Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Logik, inget kan komma ur inget utan orsak.
Du vet tydligen inte vad logik per se är, eftersom du inte relaterar logisk till logikens principer.
Som bl.a. sägar att logik endast med säkerhet kan tillämpas i situationer som relaterar till det logisk relevante.
Citat:
Föredrar du alternativet att något kan uppstå utan orsak från ingenting? Kan du anföra någon logik eller något vetenskapligt eller filosofiskt argument som talar för det?
Det är du som vill tvinga fram ett 'argument from ignorance'; inte jag. Så håll mig utanför din hemmasnickrade teo-logik.
Citat:
Inte om det finns en första orsak. Vilket det sannolikt gör, eftersom en kedja av händelser logiskt sett måste ha en första medlem.
Om en 'primary cause' är sannolik står universum som sin egen primary cause högst på listen av kandidater.
Citat:
svar 1: "Metafysiska spekulationer" i detta fallet, är inget annat än förnuft och logik.
Möjligen i DIN hemmasnickrade "logik", som du ännu inte har presenterat som en självständig filosofi-gren.
Citat:
svar 2: Det skrev jag inte, men man kan deduktivt bevisa detta på giltigt vis med hjälp av fler premisser.
Med hjälp av RIKTIG logik eller med DIN 'logik'?
Citat:
Har du några filosofiska premisser eller någon logik alls att anföra till försvar för din ståndpunkt?
Vad menar du? Efterlysar du "philosophy for dummies" för att veta vad min position är?