2013-11-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu har vi hört om den här slagningarna några gånger i tråden har jag för mig, till och med i FUP, och jag har hela tiden tänkt att, va fan, det var säkert Quarrel(trådens bilregisterresurs) eller någon annan som kollade upp vem som äger ett visst fordon, vad är det som är så märkligt med att någon har efterfrågat information om aktuella fordon, högst normalt att folk i krimtrådarna frågar på fordon kan jag tänka mig.
Du har nog inte läst tillräckligt noga. Att vi i tråden och andra kollar upp bilarna är Inte alls märkligt, det har jag själv gjort. Men det som skulle kunna vara lite märkligt är att någon gjort slagningar på KJ:s OCH JJ:s bil med en minuts mellanrum strax INNAN den 4e maj
Citera
2013-11-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej precis och det här är en av de saker som är knepigast att förklara. Inte för att det gör andra gärningsmän mer sannolika (precis som knepigare detaljer i evolutionsteorin INTE gör kreationsteorin mer sannolik), men det är svårt att få ihop det på ett sätt som känns logiskt tillfredsställande.

Det händelseförlopp som jag ser som mest sannolikt är att NÅGOT händer i lägenheten, men inte något som innebär att VB skadas allvarligt. En tänkbar del i scenariot är ju faktiskt att KJ får syn på det som VB skrivit i telefonen, blir förbannad och slår sönder telefonen. Sen lyckas han övertyga VB om att han ångrat sig och ska skjutsa hem henne, vilket bör ha varit det normala beteendet när de nu träffades (att VB ville ha skjuts av folk både hit och dit är väl belagt och uppgiften att hon skulle föredragit att promenera pga att KJ druckit EN öl har jag från första början sett som osannolik). Klockan kan då tänkas vara någonstans mellan 20.30 och 21.00 (så på ett vis har han hållt sig till sanningen här). Kanske åker han också ifatt henne och får henne att stiga in i hans bil, jag vet inte vilket av de scenariona som kan vara mest sannolikt. Här tar sen händelserna en ödesdiger vändning. Kanske låg mordvapnet i bilen av nån anledning, kanske hade han i någon dunkel avsikt tagit det med sig.

Jag hoppas att han en dag berättar åtminstone huvuddragen i vad som hände för att ge hennes familj svar, även om de svaren kanske kommer att vara väldigt smärtsamma.

Ponera att KJ tog styptag på henne i lägenheten, VB kanske svimmade (alt medvetslös) av men kommer till sans och flyr från lägenheten (telefonen är antagligen beslagtagen av KJ). Hon tar lejonbacksvägen eftersom den mest sannolika vägen efter sävastvägen är beskaffad så att du är väl synlig. KJ får kalla fötter och tar bilen och börjar leta efter VB och hittar henne så småningom efter Torpgärdanleden. På något sätt får han in henne i bilen, det kanske är i det här läget hon tillfogas skadan i huvudsvålen och hon läggs i bilens bagage (kan hon ha transporterats två ggr i bagaget och därav blodet på högra sidan i bilen?). I panik åker sedan KJ till föräldrahemmet och hämtar upp något (emballage, verktyg etc) och åker till okänd destination, troligen något värn eller en bunker. VB har redan i det här läget tillfogats skador. Vad som sedan händer är det bara GM som vet men VB avlider någon gång den 4-5 maj.

Kroppen förvaras någon annanstans än området på mjösjöberget. Vid vilken tidpunkt kroppen styckas har jag egentligen ingen teori om men det rör sig troligen om en transportstyckning. Vid någon tidpunkt flyttas kroppen till området vid gula huset. Torson placeras på vad som sedan blir fp2, benen placeras i det s.k. Korvvärnet som är vattenfyllt, här är det såpass kallt att förruttnelseprocessen inte riktigt tar fart. Med tanke på antagandet att kroppen var tvättad i kombination med hundmarkeringarna i värnet bör tvättningen rimligen ha skett där.

VBs tillhörigheter, händer, ev duschdraperi, ryggsäck och annat som kommit i kontakt med BO är förmodligen uppbrända och nergrävda i något övningsområde. Inspirerad av Dexter, CSI eller Gud vet vad så städas i princip alla spår bort men GM som är ombevittnat slarvig gör några misstag som han inte uppmärksammar vilka sedermera blir åkl trumfkort.

Av någon övermodig anledning (ni har ingenting på mig) flyttar sedan GM benen till det gula huset för att han ville att de skulle hittas. Han ville visa upp sitt verk och var antagligen helt övertygad om att alla spår som kopplade honom till brottet var undanstädade i snygg dexterstil.

Är det någon medicinskt kunnig som kan göra någon form av utlåtande om hur långt ett strypningsförsk har gått när BO uppvisar dessa punktformiga blödningar på kinder, i öga och sköldkörtel?
Citera
2013-11-23, 09:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Jag har aldrig påstått att KJ jagade efter VB. Vet du alltså att han jagade efter henne? Det skulle ju kunna förklara varför du tror att KJ är skyldig.
Du använde inte ordet jagade. Du skrev kör ifatt.
Citat:
Jag tror att det är fullt möjligt att hon lämnar KJ:s bostad i livet, men han kanske kör ifatt henne varpå mordet sker på en plats och styckningen sker på en annan plats. Troligen ute i skogen eller i nåt av alla värn.
Men det spelar ingen roll. Nu vill jag se ett hållbart scenario. Hade KJ tejpen med sig när han följde efter VB, oavsett om han gick, sprang, cyklade, jagade, körde eller hur han nu gjorde?
Citera
2013-11-23, 09:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP 995

Vilka bilar har du. MB uppger att han har fyra bilar. En vit caddy, paketbil, Terrano Jeep
grå/svart (Theforeigner: det är en Nissan Terrano), Opel, firmabil, vit,ej med tryck. Han har även en Audi utanför sin bostad men den är ej i körbart skick. Terranon är ej besiktad och han kör den ej. Denna bil skall Tessan få.

MB har, efter VB försvann, gjort sig av med sin grå/svart Nissan Terrano.
MBs vita WV Caddy skåpbil har jag för mig att MB ochså har gjort sig av med, men är inte 100% säker...någon som vet?
Caddyn är, sedan 24 augusti, registrerad på MB:s bror TB.
Citera
2013-11-23, 09:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror på dålig genomgång av lägenheten.

Hos Marina fann man inga blodspår eller likdoft när man genomsökte henned sovrum. Hade inte Marinas säng stått kvar i hennes rum, där privatpersoner senare hittade blodet, så hade bara en liten bloddroppe på golvet funnits att finna. Och det mordet var riktigt blodigt, skott i huvudet.

Hade inte polisen brytit upp parkettgolvet hos studierektorn i Örebro så hade de inte haft en bloddroppe som påvisade att hon mördats och styckats i lägenheten. Ren tur att de gjorde en ny undersökning av lägenheten.

I styckmordet i Bollnäs så styckades offret i badkaret, polisen hittade inga spår efter detta i badrummet. Dock blodspår på någon dörrlist i vardagsrummet med mera.

Avsaknaden av spår betyder inte att det inte har skett i lägeneheten, bara att det är väl undanröjt eller så har KJ haft tur att fånga upp allt blod i ett underlag. Alterntivet kan även vara att polisen gjorde en grov miss, som i Marinafallet, eller undanlät att kontrollera hela lägenheten noggrant.

Och styckmordet i Nora som tog 5-6 månader innan man fick bryta upp golvet för att finna blod.
Där hade man väl inte minsta bloddroppe innan man bröt upp golvet.,
Inte heller markering i hans bil efter likdelar, och då åkte han runt med delarna i bilen för att sen dumpa dom. Hennes armar kom aldrig fram har jag för mig.

Kitch som slaktade sin make hemma och delade honom i 14 delar där fann man inget heller även om det då va städat, så det enda man fann va hår och hudflagor i ugnen.
Det är vad jag sagt innan att just spår i lägenheter inte alltid är lätt och det verkar minst sagt som man står utan spår i flera fall.

Dom har ändrat sig i detta fallet och sagt att man inte utesluter lägenheten. Jag tror att just kapande av benen handlar om transport för någon annan logisk förklaring finner inte jag.
Om det rör sig om stämjärnet så är inte heller det logiskt att plocka med sig utan man tar en kniv med sig i så fall.
Hon ska ha fått plats i bagaget utan att kapa benen det är väl vad man kan tro i det här fallet? Och då krävs ju en transport obemärkt ut och inte en hel kropp, så sängen är väl en potentiell mordplats som senare burits ut. Och har då¨det mesta hamnat där så finner dom inget direkt.
Citera
2013-11-23, 09:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om jag inte missminner mig så ville polisen ha det till att han var där den 16:e istället för den 9:e, en vecka senare. Om det beror på att vittnet sa sig se KJ den 16:e eller inte är svårt att säga.

Han säger iallafall att han är där runt 13 på dagen och att det är en torsdag, det skulle i så fall kunna innebära, för att ansluta till ditt scenario, att han var där tidigare på dagen för att reka.

Jag måste inflika det jag fick två olika pm om ang den 16/5. Det var ett minderårigt vittne som sett KJs bil och två personer varav en skulle varit KJ vid det gula huset. Vittnet skulle även ha sett en vit skåpbil lite högre upp efter vägen. Detta vittne ska ha vallats av polisen den 30/5 och detta rapporterades även i media. Varför finns inget om detta i Fup?
Citera
2013-11-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du använde inte ordet jagade. Du skrev kör ifatt.

Men det spelar ingen roll. Nu vill jag se ett hållbart scenario. Hade KJ tejpen med sig när han följde efter VB, oavsett om han gick, sprang, cyklade, jagade, körde eller hur han nu gjorde?

Kan det inte vara så att GM lämnat VB på mordplatsen och sedan åkt hem och hämtat ryggsäck, duschdraperi, tejp, kniv m.m.

Undrar dock varför tejpen som återfanns på VB var i flera bitar? Om teorin om plastpåse över huvudet stämmer är det konstigt att riva av flera små bitar istället för att helt enkelt surra tejpen runt hals och plastpåse i ett stycke.
Citera
2013-11-23, 10:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Kan det inte vara så att GM lämnat VB på mordplatsen och sedan åkt hem och hämtat ryggsäck, duschdraperi, tejp, kniv m.m.

Undrar dock varför tejpen som återfanns på VB var i flera bitar? Om teorin om plastpåse över huvudet stämmer är det konstigt att riva av flera små bitar istället för att helt enkelt surra tejpen runt hals och plastpåse i ett stycke.
Menar du att VB var död när GM åkte och hämtade tejpen? Då måste blodet på tejpen ha kommit från en död VB, och likhunden skulle ha markerat på den.
Citera
2013-11-23, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att VB var död när GM åkte och hämtade tejpen? Då måste blodet på tejpen ha kommit från en död VB, och likhunden skulle ha markerat på den.

Du har rätt, det håller inte. Kan det vara så att KJ haft tejpen i bilen alt en jackficka? Den behöver inte vara tagen från wc:n och sedan återförd dit. Det är troligare att det är som KJ själv säger, han har tagit upp tejpen ur någon ficka när han tvättat.
Citera
2013-11-23, 10:12
Medlem
highfives avatar
Känslan som lätt infinner sig är att allt som kan tyda på att KJ inte var ensam i fallet är bortskalat eller inte helt analyserat i Fup. Det minderåriga vittnets uppgifter från 16/5. Sökningarna på KJs och pappans bil strax innan mordet. Mannen med skägg som stängde sovrumsfönstret. Den som hjälpte KJ bära något i loftgången. Den svarta Nissan som skrämde upp grannarna vid KJs bostadsområde. Inga frågor ang KJs manliga partners som är bi- eller homosexuella. Skoavtrycken i gula huset. Finns en del annat också ang KJs bil och lägenhet som kunde förklaras om de varit två. Bland annat städning och avlägsnandet av spår. Sen är det KJ ensam som ansvarat för arbetet i slutskedet. Därav alla spår i bakluckan och detta med benen i ödehuset.
Citera
2013-11-23, 10:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag måste inflika det jag fick två olika pm om ang den 16/5. Det var ett minderårigt vittne som sett KJs bil och två personer varav en skulle varit KJ vid det gula huset. Vittnet skulle även ha sett en vit skåpbil lite högre upp efter vägen. Detta vittne ska ha vallats av polisen den 30/5 och detta rapporterades även i media. Varför finns inget om detta i Fup?

Visst var det den 16:e vittnet såg KJ, i så fall mycket intressant.
Citera
2013-11-23, 10:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Du har rätt, det håller inte. Kan det vara så att KJ haft tejpen i bilen alt en jackficka? Den behöver inte vara tagen från wc:n och sedan återförd dit. Det är troligare att det är som KJ själv säger, han har tagit upp tejpen ur någon ficka när han tvättat.
Hur skulle han ha gjort då? Han körde ikapp VB, satte tejpbitar på henne och bad henne sitta stilla medan han hämtade resten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in