Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Det är en rad icke-argument du radar upp, sånt som man ser i efterhand varit avgörande. Det är inte vad direkt avgörande handlar om. Inget är direkt avgörande i en ligamatch när det är många matcher kvar. Zlatan behöver den tryggheten för att kunna prestera, vetskapen om att "även om jag inte gör mål och vi inte vinner idag, så finns chansen till titeln fortarande kvar".
Hur förklarar du då hans framgångar i CL de senaste åren. Dels i gruppspelet, men även assist ifjol mot Barca, i år mot Barca? Arsenal-matchen? Skjuta hem en ligatitel i sista omgången är inte direkt avgörande? Att vinna skytteligan med typ sju minuter kvar är inte heller direkt avgörande (en skytteligaseger är enorm i Italien)?
Sedan kan du inte komma ifrån att för en titel är de flesta matcher avgörande. Att Zlatan klara att prestera på en jämn nivå både borta och hemma, mot topplag och bottenlag är titelavgörande, oavsett hur du gör din distinktion. Förövrigt så är en CL-match mot Kiev en viktigare match ur ett större perspektiv än en sketen cuptitel i Frankrike. För Paris är man redan mer än nöjda med säsongen.
Vi har fler exempel: alla sena avgörande mål i mer eller mindre direkt avgörande kvalmatcher. Ett simpelt hattrick mot Finland är också direkt avgörande då Sverige knappast har råd med en förlust hemma mot Finland om man vill nå mästerskap. Det är man medveten om FÖRE matchen.
En match mot Ukraina, som är den enklaste matchen i gruppen 2012 är inte direkt avgörande? Där var han bäst på plan tillsammans med Sheva. Eller vinna mot Grekland 2008 då man i de två andra matcherna hade Spanien och Ryssland?
Du pratar utifrån teoretiska möjligheter, men du borde också veta att sannolikheten för att slå exempelvis både Ryssland och Spanien, eller Frankrike och England är minimal för ett svenskt landslag. Du vet också mycket väl att en sexpoängs match på bortaplan mot en titelkonkurrent i ligan är mer eller mindre ofta avgörande om man nu vinner den matchen.
Som ett sidospår kan vi ta upp att Z har en mycket högre ratio än många andra toppklubbsforward angående att göra direkt vinnande mål, eller första målet i matcher. Hur ofta har du sett honom göra ett 3,4,5-0-mål i 80:e minuten? Ganska sällan må jag tro.
Jag har genom två inlägg visat på en mängd, mer eller mindre starka, indicier som påvisar att din tes är fullkomligt bisarr. Jag kan dock hålla med dig om du gör rätt distinktion som jag skrev i mitt förra inlägg.