2015-02-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag skulle kunna hugga av min högra hand för dessa stolar.

http://static.maklarhuset.se/Files/bostad/medium/7EAD52E5-970C-48A1-BDDA-60270C42E589.jpg

http://static.maklarhuset.se/Files/bostad/medium/B6732FFC-ADB2-4678-A365-A0647FB1D021.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Här i Småland ligger priset på stolar som dessa på 50-75:- på secondhand, vanliga bauehause 30-75 även original italienska . såg dessa sist och då var 4 st sålda i pefekt skick för 50:- st och det får väl anses som ett riktigt fynd http://www.lauritz.com/sv/auktion/linea-veam-bauhausstolar-4/i2987595/

chop! chop!
Citera
2015-02-27, 17:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Här i Småland ligger priset på stolar som dessa på 50-75:- på secondhand, vanliga bauehause 30-75 även original italienska . såg dessa sist och då var 4 st sålda i pefekt skick för 50:- st och det får väl anses som ett riktigt fynd http://www.lauritz.com/sv/auktion/linea-veam-bauhausstolar-4/i2987595/

Hur många 50-kronorsstolar får man för en högerhand? Själv föredrar jag pengar framför kroppsdelar.

Men det är rätt kul att möbler kan kosta sanslösa summor på ett ställe, och ingenting på andra ställen.
Citera
2015-02-27, 19:04
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Har samma kök fast annan färg på luckorna och avskyr skiten, en av anledningarna varför man skaffar ett bättre begagnat kök nu i helgen, tror knappast man får några cash för det om man säljer det.

Jag raljerade lite. Men jag har vänner i Sthlm som har betalt ett antal tusenlappar för liknande kök. Jag skulle göra detsamma eftersom jag älskar stilen.

Citat:

Ååh, jag behöver nog ta en loppisrunda till Småland i sommar. På Lauritz känner de mig sedan länge till förnamnet... jag har nämligen redan förköpt mig på danska 60-tals stolar men jag tycker aldrig man kan få för många.
Citera
2015-02-27, 19:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ja jag fick för några år sedan fyra pinnstolar av en granne som bara behövde nytt och bättre lim. De var brännmärkta undertill möbelfabriken i Edsbyverken. Och nu har de börjat dyka upp på Lauritz, Bukowskis etc..De heter visst fanett och har finsk formgivning och går för ca 700 - 1200 för fyra. Men det skulle nog inte jag få, jag målade dem i högblan signalröd lack för industribruk (de var i björk som börjat mörkna och se lite fadda ut).

Måste bara kommentera en annons som är postad för nästan två veckor sedan (pyttefnax #11519)......det ser ut som Sundborns Karin Larson och Southforks Ellie Ewing (från tv serien Dallas) haft ett gemensamt projekt....
Citera
2015-02-27, 19:31
Medlem
Gamla låga köksbänkar går ju att höja rätt enkelt med att regla upp under och sedan täcka med någon sockelskiva. Problemet kan kanske vara att få ut dem hel. Jag håller på att montera sekelskiftesbänkar i "snickern" som rivits ut från en lägenhet i Uppsal, de är ju permanent monterade så en hade spruckit i sidan och vridit sig men det gick att tvinga ihop. Och det är rejäla bänkar, stommen är av hopfogad plank som är tätvuxet kärnvirke som är 2, 5 cm tjock så de tål nog det mesta.
Citera
2015-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Gamla låga köksbänkar går ju att höja rätt enkelt med att regla upp under och sedan täcka med någon sockelskiva. Problemet kan kanske vara att få ut dem hel. Jag håller på att montera sekelskiftesbänkar i "snickern" som rivits ut från en lägenhet i Uppsal, de är ju permanent monterade så en hade spruckit i sidan och vridit sig men det gick att tvinga ihop. Och det är rejäla bänkar, stommen är av hopfogad plank som är tätvuxet kärnvirke som är 2, 5 cm tjock så de tål nog det mesta.

Jo det är ju så man brukar göra om man vill höja dem snyggt genom att socka om dem men ofta ser man gamla kök där man istället för att höja sockeln lagt dit en 8-10 cm hög regel mellan bänkskivan och underskåp vilket ser bedrövligt ut och sen glömmer de ofta att höja överskåpen så då blir frihöjden för låg mot överskåp och fläkt.

ang bauhusestolar så vill man ha äkta gamla orginalen och inte svensktillverkade kopior så syns det enklast genom att orginalen är rejält tunga samt de äldre från 20 talet är präglade i trät på undersidan med Italien och har helt annan kvalité på rottingen har möblerat köket med sådan billiga loppis fynd http://www.skonahem.com/inredning/Bauhaus--arets-hetaste-93-aring

ebay priser: http://www.ebay.com/bhp/marcel-breuer
Senast redigerad av nikitalord 2015-02-27 kl. 21:47.
Citera
2015-02-27, 22:11
Medlem
Uuuj....jag har sluppit se sånt i kök. Man får inte ens in kaffebryggaren och hushållsassistenten. Men jag kan tänka mig att problemet ligger i att skåpen var avsedda att sitta permanent och inte är lättflyttade och ibland mer eller mindre platsbyggda ända upp i tak så i princip skulle snyggast vara att kapa dem nedifrån vilket ju kan funka om det är gjort i riktigt trä, annars om det är något annat skivmaterial kan det bli knepigt med att fästa en ny botten som orkar bära något.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-02-27 kl. 22:13.
Citera
2015-02-28, 09:52
Medlem
SuraStinas avatar
Här är ett eget litet gårdshus som visserligen har lite underlig stilmix i indredningen. Men det jag reagerar på är att man som köpare erbjuds att gå in med ett kapitaltillskott till föreningen och på så vis få sin månadskostnad sänkt.

I beskrivningen står det "Kapitaldelen justeras årligen 1 juni i samband med räntejustering på föreningens lån. Detta innebär att alla boende i Bistro fått möjligheten att lösa bort sin lägenhets del av föreningens lån som belastar lägenheten och därmed få ytterligare sänkt månadsavgift. Detta har 5 av 7 medlemmar valt att göra. Detta är dock inte gjort på denna lägenhet, vilket innebär att kapitaldelen kommer att bindas om varje år 1 juni. Avgiften kan alltså årligen stiga/sjunka beroende på konjunktur och marknad."

Är det brukligt att en förening erbjuder detta? Och vad är deras motiv egentligen- varför kan inte föreningen ha kvar sina lån som de är? Och tror ni att man som köpare kan tjäna på det i längden? Säg att du stoppar in en mille extra till föreningen och sänker din månadsavgift till 3000 kr. Frågan är om du kan tänkas få igen din miljon eller inte när du säljer lägenheten vidare?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-luthagen-uppsala-kommun-borjegatan-19-b-6987398
Citera
2015-02-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Här är ett eget litet gårdshus som visserligen har lite underlig stilmix i indredningen. Men det jag reagerar på är att man som köpare erbjuds att gå in med ett kapitaltillskott till föreningen och på så vis få sin månadskostnad sänkt.

I beskrivningen står det "Kapitaldelen justeras årligen 1 juni i samband med räntejustering på föreningens lån. Detta innebär att alla boende i Bistro fått möjligheten att lösa bort sin lägenhets del av föreningens lån som belastar lägenheten och därmed få ytterligare sänkt månadsavgift. Detta har 5 av 7 medlemmar valt att göra. Detta är dock inte gjort på denna lägenhet, vilket innebär att kapitaldelen kommer att bindas om varje år 1 juni. Avgiften kan alltså årligen stiga/sjunka beroende på konjunktur och marknad."

Är det brukligt att en förening erbjuder detta? Och vad är deras motiv egentligen- varför kan inte föreningen ha kvar sina lån som de är? Och tror ni att man som köpare kan tjäna på det i längden? Säg att du stoppar in en mille extra till föreningen och sänker din månadsavgift till 3000 kr. Frågan är om du kan tänkas få igen din miljon eller inte när du säljer lägenheten vidare?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-luthagen-uppsala-kommun-borjegatan-19-b-6987398

Anledningen är ju att man får göra ränteavdrag som privatperson men det får inte föreningen.
Citera
2015-02-28, 10:29
Medlem
Låter lite udda, men kanske det getts möjlighet till tillval som föreningen tog fakturan vid stambyte eller liknande?
Citera
2015-02-28, 11:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Gårdshus? Fattar inte grejen, avgiften ger utrymme för ytterligare 3 mill. Vem väljer frivilligt att ha ett hyreshus på tomten? Någon som kan förklara varför man vill bo här? Eventuell charm i huset går bort, det finns mängder av charmiga hus.
Citera
2015-03-01, 11:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Gårdshus? Fattar inte grejen, avgiften ger utrymme för ytterligare 3 mill. Vem väljer frivilligt att ha ett hyreshus på tomten? Någon som kan förklara varför man vill bo här? Eventuell charm i huset går bort, det finns mängder av charmiga hus.

Jag förstår inte heller det där riktigt. Man ser en del sånt i Stockholm också och det är alltid väldigt dyrt och känns aldrig prisvärt. Här verkade det ändå lite öppet, men i Stockholm är det i regel väldigt trångt med mycket högre hus som omger gårdshuset på alla sidor. På ett sätt finns det väl en charm i att ha ett eget litet hus, men för mig som inte gillar insyn skulle nackdelarna definitivt överväga. Det blir inget direkt privatliv, förmodligen ganska mörkt, du har din lilla altan men den ligger långt ifrån ogenerat och där alla i de större husen passerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in