2013-11-18, 12:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktfarfar
Vissa hävdar envist att KJ är skyldig bortom rimligt tvivel, trots den skrala bevisning som lagts fram under TR-förhandlingarna. Låt säga att vi i Sverige skulle haft dödsstraff på ett mord av denna karaktär, skulle ni fortfarande hävda att han var skyldig bortom rimligt tvivel och döma han till döden på den skrala bevisning som finns? För visst ska det väl vara samma bevisbörda oavsett vad man döms till?

Det du framför här är inte ett argument mot själva bevisvärderingen utan ett argument mot att ha dödsstraff i straffskalan, just eftersom straffet är irreversibelt. Fängelsestraff däremot kan upphävas om det senare framkommer omständigheter som gör att resning beviljas. I det läget får man också ett rejält tilltaget skadestånd.
Citera
2013-11-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det du framför här är inte ett argument mot själva bevisvärderingen utan ett argument mot att ha dödsstraff i straffskalan, just eftersom straffet är irreversibelt. Fängelsestraff däremot kan upphävas om det senare framkommer omständigheter som gör att resning beviljas. I det läget får man också ett rejält tilltaget skadestånd.

Menar mest på att bevisvärderingen känns lägre bara för som du säger, det går att upphäva i ett senare tillfälle då den oskyldiga får skadestånd för att "bara" ha förlorat X-antal år i frihet.

Just i det här fallet känns inget solklart scenario fastställt heller då både åklagarna och målsägarbiträdet målar upp två olika scenarion i sina pläderingar.
Citera
2013-11-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blt100
Det tråkiga är att det blir sluten psykiatrisk vård för KJ. Han får hjälp komma tillbaka till samhället. Men VB kommer aldrig mer tillbaka.

Helt ruttet vilket sjukt land vi lever i.
Jag är helt enig i detta om han är en iskall psykopat som planerat detta, vad som motsäger detta är hans reaktion på tex hunden i rättegången.
Har han känslor eller är han beräknande och iskall - spelar ledsen/upprörd?
Det ena, psykopat, beräknande, manipulativ ska givetvis ha fängelse då han utan känslor och med ren ondska dödat VB

Är det däremot så att han fått psykos och dödat i detta tillstånd, då behöver han vård. Då ligger inte heller hela skulden hos honom utan på samhället och vården som inte märkt av fanatikern inom honom och som istället skulle hjälpt honom med tvångstankarna och med åtgärder tex gruppboende som gör att han har svårare att utveckla denna "verklighet".

I samhället finns en plats för psykiskt sjuka/funktionshindrade, en liten bit utanför samhället, man lägger inte tillräckligt med resurser på de som är sjuka
(där jag bor lägger de istället en massa resurser på en massa jävla statyer, bla en 30 m hög seriefigur som pryder stadens centrum plus en massa andra de köpt in och sånt gör mig vansinnig)
Även inom sjukvården prioriteras dessa arma människor i slutet och vad händer?
En del lever ut sina fantasier, blir missbrukare, kriminella och kostar då samhället ännu mer pengar än om de blivit omhändertagna på rätt sätt från början.
Hade man tagit hand om KJ på rätt sätt hade kanske aldrig mordet på VB behövt hända. Föräldrarna ska inte ha skulden överhuvudtaget utan samhället och naturligtvis till viss del KJ
Betänk att det är så, ska han då inte ha en möjlighet till att bli en friskare person och kanske någon gång i framtiden bli utsläppt med rätt förutsättningar till ett normalt, lyckligt liv?
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-18 kl. 13:14.
Citera
2013-11-18, 13:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja. Utifrån ett allmänt sannolikhetsresonemang (det är ytterst sällsynt att flera män går ihop för att mörda en kvinna) och därför att det inte framkommit något i utredningen som pekar åt det hållet. Märk dock att jag inte säger att det är helt uteslutet eller ens totalt osannolikt.

Det finns också ett par detaljer som "stör" i sammanhanget. Den ena är vittnesiakttagelsen kring sängen. Den andre återkommer jag till efter tingsrättens beslut.

Fetat: Håller med, men det här är en ytterst sällsynt förövare (KJ) och övriga presumtiva medgärningspersoner är lyckligtvis lika sällsynta som han - dock förekommer de. Om det inte framkommit något i utredningen som pekar åt det hållet kan det bero på att utredarna valt att titta åt ett specifikt håll i ett för tidigt skede och inte avsatt tillräcklig utredningsresurs åt något annat håll. Vilket kan innebära att "KJ" bara är en del av svaret och att utredningen är bristfällig.
Citera
2013-11-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Som juridisk lekman antog jag att det i detta fall är lättare att styrka griftefridsbrott utifrån fynden i bagageutrymmet än mordet, där det saknas fastställd mordplats och mordvapen. Kanske bevisningen är övertygande nog för att döma för griftefridsbrott men inte hela vägen för även mordet? Som lekman är det ju frestande att döma för bådadera, men rätten kräver väl bevis och indicier starka nog för varje enskilt brott?
Citera
2013-11-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888poker
De vet inte säkert. Det är ett scenario domstolen inte kunde utesluta. Det kan inte bli aktuellt i det här fallet. Det finns ingen tvekan om att VB mördats. Om ett par timmar får vi veta hur de resonerar kring brott mot griftefriden. Men jag håller fast vid min tro att blir han friad blir han friad på alla punkter.
Vi kommer inte att veta hur rätten resonerar kring brott mot griftefriden idag. De skall bestämma om han skulle vara kvar eller släpps på frifot tills domen faller.
Citera
2013-11-18, 13:43
Medlem
Detta är min uppfattning och jag tror den delas av många:

Blodet i bagageutrymmet och på tejprullen kommer fälla honom eftersom han inte kunnat ge en naturlig och trovärdig förklaring till dem. Efter domen kommer han få genomgå en stor sinnesundersökning eftersom man inte funnit något rimligt motiv till brottet.
En mängd andra omständigheter vägs naturligtvis också in, men utan blod, ingen fällande dom.
Citera
2013-11-18, 13:44
Medlem
ME077s avatar
Varför drar de ut på tiden så? Lyckas de inte enas?! Bara de inte snart säger att de behöver mer tid, det blir för jobbigt för oss här på flashback.
Citera
2013-11-18, 13:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Som juridisk lekman antog jag att det i detta fall är lättare att styrka griftefridsbrott utifrån fynden i bagageutrymmet än mordet, där det saknas fastställd mordplats och mordvapen. Kanske bevisningen är övertygande nog för att döma för griftefridsbrott men inte hela vägen för även mordet? Som lekman är det ju frestande att döma för bådadera, men rätten kräver väl bevis och indicier starka nog för varje enskilt brott?

Mordvapen, mordplats och styckplats behövs inte för en fällande dom. Visst är det bra för åklagare att ha den informationen, men inte alls nödvändigt för fällande dom.
Citera
2013-11-18, 13:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Visst har de förmodligen redan tillräckligt för att döma honom för att ha hanterat kroppen, den bevisningen är stark. Jag förstår bara inte hur de ska komma fram till att han är skyldig för endast brott mot griftefriden. Det kräver att man kan förklara alla omständigheter som talar för att KJ ensam även har mördat henne.

Mig veterligen har det aldrig skett i något tidigare fall med så mycket klarlagt kring hennes sista tid i livet. Vi vet att KJ var den sist kända som såg henne och vi vet dag och tidpunkter och vi vet att nästa gång hon sågs var hon uppstyckad i kroppsdelar. Man har inte hittat spår efter någon annan person, man har inte kunnat binda annan person till gärningen i tid och rum, även den tidpunkten är även väl känd då en alternativ mördare kan ha utfört gärningen. Vi vet även att hon blivit bragd om livet, bortom alla rimliga tvivel, och därmed faller allt bort som självmord och naturlig död.

Visst kan vissa saker förklaras bort med olika alternativa förklaringar och andra med slump eller enbart ett märkligt beteende. Men varför skulle man välja den linjen när man inte har något idag som talar för att någon annan än KJ kan bindas till mordet i tid och rum, enligt min mening bortom rimligt tvivel.

Min personliga åsikt är att bevisningen i sin helhet är tung, tyngre än den var mot Alm, som hade, enligt TR själva, blivit dömd om de bara hade haft en dödsorsak.

Jag kan bara se att alla besvärande omständigheter och indicier som talar för att KJ mördat och hanterat kroppen kan förklaras med att han är ditsatt av någon annan person, och därmed oskyldig till allt. Men inget talar för att det är ett rimligt scenario i denna utredning då det inte finns något stöd för detta alls.

Det är ju egentligen bara en gärning som har begåtts, ett mord med efterföljande styckning och dumpning av kroppen. Sedan att den gärningen kan delas upp i två rubriceringen spelar mindre roll. Är man inblandad i en del av gärningen så faller det sig naturligt och mest sannolikt, i sådana här händelser som avser relationsmord, att man även är inblandad hela vägen.

Det är i alla fall det mest rimliga att tro att rätten utgår från och sedan så får utredningen/försvaret påvisa att det förkommer tvivel kring detta så att rätten kan bedöma vad som anses utgöra rimliga tvivel.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-18 kl. 13:58.
Citera
2013-11-18, 13:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Nej bara om han släpps eller behålls häktad i avvaktan på dom. Släpps han blir det ingen fällande dom och begärs han fortsatt häktad blir det fällande dom. Så har jag fattat det .

I stort är det så. Han kan dock fällas för ex. griftefridsbrott och ändå släppas idag. Han kan också skickas på RPU för griftefrid.
Blir han kvar i häkte kommer han att dömas för grovt brott.
Citera
2013-11-18, 13:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst har de förmodligen redan tillräckligt för att döma honom för att ha hanterat kroppen, den bevisningen är stark. Jag förstår bara inte hur de ska komma fram till att han är skyldig för endast brott mot griftefriden. Det kräver att man kan förklara alla omständigheter som talar för att KJ ensam även har mördat henne.

Mig veterligen har det aldrig skett i något tidigare fall med så mycket klarlagt kring hennes sista tid i livet. Vi vet att KJ var den sist kända som såg henne och vi vet dag och tidpunkter och vi vet att nästa gång hon sågs var hon uppstyckad i kroppsdelar. Man har inte hittat spår efter någon annan person, man har inte kunnat binda annan person till gärningen i tid och rum, även den tidpunkten är även väl känd då en alternativ mördare kan ha utfört gärningen. Vi vet även att hon blivit bragd om livet, bortom alla rimliga tvivel, och därmed faller allt bort som självmord och naturlig död.

Visst kan vissa saker förklaras bort med olika alternativa förklaringar och andra med slump eller enbart ett märkligt beteende. Men varför skulle man välja den linjen när man inte har något idag som talar för att någon annan än KJ kan bindas till mordet i tid och rum, enligt min mening bortom rimligt tvivel.

Min personliga åsikt är att bevisningen i sin helhet är tung, tyngre än den var mot Alm, som hade, enligt TR själva, blivit dömd om de bara hade haft en dödsorsak.

Jag kan bara se att alla besvärande omständigheter och indicier som talar för att KJ mördat och hanterat kroppen kan förklaras med att han är ditsatt av någon annan person, och därmed oskyldig till allt. Men inget talar för att det är ett rimligt scenario i denna utredning då det inte finns något stöd för detta alls.

I FU läste jag att MGM sade sig "veta" om någon eller några han misstänkte hade gjort detta som han inte ville namnge. Vad hände med det "spåret"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in