Citat:
Ursprungligen postat av
LumpYourHead
Hellooo, hoppas någon kan hjälpa mig!
Jag står för ett abonnemang som min äldsta syster använder (men betalar för via sin egna bank). Den kommer att gå ut nu i februari och jag undrar om hon kan förlänga den utan att ha min tillåtelse?
När hon skaffade sitt abonnemang i mitt namn för snart 2 år sedan så behövde jag inte behövde skriva på någonting (hon bara frågade efter om det var okej).
Så jag undrar
OM jag måste fixa sådana ''överlåtelse-blanketter av abonnemang'' och vart kan jag hitta dem (hittar bara för telenor:
http://www.telenor.se/privat/kundservice/abonnemang/overlatelse.html)? eller måste hon ha mitt godkännande på något vis för att förlänga sitt abonnemang?
Om hon lyckades med att skaffa abonnemang i mitt namn utan att jag behövde godkänna på någon blankett eller någonting dylikt, kommer det bli svårare för henne att förlänga om vi bor i olika städer eller har det inte med saken att göra? //LYH
Delvis. Hon kan förlänga abonnemanget själv via Tele2s hemsida, och då behöver du inte vara inblandad i processen. Det som däremot kan ställa till det i så fall är som du skriver, att ni bor i olika städer, för telefonen skickas nämligen dit du är folkbokförd om man beställer på Tele2.se, och ska hon hämta ut den på posten så måste hon ha din+hennes legitimation med sig.
Ska hon teckna i butik så
kanske det går om hon har någon typ av fullmakt med sig från dig, men jag är inte helt säker på det svaret. Utan något sånt så
ska det i alla fall inte gå.
Annars om ni vill överlåta abonnemanget till henne så finns blankett att hitta under Tele2.se -> Kundservice -> Mobiltelefoni -> Villkor & Blanketter (lite längre ner), eller om du klickar
här. En överlåtelse kostar 200 kr att genomföra och behandlas inom en vecka från att Tele2 har fått in blanketten