2013-11-18, 00:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Arbetar med denna tejp varje arbetsdag, i skiftande miljö och ljusförhållanden. Tejpen på VB är isig. Det är inte KJ:s. Plåtskåpet skulle sett "gult" ut i förhållande till tejpen om den varit ny, isig.

Har inte den tejp du jobbar med dagligen någon text på spolen? På den upphittade var spolen helt omärkt.

Två tillverkare har nämnts tidigare i tråden men denna verkar inte vara någon av dem.

KJ säger att tejpen var delad på det sättet redan när han hittade den. SAAB-ägaren känner inte ens till att han haft tejpen i bilen. Den som polisen hittar i bilen stämmer inte med det fabrikat som SAAB-ägare uppger att han "lånat" på sin arbetsplats.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-18 kl. 00:21.
Citera
2013-11-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nej, jag exemplifierade hur systemet skulle fungera optimalt map. förbrukningen av skattepengar.
-att testa saker på SKL är relativt billigt. Att hålla folk i häkte kostar ca. 4000 kr per 24h. Att hålla rättegång är väldigt dyrt i förhållande och ännu dyrare är förstås att låsa in folk som sedan överklagar och blir friade, även om det förstås oftast är dyrare att hålla dem inlåsta trots att de skulle friats i domstol, åtminstone i Sverige.

Tyvärr, är det så att det är "olika börsar" - så ingen ser till den totala samhällsekonomiska börsen.

Oavsett om det i slutänden blir betydligt dyrare. För samhället och därmed för oss skattebetalare.
Senast redigerad av Remark 2013-11-18 kl. 00:34.
Citera
2013-11-18, 00:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har inte den tejp du jobbar med dagligen någon text på spolen? På den upphittade var spolen helt omärkt.

Två tillverkare har nämnts tidigare i tråden men denna verkar inte vara någon av dem.
Den tejp som jag har identifierat som den aktuella byter insida på bobinen årligen, så det är lätt att sortera ut gammal tejp. Tejpen på badrumsskåpet kan ha varit gammal.
Citera
2013-11-18, 00:20
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
1. Men av någon anledning har de inte tillämpat de mest uppenbara metoderna, dvs. att helt enkelt kolla den kemiska sammansättningen på tejpen. Däremot har de ju kommit fram till att tejpen i övrigt inte överensstämmer exakt med tejp 2 -> dvs. är en annan tejp även om de har formulerat sig i sannolikheter av typen +1, dvs. att sannolikheten för att det är en annan tejp ligger mellan 1-99%, när det som SKL har skrivit i övrigt betyder att sannolikheten för att det är en annan tejprulle är 100%, även om det pga. de uteblivna mikroskåp och kemianalysen inte går att avgöra ifall det är en närliggande tejprulle i termer av fabricering, tillverkning och ålder.

2. Det är alltså lite skumt, precis som teorierna om fibrer och kamoryggsäckar där de tydligen varit övertygade om att fibern härrör från en bilmatta.
Hm
Vet inte hur det går till på SKL, eller vad som är sant på CSI, jag skulle kalla punkt nr 2 som du skriver som klantigt av Polisen
Citera
2013-11-18, 01:02
Medlem
Citat:
Denna tejp ser "isigt" vit-transparent ut när den är ny. Titta på bilderna i FUP. De blodbesudlade tejperna ser isiga ut där det är renast, vilket inte KJ:s gör på någon bild. Ser mest inrökt ut.

Som jag skrev, det går inte att jämföra tejpbilder tagna inomhus och utomhus. Sen har väl tejpen på VB påverkats på något sätt av att den har legat ute i både kyla och väta. Spolar man vatten länge på en tejpbit så tenderar klistret att släppa och då blir tejpen mer transparent och mindre gul.

Det vore intressant att se fler bilder på tejprullen.
Citera
2013-11-18, 01:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den tejp som jag har identifierat som den aktuella byter insida på bobinen årligen, så det är lätt att sortera ut gammal tejp. Tejpen på badrumsskåpet kan ha varit gammal.

SAAB-ägaren: Scotts Micropor troligen nummer 33.
Polisen: Leukopor

Vilken tejp har du identifierat?

När jag sökte på tejp hittade jag detta:
Citat:
Fredrik känner inte till om klubben har någon första förbandslåda, själv brukar han tejpa sina
fingrar med egen tejp för att förebygga skador.

Fredrik är karatetränare. Ingen kollar vilken typ av tejp han använder eller hur han använder den t.ex om han halverar den.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-11-18 kl. 01:19.
Citera
2013-11-18, 02:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
1. Men av någon anledning har de inte tillämpat de mest uppenbara metoderna, dvs. att helt enkelt kolla den kemiska sammansättningen på tejpen. Däremot har de ju kommit fram till att tejpen i övrigt inte överensstämmer exakt med tejp 2 -> dvs. är en annan tejp även om de har formulerat sig i sannolikheter av typen +1, dvs. att sannolikheten för att det är en annan tejp ligger mellan 1-99%, när det som SKL har skrivit i övrigt betyder att sannolikheten för att det är en annan tejprulle är 100%, även om det pga. de uteblivna mikroskåp och kemianalysen inte går att avgöra ifall det är en närliggande tejprulle i termer av fabricering, tillverkning och ålder.

2. Det är alltså lite skumt, precis som teorierna om fibrer och kamoryggsäckar där de tydligen varit övertygade om att fibern härrör från en bilmatta.

Mitt fetande.

TACK, TACK, och åter TACK

Jag har flera gånger, här i tråden, försökt att påpeka just detta, men ingen har reagerat på det (sannolik därför att mitt svenska har varit för dårligt).
Hoppas nu att någon reagerar på dit mycket klara sätt att ifrågasätta detta.

Jag förstår inte varför försvaret inte påpekat detta och varför dom inte bett om denna test ??
Jag föreslår att du kontaktar försvaret angående detta, om det inte är för sent.
Senast redigerad av Theforeigner 2013-11-18 kl. 02:22.
Citera
2013-11-18, 04:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

TACK, TACK, och åter TACK

Jag har flera gånger, här i tråden, försökt att påpeka just detta, men ingen har reagerat på det (sannolik därför att mitt svenska har varit för dårligt).
Hoppas nu att någon reagerar på dit mycket klara sätt att ifrågasätta detta.

Jag förstår inte varför försvaret inte påpekat detta och varför dom inte bett om denna test ??
Jag föreslår att du kontaktar försvaret angående detta, om det inte är för sent.

Ja, vad tror du, kan det vara för sent nu månntro, hur gick det förresten med din kioskvältare, nu kan du ju berätta vad alla vi andra hade missat i FUP?

Du förstår att i mål som detta så vill inte försvaret ha fakta, det brukar oftast ställa till det, det är därför de mest väsnas om att det inte är gjort och det är inte uteslutet, istället för att be om några utredningar för att få klarhet.
Citera
2013-11-18, 04:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Ok, tack för info. Kan man tänka sig nu att han öppnar den igen nu när han får kommunicera med omvärlden? Vad hette han på facebook?

Någon kommunikation med omvärlden kommer han inte få ha, det får inte interner ha, av självklara skäl.

Interner har bara kommunikation med godkända personer under kontrollerade former.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-18 kl. 04:48.
Citera
2013-11-18, 04:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Är tämligen säker på att fler delar "teorin" om tejpen.

Inte KJ, han hade en helt annan förklaring till tejpen, han ansåg inte att VB hade använt den utan att någon annan hade planterat den i hans lägenhet, efter att de tejpat VB klart.

Märkligt att man så bestämt går emot tejpens ägares utsago, borde inte han veta bäst.
Citera
2013-11-18, 04:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OM KJ haft en "manlig" partner tycker jag också att det är synnerligen märkligt att han inte utfrågats.

Om det är en eller två gärningsmän? För mig synes det som att det är väldigt få som tror att KJ klarat detta själv. Då "uppfinner" man en medhjälpare för att få ihop pusslet.

Vem har man ingen aning om? Bortsett från spekulationer. Så ....

VEM har starkast motiv?

VEM har möjlighet? Att "avblöda" kroppen, duscha av ,,,

VEM har kunskap att stycka?

Dom tre frågorna. Kräver Eftertanke.

Motiv är helt ointressant, det kan finnas miljoner motiv till mord, eller inget. Ska man utgå från enbart motiv så är MB skyldig och om man utgår från den tekniska bevisningen är den motivlösa KJ skyldig.

Avblöda kroppen, menar du att kroppen var tömd på blod, det framkommer ingenstans. Alla kan väl tvätta av benen med antingen vatten från en älv eller med vatten från en 3 liters kamelryggsäck.

Behöver man kunskap för att stycka så illa som kroppen de facto var styckad.

Varför kräver dessa tre punkter eftertanke, möjligtvis krävs en del eftertanke till varför någon anser att dessa tre punkter kräver eftertanke.
Citera
2013-11-18, 06:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SAAB-ägaren: Scotts Micropor troligen nummer 33.
Polisen: Leukopor

Vilken tejp har du identifierat?

När jag sökte på tejp hittade jag detta:

Fredrik är karatetränare. Ingen kollar vilken typ av tejp han använder eller hur han använder den t.ex om han halverar den.
https://www.flashback.org/sp46145233
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in