2013-11-22, 15:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej, jag har punkterat din argumentation.

Universum kan inte vara sin egen orsak, men 'gud' kan.

Vad är det för trams?
Citera
2013-11-22, 15:17
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vad är det för trams?

Samma trams som man alltid får höra. Du vet, Gud står utanför vårt förstånd och då rimligtvis bortom allt vad logik och fysik heter och får därför göra som hen vill!
Citera
2013-11-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så vad säger du egentligen? Inget kan vara evigt utom det undantaget du väljer?

Citat:

Vad är det för trams?

Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Samma trams som man alltid får höra. Du vet, Gud står utanför vårt förstånd och då rimligtvis bortom allt vad logik och fysik heter och får därför göra som hen vill!

Normalt slutar jag svara när man inte är hederlig i förhållande till vad jag säger, men jag gör ett undantag ifall det skulle vara ett misstag från er sida:

Jag har hela tiden sagt att det måste finnas något som inte själv har en orsak som är den första orsaken.

Detta ligger inte bortom mitt förstånd i alla fall.
Citera
2013-11-22, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har hela tiden sagt att det måste finnas något som inte själv har en orsak som är den första orsaken.

Visst, det upprepar du ju konstant.

Problemet är bara att ditt "det bara är så" svar med en god-of-gaps (eller om du vill: Argument from ignorance) bara är ett postulat.
Citera
2013-11-22, 15:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Normalt slutar jag svara när man inte är hederlig i förhållande till vad jag säger, men jag gör ett undantag ifall det skulle vara ett misstag från er sida:

Detta ligger inte bortom mitt förstånd i alla fall.
Vad jag har förstått tror ateisterna även på en första orsak, men de vill bara inte kalla den för Gud. Ett evigt universum passar lika bra in på en första orsak istället för Gud.
Citera
2013-11-22, 16:00
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
"Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till." Så, bevisligen ja. Kom igen, det är typ den 3dje meningen i Bibeln, att sitta här och diskutera tro och kristendom utan att ens ha läst Bibeln är ganska patetiskt.
På vilket sätt skulle detta säga att Gud skapade ljus från ingenting, menar du?

Citat:
Varför?
För att multiversum hypotesen inte förklarar var dessa x antal universum kom ifrån.
Citera
2013-11-22, 16:03
Medlem
Citat:

Citat:

Visst, det upprepar du ju konstant.

Problemet är bara att ditt "det bara är så" svar med en god-of-gaps (eller om du vill: Argument from ignorance) bara är ett postulat.

Nej jag har aldrig sagt att "det bara är så", jag har alltid gett goda skäl till att anta att det är så. Hade den första orsaken haft en egen orsak finge vi flytta oss ett steg till tillbaka. Men det kan vi inte göra i oändlighet. Därför skär vi bort alla händelser och inser att första orsaken inte kan ha en egen orsak.
Citera
2013-11-22, 16:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur skall man annars tolka de frekventa påståendet från teister att "allt kan inte komma från inget"?
Hur ska allt komma från "inget"? Det går liksom inte. Har du inga pengar så kan du inte köpa något, liksom.
Citera
2013-11-22, 16:04
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Argumentet att allt som börjar existera har en orsak anser jag inte vara en naturlag som började gälla i universum, utan snarare en metafysisk sanning som inte behöver ett befintligt universum för att gälla.
Vad menar du med orsak i detta sammanhanget?

Citat:
Endast ett varande kan ge upphov till ett annat varande.
Om du med varande menar det som Aristoteles definierade som "actual" så håller jag med.

Citat:
Att tänka sig någonting skulle uppstå utan skäl ur ingenting är rena magin i jämförelse med förklaringen att det finns ett varande som inte själv har börjat existera som är första orsaken.
Vem har påstått detta menar du?
Citera
2013-11-22, 16:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Logik, inget kan komma ur inget utan orsak. Föredrar du alternativet att något kan uppstå utan orsak från ingenting? Kan du anföra någon logik eller något vetenskapligt eller filosofiskt argument som talar för det?
Och du menar att det skulle vara logiskt för något att uppstå genom en "efficient cause" utan en materiell? Lika absurt skulle jag påstå.

Citat:
Inte om det finns en första orsak. Vilket det sannolikt gör, eftersom en kedja av händelser logiskt sett måste ha en första medlem.
Questionbegging
Citera
2013-11-22, 16:07
Medlem
baylifes avatar
Citat:
JMen det behöver däremot finnas en icke-materiell existens som själv inte är skapad som är "the unmovable mover".
Varför då? För att du säger så?
Citera
2013-11-22, 16:09
Medlem
baylifes avatar
Citat:
jag har alltid gett goda skäl till att anta att det är så.
Lögn
Citat:
Hade den första orsaken haft en egen orsak finge vi flytta oss ett steg till tillbaka. Men det kan vi inte göra i oändlighet.
Varför då? För att du säger så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in