2013-05-26, 23:12
Medlem
Escoffiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den frågan har jag också ställt. Jag är inte helt övertygad om att varenda sten har lyfts, och det är gott om stenar i det området. Jag satsar en slant på att mer finns att hitta om man bara gör sig besväret.

Dom har ju valsat fram och tillbaka i området med massor av folk och dessutom hundpatruller. Hundarna borde ju ha hittat mortifierande kroppsdelar.
Citera
Medlem
Viktigt att känna till i detta (och liknande) fall:

Rättegångsbalk (1942:740)
23 Kap. Om förundersökning

2 § Under förundersökningen skall utredas, vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligga för åtal mot honom, samt målet så beredas, att bevisningen kan vid huvudförhandlingen förebringas i ett sammanhang.
4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet.
2 st Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.
4 a § En förundersökning får vidare läggas ned
• 1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottets straffvärde inte överstiger fängelse i tre månader, eller
• 2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap. eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned.
2 st Om förutsättningar för att lägga ned en förundersökning enligt första stycket föreligger redan innan en sådan har inletts, får det beslutas att förundersökning inte ska inledas.
3 st Beslut enligt denna paragraf att lägga ned en förundersökning meddelas av den polismyndighet eller åklagare som leder förundersökningen om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelserna om åtalsunderlåtelse i 20 kap. 7 § första stycket eller om särskild åtalsprövning. Detsamma gäller beslut att inte inleda förundersökning i motsvarande fall. Övriga beslut enligt denna paragraf meddelas av åklagare. Lag (2012:46).
Källa: https://lagen.nu/1942:740#K20

(...)
"2.2.2 Objektivitet
En hörnsten i åklagarens verksamhet är kravet på objektivitet. Denna princip är lagfäst. I 23kap. 4§ rättegångsbalken föreskrivs att åklagaren under förundersökningen inte bara ska beakta de omständigheter som talar emot den misstänkte utan även tillvarata bevis som är till den misstänktes fördel. För att kunna leva upp till objektivitetskravet krävs en viss distans från åklagarens sida."

Källa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563086&fileO Id=1566170 Winblad, Åsa , "Åklagaren som domare, en jämförelse mellan svensk och tysk rätt" Examensarbete 20 poäng, Processrätt , Termin 9, VT 2004 s 9-10
(...) "Sammanfattningsvis kan sägas att det föreligger stora likheter i det tyska och det svenska åklagarväsendet. Åklagarna i båda länderna har vida befogenheter, något som jag uppfattar som positivt. Detta faktum ställer höga krav på åklagarna men jag anser att de besitter den kompetens som krävs. Vidare skulle situationen svårligen kunna lösas på ett annat sätt då det saknas resurser att utreda alla brott.
I det stora hela åtnjuter de svenska åklagarna en vidare befogenhet än de tyska. De får fatta fler egna beslut. De tyska åklagarna kontrolleras mycket hårdare genom att det krävs bifall från domstolen för att få väcka åtal, utfärda strafföreläggande och ibland även för att få underlåta åtal. Därutöver har åklagaren en mycket mer passiv roll under en rättegång då det alltid är domaren som dominerar förhandlingen. Det förekommer således ofta en dubbelkontroll av de tyska åklagarnas beslut. De uppnår inte samma grad av självständighet som sina svenska kollegor. Detta är den skillnad mellan de olika rättsväsendena som är mest anmärkningsvärd. Förutom detta ligger den största skillnaden i de svenska och de tyska åklagarnas befogenheter i tyskarnas möjlighet att utfärda weisungen och auflagen. Båda rättsväsenden har därmed något att lära av varandra."
Källa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563086&fileO Id=1566170
Winblad, Åsa , "Åklagaren som domare, en jämförelse mellan svensk och tysk rätt" Examensarbete 20 poäng, Processrätt , Termin 9, VT 2004 s 55
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Jag är också inne på att mordet är planerat..

Varför skulle det vara planerat, vem är GM och motivet?
Citera
2013-05-26, 23:14
Medlem
MrFolds avatar
Till alla er som håller på och fipplar runt i "karatespåret" fortfarande och tjatar tills ni blir blå i ansiktet om att det måste utredas och kollas upp mer:

- Hur lyckas ni gång på gång på gång förtränga möjligheten (rentav sannolikheten) att det redan är utrett sedan flera veckor är helt avfört hos polisen bortom varje rimligt tvivel? Skälet är vi flera som redan försökt berätta för er i tråden: VB försvann en lördagskväll. Det är mycket möjligt att familjen haft socialt umgänge med vänner och grannar (kanske tittat på hockeyn tillsammans). Kanske var de på en eller flera fester där flera personer kan gå i god för att de omöjligen kan ha smitit iväg. Det är rentav troligt att det är så: "Karatetränaren" har ett stort socialt nätverk enligt flera personer och sonen verkar inte heller vara typen som sitter och ugglar för sig själv hemma en lördagskväll. Det finns en hel del som talar för att ert "spår" inte har varit ett spår på flera veckor.

Dessutom är det inte ens klarlagt att det var "AN" som skrev på facebook. Källor i tråden har nämnt att det varit en konflikt mellan VB och dottern i familjen. Det verkar på mig mycket mer av tonårsbeteende att skriva såna där grejor och mamman hade inte varit särskilt aktiv med sitt fb-konto innan. Kanske har hon som så många andra ställt in att logga in automatiskt med kontot eller haft lösenordet på en lapp på skrivbordet. Vad vet vi?

Om ni nu ändå tror så hett på detta spår trots att vi har en häktningsframställan mot en person som i varje fall uppfyller flertalet av de egenskaper som brukar vara klassiska vid kvinnomord: Varför går ni inte ihop och skickar en skrivelse till polisen i Luleå om vikten att saken blir utredd. Då kan ni ju också bifoga alla "bevis" ni anser er ha. Eller JO-anmäl polisen vetja för deras ovilja att utreda familjen (eftersom ni verkar utgå hela tiden för att det inte är gjort). Då kanske vi kan slippa detta förbannade tjat där exakt samma detaljer tjatas om för inte femtielfte utan femhundrafemtielfte gången.
Citera
Medlem
Då de kallade in militären så skulle jag gissa att man gjort en ordentlig sökning kring fyndplatserna med omnejd...och även vändt på stenar... Jag tror polisen, Krim och militären har ganska mkt kontroll på läget och stirrar sig inte blind på ett scenario, utan har flera i åtanke.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singoallakakan
Nu är ju minnet förbaskat kort men jag har jättesvårt att se att det skulle varit så mörkt i boden 4e maj kl 21 att man missat något väsentligt om solen sades gå ner 21:22.

Som jämförelse så sägs solen idag ha gått ner i Luleå 22:39 (enligt http://www.vackertvader.se/lule%C3%A5/sol-och-m%C3%A5ne) och nu kl 23 så är det fortfarande så ljust att man inte missar något alls om man bara tittar ut genom fönstret. Kvällar och nätter är ljusa i norra sverige den här årstiden och visst händer det mycket på 3 veckor men ändå...

Boden - Luleå 4 mil för den som inte visste det.
Jag lyckades laga länken. Den visar tiden för dagens solnedgång. Det ändras snabbt nu.
Citera
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/22-aringens-advokat-far-munkavle/

Just nu på Expressen.se
Citera
2013-05-26, 23:16
Medlem
Sen det här nya med att det kan handlat om ett slags ritualmord eller nån sjuk lek.. då skulle det kunna va intressant och veta var KJ tagit detta ifrån.. har han sett nån film eller spelat nått tv-spel med bestialiskt inslag ??

Eller va är det här med att KJ nyligen rekat med GPS läsare kring fyndplatserna ?? Skulle kroppsdelarna ingå in nångon sjuklig gps lek eller vad egentligen har han menat med sina s.k skattplatser" ??
Citera
2013-05-26, 23:16
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, jag såg det på en annan solnedgångssida

Det kan i vilket fall ha varit skymning ute kl. 21 och det är inte säkert att hockeytittande eller lördagskvällsfirande grannar ser lika tydligt om någon går ute på gården, för att man ägnar sig åt annat och för att det ändå är lite halvskymning ute, med sämre sikt?

Citat:
Ursprungligen postat av singoallakakan
Nu är ju minnet förbaskat kort men jag har jättesvårt att se att det skulle varit så mörkt i boden 4e maj kl 21 att man missat något väsentligt om solen sades gå ner 21:22.

Som jämförelse så sägs solen idag ha gått ner i Luleå 22:39 (enligt http://www.vackertvader.se/luleå/sol-och-måne och nu kl 23 så är det fortfarande så ljust att man inte missar något alls om man bara tittar ut genom fönstret. Kvällar och nätter är ljusa i norra sverige den här årstiden och visst händer det mycket på 3 veckor men ändå...

Boden - Luleå 4 mil för den som inte visste det.

Det kanske är så, att det är tillräckligt ljust ute vid 21-tiden, så att en granne ganska obehindrat kunde upptäcka någon ute på gården. Min hypotes faller nog därför i den delen

Det kan dock ändå vara så att folk är upptagna vid 21-tiden och inte ser precis allt utanför huset. VB kan ha gått först, precis som KJ ska ha uppgett för polisen. Och därefter gick KJ till sin bil för att åka och spela TV-spel. Och passerade VB på vägen...

Just ja, ibland skriver några härinne att KJ skulle ha fyllt 23 år. Det har han inte. Han är född i april 1991, tänkte bara säga det.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-05-26 kl. 23:20.
Citera
2013-05-26, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jairus
http://www.expressen.se/nyheter/22-aringens-advokat-far-munkavle/

Just nu på Expressen.se
Citerar en bit av vad advokaten säger.
Citat:
– Jag har blivit belagd med yppandeförbud på begäran av åklagaren, säger han.

Det betyder att han inte får kommentera något som framkommit i utredningen, eller vilken typ av bevis som 22-åringen konfronteras med i förhör. En åtgärd som enligt Advokatsamfundet inte är särskilt vanlig.
Citera
2013-05-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag lyckades laga länken. Den visar tiden för dagens solnedgång. Det ändras snabbt nu.

Ja det är ju det jag säger. Idag skulle solen gått ner för en halvtimme sen och det är fortfarande helt ljust och fint ute.

Och ja det ändras jättefort nu men att det ens skulle varit lite mörkt i boden för 3 veckor sen 22 minuter _innan_ solens sägs ha gått ner finner jag osannorlikt.

Så här ser det f ö ut i boden nu typ 30 minuter efter solnedgång : http://www.boden.se:8080/webcam/

Synd att de inte sparar bilderna så man kan titta bakåt...
Citera
2013-05-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Du ska se att fyndplatserna ska trianguleras. Var det 175 m mellan fyndplatserna? Fp 3 bör således ligga 175 m från båda fp och ge koordinater efterhand. Således bör mordvapen eller styckningsplats ligga i mitten. Helt knäpp tanke i geocachemanér. Groteskt om så vore. KJ hade inget på sin sida om denna hobby, men visst softairgunkrig använder GPS-mål. Iaf härnere. Gamla gubbar leker pojkar.
Det där var riktigt intressant. Tycker värt att föra vidare till farbror blå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in