2009-06-07, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Eh.... Du br nog omformulera dig en smula. Annars blir ju ditt pstende samma sak som att alla spelfilmer frn Hollywood alltid bara r fantasier och fiction helt och hllet, och s r det ju inte. Det finns ju trots allt en hel massa saker som stmmer med verkligheten ven i spelfilmer.
Om det sen kan bekrftas att Gth faktiskt har skjutit Judar sjlv, s har ju denna av dig s belackade spelfilm pltsligt rtt.....
Om det sen kan bekrftas att Gth faktiskt har skjutit Judar sjlv, s har ju denna av dig s belackade spelfilm pltsligt rtt.....
Jag har uttryckt mig fullstndigt korrekt. Vad jag har skrivit r att man inte, som Vnlige Viktor gr, kan dra slutsatser om vad som hnt p grundval av en spelfilm. Sedan kan det naturligtvis vara s att Gth skt judar, men om man skall dra den slutsatsen mste man prestera ngon form av bevisning fr att s var fallet. Eftersom det inte verkar finnas ngot som tyder p att Gth gick brsrkagng i Plaszow finns det ingen anledning att tro att han gjorde det. Skulle det dyka upp ngon bevisning som hittills inte redovisats i trden fr man frsts vara ppen fr att omvrdera sin uppfattning.
Citat:
Men, jag hller med dig p punkten att det behvs mer info och bevis om huruvida Gth verkligen har skjutit judar p ett eller annat stt.
Och det r det enda som jag har psttt. Vi r fljaktligen helt verens. Men till dess att ngon form av bevis har framkommit finns det ingen anledning att anta att Gth skt ngon verhuvudtaget.
Citat:
Vad som hittills br vara styrkt nog bra r att han var en r slle och ingen mysfarbror.
Definitivt. Och just drfr att Gth var en bov utreddes hans brott av tyskarna. Det var nmligen inte s att en lgerchef kunde skena omkring och godtyckligt skjuta ihjl fngar p det stt som skildras i Schindler's List. Jag nmnde ngot om detta tidigare i trden:
Citat:
Jag stller mig fr vrigt ytterst skeptisk till uppgifterna om att Gth skulle ha mrdat folk till hger och vnster p det hmningslsa stt som grs gllande i filmen. Om han hade betett sig p det viset tror jag inte att han hade blivit lngvarig som lgerchef. Det verkar osannolikt att man skulle anfrtro driften av ett arbetslger - d.v.s. en stor industrianlggning - till en person som r komplett sinnessjuk, mrdar mngder av arbetare och riskerar lgerpersonalens liv genom att skjuta rakt in i lgret. De tyskar som tjnstgjorde i arbetslgren hade inte rtt att godtyckligt mrda fngar nr andan fll p. Ett exempel p att s inte var fallet var Karl Otto Koch, lgerchef i bl.a. Buchenwald, som en tysk domstol dmde till dden fr att han bl.a. hade mrdat tv fngar (http://www.scrapbookpages.com/dachau...lseKoch2.html).
Senast redigerad av Groffe 2009-06-07 kl. 18:05.
Senast redigerad av Groffe 2009-06-07 kl. 18:05.