2013-11-22, 13:23
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Påstår teisterna att Gud skapade något från "inget"? Det var något nytt för mig.

"Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till." Så, bevisligen ja. Kom igen, det är typ den 3dje meningen i Bibeln, att sitta här och diskutera tro och kristendom utan att ens ha läst Bibeln är ganska patetiskt.

Citat:
...

Jag tycker att mutliversum hypotesen löser inga problem. Den verkar snarare skapa fler problem.

Varför?
Citera
2013-11-22, 13:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Ja, och vårat är då ett utav dem. Hur de har uppstått har jag inget svar på för tillfället, det är sådant som mer forskning och beräkning får tala om. Dock tror jag inte att de har uppstått ur ingenting, för du kan inte skapa något av inget.
Jag tror inte heller att dessa x antal universum uppstått från ingenting. Man inte skapa något av inget, så som du påpekade.
Citera
2013-11-22, 13:26
Medlem
Citat:
Påstår teisterna att Gud skapade något från "inget"? Det var något nytt för mig.

Hur skall man annars tolka de frekventa påståendet från teister att "allt kan inte komma från inget"?
Citera
2013-11-22, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, överlag påstår teister att 'absolut vakuum' inte finns och att kausalitet fungerar i detta 'icke-absoluta vakuum).

Vilket alltihop är metafysiska spekulationer.
Citera
2013-11-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nej, isf skulle det du kallar "ingenting" vara "någonting som någonting kan komma ur". Du faller på eget grepp.

Jaså är inte +1 och -1 = 0? Finns inga fysikaliska bevis som motsäger att summan av universums materia och energi är 0. Tvärtom.

Men det behöver däremot finnas en icke-materiell existens som själv inte är skapad som är "the unmovable mover".
Citera
2013-11-22, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har jag sagt att Gud har uppstått från ingenting? När har jag sagt det?

Det kan vara svårt att hålla reda på vad du egentligen står för och vad du sägar med tanke på alla dina svävande spekulationer, så det säkraste är nu nog om du preciserar/specificerar ditt eget ingentings-underlag.

Citat:
Jag tycker att mutliversum hypotesen löser inga problem. Den verkar snarare skapa fler problem.

Det är därför den kallas en hypotes.
Citera
2013-11-22, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Logik, inget kan komma ur inget utan orsak.

Du vet tydligen inte vad logik per se är, eftersom du inte relaterar logisk till logikens principer.

Som bl.a. sägar att logik endast med säkerhet kan tillämpas i situationer som relaterar till det logisk relevante.

Citat:
Föredrar du alternativet att något kan uppstå utan orsak från ingenting? Kan du anföra någon logik eller något vetenskapligt eller filosofiskt argument som talar för det?

Det är du som vill tvinga fram ett 'argument from ignorance'; inte jag. Så håll mig utanför din hemmasnickrade teo-logik.

Citat:
Inte om det finns en första orsak. Vilket det sannolikt gör, eftersom en kedja av händelser logiskt sett måste ha en första medlem.

Om en 'primary cause' är sannolik står universum som sin egen primary cause högst på listen av kandidater.

Citat:
svar 1: "Metafysiska spekulationer" i detta fallet, är inget annat än förnuft och logik.

Möjligen i DIN hemmasnickrade "logik", som du ännu inte har presenterat som en självständig filosofi-gren.

Citat:
svar 2: Det skrev jag inte, men man kan deduktivt bevisa detta på giltigt vis med hjälp av fler premisser.

Med hjälp av RIKTIG logik eller med DIN 'logik'?

Citat:
Har du några filosofiska premisser eller någon logik alls att anföra till försvar för din ståndpunkt?

Vad menar du? Efterlysar du "philosophy for dummies" för att veta vad min position är?
Citera
2013-11-22, 14:00
Avslutad
Citat:
Jaså är inte +1 och -1 = 0? Finns inga fysikaliska bevis som motsäger att summan av universums materia och energi är 0. Tvärtom.

Men det behöver däremot finnas en icke-materiell existens som själv inte är skapad som är "the unmovable mover".

Ok, du syftar på Lawrences Krauss definition av "ingenting". Han är ganska tydlig med vad han menar med det, och att han frångår den generella innebörden av ordet. Jag är ok med Krauss definition och förklaringsmodel hur partikar skapas ur "ingenting" (enligt Krauss definition).

Du kan inte använda samma model för att klämma in din gud någonstans.
Senast redigerad av se_där... 2013-11-22 kl. 14:02.
Citera
2013-11-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du vet tydligen inte vad logik per se är, eftersom du inte relaterar logisk till logikens principer.

På tal om logik:

Citat:
Om en 'primary cause' är sannolik står universum som sin egen primary cause högst på listen av kandidater.

Inget kan orsaka sin egen existens eftersom den då är i kontinuerligt behov av en föregående orsak (som är sig själv) det är logiskt inkoherent.

Men om den föreställningen står högst på din lista så får den väl göra det.
Citera
2013-11-22, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Inget kan orsaka sin egen existens eftersom den då är i kontinuerligt behov av en föregående orsak (som är sig själv) det är logiskt inkoherent.

Så nu har du alltså effektivt punkterat spekulationen om en skapare-'gud'.
Citera
2013-11-22, 14:49
Medlem
Citat:
Så nu har du alltså effektivt punkterat spekulationen om en skapare-'gud'.

Nej, jag har punkterat din argumentation.
Citera
2013-11-22, 15:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, jag har punkterat din argumentation.

Så vad säger du egentligen? Inget kan vara evigt utom det undantaget du väljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in