2013-11-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Tejpen med VBs blod på som hittades i KJs lägenhet.

FUP s 299:
"Till statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) har tejprullen S034 från toaletten,
skickas för DNA analys, fingerspårsundersökning och sammanpassning mot den tejpbit
S023 som anträffades på offrets kropp."

Vem/vilkas fingeravtryck hittades på den? Hittar inget svar när jag försöker hitta.

Jag tänker finns VBs fingeravtryck på rullen har hon definitivt använt den själv. Sen å andra sidan finns inte VBs avtryck där säger det inte så mycket, VB kan fortfarande själv använt den bara att det är så längesen att annan/andra hunnit fingra över dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gjordes ingen fingeravtrycksanalys på den.

Otroligt irriterande, varför gjorde man INTE det?
Citera
2013-11-20, 18:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Så bra behöver man inte känna honom. Han stack ut, t.ex. ofta klädd i militärkläder.
Jag är inte säker på att jag skulle våga frejma nån baserat på att vederbörande gick klädd i kamouflagekläder, dock.

Citat:
AN:s dotter kände honom (sid 1100f), det kan ha räckt.
Kan, ja. Och månen kan vara gjord av grön ost. Alla dina kan innehåller tillsammans så jäkla många ad hoc-antaganden att sannolikheter att alla som behövs ska slå in ligger nånstans mellan i häradet av sannolikheten att få en straight flush i en given pokergiv.

Om det rör sig om ursprungshanden i mörkpoker.
Citera
2013-11-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker det är ganska lättförklarat och har också gjort det flera gånger, men okej:

- Kontrollbehov: "Var letar dom, letar dom i i närheten av där jag har gömt kroppen, hur går snacket"
- Avledningsbehov: Att engagera sig i en intensiv aktivitet gjorde att han slapp sitta hemma och tänka på vad som hänt, kan ha fungerat som en effektiv ångestdämpare under flera dar
- Intresse: Här kom en aktivitet som låg perfekt inom KJ:s intressområde och där han fick chansen att briljera med sina kunskaper om terrängen och att orientera i den.
- Minska misstankar: Genom att vara ute och leta tänkte han att han inte skulle framstå som misstänkt GM (En felkalkyl, både du och jag känner nog till flera exempel på mördare som både gått med i och t o m engagerat sig ganska hårt i eftersök).

Vän av ordning frågar då förstås: Varför ringde han inte på riktigt till VB om han var ute att framställa sig själv i bättre dager? Jag tror svaret är att dels var det här aldrig det primära syftet för honom med deltagandet i eftersöket och dels tror jag att han helt enkelt inte tänkte på möjligheten att detta skulle kunna kollas upp.

Exakt hur starkt dessa olika drivkrafter bidrog blir förstås bara spekulationer och det är möjligt att han t ex inte kände så stort behov av avledning/ångestdämpning i början. Men jag har i varje fall inga problem med att hitta en förklaring till hans beteende som känns rimlig.

Den onde tränaren borde väl f.ö. också ha varit ute och sökt i terrängen så ivrig som han annars verkar ha varit när det gäller att få undan misstankar mot sig själv? Jag menar: Vad är väl några timmars promenad i terrängen jämfört med att stycka och bära omkring på kroppsdelar och bryta sig in i bilar för att stänka blod? Ännu en av många logiska kulterbyttor i alternativteorin.

Den förklaringen trodde jag att alla förstått hela tiden, särskilt efter att ha läst FUP och följt rättegång. Det är ju rätt självklart att han rent besatt följde söket för att få kontroll över situationen. "Vart letar dom, vart ska dom leta" osv. Det lär ju inte vara så lätt att ligga och sova och bara vänta på att folk ska råka hitta kroppen. Då vill man hellre vara med och kunna påverka utgången av det.
Citera
2013-11-20, 18:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men hur hög är den riskfaktorn utanför Christie-deckare? Vad jag vet har vi haft totalt ett styckmord på de premisserna under min livstid. Och rimligen under samma halvsekel totalt hundratusentals män som dolt en eller flera älskarinnor för frun, varav en alls inte obetydlig del av dessa vid den ena eller andra tidpunkten har funnit att den ena eller andra älskarinnan börjar bli obehaglig.

Eller, med andra ord: Hur mycket säger egentligen det du har skrivit ovan - redan innan man börjar fundera på hur tendentiöst faktaurvalet för underlag till beskrivningen är?

Styckmord är inte vanliga och de flesta är döda innan de styckas, däremot är mord vanligt. Oftast lämnar GM platsen flyende, vissa befinner sig i närheten när polisen dyker upp, andra dumpar/gräver ner/sätter eld på bostaden/sänker sina offer i hopp att slippa undan och komma bort från sin handling.
Men i vissa fall mördas personer på olämpliga ställen, så olämpliga att GM måste skända kroppen för att kunna bli av med den. Så ock i detta fall.

VB har skändats för att flyttas på och när det var gjort bestämde sig GM för att avlägsna händerna som kunde avslöja spår av GM och/eller plats. Det är rationellt genomtänkt och kroppen var fri från spår, som så när på +1 på vristen. Undrar om detta DNA kommit dit efter den påstådda tvättningen. Vilket då genast får mig att ifrågasätta tvättningen: Letades det efter klor/reningsämnen i det som fanns kvar på benen? Det är en ganska avgörande punkt att fastställa.

Huggen och slagen vittnar om hat och ursinne. Många ytliga hugg från olika vinklar. 2 hugg punkterar hennes lungsäckar som onekligen lett till lungkollaps och syrebrist, oerhörda svårigheter att andas öht. Lungorna faller samman då undertrycket i lungsäckarna försvinner. 1 hugg träffar hennes hjärta ytligt och GM utdelar ytterligare ett hugg i samma ingångshål och bildar ny sårkanal in i hjärtsäcken. Det hugg som jag vill ha det till trycks åt sidan för att avsluta hennes liv.
Har inte FUP:en till hands nu, ska tilläggas.

Att det efter hennes död ska finnas inslag av experimentlusta och bisarra drifter finner jag inga belägg för. Det är en transportstyckning och spårsäkringsgaranti som skett i efterhand.
Citera
2013-11-20, 18:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Otroligt irriterande, varför gjorde man INTE det?
För att spara pengar, troligen. Rullen var redan knuten till KJ genom att den fanns i bostaden. Varför skulle man ha fingeravtryck för att bekräfta det?
Citera
2013-11-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Av VB:s och MB:s SMS-trafik framgår (FUP) att VB erbjöd MB att slå och sparka henne. Jag tror inte detta hade med karateträningen att göra, utan var tänkt att utföras i ett annat sammanhang. Jag tror alltså att VB hade en maso-sida och att eventet med henne inledes med något hon tidigare praktiskt taget bett om, dock inte frivilligt från VB just den här kvällen - hon var rädd. Min teori blir då att VB bundits varefter MB spöade henne (sparkar och slag). Men sedan blev det annat, KJ var ju där ..

Men nej. Det var väl helt uppenbart i smsen att hon uttalade sig rent destruktivt för att hon trodde att hon hade gjort något dumt mot MB? Hon släppte ju all sin självrespekt genom att skriva hundratals sms till MB. Det verkade inte direkt vara en sexuell underton på just den biten. Det är väl vanligt att - i rent självförakt säga - "men jo, du får slå mig! jag förtjänar det. jag har varit så jävla dum. Jag ÄR dum, nu när jag skriver till dig också".

Och lägg undan tanken att hon skulle ha sagt detta på ett upphetsat sätt...
Citera
2013-11-20, 18:31
Bannlyst
Anledningen till varför förhållandet med KJ tog slut ska ha berott
på att Kristoffer hade en kamrat som inte tyckte om thai-kvinnor och ville att KJ av
den anledningen skulle göra slut med Vatchareeya. (sidan 992 fup )

Vem var det?
Citera
2013-11-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
På ett ganska pseudovetenskapligt sätt.

Det är rätt ointressant, i och med att sannolikheten för bådadera är så låg. Här har vi, anser en del användare, två misstänkta. Den ene skulle, om skyldig, ha styckmördat en flickvän eller ett ex, beroende på vilken synvinkel man anlägger, och den andre skulle ha styckmördat en jobbig älskarinna med stalkingtendenser. Den svenska kriminalhistorien dräller av fall där en man har styckmördat sin fru/flickvän. Det finns också gott om fall där en man har styckmördat sitt ex. Och det finns veterligen ett enda fall där en man har styckmördat en jobbig älskarinna med stalkingtendenser.

Det går således inte att använda sannolikhetsresonemang för att hävda MB:s sannskyldighet som gärningsman över KJ, hur man än gör det.

1. Men är det inte en logisk kullerbytta att hävda att KJ är gm *enbart* för att bevisen pekar mer åt dennes håll pga. blodet i bakluckan. Poängen är alltså huruvida det fortfarande kan vara ställt utom rimligt tvivel?, eller hur?
Citera
2013-11-20, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldmore
Anledningen till varför förhållandet med KJ tog slut ska ha berott
på att Kristoffer hade en kamrat som inte tyckte om thai-kvinnor och ville att KJ av
den anledningen skulle göra slut med Vatchareeya. (sidan 992 fup )

Vem var det?
Sid 978. Vi använder det tryckta numret.
Citera
2013-11-20, 18:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Men är det inte en logisk kullerbytta att hävda att KJ är gm *enbart* för att bevisen pekar mer åt dennes håll pga. blodet i bakluckan. Poängen är alltså huruvida det fortfarande kan vara ställt utom rimligt tvivel?, eller hur?

Jag undrar vem som slutligen hade åtalats om inte "blodiga bilen" fanns?
Citera
2013-11-20, 18:39
Medlem
Citat:
För att spara pengar, troligen. Rullen var redan knuten till KJ genom att den fanns i bostaden. Varför skulle man ha fingeravtryck för att bekräfta det?
För att se om VB själv använt tejpen, se om nån annan än KJ hållit i tejpen. Jag tycker det hade varit viktigt att veta.
Citera
2013-11-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag undrar vem som slutligen hade åtalats om inte "blodiga bilen" fanns?

Det var samma invändning som jag hade i början, dvs. att åtalet utan blodet skulle varit helt tandlöst. Men nu har vi ju plockat fram tekniken för att testa saken så att blodet får en tidpunkt eller tidpunkter. Därmed kan det alltså vetenskapligt bevisas ifall KJ bara är ovanligt knäpp eller om det är som så att blodet verkligen planterats i bilen, vilket inte verkar omöjligt sett till de föreliggande omständigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in