2013-11-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Situationen idag ser ut som så att genusfeminismen är en statssponsrad ideologi som trummas ut i såväl skolor som i traditionell media. För min del får människor tro på vad de vill och ägna sig åt alkemi, kryptozoologi etc så länge de inte gör det för mina skattepengar, men det är just vad genusfeminismen gör. Att lipa över "oseriös kritik" anstår inte någon forskare och bara det faktum att en manlig nick inte kan dölja kvinnligt kön borde få fler genusfeminister att fundera igenom sin socialkonstruktivistiska hypotes.

jepp åsikten att det existerar könsroller, genus och att dessa behandlas olika och orättvist beroende på väl inbyggda strukturer i samhället är en väl accepterad teori ja och en rätt välunderbyggd sådan också.
Att sen staten väljer att vika pengar till att jobba med detta för ögonen för att uppnå lika möjligheter för människor, tycker jag är helt skäligt.
Får du barn i framtiden kan du glädja dig åt att dessa kommer ges samma möjligheter i livet oberoende av i vilken form de kommer ut.

Och vad vet du vilka nick jag har gått under här....
Att jag avslöjar detta betyder ju inte att jag inte har gått under andra också.
2013-11-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yubed
Helt riktigt. Du misstolkar min poäng medvetet. När man säger kön är en social konstruktion menar man att alla skillnader i beteendemönster mellan män och kvinnor är lärda och att biologiska skillnader i beteendemönster är nonsens.

Sedan gör du det vanliga feministiska misstaget att tolka generella skillnader som ALLA. Forskning visar att kvinnor är generellt mer lämpade att ta hand om barn än män. Du tolkar det som att ALLA kvinnor är bra på att ta hand om barn och att alla män inte under några omständigheter kan ta hand om barn.

Kön är vårt biologiska kön och inte en social konstruktion.
Genus är en social konstruktion till huvuddelen, men det finns olika teorier där också.

Och du sätter huvudet på spiken, du skriver som en äkta genusvetare, förmågan ta hand om barn är individuell, förmågan eller oförmågan sitter hos bägge könen. Därför är det klart bättre varje individ får avgöra detta själva. Gillar jag barn? Kan jag ta hand om dem? Svarar men nej på dessa två ska man inte skaffa några helt enkelt.
2013-11-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Lustigt hur du totalt har lyckats bortse eller helt missat alla extremfeminister med konstiga åsikter och liksom bara bestämt dig för att de enbart existerar i huvudet på hjärndöda flashbackfjortisar.

Och säg mig vad vore vitsen sitta här och ta upp extremfeministers brister? Det kan jag ju se själv, eller läsa om på alla möjliga ställen.
är jag nyfiken på antifeminism och vad det står för så är ju detta forum the place att hitta det eller hur? Går liksom inte att hitta på DN:s debattsidor (vilket för övrigt är det största problemet inom denna del av samhällsvetenskapen idag, enligt mig ich inte genusvetenskapens existens)
Senast redigerad av ScottWalter 2013-11-17 kl. 18:37.
2013-11-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Kön är vårt biologiska kön och inte en social konstruktion.
Genus är en social konstruktion till huvuddelen, men det finns olika teorier där också.

Och du sätter huvudet på spiken, du skriver som en äkta genusvetare, förmågan ta hand om barn är individuell, förmågan eller oförmågan sitter hos bägge könen. Därför är det klart bättre varje individ får avgöra detta själva. Gillar jag barn? Kan jag ta hand om dem? Svarar men nej på dessa två ska man inte skaffa några helt enkelt.

Så nu tycker feminister helt plötsligt att individen själv ska bestämma? Alla dessa tvångsåtgärder som med hjälp av lagen ska göra samhället mer "jämställt" kommer alltså inte från feminister?
2013-11-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Så nu tycker feminister helt plötsligt att individen själv ska bestämma? Alla dessa tvångsåtgärder som med hjälp av lagen ska göra samhället mer "jämställt" kommer alltså inte från feminister?

Vilka tvångsåtgärder syftar du på?
2013-11-17, 19:05
Medlem
Citat:
Vilka tvångsåtgärder syftar du på?

Bestämma helt själva vem som ska vara hemma med barnen t.ex.
2013-11-17, 19:11
Medlem
Citat:
Bestämma helt själva vem som ska vara hemma med barnen t.ex.

Kan man ju idag i det stora hela.
Och som jag skev i tidigare inlägg, om man inte vill ta hand om sina egna barn utan bara langa över dem till den andre föräldern ska man nog inte skaffa barn från början.
Varför vill man ha barn om man inte kan tänka sig vara hemma med dem halva tiden?
2013-11-17, 19:15
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Och som jag skev i tidigare inlägg, om man inte vill ta hand om sina egna barn utan bara langa över dem till den andre föräldern ska man nog inte skaffa barn från början.
Varför vill man ha barn om man inte kan tänka sig vara hemma med dem halva tiden?

Du är väl en stark anhängare av tvingade fäder.
2013-11-17, 19:18
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
jepp åsikten att det existerar könsroller, genus och att dessa behandlas olika och orättvist beroende på väl inbyggda strukturer i samhället är en väl accepterad teori ja och en rätt välunderbyggd sådan också.
Att sen staten väljer att vika pengar till att jobba med detta för ögonen för att uppnå lika möjligheter för människor, tycker jag är helt skäligt.
Får du barn i framtiden kan du glädja dig åt att dessa kommer ges samma möjligheter i livet oberoende av i vilken form de kommer ut.

Och vad vet du vilka nick jag har gått under här....
Att jag avslöjar detta betyder ju inte att jag inte har gått under andra också.

Väl underbyggd är den sannerligen inte och Sverige är mig veterligt det enda land som drivit denna doktrin så långt, genusforskningen kastades som bekant ut från universiteten i Norge nyligen. Att det handlar om en politisk doktrin och inte vetenskap bevisas ju av det stöd som Staten måste ge. Inte heller är det vilken doktrin som helst utan en typisk marxistisk likhetsdoktrin, alla skillnader måste prompt bero på någon förment orättvisa istället för de naturliga biologiska skillnader som bevisligen existerar. Livet är orättvist eller hur, jag kan bara rita streckgubbar och är tondöv, men det är inget att sitta och lipa för utan jag får göra det bästa av de egenskaper generna givit mig istället för att kräva en inkvotering hos Stockholmsfilharmonikerna.
2013-11-17, 19:19
Medlem
Citat:

Nu föll du direkt tillbaka i att individen inte ska bestämma utan det ska feminister göra.

Du har inställningen att valen är så självklara att du och dina feministvänner lika gärna kan bestämma åt alla. Du är alltså inte för att individen själv ska bestämma.

Tycker du individen själv ska få bestämma vem han eller hon placerar i styrelsen i det egna företaget?
2013-11-17, 19:23
Medlem
Citat:
Nu föll du direkt tillbaka i att individen inte ska bestämma utan det ska feminister göra.

Du har inställningen att valen är så självklara att du och dina feministvänner lika gärna kan bestämma åt alla. Du är alltså inte för att individen själv ska bestämma.

Tycker du individen själv ska få bestämma vem han eller hon placerar i styrelsen i det egna företaget?

Ok hur löser man det om det är två individer som tycker olika?
Ex. ingen vill vara hemma med barnen? Bägge vill vara hemma med barnen full tid?
2013-11-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ok hur löser man det om det är två individer som tycker olika?
Ex. ingen vill vara hemma med barnen? Bägge vill vara hemma med barnen full tid?

Man ringer väl till Gudrun Schyman och frågar om hjälp antar jag.

Poängen var att du egentligen inte tycker att individen själv ska få bestämma. Feminister har i allmänhet svårt att förstå vad de själva egentligen säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in