Citat:
Ursprungligen postat av
Blt100
Det tråkiga är att det blir sluten psykiatrisk vård för KJ. Han får hjälp komma tillbaka till samhället. Men VB kommer aldrig mer tillbaka.
Helt ruttet vilket sjukt land vi lever i.

Jag är helt enig i detta
om han är en iskall psykopat som planerat detta, vad som motsäger detta är hans reaktion på tex hunden i rättegången.
Har han känslor eller är han beräknande och iskall - spelar ledsen/upprörd?
Det ena, psykopat, beräknande, manipulativ ska givetvis ha fängelse då han utan känslor och med ren ondska dödat VB
Är det däremot så att han fått psykos och dödat i detta tillstånd, då behöver han vård. Då ligger inte heller hela skulden hos honom utan på samhället och vården som inte märkt av fanatikern inom honom och som istället skulle hjälpt honom med tvångstankarna och med åtgärder tex gruppboende som gör att han har svårare att utveckla denna "verklighet".
I samhället finns en plats för psykiskt sjuka/funktionshindrade, en liten bit utanför samhället, man lägger inte tillräckligt med resurser på de som är sjuka
(där jag bor lägger de istället en massa resurser på en massa jävla statyer, bla en 30 m hög seriefigur som pryder stadens centrum plus en massa andra de köpt in och sånt gör mig vansinnig)
Även inom sjukvården prioriteras dessa arma människor i slutet och vad händer?
En del lever ut sina fantasier, blir missbrukare, kriminella och kostar då samhället ännu mer pengar än om de blivit omhändertagna på rätt sätt från början.
Hade man tagit hand om KJ på rätt sätt hade kanske aldrig mordet på VB behövt hända. Föräldrarna ska inte ha skulden överhuvudtaget utan samhället och naturligtvis till viss del KJ
Betänk att det är så, ska han då inte ha en möjlighet till att bli en friskare person och kanske någon gång i framtiden bli utsläppt med rätt förutsättningar till ett normalt, lyckligt liv?