Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
I så fall måste jag fråga varför KJ var ute och letade efter VB.
Jag tycker det är ganska lättförklarat och har också gjort det flera gånger, men okej:
- Kontrollbehov: "Var letar dom, letar dom i i närheten av där jag har gömt kroppen, hur går snacket"
- Avledningsbehov: Att engagera sig i en intensiv aktivitet gjorde att han slapp sitta hemma och tänka på vad som hänt, kan ha fungerat som en effektiv ångestdämpare under flera dar
- Intresse: Här kom en aktivitet som låg perfekt inom KJ:s intressområde och där han fick chansen att briljera med sina kunskaper om terrängen och att orientera i den.
- Minska misstankar: Genom att vara ute och leta tänkte han att han inte skulle framstå som misstänkt GM (En felkalkyl, både du och jag känner nog till flera exempel på mördare som både gått med i och t o m engagerat sig ganska hårt i eftersök).
Vän av ordning frågar då förstås: Varför ringde han inte på riktigt till VB om han var ute att framställa sig själv i bättre dager? Jag tror svaret är att dels var det här aldrig det primära syftet för honom med deltagandet i eftersöket och dels tror jag att han helt enkelt inte tänkte på möjligheten att detta skulle kunna kollas upp.
Exakt hur starkt dessa olika drivkrafter bidrog blir förstås bara spekulationer och det är möjligt att han t ex inte kände så stort behov av avledning/ångestdämpning i början. Men jag har i varje fall inga problem med att hitta en förklaring till hans beteende som känns rimlig.
Den onde tränaren borde väl f.ö. också ha varit ute och sökt i terrängen så ivrig som han annars verkar ha varit när det gäller att få undan misstankar mot sig själv? Jag menar: Vad är väl några timmars promenad i terrängen jämfört med att stycka och bära omkring på kroppsdelar och bryta sig in i bilar för att stänka blod? Ännu en av många logiska kulterbyttor i alternativteorin.