Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Nej precis och det här är en av de saker som är knepigast att förklara. Inte för att det gör andra gärningsmän mer sannolika (precis som knepigare detaljer i evolutionsteorin INTE gör kreationsteorin mer sannolik), men det är svårt att få ihop det på ett sätt som känns logiskt tillfredsställande.
Det händelseförlopp som jag ser som mest sannolikt är att NÅGOT händer i lägenheten, men inte något som innebär att VB skadas allvarligt. En tänkbar del i scenariot är ju faktiskt att KJ får syn på det som VB skrivit i telefonen, blir förbannad och slår sönder telefonen. Sen lyckas han övertyga VB om att han ångrat sig och ska skjutsa hem henne, vilket bör ha varit det normala beteendet när de nu träffades (att VB ville ha skjuts av folk både hit och dit är väl belagt och uppgiften att hon skulle föredragit att promenera pga att KJ druckit EN öl har jag från första början sett som osannolik). Klockan kan då tänkas vara någonstans mellan 20.30 och 21.00 (så på ett vis har han hållt sig till sanningen här). Kanske åker han också ifatt henne och får henne att stiga in i hans bil, jag vet inte vilket av de scenariona som kan vara mest sannolikt. Här tar sen händelserna en ödesdiger vändning. Kanske låg mordvapnet i bilen av nån anledning, kanske hade han i någon dunkel avsikt tagit det med sig.
Jag hoppas att han en dag berättar åtminstone huvuddragen i vad som hände för att ge hennes familj svar, även om de svaren kanske kommer att vara väldigt smärtsamma.
Ponera att KJ tog styptag på henne i lägenheten, VB kanske svimmade (alt medvetslös) av men kommer till sans och flyr från lägenheten (telefonen är antagligen beslagtagen av KJ). Hon tar lejonbacksvägen eftersom den mest sannolika vägen efter sävastvägen är beskaffad så att du är väl synlig. KJ får kalla fötter och tar bilen och börjar leta efter VB och hittar henne så småningom efter Torpgärdanleden. På något sätt får han in henne i bilen, det kanske är i det här läget hon tillfogas skadan i huvudsvålen och hon läggs i bilens bagage (kan hon ha transporterats två ggr i bagaget och därav blodet på högra sidan i bilen?). I panik åker sedan KJ till föräldrahemmet och hämtar upp något (emballage, verktyg etc) och åker till okänd destination, troligen något värn eller en bunker. VB har redan i det här läget tillfogats skador. Vad som sedan händer är det bara GM som vet men VB avlider någon gång den 4-5 maj.
Kroppen förvaras någon annanstans än området på mjösjöberget. Vid vilken tidpunkt kroppen styckas har jag egentligen ingen teori om men det rör sig troligen om en transportstyckning. Vid någon tidpunkt flyttas kroppen till området vid gula huset. Torson placeras på vad som sedan blir fp2, benen placeras i det s.k. Korvvärnet som är vattenfyllt, här är det såpass kallt att förruttnelseprocessen inte riktigt tar fart. Med tanke på antagandet att kroppen var tvättad i kombination med hundmarkeringarna i värnet bör tvättningen rimligen ha skett där.
VBs tillhörigheter, händer, ev duschdraperi, ryggsäck och annat som kommit i kontakt med BO är förmodligen uppbrända och nergrävda i något övningsområde. Inspirerad av Dexter, CSI eller Gud vet vad så städas i princip alla spår bort men GM som är ombevittnat slarvig gör några misstag som han inte uppmärksammar vilka sedermera blir åkl trumfkort.
Av någon övermodig anledning (ni har ingenting på mig) flyttar sedan GM benen till det gula huset för att han ville att de skulle hittas. Han ville visa upp sitt verk och var antagligen helt övertygad om att alla spår som kopplade honom till brottet var undanstädade i snygg dexterstil.
Är det någon medicinskt kunnig som kan göra någon form av utlåtande om hur långt ett strypningsförsk har gått när BO uppvisar dessa punktformiga blödningar på kinder, i öga och sköldkörtel?