2013-11-18, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Motiv är helt ointressant, det kan finnas miljoner motiv till mord, eller inget. Ska man utgå från enbart motiv så är MB skyldig och om man utgår från den tekniska bevisningen är den motivlösa KJ skyldig.

Avblöda kroppen, menar du att kroppen var tömd på blod, det framkommer ingenstans. Alla kan väl tvätta av benen med antingen vatten från en älv eller med vatten från en 3 liters kamelryggsäck.

Behöver man kunskap för att stycka så illa som kroppen de facto var styckad.

Varför kräver dessa tre punkter eftertanke, möjligtvis krävs en del eftertanke till varför någon anser att dessa tre punkter kräver eftertanke.

1. Jag råkar tycka att Motiv är intressant i sammanhanget.

2. Om du tar bort "avblödningen", så vart tog BO:s blod vägen? Det måste skett före avtvättningen.

3. Vidhåller att 3/4 styckningar var "skickligt" gjorda, en var mindre bra. Medvetet eller omedvetet gjord?

Det stora problemet är fortfarande var är Mordplatsen, Mordvapnet och Styckplatsen?

Vem hade Motiv och Möjlighet?
Citera
2013-11-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Bra slutplädering av försvaret.
Fortfarande återstår många viktiga frågor om styckmordet på 20-åriga Vatchareeya Bangsuan, främst;

När?

Var?

Hur?

För övrigt kan inte alternativ gärningsman uteslutas;

Vem?

Enligt min mening kan framför allt Vatchareeyas dödshotande våldsbenägna 50-åriga gifta älskare/karatelärare MB vara en möjlig motiverad alternativ gärningsman som, inte minst för sin egen skull borde ha utretts grundligt. Av någon outgrundlig anledning blev det nu inte så...

Förresten zero73, tack för den passande roande och oroande rättsprocesshöjdpunkten ur "Life of Brian".

Alltför många viktiga frågor återstår fortfarande.
Vem kan t ex ha haft tillgång till den tilltalades bil och lägenhet? Det föreligger svagheter i bevismaterialet och ett rimligt tvivel. Åklagarna har enbart lyft fram det som talar mot den tilltalades oskuld och bortsett från det som talar för den tilltalades oskuld.
Citera
2013-11-18, 07:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Vem kan t ex ha haft tillgång till den tilltalades bil och lägenhet? Det föreligger svagheter i bevismaterialet och ett rimligt tvivel. Åklagarna har enbart lyft fram det som talar mot den tilltalades oskuld och bortsett från det som talar för den tilltalades oskuld.

Vad är det som talar för hans oskuld?
Citera
2013-11-18, 07:58
Medlem
Citat:

Det är Försvarets uppgift.
Citera
2013-11-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Ok, tack för info. Kan man tänka sig nu att han öppnar den igen nu när han får kommunicera med omvärlden? Vad hette han på facebook?

Citat:
Någon kommunikation med omvärlden kommer han inte få ha, det får inte interner ha, av självklara skäl.

Interner har bara kommunikation med godkända personer under kontrollerade former.

Om 22-åringen döms till rättspsykiatrisk vård så kan han komma att ha dator och internetuppkoppling.

Socialstyrelsen

Citat:
Grundregeln är att en patient som vårdas med stöd av Lagen om psykiatrisk tvångsvård eller Lagen om rättspsykiatrisk vård har rätt att kommunicera med yttervärlden. Generella förbud mot tillgång till internet eller telefoni får enligt lag inte förekomma inom den psykiatriska tvångsvården. Istället ska individuella prövningar göras.

Enligt Socialstyrelsens föreskrifter om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård bär verksamhetschefen ansvaret för att inskränkningar i patientens rätt till elektroniska kommunikationstjänster görs med stöd av lagen.

Enligt 20 a § lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård får chefsöverläkaren besluta att inskränka en patients rätt att använda elektroniska kommunikationstjänster om det är nödvändigt med hänsyn till vården (avser patienten själv) eller rehabiliteringen av patienten eller för att undvika att någon annan lider skada.

Efter en individuell prövning kan chefsöverläkaren besluta om restriktioner som kan gälla på högst två månader. Patientens sjukdomstillstånd ska beteende ska beaktas, det kan t ex handla om maniska skov eller tidigare missbruk av kommunikationen. Har för mig att jag har läst om mobiltelefonförbud för någon patient som telefontrakasserar personer.

Beslut om inskränkning av elektroniska kommunikationstjänster kan överklagas hos förvaltningsrätten.
Citera
2013-11-18, 08:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Om 22-åringen döms till rättspsykiatrisk vård så kan han komma att ha dator och internetuppkoppling.

Socialstyrelsen

Efter en individuell prövning kan chefsöverläkaren besluta om restriktioner som kan gälla på högst två månader. Patientens sjukdomstillstånd ska beteende ska beaktas, det kan t ex handla om maniska skov eller tidigare missbruk av kommunikationen. Har för mig att jag har läst om mobiltelefonförbud för någon patient som telefontrakasserar personer.

Beslut om inskränkning av elektroniska kommunikationstjänster kan överklagas hos förvaltningsrätten.

Just det han kanske inte får fängelse utan vård. När han döms och om han döms till rättspsykiatrisk vård så har han förstås lika stor rätt att använda dator och Internet som andra inspärrade pedofiler.

Är det verkligen möjligt att personer dömda till rättspykiatrisk vård även har rätt till egna mobiltelefoner, jag bävar. Då förstår jag varför rätten ibland väljer att döma till fängelse, oavsett vad RPU säger.
Citera
2013-11-18, 08:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

[...]

3. Jag tror att KJ diskuterat ett event av det här slaget med personer som är lika sjukt fascinerade av tortyr, kniv- och strypmord som han själv, och att när tillfälle gavs (VB meddelade att hon skulle komma hem till honom och plugga) kontaktade han dessa. Det är av den anledningen VB fick vänta 14-15 timmar på ok för att komma.

Ingen har sett VB anlända till KJ:s bostad eftermiddagen 4 maj, och ingen har sett henne lämna den. Av den anledningen betvivlar jag att hon överhuvudtaget nådde KJ:s bostad 4 maj. KJ:s ok på VB:s sms att hon tänkte komma och plugga hos honom på eftermiddagen/kvällen dröjde 14-15 timmar vilket jag tror förklaras av att det tog tid att få kontakt med intresserade och sätta en plan i verket (annars tror jag VB hade fått ok mycket snabbare). Vilket konkret innebar att man plockade VB (KJ:s bil) när hon gående var på väg mot KJ, men att KJ inte var ensam i bilen. VB hoppade in men började ana oråd när KJ inte körde mot sin bostad utan i en annan riktning - försökte skicka nöd-sms (112) vilket upptäcktes varpå hon fick ett slag mot huvudet och fråntogs sin mobil. I detta scenario tror jag mord- och styckplats ligger en bit från Boden i någon riktning, kanske en halvtimmes bilväg. Jag tror att det finns ett antal personer som har kunskap om fallet Vatchareeya Bangsuan, men som väljer att hålla käften. Rädsla ? En teori bland många, visst, men den är inte orealistisk.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-18 kl. 08:52.
Citera
2013-11-18, 08:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
1. Jag råkar tycka att Motiv är intressant i sammanhanget.

2. Om du tar bort "avblödningen", så vart tog BO:s blod vägen? Det måste skett före avtvättningen.

3. Vidhåller att 3/4 styckningar var "skickligt" gjorda, en var mindre bra. Medvetet eller omedvetet gjord?

Det stora problemet är fortfarande var är Mordplatsen, Mordvapnet och Styckplatsen?

Vem hade Motiv och Möjlighet?

1. Okej, intressant att veta, orsaken till det hela

2. Efter att det blod som sipprade ut vid huggen och det blod som stänke vid styckningen så hamnade väl resten av blodet i lungsäcken.

3. Rättsläkaren håller inte med dig.

En trippel

Mordplats = lägenhet
Styckplats = värnet
Mordvapen = järnet som fanns i lägenheten

Motivet kan även vara ett tvångsbeteende, man vill ha något som man inte får. "han ger sig aldrig" säger mamman och när han stötte på lika envisa VB så slutade som det gjorde.

Bara KJ har kunnat placerats till gärningen i tid och rum, han hade möjlighet.
Citera
2013-11-18, 08:49
Medlem
Citat:
Viktigt att känna till i detta (och liknande) fall:

Rättegångsbalk (1942:740)
23 Kap. Om förundersökning

2 § Under förundersökningen skall utredas, vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligga för åtal mot honom, samt målet så beredas, att bevisningen kan vid huvudförhandlingen förebringas i ett sammanhang.
4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet.
2 st Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.
4 a § En förundersökning får vidare läggas ned
• 1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottets straffvärde inte överstiger fängelse i tre månader, eller
• 2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap. eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned.
2 st Om förutsättningar för att lägga ned en förundersökning enligt första stycket föreligger redan innan en sådan har inletts, får det beslutas att förundersökning inte ska inledas.
3 st Beslut enligt denna paragraf att lägga ned en förundersökning meddelas av den polismyndighet eller åklagare som leder förundersökningen om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelserna om åtalsunderlåtelse i 20 kap. 7 § första stycket eller om särskild åtalsprövning. Detsamma gäller beslut att inte inleda förundersökning i motsvarande fall. Övriga beslut enligt denna paragraf meddelas av åklagare. Lag (2012:46).
Källa: https://lagen.nu/1942:740#K20

(...)
"2.2.2 Objektivitet
En hörnsten i åklagarens verksamhet är kravet på objektivitet. Denna princip är lagfäst. I 23kap. 4§ rättegångsbalken föreskrivs att åklagaren under förundersökningen inte bara ska beakta de omständigheter som talar emot den misstänkte utan även tillvarata bevis som är till den misstänktes fördel. För att kunna leva upp till objektivitetskravet krävs en viss distans från åklagarens sida."

Källa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563086&fileO Id=1566170 Winblad, Åsa , "Åklagaren som domare, en jämförelse mellan svensk och tysk rätt" Examensarbete 20 poäng, Processrätt , Termin 9, VT 2004 s 9-10
(...) "Sammanfattningsvis kan sägas att det föreligger stora likheter i det tyska och det svenska åklagarväsendet. Åklagarna i båda länderna har vida befogenheter, något som jag uppfattar som positivt. Detta faktum ställer höga krav på åklagarna men jag anser att de besitter den kompetens som krävs. Vidare skulle situationen svårligen kunna lösas på ett annat sätt då det saknas resurser att utreda alla brott.
I det stora hela åtnjuter de svenska åklagarna en vidare befogenhet än de tyska. De får fatta fler egna beslut. De tyska åklagarna kontrolleras mycket hårdare genom att det krävs bifall från domstolen för att få väcka åtal, utfärda strafföreläggande och ibland även för att få underlåta åtal. Därutöver har åklagaren en mycket mer passiv roll under en rättegång då det alltid är domaren som dominerar förhandlingen. Det förekommer således ofta en dubbelkontroll av de tyska åklagarnas beslut. De uppnår inte samma grad av självständighet som sina svenska kollegor. Detta är den skillnad mellan de olika rättsväsendena som är mest anmärkningsvärd. Förutom detta ligger den största skillnaden i de svenska och de tyska åklagarnas befogenheter i tyskarnas möjlighet att utfärda weisungen och auflagen. Båda rättsväsenden har därmed något att lära av varandra."
Källa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563086&fileO Id=1566170
Winblad, Åsa , "Åklagaren som domare, en jämförelse mellan svensk och tysk rätt" Examensarbete 20 poäng, Processrätt , Termin 9, VT 2004 s 55

Kravet på objektivitet är alltså en lagfäst hörnsten i åklagarnas verksamhet vilket är oerhört viktigt för rättssäkerheten. Den tilltalade i detta rättsfall har även de neurologiska funktionsnedsättningarna Aspergers syndrom och ADD, och tillhör därmed den första personkretsen enl rättighetslagen LSS. Bland annat innebär den tilltalades neurologiska funktionsnedsättning svårigheter med socialt samspel, kommunikation, svårigheter att strukturera, planera och organisera sin tillvaro, samt stora svårigheter med tidsuppfattningen. I en rättsprocess är framför allt socialt samspel, kommunikation och tidsuppfattning väldigt viktigt. Ingen hänsyn har tagits till dessa omständigheter i detta rättsfall. Tidigt (för nära sex månader sedan) ansökte US om fulla restriktioner som hon lätt fick igenom för den tilltalade. Den tilltalade och hans miljö har undersökts minutiöst. I detta rättsfall kan det enligt min mening finnas möjlig alternativ motiverad gärningsman som borde ha utretts grundligt, vilket inte är gjort av någon outgrundlig anledning. Utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv ter sig allt detta sammantaget oerhört skrämmande för mig.
Citera
2013-11-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SAAB-ägaren: Scotts Micropor troligen nummer 33.
Polisen: Leukopor

Vilken tejp har du identifierat?

När jag sökte på tejp hittade jag detta:

Fredrik är karatetränare. Ingen kollar vilken typ av tejp han använder eller hur han använder den t.ex om han halverar den.

Används bägge tejp-fabrikaten på Saabägarens arbetsplats?

Troligen använder han sig av någon slags sportejp eftersom den är bra lämpad för den sortens tejpning. Sannolikheten att han halverar den är ganska hög vill jag hävda med erfarenhet av hur jag sett folk tejpa sina händer.
Citera
2013-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
NB: min fetning ovan.

Det där låter mer som aspergiansk rigiditet än tvångsmässighet, även om tvångsmässighet är vanligt vid AS; ibland i en sådan grad med lidande att det förtjänar tilläggsdiagnosen OCD. Allmän stress eller en pågående depression kan framkalla tvångsmässigt beteende hos somliga, som kanske inte har någon patologisk grad av tvångsmässighet annars, om bara stressen skruvas ner eller depressionen mildras.
Citera
2013-11-18, 09:32
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Rätten överlägger angående 22-åringen
Citat:
Rättens ordförande Katarina Lindgren har samlat alla ledamöter i sal 1 i Luleå tingsrätt.

Beskedet ska komma allra senast klockan 15.00.
När kommer den vita röken ur skorstenen på tingsrätten?
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-18 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in