Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Ok, vi utgår från att minsta motståndets lag inte är universell. Men den är giltig i vissa sammanhang.
Är vi överens där?
Tja.. du får nog definiera vad exakt "minsta motståndets lag" innebär lite mer precist innan jag kan hålla med dig.
Citat:
Tröghetslagen enligt wikipedia:
"Lagen beskriver alltså en kropp, på vilken inga krafter verkar. En sådan kropp kallas en fri kropp eller fri partikel. Om ingen kraft verkar på kroppen, så förändras inte hastigheten - inte i någon riktning. "
Är detta korrekt?
Ja.
Citat:
Gäller inte samma resonemang för flöden av energi? Om ingen kraft inverkar på flödet så förändras inte flödets storlek eller riktning av något annat än sitt eget bestämda förlopp? Detta är det som jag kallar minsta motståndets lag.
Okej, så det är ditt försök på definition av din naturlag, antar jag. Hmm, tja. Energiflöden "består" av en massa olika saker, och de flesta flöden äger rum just eftersom krafter är involverade. I någon mening har du så klart rätt: om någonting inte påverkas av yttre krafter fortsätter det oförändrat. Men överallt i universum har vi krafter som verkar, gravitation, elektriska kraften, starka kraften etc., så vi kan inte dra så stora slutsatser från enbart detta. Andra lagar, om hur krafterna fungerar, gravitation, elektromagnetism osv. är minst lika viktiga eller viktigare än tröghetsprincipen du nämner.
Citat:
Allting är energi enligt E=mc^2. En bestämd massa gånger ljusets hastighet i kvadrat är likställd med en exakt mängd energi, har jag fel?
Jag upprepar vad jag skrev i ett tidigare inlägg, men som du inte verkar vilja förstå: energi är en egenskap, precis som hastighet, position, rörelsemängd, elektrisk laddning och så vidare. Materia består inte av energi, en viss mängd materia har däremot en viss energi. E=mc^2 beskriver hur mycket energi någonting med massa m har när det är i vila, det säger oss inte att detta någonting består av energi. Det är absurt att säga att en partikel "är energi", precis på samma sätt som det är absurt att säga att eftersom en partikel är på en viss plats, så "är den position". En partikel är en partikel, den har olika egenskaper och energi är en av dem. Okej?
Citat:
Allt i universum har sitt ursprung i big bang, eller?
Så vitt vi vet.
Citat:
Big bang var ett utbrott av ren energi som i ett senare skede antog olika former med olika egenskaper, eller?
Igen, "ren energi" är ett meningslöst uttalande. Direkt efter big bang var universum fyllt av en het plasma med gluoner, kvarkar och så vidare. När universum sen utvidgades svalnade plasman ut och förtunnades, och vi fick atomer och fotoner etc.
Citat:
Men det är fortfarande inte något annat än energi. Det är olika aspekter av energi. Har jag fel?
Om utgångspunkten är endast energi så kan ju inte slutprodukten eller något däremellan vara något annat än energi. Det skulle ju innebära att energi tillfälligt eller permanent försvann. En asymmetrisk distribution av energi i olika former, som jag påstår är ett faktum i universum, resulterar i flöden som strävar efter en symmetrisk utjämning av energifördelningen. Dessa flöden styrs alltså inte av en eller flera universella lagar som beskriver vilken väg de tar med hänsyn till vilka krafter som påverkar flödet? Eller dessa flöden kanske inte ens existerar?
Igen, eftersom vi har olika krafter som verkar, kommer inte partiklar sträva efter att jämna ut energifördelningen. T.ex. har vi tyngdkraften som vill klumpa ihop materian så mycket som möjligt, och även elektromagnetismen som binder ihop våra atomer bidrar ju till att vi inte får en utjämning. Så iom. tyngdkraften, samt små irregulariteter som uppstod av slumpmässiga kvantfluktuationer kort efter big bang, så får vi galaxer, stjärnor och planeter istället för en jämntjock soppa.
Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Om minsta motståndets lag inte ensamt gäller för alla situationer och omständigheter där energi är i rörelse så bör den väl ändå ingå i modellen som förklarar de situationer där den inte gäller? Tillsammans med en exakt beskrivning av situationens specifika orsak(er) och verkan som ger ett förlopp som är helt eller delvis oberoende av vilka krafter som påverkar.
Jag generaliserar händelseförloppen i universum till energiflöden eftersom all materia och strålning är energi i olika former med olika egenskaper. Hur olika former av energi påverkas av fysikens lagar kan härledas till specifika egenskaper hos den enskilda formen av energi. Fel?
Inom ramarna för biologiskt liv finns ytterligare lagar utöver de inneboende specifika egenskaper som livsformens beståndsdelar har. I en biologisk livsform kan ett energikrävande arbete utföras med utgångspunkten att i ett senare skede göra en vinst av energi som är större än förlusten. Detta är väl ett undantag från de lagar som död materia lyder under?
Nej, det finns inga undantag, levande materia följer samma lagar som död materia. Organismer är mer komplicerade än enskilda fria atomer/partiklar, så därför är deras beteenden (som fortfarande är en följd av naturlagarna) betydligt mer komplicerade. Det är skitsvårt att gå från fundamentala lagar om hur enskilda partiklar beter sig, till att förstå hur naturlagarna får en komplicerad organism att bete sig. Det är därför vi förutom fysik också forskar på kemi, biologi, medecin och så vidare. Så för att förstå hur och varför även komplicerade organismer lyder de fundamentala lagarna, får man först se hur de fundamentala fysiklagarna leder till kemi, och hur kemin sen hänger ihop med cellbiologi, och så vidare. Detta är väldigt komplext, men så vitt vi vet bryter ingenting någonstans i kedjan mot de fundamentala naturlagarna. Jämför med
Conways game of life , ett exempel på ett system med väldigt enkla lagar som trots det kan uppvisa relativt komplexa "organismer". Naturlagarna är extremt mycket mer komplicerade, så att utgå från dem och se vilka komplexa ting som är tillåtna osv. är extremt svårt.
Citat:
Är det inte så att i eller omkring en biologisk livsform finns en kraft/omständighet som påverkar energins flöde genom densamma? Och som är unik för dessa livsformer?
Kan ett liknande förlopp utspela sig i frånvaron av biologiskt liv? Ett spontant arbete med vidhängande energiförlust som har sin utgångspunkt i ett framtida förlopps eventuella fördel. Och kan det i så fall beskrivas med naturlagar? De beskriver väl bara orsak och verkan, med verkan som följd av orsak. I ovanstående förlopp ser jag orsak som en följd av verkan. Och jag är medveten om att det är en grov förenkling av naturlagarna.
Nej, det finns ingen speciell kraft, det är bara hur atomerna är ordnade som bestämmer hur livsformer beter sig. På samma sätt: betrakta datorn du sitter vid. Den är inte organisk, men ändå har den en väldigt komplicerad funktion, och använder energi på ett icke-triviellt sätt. Eller tänk på en robot, vi kan programmera den till att bete sig på ett komplicerat sätt, trots att den är oorganisk. Det finns andra naturliga processer som visar liknande fenomen: tänk på snöflingor, eller kristallformationer: ordning skapas ur oordning.