2013-11-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om inte tex faktor VIII är blod, hur kan då vita blodkroppar vara blod? Eller röda för den delen? Om dessa komponenter också plockas bort en efter en!
Och varför ska några herrar i NY bestämma vilka komponenter som ändå är blod?

Dem bestämmer inte det utan låter varje individ avgöra när det kommer till små fraktioner av blodet, och varje individ avgör beroende på sitt samvete i den här frågan.
Varför gör dem det? Utav den enkla anledningen att när man plockar ned blodet i mindre delar så hamnar man tillslut i en situation då det är omöjligt att dra gränsen mellan blod och en komponent i blodet.
Citera
2013-11-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Bra skrivet Gitte
Ibland har vi ju samma synsätt...
Säkert är det så.
Det är ju mest frågor där vi tycker olika som diskuteras här, men jag brukar komma bra överens med de flesta, även med JV.
Citera
2013-11-15, 17:40
Medlem
Citat:
Men litteraturen är mycket tydlig med att även nära familjemedlemmar ska begränsa kontakten med uteslutna till ett minimum.
Har ju läst flera små sedelärande berättelser på senare år, tex om en son till sist återvänder till församlingen tack vare att föräldrar och syskon tog avstånd från sonen, inte svarade på brev eller telefonsamtal osv, under tiden han var utesluten, dvs ingen kontakt alls!
En annan berättelse jag minns handlade om en mamma vars barn under tiden hon var utesluten, tog avstånd ifrån henne!
Och dessa exempel framhålls i litteraturen som goda exempel på hur ett lojalt vittne bör handla i sådana fall, och att man inte ska låta sig förledas till kontakt med uteslutna pga den naturliga tillgivenheten.
Man blir kanske inte utesluten om man umgås med ett uteslutet barn, men man betraktas inte heller som riktigt lojal mot "sanningen". Därför är det vanligt att JV som har kontakt med uteslutna barn har det i smyg, det får inte synas utåt!

Jag håller fast vid det jag skrev.
Det är det jag menar med att allt inte är svart och vitt.
Du har ju ett KM från början på 70 talet där det sägs att om en utesluten fått punktering vad gör vi då?
Självklart hjälper vi till.
Jag vet uteslutna som haft svårt att ta sig till mötena och äldstebröder skjutsar dessa till och från mötet.
I en familj så kan man behöva ha kontakt och det har sagts om en utesluten familjemedlem behöver särslikt stöd av någon orsak så kan de bo hemma hos familjen som är JV.
Som sagt inte så svart och vitt som vissa vill göra gällande.
Däremot hur enskilda familjer väljer att göra ja det är upp till dem.
Citera
2013-11-15, 17:47
Medlem
Citat:
Upprepar frågan, om läkaren har sagt att du ska avhålla dig från sprit, får du använda medicin med alkohol då? Får du använda handsprit?

Vinklar nu på frågan på samma sätt som du gjorde; om Gud har sagt att du under inga omständigheter får ha med blod i någon form att göra, kan du då ta emot diverse blodbeståndsdelar?

Nej! (gällande spriten)
Men om man ur den alkohol vi nu talar om utvinner socker och använder denna i medicin så blir frågeställningen inte lika enkel.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-15 kl. 17:51.
Citera
2013-11-15, 18:00
Medlem
Citat:
Dem bestämmer inte det utan låter varje individ avgöra när det kommer till små fraktioner av blodet, och varje individ avgör beroende på sitt samvete i den här frågan.
Varför gör dem det? Utav den enkla anledningen att när man plockar ned blodet i mindre delar så hamnar man tillslut i en situation då det är omöjligt att dra gränsen mellan blod och en komponent i blodet.
Tyvärr håller inte ditt resonemang här.
För det första är det så att det går åt stora, mycket stora, mängder blod för att framställa blödarpreparaten!
Och även om en individ har samvete att ta sådan behandling, så får han inte ta emot röda blodkroppar, hur mycket hans samvete än tillåter honom detta.
Det skulle bli ett församlingsärende, där han ev kan ångra sig, och slippa avlägsnas från församlingen, men ångrar han sig inte, ja, då betraktas han inte längre som ett JV, och det vet du säkert.
Och förresten, hur skulle han kunna ångra sig om hans samvete sa honom att det inte var mer fel att ta emot röda blodkroppar än att ta blödarpreparat.
Så visst är det DSK som bestämmer vilka blodbeståndsdelar som JV världen över får lov att ha samveten att ta emot!
Citera
2013-11-15, 18:09
Medlem
[quote=Gahlster|46059212]
Citat:
Ja, hen utlovar det enligt dig. Men hur ska vi veta att det inte är annat än valfloskler?
Det handlar om det bibeln kallar tro. Du måste med andra ord studera bibeln och se om det som den säger stämmer.

Citat:
Vi har ju den förmodligen starkaste vetenskapliga teorin om hur livet utvecklades från encelliga organismer till den flora och fauna vi har idag, detta förklaras utmärkt utan någon gudomlig inblandning och kan ju verkligen beskrivas som något fantastiskt.
Ja och det vetenskapliga i den kan ju starkt ifrågasättas. Eller om det är så att man inte ens vill ta in den andra möjligheten att Gud finns för det skulle få enorma konsekvenser för hela mänskligheten.

Citat:
Hen har förmågan att förstöra allt om hen är allsmäktig men det innebär inte att hen också har det rent moraliskt.
Det är det som är det fina, för han har rent moraliskt rätt att tillintetgöra hela den syndfulla mänskligheten men har istället kärleksfullt ordnat med en lösning på det Satan och det första människorna ställde till.
Citat:
Simson, snubben med håret. Läs Dom 16:28-30.
Ja han hämnades på dem och hade Guds kraft eller ande.

Citat:
Och frukter ger inte evigt liv osv. Edens lustgård beskrivs ju på många sätt som något helt skiljt från den värld vi lever i. Dessutom så framstår första meningen i 1 Mos 3:1 som väldigt missvisande om inte direkt motsägelsefull om ormen redan då är menad att vara Satan.

Satan valde ett djur som var försiktigt för det tjänade hans intresse, ungefär som en reklammakare använder det som bäst passar för att sälja in en produkt eller budskap.
Frukten skulle inte heller ge liv, det var symboler för något även om de båda träden var vanliga träd.

Citat:
2 Mos 7 och framåt så ingriper ju Jahve upprepade gånger så att faraon inte släpper israeliterna så att hen kan fortsätta att straffa egyptierna av vilka alla knappast kan hållas som skyldiga.
Det fanns en blandad hop som följde med Judarna ut ur Egypten så alla egyptier kunde välja sida och med tanke på vad Jehova gjorde vid det här tillfället borde de ju förstått vem som låg bakom de tio plågorna.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för sent svar!!!
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-15 kl. 18:11.
Citera
2013-11-15, 18:09
Medlem
...
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-15 kl. 18:12.
Citera
2013-11-15, 18:10
Medlem
Citat:
Jag håller fast vid det jag skrev.
Det är det jag menar med att allt inte är svart och vitt.
Du har ju ett KM från början på 70 talet där det sägs att om en utesluten fått punktering vad gör vi då?
Självklart hjälper vi till.
Jag vet uteslutna som haft svårt att ta sig till mötena och äldstebröder skjutsar dessa till och från mötet.
I en familj så kan man behöva ha kontakt och det har sagts om en utesluten familjemedlem behöver särslikt stöd av någon orsak så kan de bo hemma hos familjen som är JV.
Som sagt inte så svart och vitt som vissa vill göra gällande.
Däremot hur enskilda familjer väljer att göra ja det är upp till dem.

Ojoj, detta är så långt ifrån den verklighet jag känner till som man kan komma.
Har en släkting som blev utesluten, men efter något år verkligen ville tillbaka till JV. Hon tog sig till några möten, men det var ytterst besvärligt, eftersom hon var ensam med ett litet barn, inte hade bil, och även om hon bodde i en stad där det fanns en församling, så tog resorna till och från RS timmar för varje möte, eftersom hon måste byta buss, och vänta länge på nästa buss, och busstiderna passade inte alls med mötestiderna. Vill minnas att hon skulle behöva vara hemifrån 5-6 timmar för varje 2-timmarsmöte.
Men "vännerna" kunde inte hjälpa henne, eftersom de inte kunde umgås med en utesluten, det var svaret hon fick!
Ingen kan väl förundra sig över att hon gav upp, och i hennes ögon visade detta, plus att hennes egen närmaste familj, som bodde på annan ort, också helt tog avstånd från henne, att detta inte är "sanningen".
Citera
2013-11-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ojoj, detta är så långt ifrån den verklighet jag känner till som man kan komma.
Har en släkting som blev utesluten, men efter något år verkligen ville tillbaka till JV. Hon tog sig till några möten, men det var ytterst besvärligt, eftersom hon var ensam med ett litet barn, inte hade bil, och även om hon bodde i en stad där det fanns en församling, så tog resorna till och från RS timmar för varje möte, eftersom hon måste byta buss, och vänta länge på nästa buss, och busstiderna passade inte alls med mötestiderna. Vill minnas att hon skulle behöva vara hemifrån 5-6 timmar för varje 2-timmarsmöte.
Men "vännerna" kunde inte hjälpa henne, eftersom de inte kunde umgås med en utesluten, det var svaret hon fick!
Ingen kan väl förundra sig över att hon gav upp, och i hennes ögon visade detta, plus att hennes egen närmaste familj, som bodde på annan ort, också helt tog avstånd från henne, att detta inte är "sanningen".

Ja jag kan bara verifiera att det jag skrev stämmer.
Sedan om man gjort annorlunda på något annat ställe så kan inte jag säga så mycket om det.
Citera
2013-11-15, 18:20
Medlem
Citat:
Tyvärr håller inte ditt resonemang här.
För det första är det så att det går åt stora, mycket stora, mängder blod för att framställa blödarpreparaten!
Och även om en individ har samvete att ta sådan behandling, så får han inte ta emot röda blodkroppar, hur mycket hans samvete än tillåter honom detta.
Det skulle bli ett församlingsärende, där han ev kan ångra sig, och slippa avlägsnas från församlingen, men ångrar han sig inte, ja, då betraktas han inte längre som ett JV, och det vet du säkert.
Och förresten, hur skulle han kunna ångra sig om hans samvete sa honom att det inte var mer fel att ta emot röda blodkroppar än att ta blödarpreparat.
Så visst är det DSK som bestämmer vilka blodbeståndsdelar som JV världen över får lov att ha samveten att ta emot!

lv kap. 7 s. 77-78 §10-11 Värderar du livet på samma sätt som Gud gör?
Jehovas vittnen inser att befallningen om att de kristna skall avhålla sig från blod innebär att de inte skall ta emot blodtransfusion, inte ge blod och inte lagra sitt eget blod för användning vid autolog transfusion. Av respekt för Guds lag tar de inte heller emot blodets fyra huvudkomponenter: röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar och blodplasma.
11 Ur dessa komponenter kan man numera utvinna många fraktioner som används på olika sätt. Kan en kristen ta emot sådana fraktioner? Betraktar han dem som ”blod”? Var och en måste fatta ett personligt beslut i den här frågan. Det gäller också sådana behandlingsmetoder som hemodialys, hemodilution och blodåtervinning som inbegriper ens eget blod

Detta är den "vägledning" vi har i frågan.

Nu loggar jag ut och ska på stan och kolla fotbollen
Och ja jag håller på Sverige
Nu kan ni säkert kritisera mig för det också
Citera
2013-11-15, 18:28
Medlem
Citat:
lv kap. 7 s. 77-78 §10-11 Värderar du livet på samma sätt som Gud gör?
Jehovas vittnen inser att befallningen om att de kristna skall avhålla sig från blod innebär att de inte skall ta emot blodtransfusion, inte ge blod och inte lagra sitt eget blod för användning vid autolog transfusion. Av respekt för Guds lag tar de inte heller emot blodets fyra huvudkomponenter: röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar och blodplasma.
11 Ur dessa komponenter kan man numera utvinna många fraktioner som används på olika sätt. Kan en kristen ta emot sådana fraktioner? Betraktar han dem som ”blod”? Var och en måste fatta ett personligt beslut i den här frågan. Det gäller också sådana behandlingsmetoder som hemodialys, hemodilution och blodåtervinning som inbegriper ens eget blod

Detta är den "vägledning" vi har i frågan.

Nu loggar jag ut och ska på stan och kolla fotbollen
Och ja jag håller på Sverige
Nu kan ni säkert kritisera mig för det också

Jag vet. Men vem har bestämt vad som är huvudbeståndsdelar? Och att man kan avhålla sig från blod och ändå ta emot vissa 'fraktioner'?
Och att det är fel att lagra eget blod, medan man kan använda lagrat blod som man gör blödarpreparat av?

Ha det så trevligt med fotbollen.
Citera
2013-11-15, 19:40
Medlem
Citat:
Jag vet. Men vem har bestämt vad som är huvudbeståndsdelar? Och att man kan avhålla sig från blod och ändå ta emot vissa 'fraktioner'?
Och att det är fel att lagra eget blod, medan man kan använda lagrat blod som man gör blödarpreparat av?

Ha det så trevligt med fotbollen.

Är det okej att använda eget blod? Ja, då har man ju kommit på ett fiffigt sätt att komma runt Guds bud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in