2013-11-19, 13:09
Medlem
Popcorn76s avatar
KJ fick ett sms från posten att han skulle hämta ut ett brev från "A.P" senast 2013-04-04, är det någon som vet vad A.P är för något? Kanske oviktigt men jag vill veta.
Citera
2013-11-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag vill minnas att det är konstaterat i FUP att det ej fanns för mänskliga ögat synliga blodspår. Därav har BlueStar använts, antar jag.

Sen är det som Hamilkar skriver, man förstår det av att det är okommenterat i undersökningen. Teknikerna kan inte hålla på och skriva kommentarer till allt hela tiden. Står det bara blod så är det endera outspätt eller oklart.

Jo precis, det är givet att man inte kan i varje mening poängtera om det är utspätt eller ej. Jag tolkar det som att man konstaterar att det är blod, men gör inte någon ytterligare tolkning än just det.

Men min tolkning utifrån detta är väl egentligen att blodet i bagageluckan KAN ha varit utspätt väl... ?
Citera
2013-11-19, 13:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja en god gissning är väl att de efter avkunnad dom kommer att överklaga.

Hur KJ kommer att agera är dock väsentligen svårare att gissa sig till.

M. Ja, hur KJ tänker sig fortsättningen på det här är inte helt enkelt att få ett klart grepp om, men Forssbergs reflektion beträffande klientens svårighet att förklara blodbesudlingen i skuffen tolkar jag som att en öppning om erkännande av delaktighet inte är uteslutet, och det måste ju i så fall vara efter samtal och samråd med klienten. Dvs att KJ har något på hjärtat, men känner stark olust att pissa ner någon.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-19 kl. 13:47.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnart
Jo precis, det är givet att man inte kan i varje mening poängtera om det är utspätt eller ej. Jag tolkar det som att man konstaterar att det är blod, men gör inte någon ytterligare tolkning än just det.

Men min tolkning utifrån detta är väl egentligen att blodet i bagageluckan KAN ha varit utspätt väl... ?

Lika bra jag svarar en gång till så att detta landar mjukt och säkert.

Enligt vår man på plats i rätten, LiddeLidman, så framgick det under förhöret med expertis att blodet på mattan inte var utspätt med vatten.

Edit:

Kompletterar även med att blodet på plastpåsen inte heller var utspätt med vatten.

Angående handskarna så framkommer att blodet har hamnat på handskarna när de var blöta, alternativt har vatten kommit på handskarna medan blodet fortfarande var färskt.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-19 kl. 13:19.
Citera
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnart

Om det är okommenterat så KAN det vara utspätt, ja, men det kan lika gärna vara okommenterat på grund av att det inte var utspätt.

Edit: såg nu att lajlaj hade svarat.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-11-19 kl. 13:16.
Citera
2013-11-19, 13:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag håller med dig. Trött på alla "MEN SLUTA!!". Alla får väl resonera och spekulera som de vill. Annars kan de öppna en parallelltråd med denna och skriva att andra teorier än deras egna ej är välkomna.

Jag tycker att det finns väldigt många frågetecken i det här fallet. Man kan nästan fördjupa sig i vilken del som helst så dyker frågeställningarna upp. Det är bra att bena ut dem tillsammans så man kan kan få nya synvinklar och förhoppningsvis reda ut dem till något som förefaller någorlunda logiskt.

Jo, fast det kanske är dags för oss (särskilt vissa av oss) att erkänna att flertalet av dessa frågeställningar inte kommer att kunna "benas ut" förrän den dag den misstänkte eventuellt börjar berätta vad som hände. Det enda man kan göra är att cirkulera runt dem i tråden och att båda sidor upprepar samma argument igen.

Sen kan jag tycka att vissa borde läsa detta utmärkta inlägg från Hamilkar https://www.flashback.org/sp46209641 och fundera igenom sina egna premisser. Det är uppenbart att en del individer i dessa kriminaltrådar ofta eller nästan jämt fastnar i alternativteorier och spekulationer och tvivel på att man inte har rätt gärningsman. Men man borde väl ändå kunna inse just detta som Hamilkar skriver om rimligt tvivel: Att det INTE kan handla om enbart allmänna spekulationer och idéer om hur det TEORETISKT skulle kunna förhålla sig. Sen undrar jag också vad en del egentligen har för syn på brott&straff. Tycker ni verkligen att lösa spekulationer om bevisplantering byggda på antaganden om att någon kan ha ett "motiv" ska vara tillräckligt för rimligt tvivel? Är ni ens medvetna om hur ofta alldeles äkta och genomskyldiga grova brottslingar kör med detta? I stort sett varenda jävel på death row i USA frånsett minoriteten som erkänt sitt brott kör med olika varianter på detta tema. Många av dem har också varierande antal "fans" som tror på deras historier. Men det måste banne mig finnas något mer än bara tomt spekulerande.

Inte en enda person här har heller kunnat påvisa att något i stil med det som "karatespåret" bygger på någonsin skulle ha hänt i Sverige. Ingen annan stans heller för övrigt. Bara det säger väl något om bärigheten i denna "planteringsteori". Jag finner det ytterst märkligt hur en rationellt tänkande person kan ta den på allvar med den obefintliga bevisning som stödjer den i detta mål.
Citera
2013-11-19, 13:30
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, fast det kanske är dags för oss (särskilt vissa av oss) att erkänna att flertalet av dessa frågeställningar inte kommer att kunna "benas ut" förrän den dag den misstänkte eventuellt börjar berätta vad som hände. Det enda man kan göra är att cirkulera runt dem i tråden och att båda sidor upprepar samma argument igen.

Sen kan jag tycka att vissa borde läsa detta utmärkta inlägg från Hamilkar https://www.flashback.org/sp46209641 och fundera igenom sina egna premisser. Det är uppenbart att en del individer i dessa kriminaltrådar ofta eller nästan jämt fastnar i alternativteorier och spekulationer och tvivel på att man inte har rätt gärningsman. Men man borde väl ändå kunna inse just detta som Hamilkar skriver om rimligt tvivel: Att det INTE kan handla om enbart allmänna spekulationer och idéer om hur det TEORETISKT skulle kunna förhålla sig. Sen undrar jag också vad en del egentligen har för syn på brott&straff. Tycker ni verkligen att lösa spekulationer om bevisplantering byggda på antaganden om att någon kan ha ett "motiv" ska vara tillräckligt för rimligt tvivel? Är ni ens medvetna om hur ofta alldeles äkta och genomskyldiga grova brottslingar kör med detta? I stort sett varenda jävel på death row i USA frånsett minoriteten som erkänt sitt brott kör med olika varianter på detta tema. Många av dem har också varierande antal "fans" som tror på deras historier. Men det måste banne mig finnas något mer än bara tomt spekulerande.

Inte en enda person här har heller kunnat påvisa att något i stil med det som "karatespåret" bygger på någonsin skulle ha hänt i Sverige. Ingen annan stans heller för övrigt. Bara det säger väl något om bärigheten i denna "planteringsteori". Jag finner det ytterst märkligt hur en rationellt tänkande person kan ta den på allvar med den obefintliga bevisning som stödjer den i detta mål.
Visst drar en del spekulationer iväg i lite väl fantasifulla irrfärder, men icke desto mindre är det sunt att ifrågasätta riktigheten av vissa saker. Det borde kanske Borgström gjort i Quick-fallet, även om han som försvarare är i en svår sits i det läget. Kanske andra, som nu hänger just Borgström för detta, med facit i hand, som ex vis vänsterhycklaren och mångmiljonären Jan Guillou som nu mer än gärna står och förnedrar Borgström i offentlighetens ljus. Hur mycket skrek han om justitiemord innan Råstam dukade upp bordet? Det är lätt att vara självgod när man har alla svar och att peka ut tvivlare som foliehattar, men dessa foliehattar har faktiskt rätt ibland.

Summan av detta är att iaf jag tycker att det är sunt att vara skeptisk och ifrågasättande och granskande när en myndighetsperson gör gällande att en människa är skyldig till mord eller annan allvarlig brottslighet. Det har historien lärt oss. Och om vi inte lär oss av historien vad ska vi då lära oss av?

Det finns ju fler fall än Quick, men nu ska jag inte rapa upp och gå igenom alla dessa, men fallet Ulf förtjänar även det att nämnas i sammanhanget.
Citera
2013-11-19, 13:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Om du resonerar likadant om MB som du gör om KJ finns det ingenting som pekar åt hans håll. Att man är en idiot innebär inte att man mördat. Polisen har dessutom haft korn på KJ innan MB (med tanke på att han såg henne sist) och utrett samt till och med spanat på MB utan resultat. Enligt tingsrätten HAR polisen hittat svaret på denna mordgåta. Det är du som inte vill inse det.

Det är inte fråga om att jag inte VILL inse det, utan om att jag inte KAN inse det, och inte minst handlar det om att MB hade ett ostridigt motiv men saknar godtagbart alibi. Den bedragna (och förmodligen svartsjuka) hustrun AN:s intygande kan knappast tillmätas någon större tyngd i alibihänseende. Tingsrätten har hittat ett delsvar på mordgåtan men har inte hela bilden klart för sig. Det är min absoluta uppfattning.
Citera
2013-11-19, 13:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag håller med dig. Trött på alla "MEN SLUTA!!". Alla får väl resonera och spekulera som de vill. Annars kan de öppna en parallelltråd med denna och skriva att andra teorier än deras egna ej är välkomna.

Jag tycker att det finns väldigt många frågetecken i det här fallet. Man kan nästan fördjupa sig i vilken del som helst så dyker frågeställningarna upp. Det är bra att bena ut dem tillsammans så man kan kan få nya synvinklar och förhoppningsvis reda ut dem till något som förefaller någorlunda logiskt.

Ofrånkomligt att det regnar in partsinlagor i ett mordfall som är så känsloladdat som mordet på Vatchareeya Bangsuan. Det förekommer partsinlagor till förmån för både KJ och MB, men med påtaglig slagsida av MB-supporters tycks det. Verkar vara en populär herre ..
Citera
2013-11-19, 13:49
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Mitt fetade. Tack för att du inte exploderade denna gång som du har tendens att göra.
Jag tillhör inte skaran "ni". Jag tror KJ är skyldig, men inte ensam. Jag bara tycker det är jävligt jobbigt att vissa måste hetsa upp sig så förbannat och komma med rena personangrepp mot personer som spekulerar i annan riktning än en själv. Om folk skäller ut inlägg på det sättet bidrar det bara till att tråden blir smalare och smalare och till slut vågar bara de riktigt hårdnackade säga något och då blir diskussionen rätt enkelspårig. Jag tycker det är bra med nytt tänkande och nya frågeställningar i tråden. Men det kanske bara är jag.

Förresten, att folk inte kan påvisa att något hänt liknande "karatespåret" kan ju betyda att det hänt och lyckats. Vad vet vi.
Citera
2013-11-19, 14:09
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Man skickar ett e-postmeddelande till lulea.tingsratt@dom.se och begär att få de ljudfiler man önskar skickade till sin hemadress.

Varje förhör är en egen ljudfil, likaså slutpläderingarna, så man får specificera vilka personer man önskar ljudupptagningar från.

Exempelvis kan man skicka ett e-postmeddelande med följande text...

"Jag skulle vilja få mig tillskickat en cd-skiva med de ljudfiler som avser förhöret med M*cael B*rg i mål med nummer 1300-13 till följande adress..."

Stämmer bra det med Thailand, om du eller någon annan begär ut ljudupptagningar så är jag intresserad, om man vill dela med sig, främst av slutpläderingarna. De kan skickas per e-post då de inte brukar vara så stora filer.

OK. Nu har jag mailat tingsrätten med en beställning på ljudfiler från samtliga förhör i Tingsrätten med MB och KJ samt alla slutpläderingar. Jag lovar att dela med mig till alla intresserade när de kommer. Vet ej kostnaden, hoppas att de inte saltar fakturan för mycket.
Citera
2013-11-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men nu sa de inte att de lämnar besked kl k, de sa senast kl k. Det tyder på att de försökte enas in i det sista, och hade omröstning precis före kl. k.
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Tror inte man kan dra sådana slutsatser pga av att beskedet lämnades först vid 15-tiden.
...

Rättens överläggning igår tog tre timmar och var klar runt kl. 12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in