2013-11-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Detta är visst relevant hur skulle du handla?
Jag vet svaret grundat på bibeln.
Vilket svar har du?

Jag har varit bortrest i två dagar och har först nu sett det jag svarar på här.

Nej, det är inte alls relevant. Jag kommer aldrig att ställas inför denna situation och ingen annan heller. Och jag är säker på att ingen i det flydda någonsin har ställts inför denna situation. Att man skulle kunna överleva enbart genom att äta blod finns helt enkelt inte på kartan. Så det behöver jag inte ens överväga.

Och det är uppenbart att du, precis som ttsp före dig, inte vill svara på de fullständigt relevanta frågor jag ställde till dig. Du vill inte svara på frågan om blodförbudet har med livets helighet att göra. Du vill inte svara på frågan om blodet är heligare än livet självt. Du vill inte svara på frågan om donerat blod tillhör Gud så att det inte alls får användas utan måste hällas ut på marken. Dessa frågor är relevanta eftersom de har att göra med modern blodterapi inom vården. För mig är det helt uppenbart varför du inte vill svara på dessa frågor. Anledningen är att de avslöjar Jvs dubbelmoral och hyckleri.
Citera
2013-11-16, 19:32
Medlem
Citat:
Skulle du under dödshot välja att begå otukt för att skona ditt liv?
Eller skulle du se befallningen som att avhålla sig från otukt som viktigare och på det sättet bevara dig trogen Gud men faktiskt förlora ditt liv?

Du försöker komma ifrån det obehagliga faktum att ordalydelsen angående avgudaofferkött, om man bara stirrade på den, inte skulle medge att något som helst kött som hade haft med avgudadyrkan skulle kunna accepteras. Det är en ful metod. Vi vet vi genom Paulus förklaringar att avgudaofferkött under vissa omständigheter ändå skulle kunna ätas. Vill du i strid med det som Jvs ledning har publicerat förneka detta? Min jämförelse gällde blodet, som också har behandlats i detalj i GT, och där handlade det om livets helighet. Slaktblod fick aldrig ätas, men självdöda djur som innehöll blodet fick säljas till hedningar; dessa djur behövde aldrig grävas ner för att återlämnas till Gud. Ingen hade dödat dem och det var helt avgörande. Det påverkar förståelsen om blodförbudet i Apg. 15:28,29. Denna text upphäver inte de gamla orsakerna och sammanhangen utan dessa begränsar i stället denna text när det gäller blod.

Någon liknande beskrivning finns inte om otukt någonstans i Bibeln. Därför vinner du inget på att föra in det begreppet i diskussionen. Förbudet mot otukt har ingenting med livets helighet att göra. Man kan inte genom att begå otukt handla i enlighet med anledningen till otuksförbudet. Därmed är den saken klar.
Citera
2013-11-16, 20:57
Medlem
Citat:
En förälder har rätt att välja behandlingsmetod för sina barn när det gäller t ex cancerbehandlingar, ett barn kan ju knappast välja vilken metod som föredras.
Däremot kan läkarna gå emot en sådan här behandling om de anser att det finns en bättre behandling och då kan det krävas ett tillfälligt omhändertagande.
Detsamma gäller behandling med blod.
Socialstyrelsen är tydlig i vad som gäller i detta, och ett tillfälligt omhändertagande innebär inte att man ser föräldern som olämplig som förälder utan gäller just den specifika händelsen.

Hur många barn har dött för att de har fått blodtransfusion?
Det behandlas inte här de stora riskerna med blod och att många dör av komplikationer av blod, så även små barn.

Men tycker du att föräldrar bör/har rätt att basera livsviktiga beslut åt sina barn på sina EGNA trosuppfattningar? Vore det inte vettigare och rimligare att fatta beslut som ger störst chans för barnets överlevnad (vilket säkerligen ibland uppnås med hjälp av blod och ibland utan) oavsett om det passar in i det egna trossystemet eller inte?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-16 kl. 21:02.
Citera
2013-11-16, 21:19
Medlem
Jehovas Vittnen tror inte på läran om treenigheten om jag förstått det korrekt. Jesus anses varken vara Guds son eller Gud. Vem är/var han enligt Jehovas Vittnen? Profet? Gudomlig lärare? Ängel (fått för mig att jag läst någon förklara det så)? Hur stor vikt läggs vid hans ord av Jehovas Vittnen? Är hans ord direkt från Gud eller gudomligt inspirerat? Har han en särställning bland andra profeter/sändebud från Gud?

Anledningen till att jag frågar så mycket är att jag funderar om skillnaden mellan Jehovas Vittnen och mainstream-kristendomen kan förklaras med att Jehovas Vittnen känner sig mer bundna till lagen än mainstream-kristna på grund av skillnaderna i hur de tolkar Jesus.
Citera
2013-11-16, 22:39
Medlem
Citat:
Jaså, om du ur köttet utvinner endast vitamin b är det då detsamma som kött?
Är vitamin B kött eller är det en liten fraktion från kött?

Om köttet skulle vara förbjudet att använda för att det tillhör någon annan, så får ingenting av det eller från det användas , inte ens sådan vitamin B som utvunnits från det. Så om blod är förbjudet för att det tillhör Gud, så får ingenting, absolut ingenting utvinnas från det och användas.
Citera
2013-11-16, 22:49
Medlem
Citat:
Vi förnekar inte detta eftersom det står i bibeln.
Däremot har jag sagt att inom familjen kan man ha en viss kontakt och att det ges utrymme för det. Vad varje familj sedan beslutar är upp till dem.

Det är lögn att det är upp till familjen hur den skall handla gentemot en utesluten familjemedlem utom i fallet med äkta hälft och hemmaboende minderåriga barn. Enbart vissa affärsmässiga och lagliga kontakter med andra uteslutna släktingar godkänns. Andra kontakter tolereras inte fast det inte blir repressalier om man också har annan kontakt med uteslutna släktingar. Men starka förmaningar blir följden. Vid tillfälle skall jag lägga ut vad som stått i Tjänsten för Guds kunngarike, i Vakttornet och i den senaste engelska äldsteboken om detta. Det finns inte en stavelse om att allmänna kontakter med uteslutna släktingar som inte bor hemma är upp till familjen.
Citera
2013-11-16, 22:53
Medlem
Citat:
Det vi har diskuterat är ordet avhålla sig.
Om en läkare säger till dig du får under inga omständigheter ha med alkohol i någon form att göra, du måste avhålla dig från alkohol kan man då göra det du säger här ovan och ändå säga sig avhålla sig från alkohol?

Den åsyftade jämförelsen med blod håller inte. Matsmältningen förstör inte alkoholen, så injicering av alkohol får samma effekt. Blod förstörs, bryts ner i matsmältningen medan transfunderat blod behåller sin funktion som blod. Och ordet "avhålla" är relativiserat vad avser kött som offrats till avgudar enligt Apg. 15:28,29. En liknande relativisreing gäller blod, som framgår av texterna i GT.
Citera
2013-11-16, 23:02
Medlem
Citat:
Vad sägs om transfererat blods förmåga att bära syre?
De röda blodkropparna i transfererat blod ska nämligen ha en dålig förmåga att transportera syre. Jag skulle få medicinska dokument som visade på det, men jag har inte hunnit få dem.

Dessutom ska det finnas medicin man kan ge som tydligen ska verka efter bara 15 minuter vid stor blodförlust för att hjälpa upp HB värdet.
Någon som vet något om detta?
Skulle få artikel om detta också, kanske ska ligga på lite

Bra hemsida: http://www.ianestesi.se/

Du kommer aldrig att få fram något som visar att transfunderade röda blodkroppar inte kan transportera syre. Det är helt och hållet ett Jv-önsketänkande. Jag hänvisar till den utomordentliga boken ALTERNATIVES TO BLOOD TRANSFUSION IN TRANSFUSION MEDICINE som utgavs i sin andra upplaga av världens ledande expertis 2011. Det förefaller helt klart att de Jv som är här och argumenterar inte brytt sig om att kolla det som sägs i denna publikation.

Det finns ingen medicin som kan få upp HB-värdet så snabbt som behövs i akuta nödsituationer. Också detta är enbart önsketänkande från Jv.
Citera
2013-11-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jehovas Vittnen tror inte på läran om treenigheten om jag förstått det korrekt. Jesus anses varken vara Guds son eller Gud. Vem är/var han enligt Jehovas Vittnen?

Han är Guds son.
Citera
2013-11-16, 23:13
Medlem
[quote=Ekasnah|46147652]
Citat:

Dina argument håller inte.
Om du har blod och separerar det helt så du har 100% rent vatten ja då har du inte blod utan vatten.
Annars blir ju ditt resonerande ohållbart i förlängningen, allt blod som rinner ut på marken kommer ju att renas i marken och så småningom kommer vi ju att dricka det vattnet när det avskilts från det andra beståndsdelarna som när det var en enhet var den förunderliga vätskan blod.

Det är hårresande att lägga märke till Jvs konsekventa hyckleri. Om blodet tillhör Gud, som Jv länge har sagt, så gäller det allt som kan plockas ut ur detta blod. Man får inte manipulera med det som tillhör Gud. Vad som sedan händer med det som hälls ut på marken och absorberas av jorden och går tillbaka till ursprungliga fysiska beståndsdelar behöver vi inte bekymra oss om. Det gäller ju även röda och vita blodkroppar och andra beståndsdelar, och vi behöver förvisso inte bekymra oss om hur naturen tar hand om allt som funnits i blodet.

Men om blodet inte får användas för att det tillhör Gud krävs minutiös avhållsamhet från allt som kommer från detta blod så länge det inte gått tillbaka till naturens kretslopp. Vad naturen gör och omvandlar vad det gäller detta behöver vi överhuvud taget inte bry oss om.
Citera
2013-11-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Israeliterna/Noah fick äta kött från slaktade djur om de "avblodade " det på rätt sätt...Lätt blodet rinna bort. Trots det så är det fortfarande en mängdblod kvar när dom åt köttet...Ändå så ingår totalförbud mot blod i noahs förbund...Israliternas förbund...Och det nya förbundet.. Finns inte så många regler i det nya förbundet..En av de få stenhårda reglerna som var kvar var att man ska avhålla sig från blod.

Med andra ord så är det ok att använda blod i vissa sammanhang..Om du äter ett avblodat djur så använder du blodet som ändå finns kvar som föda.... Om det viktiga här var det fysiska totalförbudet då så skulle israeliterna/Noah fått bud om att vara vegetarianer.. Men dom fick äta det blod som var kvar i ett avblodat djur utan problem. Det var också tillåtet att mördrar diade sina barn..Men det finns en risk att blod överförs också.

Jag säger inte att det är ok att använda blodfraktioner..Det gör inte heller den styrande kresten..Utan vissa beståndsdelar är "individuella beslut ".....Om vi plockar ut blodets komponenter en efter en så kommer vi förr eller senare att få en vätska som inte längre är blod..Annars så skulle vatten vara blod också.

Om subway skulle ha en "super duper macka " med 40 komponenter så håller du nog med om att det är samma macka även om jag tar bort saltet...Men om jag börjar ta bort komponenterna för mackan så kommer mackan till sist upphöra att vara en " Super duper macka ". Frågan är bara när detta inträffar... Hur många ingridienser ska bort ?

Jag har gjort massor av research på motståndarnas hemsida innan jag blev döpt..Jag anser mig inte vara trollbunden i alla fall....Jag kan inte tvinga dig överge ditt skepp dock..

Att du skulle ha gjort omfattande forsking tror jag inte på. Dina resonemang är helt ohållbara. Du säger att "det är ok att använda blod i vissa sammahang" men ändå säger du "Jag säger inte att det är ok att använda blodfraktioner". Det verkar inte som du förstår hur du motsäger dig själv.

Och du verkar inte ha minsta kunskap om att den styrande kretsen har förklarat att blodet tillhör Gud och därför skall hällas ut på marken. Inte får man hålla på att manipulera med det som exklusivt tillhör Gud, eller hur?

Blod enligt Bibeln är dessutom "helblod", för någon separering i beståndsdelar var aldrig någonsin aktuell på Bibelns tid. Skall man dra någon gräns när det gäller blod så är det därför här. Bibeln har inget att säga om röda och vita blodkroppar. Inte ett dugg. Men ledningen har i sin hybris tagit sig för att bestämma att Bibeln förbjuder införsel av röda och vita blodkroppar. Du kan kanske anföra en bibeltext som specifikt förbjuder dessa blodbeståndsdelar, men inte andra lika vitala blodbeståndsdelar som albumin och gammaglobuliner? Fram med den texten i så fall. Är det inte i stället så att du helt står under deras trollspö och accepterar allt de säger, t o m om de till sist skulle godkänna röda blodkroppar?

Ledningen förbjuder införsel av s k vita blodkroppar, trots att dessa inte är några egentliga blodbeståndsdelar utan bara är tillfälliga passagerare i blodbomloppet. Deras verkliga arbetsplats är alla kroppens vävnader utanför blodomloppet. Samtidigt tolererar man huvudbeståndsdelar av blodet som koagulingsfaktorer och gammaglobuliner. När fariseerna gjorde liknande ohållbara distinktioner i olika frågor hade Jesus ett omdöme om deras hållning som rikligen förekommer i Matt. 23. Vad tror du det var för omdöme? Jvs dubbelmoral i blodfrågan fötjänar samma negativa omdöme.
Citera
2013-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Dom sa i samma artikel att man inte skulle säga att det skulle komma 1975..Jag har artikeln hemma... Det dom ville säga var att man inte skulle vara lat utan att man skulle ge järnet.

Om du nu är så dödsinstäld på att "bevisa " att jehovas vittnen är falska profeter varför inte försöka med 1925 istället ? Jag har läst "Milloner som nu lefva skola aldrig dö " broschyren också : ) Du kan läsa den engelska versionen här.

http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/publications/1920_JR_Millions_Now_Living.pdf

Men jag har gjort tillräckligt med research för att bemöta dom argumenten också... Ett jehovas vittne kan bemöta alla argument med lite research ^^

Jag har skrivit mycket om Jvs falska förkunnelse om 1925, också på detta forum. Någon falskare förkunnelse än den om 1925 finns knappast i hela världshistorien. Jag har gått till botten med denna och har både den engelska och den svenska upplagan av broschyren i mitt bibliotek, förutom uttalanden i Vakttornet och Den Gyllne tidsåldern och i världslig press. Förvisso kan varken du eller någon annan bemöta den verklighet som Jvs falska förkunnelse om 1925 innebar. Jag har också god kunskap om en del Jv som individer och vet att de inte alls kan bemöta alla argument "med lite research". Och forskning är något som de oftast aldrig befattar sig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in