2013-11-17, 14:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hansson har tacklat bort sig själv genom sina tidigare uttalande som försvarare.
Hounddogs guldläge har förvandlats till mardrömsläge, och oddsen ser inte bra ut.

Och de kommande hovrättsråden lär inte ha TR bedömning med sig utan nytt ljus och nytt bevisläge.
Easy come easy go.

HD häktar Fredrik för mord, och man tror på självmord på Flashback. Det va ju intressant.
Skulle hovrättsråden underkänna sina kollegor? Knappast. Vem tror på självmord på Flashback?
Citera
2013-11-17, 15:03
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När TR uttalade sig om självmord kände den till blodfläcken och skotthålet i väggen.

De poängterade att utredningen hade luckor, och att det var åklagaren som hade bevisbördan.
Jag tycker de skulle ha valt en kvinnlig åklagare nu i rond 3, de är bättre på att "knyta ihop säcken".

Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Eftersom min grundfråga lyder: Är det klarlagt vilket vapen som använts, vill jag gärna ha svar på det. Inte "ja eftersom just det saknas". Jag vill veta om kulhålet överrensstämmer med vapnet. Om det framkommit på något sätt, inte i tråden utan i media eller i utredningen.

Nej, det är inte klarlagt vilket vapen, men kalibern stämde med det försvunna vapnet.
Det finns inget krav att man ska ha ALLA pusselbitar för att få en fällande dom. Annars skulle ingen kunna fällas för brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Detta kan nog kanske bli ett parallellfall till Alm. Det enda man vet om dödsorsaken är ju att det var ett pistolskott, men orsaken till pistolskottet vet man inget om. FS hade inget känt motiv till att utföra det förutom en del bluddrande om "kränkt man" etc. FS passar dock inte in i den bilden (de brukar skjuta sig själva efteråt eller annars bryta ihop helt, de som gör så).

Marina var förtjust i vapen och hon kan ha haft puffran i sängen utan att veta att det var en kula i loppet. Någon kan ha kommit hem sent och hon tar fram den och... Sedan var hon inte helt stabil heller, men hon föreföll ha varit gladare den sista tiden. Detta är typiska varningssignaler för suicid.

Vad som än hände så bör det ha hänt natt nummer två, alltså mot den 29e.

Det där är bara fantasier.
Varför skulle det hänt 29:e?
Citera
2013-11-17, 15:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
De poängterade att utredningen hade luckor, och att det var åklagaren som hade bevisbördan.
Jag tycker de skulle ha valt en kvinnlig åklagare nu i rond 3, de är bättre på att "knyta ihop säcken".

Nej, det är inte klarlagt vilket vapen, men kalibern stämde med det försvunna vapnet.
Det finns inget krav att man ska ha ALLA pusselbitar för att få en fällande dom. Annars skulle ingen kunna fällas för brott.

Du använder väldigt stora ord. Jag vill inte ta allt om vittnet KH och SMS och rubbet igen. Kvinnlig åklagare? Jaha.. haha...
Citera
2013-11-17, 15:17
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Du använder väldigt stora ord. Jag vill inte ta allt om vittnet KH och SMS och rubbet igen. Kvinnlig åklagare? Jaha.. haha...

Vilka ord är stora? Eller menar du de med stora bostäver?

Ok, jag trodde du hade en bra teori. Med all sannoliket dog hon den 28:e.

Vad är det för roligt med en kvinnlig åklagare?
Citera
2013-11-17, 15:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Är det ett väldigt unikt ovanligt vapen eller kan man hitta ett likadant att provskjuta med? Jag tänker även på väggen där ett kulhål finns. Så där borde man väl kunna jämföra? Eller är min okunskap i vapen allt för litet kanske...?

Man kan misstänka att det var en motsvarande m/07 (gammal svensk armépistol) men av belgisk tillverkning. Då var den pistolen nog laddad med modernare ammunition som inte passar riktigt. Därför är det svårt att säga om en provskjutning skulle ge något - vapnen kan nog bete sig lite hipp som happ. Problemet med den kombinationen av vapen och patron är att mycket av krutets kraft läcker ut åt sidorna och att kulan går trögt i pipan. Skottet blir därför mycket svagare än annars.

Dock, jag tycker att om någon hade gått in i rummet och skjutit en liggande så borde kulan ha gått nedåt genom huvudet och sängen och stannat i golvet. Det som är känt om kulbanan tyder istället antingen på ett nästan horisontellt skott (riktat svagt uppåt) som avfyrats vid höger huvudända (M låg på vänster sida) ELLER om M satt upp på höger kant och fick ett skott i ansiktet så att hon föll bakåt. Båda alternativen stämmer med blodbilden på sängen också.
Citera
2013-11-17, 15:21
Bannlyst
Citat:
Skulle hovrättsråden underkänna sina kollegor? Knappast. Vem tror på självmord på Flashback?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalais179
Inte en jävel!
Citat:
Ursprungligen postat av icecoldice
Ingen i denns tråden.

Det är ju detta som är (o)lustigt. Folk förstår inte vilka krav som ställs för att ställa utom rimligt tvivel.

Visst är det osannolikt att hon tog livet av sig, men det kan inte uteslutas.
Det finns ett par indikatorer och det får man alltså acceptera.

Detta är en fingervisning på beviskraven som ställs i brottmål.
Det borde alla känna till efter Mats Alm, och kanske blir det en lärdom till innan jul för vissa ?
Citera
2013-11-17, 15:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vilka ord är stora? Eller menar du de med stora bostäver?

Ok, jag trodde du hade en bra teori. Med all sannoliket dog hon den 28:e.

Vad är det för roligt med en kvinnlig åklagare?

Det kommer nog bli i varje fall ett kvinnligt hovrättsråd. Så det betyder att det enbart kan gagna den kommande förhandlingen i rätt riktning. Ja, allt tyder på att hon mördades den 28 juli, och sen slängdes hon som sopor helt dold i två år innan Missing People hittade henne.
Citera
2013-11-17, 15:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icecoldice
Nu pratar du blaha igen. Du vet väl att allt går att googla nu för tiden.
Om inte du är med i denna diskussion så kan jag unte hjälpa dig.
Ska jag dra upp mitt100% scenario igen så du förstår?

Du har inget hundraprocentigt scenario. Men jag vet att åklagaren först trodde att kulan gått in i bakhuvudet eftersom en forensiker hade sagt det. Sedan gick man till en annan expert som sade att kulan hade gått in i ansiktet. Hoppsan - då konsulterade man utländska experter också, t ex på Balkan. Och de sade att det inte går att fastställa kulans riktning alls. Det måste ha varit surt.
Citera
2013-11-17, 15:39
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Det är en rimlig slutsats, om FS talar sanning om att han var hemma då.

Om hon då tog livet av sig natten mellan 27:e o 28:e, vem tog då ut pengar på hennes kort?
Citera
2013-11-17, 15:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Nej självklart inte, jag blev nyfiken på om det kommit fram bevisning på att detta var det vapen som Marina dödats med eftersom Icecoldice skrev att det var det vapnet. Det är väl inte konstigt att man frågar utifall den skull man missat något i media? Men okey, då vet jag att kalibern stämde. Hur kollade man det? Framgår det i FUP? Och vad var det den stämde med? Vapnet? Hålet i väggen? Jag frågar för att jag vill veta, inte för att vara spydig, som vissa verkar tro här
Citera
2013-11-17, 15:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nej självklart inte, jag blev nyfiken på om det kommit fram bevisning på att detta var det vapen som Marina dödats med eftersom Icecoldice skrev att det var det vapnet. Det är väl inte konstigt att man frågar utifall den skull man missat något i media? Men okey, då vet jag att kalibern stämde. Hur kollade man det? Framgår det i FUP? Och vad var det den stämde med? Vapnet? Hålet i väggen? Jag frågar för att jag vill veta, inte för att vara spydig, som vissa verkar tro här

Hålet i väggen, inget mer. Och så saknas ju den pistolen då.
Citera
2013-11-17, 15:47
Bannlyst
Citat:
Du har inget hundraprocentigt scenario. Men jag vet att åklagaren först trodde att kulan gått in i bakhuvudet eftersom en forensiker hade sagt det. Sedan gick man till en annan expert som sade att kulan hade gått in i ansiktet. Hoppsan - då konsulterade man utländska experter också, t ex på Balkan. Och de sade att det inte går att fastställa kulans riktning alls. Det måste ha varit surt.
Jamen säg så här då. Googla på hur man gör sin ammunition anpassningsbar. Vad tror du händer då? Då blir det överlagt och planerat. Tror du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in