2009-06-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eh.... Du br nog omformulera dig en smula. Annars blir ju ditt pstende samma sak som att alla spelfilmer frn Hollywood alltid bara r fantasier och fiction helt och hllet, och s r det ju inte. Det finns ju trots allt en hel massa saker som stmmer med verkligheten ven i spelfilmer.

Om det sen kan bekrftas att Gth faktiskt har skjutit Judar sjlv, s har ju denna av dig s belackade spelfilm pltsligt rtt.....

Jag har uttryckt mig fullstndigt korrekt. Vad jag har skrivit r att man inte, som Vnlige Viktor gr, kan dra slutsatser om vad som hnt p grundval av en spelfilm. Sedan kan det naturligtvis vara s att Gth skt judar, men om man skall dra den slutsatsen mste man prestera ngon form av bevisning fr att s var fallet. Eftersom det inte verkar finnas ngot som tyder p att Gth gick brsrkagng i Plaszow finns det ingen anledning att tro att han gjorde det. Skulle det dyka upp ngon bevisning som hittills inte redovisats i trden fr man frsts vara ppen fr att omvrdera sin uppfattning.

Citat:
Men, jag hller med dig p punkten att det behvs mer info och bevis om huruvida Gth verkligen har skjutit judar p ett eller annat stt.

Och det r det enda som jag har psttt. Vi r fljaktligen helt verens. Men till dess att ngon form av bevis har framkommit finns det ingen anledning att anta att Gth skt ngon verhuvudtaget.

Citat:
Vad som hittills br vara styrkt nog bra r att han var en r slle och ingen mysfarbror.

Definitivt. Och just drfr att Gth var en bov utreddes hans brott av tyskarna. Det var nmligen inte s att en lgerchef kunde skena omkring och godtyckligt skjuta ihjl fngar p det stt som skildras i Schindler's List. Jag nmnde ngot om detta tidigare i trden:

Citat:
Jag stller mig fr vrigt ytterst skeptisk till uppgifterna om att Gth skulle ha mrdat folk till hger och vnster p det hmningslsa stt som grs gllande i filmen. Om han hade betett sig p det viset tror jag inte att han hade blivit lngvarig som lgerchef. Det verkar osannolikt att man skulle anfrtro driften av ett arbetslger - d.v.s. en stor industrianlggning - till en person som r komplett sinnessjuk, mrdar mngder av arbetare och riskerar lgerpersonalens liv genom att skjuta rakt in i lgret. De tyskar som tjnstgjorde i arbetslgren hade inte rtt att godtyckligt mrda fngar nr andan fll p. Ett exempel p att s inte var fallet var Karl Otto Koch, lgerchef i bl.a. Buchenwald, som en tysk domstol dmde till dden fr att han bl.a. hade mrdat tv fngar (http://www.scrapbookpages.com/dachau...lseKoch2.html).
Senast redigerad av Groffe 2009-06-07 kl. 18:05.
Citera
2009-06-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
r du inte lskunnig, Groffe?
Boken som filmen baseras p r skriven efter att frfattaren intervjuat ett antal verlevare. Detta str tydligt i trden.
Menar du att frfattaren ljuger nr han sger att de personer som var med i filmen som han intervjuat inte alls sagt ngot om skjutningar?

/VV

Den "bevisning" som finns fr att Gth skulle ha skjutit judar r en roman av en sknlitterr frfattare - Thomas Keneally - som pstr att hans bok "bygger p" intervjuer med f.d. fngar. Wikipedia beskriver boken s hr:

Citat:
It is a historical novel which describes actual people and events with fictional dialogue and scenes added by the author.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schindler's_Ark

Begriper du inte att en sdan bok inte kan lggas till grund fr historieskrivning? Att gra det r ungefr lika intelligent som att tro att Da Vinci-koden skildrar vad som faktiskt har hnt.
Citera
2009-06-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ok, s tycker du vilket knappast frvnar mig med tanke p vilket "lag" du hejar p i dessa trdar.

Jag hejar inte p ngot lag. Jag ger mig in i diskussioner om jag tror att jag kan lra mig ngot av det, inte fr att "vinna" eller fr att propagera fr ngon srskild stndpunkt.

Citat:
Men, om du nu tar och lser in dig lite p herr Ball s kanske du inser att denna Ball redan har blivit ertappad med att gra mycket mrkliga, fr att inte sga rent selektiva, bedmningar av andra flygfoton. Dr han missat/struntat i detaljer som styrker frekomsten av likbrnning i brnngropar p platser och tidpunkter enligt en drs vittnen.

Jag struntar i John Ball svitt avser annat n det han sagt om Plaszow och Schindler's List.

Citat:
S om nu Ball bevisligen sullat med tolkningen av flygfoton nr det gller Auschwitz vad sger att han inte gjort samma sak med flygfoton av Plazow?

Vi vet att John Ball har rtt betrffande Plaszow. Gth kan inte ha skjutit mot lgrets uppstllningsplats frn sin balkong. Det framgr klart och tydligt av det hr fotografiet:

http://www.air-photo.com/english/plaspic17.html

I den vnstra halvan av fotografiet ser vi Gths hus. Lngst till hger i fotografiet ser vi en kulle med ett torn p. Uppstllningsplatsen ligger frn kameran sett en bit till hger om kullen med tornet. Fljaktligen gr det inte att skjuta frn Gths balkong mot personer p uppstllningsplatsen, eftersom en kulle ligger i vgen. Detta bekrftas av de kartor ver lgret som det lnkats till tidigare i trden.

Citat:
Enligt mig s har Ball uppfrt sig som i princip alla revisionister gr. Ohederligt och frvanskande av historiska fakta, samt undanhllande/negligerande av fakta som gr mot revisionismens stndpunkter.

Jag har bara tagit del av John Balls forskning i ett enda fall. I det fallet har han helt och hllet rtt. Ohederlighet och frvanskande av fakta r fr vrigt ngonting som ven frintelsetroende flitigt gnar sig t. Det r bara du som vgrar att inse att s r fallet.
Senast redigerad av Groffe 2009-06-07 kl. 19:05.
Citera
2009-06-07, 18:54
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Den "bevisning" som finns fr att Gth skulle ha skjutit judar r en roman av en sknlitterr frfattare - Thomas Keneally - som pstr att hans bok "bygger p" intervjuer med f.d. fngar. Wikipedia beskriver boken s hr:

Begriper du inte att en sdan bok inte kan lggas till grund fr historieskrivning? Att gra det r ungefr lika intelligent som att tro att Da Vinci-koden skildrar vad som faktiskt har hnt.

Vem har psttt att filmen r en helt sann historiebeskrivning?
Vi har psttt att det mesta i filmen mkt vl kan ha skett och att det mesta skerligen ocks har skett.
Dremot skerligen inte allt. Tex s pstod ngn att nkan till Schindler inte alls gillade portrttet som Leam Neeson gjorde av hennes man.
Att Gths skjutningar inte gr att bevisa r vi alla medvetna om, om det inte kommer fram ngra nya bevis.
Det frhindrar dock inte att det finns de som beskdat skjutningarna och som berttat fr boken frfattare om desamma.
Om han nu inte ljuger vilket kanske kan vara mjligt, om n ganska osannolikt nu nr det r s mnga vittnen.

Vad har du som talat emot?
Balls flygfotografianalyser?
Eftersom vi redan visat i trden varfr man kan ta dessa och torka sig med p dass, kanske vi kan g vidare nu till nsta sak i filmen som ni pstr inte r sant.

/VV
Citera
2009-06-07, 22:19
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Eh.... Du br nog omformulera dig en smula. Annars blir ju ditt pstende samma sak som att alla spelfilmer frn Hollywood alltid bara r fantasier och fiction helt och hllet, och s r det ju inte. Det finns ju trots allt en hel massa saker som stmmer med verkligheten ven i spelfilmer.
Herr Tinnitus kanske har glmt vad han i egen hg person dpte trden till?
Citat:
Om det sen kan bekrftas att Gth faktiskt har skjutit Judar sjlv, s har ju denna av dig s belackade spelfilm pltsligt rtt.....
Tvivlare r tacksamma fr bekrftelser p utsagan om Gths skjutejudningar.
Citat:
Men, jag hller med dig p punkten att det behvs mer info och bevis om huruvida Gth verkligen har skjutit judar p ett eller annat stt. Vad som hittills br vara styrkt nog bra r att han var en r slle och ingen mysfarbror.
Bra tnkt! Om det kan bevisas att Gth var en r slle och ingen mysfarbror s kan det mjligen tnkas att han kan ha skjutit judar. Sen terstr bara att bevisa det.
Citera
2009-06-07, 22:21
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Varfr stller du ens den frgan? Skulle man ge ngra namn s skulle de ju bara vara lgnare, eller hur?
Varfr skriver du i det hr underforat?
Citera
2009-06-08, 13:57
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Varfr skriver du i det hr underforat?
Fr att det r intressant. Vad det har med denna trd att gra frstr jag dock inte. Svara p frgan istllet; skulle du ens vervga att tro p vittnen? Du vgrar ju gra det annars.
Citera
2009-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
Vem har psttt att filmen r en helt sann historiebeskrivning?

I trdstarten str det att filmen kan betraktas som i det nrmaste en dokumentrfilm, vilket r fullstndigt felaktigt.

Citat:
Att Gths skjutningar inte gr att bevisa r vi alla medvetna om, om det inte kommer fram ngra nya bevis.

Vad roligt att det ntligen har gtt upp fr dig.

Citat:
Det frhindrar dock inte att det finns de som beskdat skjutningarna och som berttat fr boken frfattare om desamma.
Om han nu inte ljuger vilket kanske kan vara mjligt, om n ganska osannolikt nu nr det r s mnga vittnen.

Och vad bra att det ocks har gtt upp fr dig att det kan "vara mjligt" att frfattare inte hller sig till sanningen nr de skriver sknlitteratur.

Citat:
Vad har du som talat emot?

Fr det frsta spelar det ingen roll om det finns ngonting som "talar emot" att Gth skt judar. Det har inte framkommit minsta bevis fr att han skt judar och drfr finns det ingen som helst anledning att anta att s skulle ha varit fallet. Fr det andra finns det dessutom en del som talar mot att Gth skulle ha skjutit folk, tminstone p det omfattande och ohmmade stt som grs gllande i filmen. Jag har redan ppekat det osannolika i att det skulle ha gtt till p det viset:

Citat:
Jag stller mig fr vrigt ytterst skeptisk till uppgifterna om att Gth skulle ha mrdat folk till hger och vnster p det hmningslsa stt som grs gllande i filmen. Om han hade betett sig p det viset tror jag inte att han hade blivit lngvarig som lgerchef. Det verkar osannolikt att man skulle anfrtro driften av ett arbetslger - d.v.s. en stor industrianlggning - till en person som r komplett sinnessjuk, mrdar mngder av arbetare och riskerar lgerpersonalens liv genom att skjuta rakt in i lgret. De tyskar som tjnstgjorde i arbetslgren hade inte rtt att godtyckligt mrda fngar nr andan fll p. Ett exempel p att s inte var fallet var Karl Otto Koch, lgerchef i bl.a. Buchenwald, som en tysk domstol dmde till dden fr att han bl.a. hade mrdat tv fngar.

http://www.scrapbookpages.com/dachau...IlseKoch2.html

Citat:
Balls flygfotografianalyser?
Eftersom vi redan visat i trden varfr man kan ta dessa och torka sig med p dass, kanske vi kan g vidare nu till nsta sak i filmen som ni pstr inte r sant.

Den r inget fel p John Balls flygfotografianalys av Plaszow. Det enda John Ball har psttt i den analysen r att Gth inte kan ha skjutit mnniskor p lgrets uppstllningsplats frn sin balkong, vilket r fullstndigt korrekt. I inlgg nr 212 i trden lnkade jag till en film dr John Ball berttar om vad han har kommit fram till. Vare sig du eller ngon annan har ens frskt att vederlgga de slutsatser John Ball presenterar i den filmen.

Fr egen del tnker jag inte bemda mig med att dra upp fler felaktigheter. Jag tycker det rcker med att Gths hmningslsa massmrdande av allt att dma r phittat, samt att filmen dessutom innehller alla de fel som jag redogjort fr i det hr inlgget:

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=162
Senast redigerad av Groffe 2009-06-08 kl. 21:51.
Citera
2009-06-08, 22:41
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Det har inte framkommit minsta bevis fr att han skt judar och drfr finns det ingen som helst anledning att anta att s skulle ha varit fallet.
Finns det verkligen ingen anledning att anta detta?
Vad anser du om exempelvis Gths sekreterare Mietek Pempers vittnesml under rttegngen mot Gth i Krakow -46.

Eller fr den delen SS-inspektren Konrad Morgens anklagelser mot Gth hsten -44, de som franledde Gestapos arrestering.
Citera
2009-06-09, 01:20
Medlem
Ok, detta r "min" trd, s jag tar mig friheten att stlla nnu en frga.

Kan ni lista vilka saker/detaljer eller hndelser som stmmer mer eller mindre hyfsat med hur det var eller hnde i verkligheten?? Svar vlkommna frn revisionster s som ikkerevisionister.

Det vi kommit fram till hittills handlar ju mest om skjutningar. Och ven om det kanske (finns nnu ingen 100% bevis fr det) var mjligt att skjuta frn Gths balkong p folk p uppstllningsplatsen, s r det i alla fall till 100% bevisat att det frn Gths balkong var fullt mjligt att skjuta p folk i lgret. Om det sen verkligen skett eller inte r inte helt utrett nnu.

Dr Tinnitus
Citera
2011-03-04, 20:16
Medlem
BlizzardKings avatar
I denna underbara trd - dr F-F-Frintelsehysterikerna f-f-frtvivlat f-f-frsker f-f-frsvara Steven Spielbergs heder, men misslyckas kapitalt behandlas kort Amon Gths dotter Monica Hertwig som bara var ett r gammal nr hennes far hngdes och det drjde till hon blev elva innan sanningen gick upp fr henne. Tydligen har en viss James Moll filmatiserat hur dottern tar kontakt med en av Gths anstllda:
Citat:
In a new documentary called Inheritance, filmmaker James Moll tells the story of how, more than a half century after the Holocaust, Hertwig has reached out to Helen Jonas, who, as a teenager was forced to serve as Goeth's personal maid.
http://www.npr.org/templates/story/s...oryId=97754892
Citat:
Now in her 60s, Monika Hertwig has struggled a lifetime with what she learned at age 11 that her father, Amon Goeth, had not been killed in World War II like other soldiers, but was hanged as a war criminal when she was a baby. Over the years, she forced herself to learn more about "Amon," but when Spielberg's movie came out in 1993, Monica became, in her own words, "sick with the truth." Helen Jonas was 15 years old when she arrived with other Jews at the Plaszow camp in Poland, which was both a work camp and a death camp. In one of those strange twists of fate that exposed her to daily humiliations and beatings but probably saved her life, an imposing SS officer one day pointed at her and ordered, "I want her in my house." It was Amon Goeth.
http://www.pbs.org/pov/inheritance/film_description.php

Trailer:

http://www.pbs.org/pov/inheritance/

Som bonus hittade jag ven denna film som jag nnu inte hunnit titta p men den tycks handla om den patologiska lgnaren Steven Spielberg:

http://holocaustdenier.com/2011/01/t...e-first-draft/
Citera
2011-03-04, 23:20
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
den patologiska lgnaren Steven Spielberg

Ehh... har du ngra belgg fr att Spielberg r en patologisk lgnare?
Att bara helt sltt haspla ur sig det duger frsts inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in