan han hämtade resten?
Han skulle kunna ha ha tejpat henne när som helst från det att hon sist sågs i livet tills hon hittades. Om hon var död skulle han inte behöva be henne sitta stilla.
Citera
2013-11-23, 10:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Jag har också upptäckt det här. Man har utrett det det mesta rigoröst, men vissa saker har man mer eller mindre inte utrett alls/utrett ytligt. Varför? För att det hade komplicerat till åtalet ytterligare? Det hade det alldeles säkert gjort, men vill man ändå inte veta och kunna utesluta?Eller är man nöjd med att kunna sy in en gärningsman? Funderingarna kring detta är lika delikata som dom är befogade.
Jag är benägen att svara ja på alla dina frågor. Det är samma sak när det gäller vittnet som sett att KJ och en annan person som hämtades upp den 4/5 vid 14-15 tiden. Detta vittne kunde inte avgöra om det var en man eller kvinna som KJ hämtat. Bara att personen var mörk(hårig?). Samtidigt är det många som tyckte att det tog lång tid att hämta VB. Då kan man fråga sig om det var någon annan som KJ hämtade innan han hämtade VB. Någon som hon blev rädd för och försökte ringa 112 och smsade sin räddare. Då kanske vi även löst vem mannen med skägg var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in