Ok, tack för info. Kan man tänka sig nu att han öppnar den igen nu när han får kommunicera med omvärlden? Vad hette han på facebook?
Om hans familj får bestämma så kommer den att hållas stängd. Namn och länk tror jag finns i sammanfattningen (om jag minns rätt var namnet K "smeknamnet" J).
Förmodligen så vet man redan att den syntetiska trådfibern kommer från en likadan ryggsäck som KJ har ägt och då blir det inte 0+0+0=0 utan 1+1+1+1=5.
Det tror jag verkligen inte att åklagaren vet. Hade hon vetat det så skulle ju uppgiften ha tillförts utredningen. Det är bara två dagar sa så här till NSD:
Citat:
Men nu kan NSD avslöja att åklagarna aldrig jämförde det gröna syntetfibret med den försvunna militärryggsäcken av märket Bergans.
– Nej, vi gjorde inte det. Vi fick för oss att det handlade ett bagagerumsfiber från bilen, men så var det inte, säger åklagare Ulrika Schönbeck.
När den eventuella överensstämmelsen mellan ryggsäcken och fibret åter förs på tal blir åklagare Schönbeck mycket intresserad.
– Mm, vi måste kolla upp det här. Det skulle kunna vara en sak att testa. Och visst kan man också ställa frågan till honom igen angående ryggsäcken, säger hon.
Nu vet vi att åklagaren inte ställde någon fråga om ryggsäcken i fredags. Men det finns ju tid undre t ex hovrättsprocessen att skaffa in några ryggsäckar och testa fibern mot dem. Tvivlar på att ryggsäcken var av märket Bergans, tror kompisen har blandat ihop fabrikat med namnet på en modell med liknande namn ('bergens') som den norske tillverkaren Bergans.
Om dom väl ska testa ryggsäckar så kanske det inte blir så enkelt, tycker det verkar som om det kan finnas flera engelska tillverkare av den här militärryggsäcken 'bergens', men jag kanske har fattat fel.
Just det... jag fick från första början då 22-åringen misstänktes, känslan av att han är en sociopat som vill stenhårt kontrollera sin omgivning. Det har spekulerats om hans pappa var med om eller rentav utförde mordet men väldigt lite info har kommit fram om föräldrarna.
Att Vatchareeyas personliga tränare skulle ha mördat henne låter alldeles för fantasifullt, han ville ju avbryta hennes uppvaktningar då han redan var i en stabil relation.
Min uppfattning är att om sociopater inte får igenom sin vilja så brister det för dem, möjligtvis så kopplas en narcissistisk personlighetsstörning in.
(min fetning) Nja, att han ville avbryta relationen nu pga att han är i en stabil relation nu låter inte helt rätt i mina öron. Stabil relation hade han haft ganska länge, och vänstrat med VB både länge och väl. Och med andra också, om jag förstått det rätt. Så stabil relation har inte hjälpt i detta fallet.
Har ej tillgång till FUP, men jag har för mig att AN i förhör sa att hon fick reda på MB:s förhållande med VB när förhören med AN och MB började (i den vevan). Men om man läser annat så kände hon till det ca ett år innan (?). Men MB kanske lovade att avsluta relationen med VB då, och AN litade på detta. Eller så täcker hon upp för MB i förhören. Det ser väl inte så bra ut om ens älskarinna sen en bra tid tillbaka dödas.
I juni skrevs det att polisen sökte en gm med jaktkunskaper.
Men härom dagen läste jag att åklagarna nu plötsligt säger att det bör vara en gm utan jaktkunskaper (erfarenheter av styckning).
Jag tänker att man inte alls kan spekulera i det, då det dels är vissa skillnader mellan att stycka en människa och att stycka ett djur (gissar jag...), dels kan gm medvetet stycka oprofessionellt för att inte avslöja sig.
En av anledningarna till att händerna är borta förutom DNA under naglarna kan ju vara att hon blivit bunden med rep. Detta skulle kunna tyda på tortyr och visa att mordet skedde mkt långdraget som rättsläkaren har visat på, då med skadorna.
Det är det som är så otäckt med det här mordet; vi vet inte när VB avlidit, exakt hur hon avlidit, och ej heller mordplats. Man värjer sig mot den sadism som kan tolkas in i såväl bevarad likstelhet som i mt:s göranden och låtanden.
Mt synes kittlas av tanken att berätta om vad han har gjort (vilket även fyndplatserna kan indikera); små brottstycken flyter upp mot ytan emellanåt - men tangeras endast mycket flyktigt, för att återgå till en kaosliknande ordning, eller till ovidkommande, kamouflerande kringsnack. Mt berättar - men han berättar i helt andra ordalag och tonarter än vad luttrade narkotikaspanare eller "normala" förhörsledare förmår uppfånga och tolka. Att i mt:s speciella fall arbeta med två förhörsledare som tenderar att prata i munnen på varandra är kanske inte heller vad man kan kalla en optimal förhörsstrategi. Mt hinner mellan varven bygga sina skyddsbarriärer allt starkare; man får svårt att underminera och avväpna honom.
Ett knäckande förhör:
FUP, s. 1723f:
H: Det här tycker folk är…
F2: Äckligt..?
H: Ja, det är ju väldigt ovanligt, tydligen.
F: Man vrider handlederna så det knackar [knakar?] så där?
H: Ja.
F: Mmm.
F: Jag säger det lite för att de ska förstå, de som lyssnar på det här...
F: …vad det är som händer här inne. De ser ju inte.
H: Precis. Mmm.
F: Är du intresserad av kroppen så där, alltså?
H: Nä.
F: Inte?
H: Det… jag vet bara det som har hänt med mig själv.
H: Mina leder är ju helt supertrasiga och det… Ja, de har alltid varit speciella.
Vad beträffar teknisk bevisning är det framför allt en sak som först ploppar upp till ytan.
FUP, s. 1831:
F: Mmm. Du nämnde några saker som…
F: …som du då tycker talar för dig.
H: Ja, liksom… hade det varit jag så hade ni liksom hittat liksom… saker överallt. Om… om jag hade gjort det, så… typ… jaa… jag…
F: Mmm. Vad tänkte du på?
H: Nä, det försvann.
F: Ja.
H: Försvann pup… Om jag hade gjort det så hade ni typ hittat jättemycket mer grejer. Om jag hade gjort det i min lägenhet eller om jag hade gjort det i skogen eller om jag hade gjort det hemma eller om jag gjorde det… hade gjort det där ni hittade henne, då hade ni liksom hittat så mycket mer grejer, teknisk bevisning mot mig: fingernagel… jag vet inte, hårstrån eller hud. Jag vet inte hur ni gör det där, hur ni jobbar.
Det är det som är så otäckt med det här mordet; vi vet inte när VB avlidit, exakt hur hon avlidit, och ej heller mordplats. Man värjer sig mot den sadism som kan tolkas in i såväl bevarad likstelhet som i mt:s göranden och låtanden.
Mt synes kittlas av tanken att berätta om vad han har gjort (vilket även fyndplatserna kan indikera); små brottstycken flyter upp mot ytan emellanåt - men tangeras endast mycket flyktigt, för att återgå till en kaosliknande ordning, eller till ovidkommande, kamouflerande kringsnack. Mt berättar - men han berättar i helt andra ordalag och tonarter än vad luttrade narkotikaspanare eller "normala" förhörsledare förmår uppfånga och tolka. Att i mt:s speciella fall arbeta med två förhörsledare som tenderar att prata i munnen på varandra är kanske inte heller vad man kan kalla en optimal förhörsstrategi. Mt hinner mellan varven bygga sina skyddsbarriärer allt starkare; man får svårt att underminera och avväpna honom.
Ett knäckande förhör:
FUP, s. 1723f:
H: Ja, det är ju väldigt ovanligt, tydligen.
F: Man vrider handlederna så det knackar [knakar?] så där?
H: Mina leder är ju helt supertrasiga och det… Ja, de har alltid varit speciella.
Vad beträffar teknisk bevisning är det framför allt en sak som först ploppar upp till ytan.
FUP, s. 1831:
F: Mmm. Du nämnde några saker som…
F: …som du då tycker talar för dig.
H: Ja, liksom… hade det varit jag så hade ni liksom hittat liksom… saker överallt. Om… om jag hade gjort det, så… typ… jaa… jag…
F: Mmm. Vad tänkte du på?
H: Nä, det försvann.
F: Ja.
H: Försvann pup… Om jag hade gjort det så hade ni typ hittat jättemycket mer grejer. Om jag hade gjort det i min lägenhet eller om jag hade gjort det i skogen eller om jag hade gjort det hemma eller om jag gjorde det… hade gjort det där ni hittade henne, då hade ni liksom hittat så mycket mer grejer, teknisk bevisning mot mig: fingernagel… jag vet inte, hårstrån eller hud. Jag vet inte hur ni gör det där, hur ni jobbar.
Sitter han och vrider sina handleder tills det knakar??? Fasen, så äckligt! Det finns ovanor, och det finns ovanor. Då ser vi ett tecken till på att det här med att vrida på leder och greja med kroppen inte är en så ovanlig syssla för denne herre, precis vad FU ser. Tvi vale, han är fixerad vid leder.
Sid 1647
Är det ofta det kommer folk hem till dig spontant?
H: Ibland. Det händer.
F: Och den här kvällen, eftermiddagen, kvällen…?
H: Ja, jag minns inte faktiskt.
F: Okej. Du berättade ju tidigare här att…att ni…att ni hade sex.
H: Mmm.
F: Du och Vatchareeya. När…när under kvällen hade ni det?
H: Kanske vid sex, sjutiden. Jag vet inte. Jag kollade som inte på klockan direkt. Ja…ett
litet…ett tag innan hon åkte.
Sid 1725
H: Nä, hon fick en plastpåse av mig när hon gick hem från mig
Har jag besök och denna går, skulle jag formulera det så att personen åkte om denna lämnade i ett fordon. Är det någon som kom till fots, skulle jag säga att personen gick. Samt hem från mig är en underlig formulering. Jag tror att antingen så körde KJ VB eller så körde han ifatt henne och plockade upp henne på vägen. Men jag är skåning, norrlänningar kanske uttrycker sig annorlunda?
Han försäger sig hela tiden, det är svårt att hålla koll på lögner. Alla sådana här motsägelser borde samlas i ett dokument.
Denna killen Mis*ha som var med och hittade benen och betedde sig mist sagt märkligt, är han helt avförd av alla Flashbackare som MGM?
Min fråga baserar jag på följande:
Han var med och hittade benen, fick sina skor fotograferade av polisen för att inte blanda ihop med eventuellt andra, helt plötsligt blev hans skor ok att finna på FP2.
Nu kan jag minnas fel, men åkte inte han med KJ vi något söktillfälle? Om så är fallet uppkommer följade möjlighet:
Att vid sökningen så åkte GM med KJ, i GM:s ryggsäck har någon av VB:s kroppsdelar fraktats för att sedan läcka.
Inte omöjligt att man småpratar innan man lastar i en ryggsäck i bagaget och ställer av säcken på listen som en avlastning och vidare placeras på bagagerumsmattan vilket ger två besudlingar.
Oavsett hur så är det väldigt märkligt att inga spår finns vid förarplatsen om KJ skulle vara GM, en passagerare behöver nödvändigtvis inte vidröra bilens insida,
låt säga att personen som äger säcken sätter sig bakom förarplatsen innan föraren satt sig och låter bildörren vara öppen,
en normal reflex är att man som förare stänger den när man passerar och sätter sig vid ratten som förare, inget eventuellt blod från fingrar som vidrört en klabbig ryggsäck hamnar då på dörrsidan,
när man sedan är framme kan man antingen hoppa ut på andra sidan om det var medresenärer i baksätet eller helt enkelt säga att man inte får upp dörren.
Notera nu att jag kan ha blandat ihop om Mis*ha åkte i KJ:s bil eller inte och om han inte gjorde det så faller sista stycket.
Räcker ju att KJ sitter i bilen och medresenären ber han "poppa" bagageluckan för han har med sig en rygga till söket...luckan gick ju öppna inifrån
Sitter han och vrider sina handleder tills det knakar??? Fasen, så äckligt! Det finns ovanor, och det finns ovanor. Då ser vi ett tecken till på att det här med att vrida på leder och greja med kroppen inte är en så ovanlig syssla för denne herre, precis vad FU ser. Tvi vale, han är fixerad vid leder.
Det är inte alls ett så ovanligt "tics" att dra i fingerlederna tills dom "knäpper". Jag har haft en och annan i min bekantskapskrets som gjort det - det görs mer eller mindre omedvetet. Ingen av mina bekanta har därifrån gått till att stycka någon människa.
Tvivlar starkt på att det finns något som helst vetenskapligt stöd för din "egenknåpade" teorin.
Om du inte förstås har någon källa du kan referera till?
Senast redigerad av Remark 2013-11-17 kl. 18:05.
Vad kunde på polisen sluta sig till, vid flera sökhundars (2-3 olika hundar?) markeringar på de åtminstone två lokaler mellan eller i närheten av fp 1 och fp 2? Koordinaterna för de lokaler som hundarna - tränade att markera blod, sperma eller mänsklig förruttnelsedoft - markerade, finns i FUP med början på s 27. Söken gjordes ca 3 månader efter fynden på fp 1 och fp 2. Sannolika mordplatser och/eller styckningsplatser?
Det är inte alls ett så ovanligt "tics" att dra i fingerlederna tills dom "knäpper". Jag har haft en och annan i min bekantskapskrets som gjort det - det görs mer eller mindre omedvetet. Ingen av mina bekanta har därifrån gått till att stycka någon människa.
Tvivlar starkt på att det finns något som helst vetenskapligt stöd för din "egenknåpade" teorin.
Om du inte förstås har någon källa du kan referera till?
Jag förstod att du hugger i blint raseri. Du läser inte ens texten ordentligt, eller kan du verkligen inte se skillnad på att dra i fingrar och en handled? Om du inte kan läsa en text med eftertanke, ta ett djupt andetag först.
Ett knäckande förhör:
FUP, s. 1723f:
Spoiler:
H: Ja, det är ju väldigt ovanligt, tydligen. F: Man vrider handlederna så det knackar [knakar?] så där? H: Ja.
F: Mmm. H: Mina leder är ju helt supertrasiga och det… Ja, de har alltid varit speciella.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-17 kl. 18:13.