2013-11-17, 20:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Tja, han vet väl hur konstigt det hade sett ut om han inte hade berättat det när väl polis börjat höra sig för. Känns som en "no win"-situation för honom. För nu var han plötsligt mysko även när han berättade det.

Hade jag varit mördaren och i den situationen hade jag berättat att hon var hemma hos mig.

Hade jag inte varit mördare och i den situationen hade jag berättat att hon var hemma hos mig.

Så är KJ som mig, hoppas jag i och för sig inte, så gör det honom varken mer eller mindre misstänkt i mina ögon för att han hade sagt det där.
Det är en sak att berätta för polis, men att berätta för kreti och pleti.
Citera
2013-11-17, 20:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad har du som konkret tyder på att mer än en skulle behövt delta i det här genomsjuka dådet?

Besvarar en fråga med en motfråga ..

1. Jag betvivlar att KJ var fysiskt kapabel att fixa VB utan att fler synliga skador som tydde på kamp skulle observerats.

2. Bilar har observerats vid ödehuset innan likdelarna påträffades. Misstänker att dessa bilars närvaro har med bortforslandet av likdelarna från mord- och styckplats till det gula ödehuset har med saken att göra. Ingen icke inblandad i det här hade befattat sig med detta.

3. Jag tror att KJ diskuterat ett event av det här slaget med personer som är lika sjukt fascinerade av tortyr, kniv- och strypmord som han själv, och att när tillfälle gavs (VB meddelade att hon skulle komma hem till honom och plugga) kontaktade han dessa. Det är av den anledningen VB fick vänta 14-15 timmar på ok för att komma.

4. KJ är själv för slarvig för att undanröja spår så väl som faktiskt har gjorts.

Nu till min fråga. Har du något svar ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-17 kl. 21:14.
Citera
2013-11-17, 21:04
Moderator
OYs avatar
Vem är Ma*tias B*rg?
Citera
2013-11-17, 21:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Är själv inte helt säker på att dödandet i sig var det "viktigaste".
Det kan ha varit styckningen som lockade mest...att få härja med en människokropp och
göra precis vad man ville med den.
Nån sjuk maktkänsla i detta kanske.

Jag tror att KJ:s primära fascination är att betrakta hur livet långsamt försvinner när en människa sticks med ett lämpligt föremål, och att dödskampen blir utdragen, gärna i samband med asphyx/bc. Vilket den inte blir om dådet utförts i blint raseri - vildsinta hugg kontra utstuderade, metodiska stick, och jag misstänker att KJ & Co (om det handlar om fler än KJ) föredrog det senare alternativet.
Citera
2013-11-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bild 2 på sid 361 visar ett lager damm ovanpå tejprullen. Den har legat där ett tag.

Tycker det är svårt att se, men det kan kanske finnas damm ovanpå tejprullen. Om det i så fall är damm som fastnat i tejpen eller om den är friliggande damm är också svårt att se.

Sjukvårdstejp som ligger fritt kan få damm fast på tejpsidorna, som även sitter kvar om man flyttar tejpen beroende på klistrighet. Det hade varit bra med ett foto taget uppifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jepp. Dessutom är den gulnad, vilket inte är fallet med tejpen på VB. Den ser ny ut.

Det går verkligen inte att avgöra av ett sånt foto som det i FUP om badrumstejpen är mer gul än den som är tagen utomhus. Badrumstejpen är gulare än det vita som den är placerad på, men vilken gulhet som finns i tejpen om VB vet vi inte riktigt. Vithet/gulnad handlar om ljusförhållanden, exponering, vitbalans mm. Den ena tejpbilden är tagen utomhus och den andra i ett badrum, man hade behövt ha tejp bredvid varandra tagna vid samma tillfälle för att avgöra om den ena är gulare än den andra.
Citera
2013-11-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är en sak att berätta för polis, men att berätta för kreti och pleti.

Han kanske visste att polisen skulle förhöra folk som varit runt honom dagarna efter mordet. Vilket de ju också gjorde. Man ser ju en himla massa förhör med folk som var med och sökte som fick förklara hur han var under dessa sök.
Citera
2013-11-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Tycker det är svårt att se, men det kan kanske finnas damm ovanpå tejprullen. Om det i så fall är damm som fastnat i tejpen eller om den är friliggande damm är också svårt att se.

Sjukvårdstejp som ligger fritt kan få damm fast på tejpsidorna, som även sitter kvar om man flyttar tejpen beroende på klistrighet. Det hade varit bra med ett foto taget uppifrån.

Det går verkligen inte att avgöra av ett sånt foto som det i FUP om badrumstejpen är mer gul än den som är tagen utomhus. Badrumstejpen är gulare än det vita som den är placerad på, men vilken gulhet som finns i tejpen om VB vet vi inte riktigt. Vithet/gulnad handlar om ljusförhållanden, exponering, vitbalans mm. Den ena tejpbilden är tagen utomhus och den andra i ett badrum, man hade behövt ha tejp bredvid varandra tagna vid samma tillfälle för att avgöra om den ena är gulare än den andra.

1. Jag tycker att rullen verkar åldersmissfärgad. Rent gissningsvis baserat på fotot i fup, så är den flera år gammal.

2. Återigen, sådant där brukar alltid undersökas av SKL i mordfall. Givetvis handlar det om att man underlåtit att berätta för domstolen om sådana undersökningar i både fup och slask. Eventuellt så handlar det om något försök att påverka regeringen till att ge SKL större resurser.
Citera
2013-11-17, 21:16
Medlem
Citat:

Det här med hur gul tejpen var på rulle kontra på VB håller jag med. På mitt jobb finns det tejp som ser väldigt gul ut när man trär den på en maskin men den är helt genomskinlig ändå när den väl hamnar på låda. Inte samma typ av tejp givetvis så kanske inte världens bästa exempel men håller med dig - det är väldigt svårt att avgöra.
Citera
2013-11-17, 21:18
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Denna tejp ser "isigt" vit-transparent ut när den är ny. Titta på bilderna i FUP. De blodbesudlade tejperna ser isiga ut där det är renast, vilket inte KJ:s gör på någon bild. Ser mest inrökt ut.
Citera
2013-11-17, 21:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jepp. Dessutom är den gulnad, vilket inte är fallet med tejpen på VB. Den ser ny ut.

Olika ljusförhållanden och om det är damm vet man sannerligen inte.
Däremot är hyllan skitig och den kan ha tagit upp skit i kanten från hyllan. Men en sak vet man och det är att tejprullen har VBs blod, så dammet får nog beläggas innan man ens tar det som seriöst eller så.
Citera
2013-11-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

2. Återigen, sådant där brukar alltid undersökas av SKL i mordfall. Givetvis handlar det om att man underlåtit att berätta för domstolen om sådana undersökningar i både fup och slask. Eventuellt så handlar det om något försök att påverka regeringen till att ge SKL större resurser.

SKL gör väl de undersökningar som uppdragsgivarna "beställer" - vare sig mer eller mindre antar jag. I detta fall åklagarna.

Gissar jag.
Citera
2013-11-17, 21:25
Moderator
OYs avatar
Är Ma*tias B*rg släkt med M*cke B*rg, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in