Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Yikes... helt överlägsen mot CR över två matcher, ändå utslagen och med färre mål än CR.
Zlatan kommer bli känd som en överlägsen missförstådd gigant av den fotbollsintresserade, som "ständig nummer 2" av den mindre upplyste statistikern.
Lite poetiskt och bittersweet.
Vi kan trösta oss med den i det närmaste objektiva vetskapen av att Z har presterat klart bäst i världen den senaste tiden. Ingen större tröst efter en miss av ett VM i Brasilien, men åtminstone lite kul för oss som länge gillat Zlatan.
Zlatan kommer alltid vara ihågkommen för en massa unika, enbart positiva saker. Det är en sorts legendstatus på Zlatan större än Del Piero och Totti. Det är inte nådigt.
Jag tror ändå Zlatan lirar VM 2018 om Sverige når dit. Om så det är att han lagt av ett år innan. Sådan status har han. Dessutom hoppas jag på rekord i antal EM-mål totalt under nästa mästerskap. Jag tror rekordet är på nio mål.
Här näst är det titlar med PSG som gäller. Så många ligatitlar som möjligt, så många skytteligor som möjligt, så många magiska mål och matchprestationer och assist som möjligt. Krön det med medalj i EM 2016 eller VM 2018, samt med en CL-titel där han är direkt avgörande, ja då kommer han räknas som den bästa centralanfallaren sedan brasse-Ronaldo. Det tycker jag iofs han redan överlägset är.
Vem fan har varit bättre som CF än honom under 2000-talet, om man ser till en hel karriär? Inte en jävel är svaret. Och folk tycker på allvar att RvP, Falcao, Suarez och Lewa är på Zlatans nivå...
Vi har inte sett det sista av Zlatan. Var så säkra.