2012-04-07, 18:06
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Förklara närmare, tack. Vi tittade på "Sands of Iwo Jima" när jag studerade historia på universitetet. Ser inget fel med det. Det är ingen som tvingar folk att ta filmen som 100 % autentisk.

Men nej, det är ingen dokumentär. Det är en film som baseras på verkliga händelser. En stor skillnad.

Precis, den baseras på verkliga händelser. Men som tittare har man ju ingen möjlighet att avgöra vad som har inträffat på riktigt och vad som bara är fiktion, om man inte tycker att gissa är en bra metod...
Citera
2012-04-09, 00:21
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Precis, den baseras på verkliga händelser. Men som tittare har man ju ingen möjlighet att avgöra vad som har inträffat på riktigt och vad som bara är fiktion, om man inte tycker att gissa är en bra metod...

Du borde kanske inte titta på dramadokumentärer då.
Tänk om du inte någon gång klarar av att avgöra vad som är sanning eller ej?

/VV
Citera
2012-04-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Du borde kanske inte titta på dramadokumentärer då.
Tänk om du inte någon gång klarar av att avgöra vad som är sanning eller ej?

/VV

Med förintelsedokumentärer behöver man ej fundera på såna saker. Vi har istället europeiska regeringar som verkställer lagar om vad som är sanning och får uttryckas offentligt.
Senast redigerad av zeke12 2012-04-09 kl. 12:47.
Citera
2013-07-25, 18:40
Medlem
Jag trodde det var en porrfilm. Svart vit, tysk gjord och allt tänkte att det skulle vara bra så jag hade en hög servetter redo när jag satte mig ned med filmen. Vilket jävla skit de var, jag använda bara två.
Citera
2013-07-26, 23:42
Medlem
unsungs avatar
Det finns mängder av trådar att diskutera bevis för eller emot den etablerade sanningen, den här tråden handlar om Schindlers List

// moderator
Citera
2013-10-27, 23:23
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47

Men nej, det är ingen dokumentär. Det är en film som baseras på verkliga händelser. En stor skillnad.

Så eftersom någon gjort en film om det, så måste det ligga lite sanning i det hela menar du?
Du har fel.
Citera
2013-10-28, 11:21
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Så eftersom någon gjort en film om det, så måste det ligga lite sanning i det hela menar du?
Ja.
Filmen är ingen dokumentär, det är en film.
Manus i filmen baseras på verkliga händelser.

Om det sedan ligger lite eller mycket sanning i storyn kan man fundera på.

Jag såg nyligen en film om Monika Zetterlund.
Jag tror det mesta var ganska väl överensstämmande med vad som hände, men det finns säkerligen massor med detaljer som skiljer sig från verkligheten.
Läste tex att någon tyckte porträttet av hennes pappa (Kjell Bergqvist) var inte OK.

Så ligger det mkt eller lite sanning i dessa två filmer?
Jag skulle nog tro att grunddragen stämmer en hel del, men att det på detaljnivå säkeligen skiljer lite eller mkt på olika ställen.
Ingen av filmerna gör anspråk på att skildra en exakt sanning.

/VV
Citera
2013-11-17, 20:05
Medlem
Zeunerts avatar
Oskar Schindler med fler av den sorten är värre än värst, profitörer som gör sig rika på andras olycka.
Anledningen till Oskar Schindlers välvilja den var helt egoistiskt grundad, han ville säkerställa en nivå o kontinuitet på bra slavarbetare för att kunna hålla uppe en jämn och kvalitativ produktion.

Varför stack han till Argentina? Blev där utfattig givetvis då en sådan service på gratis arbetskraft inte finns i fredstid.

Vi har också Raul Wallenberg som ryssen stoppade då han kom åkandes i en jänkebil nedlastad med pengar o värdesaker och en hel hoper handlingar som skulle ge honom fri lejd.

Hur många dog i Schindlers fabriker? Hur många lurade Raul på allt för att sedan lämna dem till sitt öde?
Det fanns också gott om judar som berikade sig på sina egna, hela den sk förintelsen är därför en minst sagt slipprig soppa som till fullo är väldigt svår att tro på och allra minst så tror jag på det som kommer ur Hollywood.
Citera
2013-11-18, 10:51
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Hur många lurade Raul på allt för att sedan lämna dem till sitt öde?
Är det dags att ge sig på denne hjälte nu också?

Vad vet du om att han skulle ha lurat folk på allt?
Har du något att berätta?
(Kanske i en annan tråd dock)

/VV
Citera
2013-11-18, 19:31
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Är det dags att ge sig på denne hjälte nu också?

Vad vet du om att han skulle ha lurat folk på allt?
Har du något att berätta?
(Kanske i en annan tråd dock)

/VV

Rauls förehavanden o sista färd är väl dokumenterad fram till det ryska befälet som lade beslag på hans jänkebil.
Raul en spelare o fixare, umgicks tätt med den tyska parnassen samtidigt som han lämnade info till US o hem men det var i grunden tyskarna som han misstänks ha tjänat.

Hade Raul nått kontakt med US trupper då hade han blivit hjälte förklarad, nu rullade dock ryssen framåt i stormsteg och kom i vägen och de var synnerligen väl informerade liksom britterna och om man leker med tanken att Raul istället snubblat på britterna så är frågan om han inte blivit bokad även då och utgjort en belastning för Sverige.

Har man följt dokumentärer om Raul så får man den smaken att ryssen gjorde Sverige en tjänst även om det givetvis var en tragedi för Rauls nära o kära.
Citera
2013-11-19, 10:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
[...]Raul en spelare o fixare, umgicks tätt med den tyska parnassen samtidigt som han lämnade info till US o hem men det var i grunden tyskarna som han misstänks ha tjänat.

Hade Raul nått kontakt med US trupper då hade han blivit hjälte förklarad, nu rullade dock ryssen framåt i stormsteg och kom i vägen och de var synnerligen väl informerade liksom britterna och om man leker med tanken att Raul istället snubblat på britterna så är frågan om han inte blivit bokad även då och utgjort en belastning för Sverige.
[...]

[fetningar av mig, d00rkey]
Inte mycket till information du kommer med!

Hur skulle Raoul Wallenberg ha tjänat tyskarna (nazisterna)?
Vad var ryssarna välinformerade om? Att han blåste judar på pengar???
På vilket sätt skulle han ha utgjort en belastning för Sverige?

PS: Att Schindler kanske må ha agerat utifrån egoistiska motiv kan man kanske diskutera, men faktum kvarstår och det är att han blåste SS på att mörda ett tusental fler judar.. egoistiskt motiverat eller ej. Att Raoul Wallenberg räddade en hel del judar i Ungern är också oomstritt (utom för "revisionister" då möjligen).
Citera
2013-11-19, 15:59
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Inte mycket till information du kommer med!

Hur skulle Raoul Wallenberg ha tjänat tyskarna (nazisterna)?
Vad var ryssarna välinformerade om? Att han blåste judar på pengar???
På vilket sätt skulle han ha utgjort en belastning för Sverige?

PS: Att Schindler kanske må ha agerat utifrån egoistiska motiv kan man kanske diskutera, men faktum kvarstår och det är att han blåste SS på att mörda ett tusental fler judar.. egoistiskt motiverat eller ej. Att Raoul Wallenberg räddade en hel del judar i Ungern är också oomstritt (utom för "revisionister" då möjligen).

1. Igenom att Raoul Wallenberg rörde sig fritt i en mängd kretsar

2. Att han var Tysklands och USA:s man. På den svenska legationen så arbetade en man med norsk härkommst (Thomsen) i lag med Raoul men han var i verkligheten en ryss vars riktiga namn var Grossheim-Krisko , den ryska underättelsetjänsten samt britternas de var de bästa.

3. Du får allt sätta dig in i saken själv, WWII är fortsatt känsligt för Sverige.

Båda räddade judar i egen sak och kan inte kallas för hjältar, affärshajar, bodknoddar, karriärsbefäl, diverse kriminella o mytomaner.......hjältarna fanns vid fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in