Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Det handlar om det bibeln kallar tro. Du måste med andra ord studera bibeln och se om det som den säger stämmer.
Då kan vi omöjligt veta om det är så eller inte, det enda vi då har är blind tro.
Citat:
Ja och det vetenskapliga i den kan ju starkt ifrågasättas. Eller om det är så att man inte ens vill ta in den andra möjligheten att Gud finns för det skulle få enorma konsekvenser för hela mänskligheten.
Vari ligger det som kan ifrågasättas menar du? Och varför ska man blanda in en komponent som är helt onödig och därför överflödig?
Citat:
Det är det som är det fina, för han har rent moraliskt rätt att tillintetgöra hela den syndfulla mänskligheten men har istället kärleksfullt ordnat med en lösning på det Satan och det första människorna ställde till.
Här skiljer vårt synsätt oss åt. Jag anser till skillnad från dig att bara för att man kan förgöra något man skapat, och då framför allt något självmedvetet, så har man inte den moraliska rätten att göra så. Även på punkten att det ska vara särskilt kärleksfullt ordnat om det vore sant skiljer sig våra åsikter.
Citat:
Ja han hämnades på dem och hade Guds kraft eller ande.
Detta får konsekvensen att du tyvärr i princip anser terrorism i form av självmordsbombning inte är särskilt fel om självmordsbombaren anser sig ha en gudom på sin sida. Rätt fruktansvärt om du frågar mig.
Citat:
Satan valde ett djur som var försiktigt för det tjänade hans intresse, ungefär som en reklammakare använder det som bäst passar för att sälja in en produkt eller budskap.
Frukten skulle inte heller ge liv, det var symboler för något även om de båda träden var vanliga träd.
Och dessa slutsatser kan vi dra när vi läser dessa delar av biblen pga vad då?
Citat:
Det fanns en blandad hop som följde med Judarna ut ur Egypten så alla egyptier kunde välja sida och med tanke på vad Jehova gjorde vid det här tillfället borde de ju förstått vem som låg bakom de tio plågorna.
Den springande punkten var ju att en del av ingripandet var att göra så att faraon inte kunde välja att släppa dem fria innan Jahve fått sitt "roliga" först.
Citat:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för sent svar!!!
Det var minst sagt på tiden. Du kunde ju snabbt och enkelt på ett tidigt stadium meddelat att du ämnade svara ett tag senare. Som du valde att göra nu kunde det lett till att jag tröttnat på att vänta och övergett tråden.