2013-11-19, 12:45
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnart
Jag har följt det här fallet från början, första inlägget nu...

Jag har försökt att leta i FUP där det framgår att blodet i bagageluckan inte var utspätt med vatten, men kan inte hitta det alternativt inte förstår, glad novis som man är på detta...

Var förstår man i handlingarna att det blod som hittades i bagageluckan INTE var utspätt?

Det blod som hittades på handsken i bagageluckan var utspätt, om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2013-11-19, 12:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jag har försökt att leta i FUP där det framgår att blodet i bagageluckan inte var utspätt med vatten, men kan inte hitta det alternativt inte förstår, glad novis som man är på detta...

Var förstår man i handlingarna att det blod som hittades i bagageluckan INTE var utspätt?
Det förstår man väsentligen av att annat blod betecknas som utspätt. Man skriver inte outspätt blod hela tiden i ett tekniskt protokoll, utan om man kan notera att det har varit utspätt skriver man det, och kan man inte notera det, skriver man bara blod. Det innebär naturligtvis att med outspätt förstås icke märkbart utspätt, men det är ju rätt självklart om man tänker på hur en krimninalteknisk undersökning går till, och vad den har för syfte.
Citera
2013-11-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det enkla svaret är ja. Om likhundar markerade för lukten av alla möjliga olika kadaver, skulle de vara rät oanvändbara. Likhunden Uno, som markerade i bilen var tränad på att markera enbat för doften från en död människa. Så oavsett om Grabben transporterades i bilen eller ej, så ska det inte påverka Unos markering.

Det kan man tycka om man läser deckare, som ju i princip uteslutande är uppbyggda på intrikata rationella motiv och konstfärdiga alibier. Men det är i praktiken den typen av alibier som hederliga människor brukar uppvisa i brottsutredningar. Vad gjorde du själv i går kväll, och hur många människor kan styrka det?

MJ säger sig inte ha haft en aning om vem KJ var och var han bodde, långt mindre igen vad han hade för bil. Han har heller inte någon rimlig anledning att veta detta, så det finns ingen anledning att spekulera om att MB skulle ha planterat bevis i KJ:s bil - redan innan man tar i beaktande hur oerhört sällsynt det är med bevisplantering, och vilka risker en bevisplanterande gärningsman skulle måsta utsätta sig för.

Kriminalteknikerna säger att blodet på handsken var utspätt med vatten, medan blodet direkt i baggageutrymmet inte var det.

Inte särskilt exakt.

Vill man spekulera, kan man göra det om precis hur jäkla kassaksåpssäkert dömda rättsfall som helst. Jag ser personligen bara inte poängen rent allmänt. Och jag ser framför allt inga poänger med att fortsätta att onanera fantasier om att MB på något mer eller mindre magiskt sätt skulle ha kunnat utföra dådet och få KJ att framstå som skyldig, bara för att tråden tidigt fixerade sig vid MB och AN efter hennes kackerlackskommentarer. Vi snackar om riktiga människor här, är det viktigt att komma ihåg.

Såvitt jag minns så hade en kompis till KJ spillt ut vatten i bilen. Var det vid Airsoft-spelet 11 maj? Eftersom att blodet i bilen INTE var utspätt med vatten så måste KJ alltså ha förvarat VBs kropp någonstans till EFTER den 11:e och sedan stoppat in kropp/kroppsdelar i bilen och åkt iväg.

Min fundering är. Var skulle han kunna förvara kroppen så länge? Om det är så att kroppen varit ute i skogen så hade han väl inte behövt lägga den i bilen då FP1 & 2 också låg i skogen. Som jag förstått det ganska nära värnet där hunden markerat?
Citera
2013-11-19, 12:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Men sluta nu, han har INTE utbildat polisen i självförsvar. Den enda "kopplingen" till polisen är via Mat*ias Berg*an som tränade karate hos MB när han var liten. Allt annat snack om att de ska vara kompisar, lojalitet till MB inom kåren, utbildning i självförvar bla bla bla osv. är bara bullshit och rykten helt utan substans. Lägg ner.

Sluta ? Ser ingen anledning att sluta när jag funnit en frågeställning som intresserar mig, och jag får känslan att man bara raskade över misstänkte MB som hastigast och snabbt släppte honom med en klapp på axeln när man fick korn på Kristoffer Johansson. Svårt att frigöra sig från misstanken att utredande poliser faktiskt inte ville hitta svaret på Mordgåtan VB under stenen som det stod MB på, och därför inte lyfte på den stenen mer än nätt och jämt. Har du problem med det resonemanget ?
Citera
2013-11-19, 12:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom markerar tydligen vildsvin också.
Gör mindre i Norrbotten, där det inte finns några vildsvin.
Citera
2013-11-19, 12:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Enligt vår man på plats i rätten, LiddeLidman, så framgick det under förhöret med expertis att blodet på mattan inte var utspätt med vatten
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-19 kl. 13:06.
Citera
2013-11-19, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag har också tänkt mycket på detta. Kan KJ's hund Grabben ha legat i bilen när han transporterades till älven? Liklukt på djur eller människa känner en likhund någon skillnad på det?

.

Jag vet inte hur många inlägg jag nu läst i tråden där tvivlare försöker uppfinna bortförklaringar ÅT den misstänkte som inte ens den misstänkte själv åberopat. Typiskt exempel: Han googlade på "hund annatomi" samma natt som hunden dog (dödades?) för att han ville göra första hjälpen på jycken. I så fall är det väl väldigt märkligt att han inte kommer ihåg detta själv, utan istället drar en jättelögn om att han googlade vid ett annat tillfälle för att hjälpa nån kompis vars valp hade svårt att gå i trappor.

När det gäller den döda hunden så säger KJ själv att han lagt den på en pulka han hittat och dragit den ner till älven. Från hans bostad är det ungefär 150 meter dit. Så frågan är vad poängen är att du ska sitta och försöka hitta på historier om att han kört hunden i bilen och fått in liklukt SAMTIDIGT som mordoffrets blod av någon för KJ ohygglig slump har läckt ut i samband med nån "karateskada". Det är f.ö. inte ens bevisat av utredningen att han öht brukade skjutsa och hämta vid hennes träningar. Han påstår så själv, men det finns inte ett enda SMS eller FB-post som går i den riktningen. Och NEJ, de ringde inte särskilt ofta till varandra.
Citera
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sluta ? Ser ingen anledning att sluta när jag funnit en frågeställning som intresserar mig, och jag får känslan att man bara raskade över misstänkte MB som hastigast och snabbt släppte honom med en klapp på axeln när man fick korn på Kristoffer Johansson. Svårt att frigöra sig från misstanken att utredande poliser faktiskt inte ville hitta svaret på Mordgåtan VB under stenen som det stod MB på, och därför inte lyfte på den stenen mer än nätt och jämt. Har du problem med det resonemanget ?

Om du resonerar likadant om MB som du gör om KJ finns det ingenting som pekar åt hans håll. Att man är en idiot innebär inte att man mördat. Polisen har dessutom haft korn på KJ innan MB (med tanke på att han såg henne sist) och utrett samt till och med spanat på MB utan resultat. Enligt tingsrätten HAR polisen hittat svaret på denna mordgåta. Det är du som inte vill inse det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det förstår man väsentligen av att annat blod betecknas som utspätt. Man skriver inte outspätt blod hela tiden i ett tekniskt protokoll, utan om man kan notera att det har varit utspätt skriver man det, och kan man inte notera det, skriver man bara blod. Det innebär naturligtvis att med outspätt förstås icke märkbart utspätt, men det är ju rätt självklart om man tänker på hur en krimninalteknisk undersökning går till, och vad den har för syfte.

Oki, tack för svar. Jag bara reagerade på att bilden med tomt bagage (FUP s306, bild 3) inte uppvisar så gott som nått spår av blod utan blodbesudlingarna ser man först när Bluestar används. Jag fick inte riktigt ihop att outspätt blod skulle kunna vara så osynligt på så stor yta helt enkelt, men som sagt jag har novisens ögon på mig...
Citera
2013-11-19, 13:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Hade det varit karategubben hade han åkt dit. För att han inte har 100% alibi gör inget. Inte ens om han var ute på stan eller till och med försvunnen dygnet då VB försvann hade gjort honom till huvudmisstänkt. Släpp det där Morden i Midsomer-tänket. Finns ingen egennytta för någon att hålla någon som honom bakom ryggen.

Det är lika troligt att ett UFO landat och utfört mordet och tagit med sig VB kroppsdelar som ännu inte återfunnits till sin hemplanet.

Jag säger inte det är så, men det k a n vara så.
Citera
2013-11-19, 13:02
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Jag håller med dig. Trött på alla "MEN SLUTA!!". Alla får väl resonera och spekulera som de vill. Annars kan de öppna en parallelltråd med denna och skriva att andra teorier än deras egna ej är välkomna.

Jag tycker att det finns väldigt många frågetecken i det här fallet. Man kan nästan fördjupa sig i vilken del som helst så dyker frågeställningarna upp. Det är bra att bena ut dem tillsammans så man kan kan få nya synvinklar och förhoppningsvis reda ut dem till något som förefaller någorlunda logiskt.
Citera
2013-11-19, 13:04
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Oki, tack för svar. Jag bara reagerade på att bilden med tomt bagage (FUP s306, bild 3) inte uppvisar så gott som nått spår av blod utan blodbesudlingarna ser man först när Bluestar används. Jag fick inte riktigt ihop att outspätt blod skulle kunna vara så osynligt på så stor yta helt enkelt, men som sagt jag har novisens ögon på mig...
Jag vill minnas att det är konstaterat i FUP att det ej fanns för mänskliga ögat synliga blodspår. Därav har BlueStar använts, antar jag.

Sen är det som Hamilkar skriver, man förstår det av att det är okommenterat i undersökningen. Teknikerna kan inte hålla på och skriva kommentarer till allt hela tiden. Står det bara blod så är det endera outspätt eller oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in