Citat:
Ursprungligen postat av
Antevante
Men hallå! Det där lite grova, slarviga och operfekta är ju det som man i många fall vill lyfta fram.
Förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker här. Personligen skulle jag föredra lite lappat och lagat framför en perfekt tegelvägg.
Absolut. Det perfekta är också ofta väldigt tråkigt. Men det är inte perfektion jag är ute efter, utan känsla. Tegelläggare har, precis som alla hantverkare, en yrkesstolthet och en känsla för hantverk. Man ser på en vägg om tegelläggaren är nöjd med sitt jobb eller inte. Och precis som med alla hantverk finns det en konflikt mellan hur mycket känsla man vill lägga ned, och hur mycket tid och resurser man har att lägga på det. I många fall är det good enough. I en del fall kan man se att dom är riktigt stolta över sitt jobb. Och i en del fall kan man se att dom bara ville få upp skiten så snabbt som möjligt och sen spackla över allt med puts.
När det då blir trendigt med frilagda tegelväggar så river folk ned putsen lite överallt, och väldigt godtyckligt. Då kommer en del fuskjobb upp i dagen. Och folk har ingen aning om kvalitet på tegelväggar, så dom tror att allt ska se ut sådär. Medan tegelläggaren vänder sig i sin grav, eftersom han aldrig trodde att det skulle sitta en massa skitnödiga hipsters och inspektera nåt han slängde upp en fredageftermiddag efter lunchpilsnern.
Som sagt, jag har inget emot frilagda tegelväggar. Men jag skulle gärna se en vägg som faktiskt är något att visa upp. Det finns en stolthet i ett hederligt hantverk, och det tror jag man kan se oavsett vilka förkunskaper man har.
Det är precis samma problem som när det blev trendigt att riva bort en massa plastmattor för att frilägga trägolv. Alla golv har ett så kallat undergolv, det finns ofta under parkettgolv och linoleumgolv. Det var aldrig tänkt att man skulle gå på undergolvet, så det las aldrig för att vara snyggt. Framförallt brukade det läggas med väldigt breda springor, mellan en halv och en centimeter. Det är tänkt som ett stötdämpande och skyddande skikt mellan bjälklag och det golv man verkligen ville ha att gå på.
Så, när folk river bort gamla plastmattor hittar dom ett trägolv under och tycker "Oh, vad snyggt! Det ska vi slipa och måla!" Fast det golvet aldrig var tänkt att gås på. Det slits fort, eftersom det ofta var mjuka träslag, det fastnar en massa skit i springorna, och det ser helt enkelt jävligt billigt ut. Jag har sett en hel del såna golv hos folk, och tänker alltid att dom inte har en jävla aning om vad dom sysslar med.