Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Om en läkare säger att en individ skall avhålla sig från kött, så menar han förvisso inte att individen inte får lov att få en njurtransplantation eller hjärttransplantation. Det är en himmelsvid, helt avgörande skillnad på att äta en njure elller ett hjärta och att få en ny njure eller ett nytt hjärta i sin kropp.
Samma sak gäller blod. Att man inte får äta slaktblod pga livets helighet innebär inget förbud att få donerat blod i sina ådror för att främja liv. Det finns samma skillnad här. Att äta slaktblod innebär att blodet bryts ner i matsmältningen och helt förstörs som blod. Detta gäller inte vid blodtransfusion. Där behåller blodet sin funktion som blod. Det är exakt samma skillnad som gäller frågan om att äta kött och att få ett nytt donerat organ.
Dessutom är jämförelsen som brukar göras med alkohol helt ohållbar. Att föra in akohol i kroppen på annat sätt än genom munnen ändrar inte alkoholen som förs in. Den kan inte brytas ner i matsmältningen varför det blir samma effekt om man injicerar alkohol. Med blodet är det helt annorlunda.
Och så hamnar vi återigen i Jvs hyckleri om olika blodbeståndsdelar. Du antyder att om kött bara får brännas upp så får det inte användas. Hur var det nu med blodet? Fick det överhuvud användas eller fick det inte? Tar man från det som tillhör Gud om man samarbetar med blodbankerna och tar emot de blodkomponenter som Jvs ledning tillåter? Om inte, varför kan då inte alla blodkomponenter tillåtas?
Låt oss kolla 4e moseboken för att besvara dina frågor.
Citat:
6 The Lord said to Moses, 2 “Speak to the Israelites and say to them: ‘If a man or woman wants to make a special vow, a vow of dedication to the Lord as a Nazirite, 3 they must abstain from wine and other fermented drink and must not drink vinegar made from wine or other fermented drink. They must not drink grape juice or eat grapes or raisins. 4 As long as they remain under their Nazirite vow, they must not eat anything that comes from the grapevine, not even the seeds or skins.
Alkohol kan dock användas i medicinska syften. Om vi säger att en läkare ville att en "nazarite " skulle drycka 1 glas rött vin om dagen..Skulle han då få göra det ? Förbudet mot vin är symboliskt och inte fysiskt..Det handlar mer om att visa respekt. Så svaret är=Nej. Han får heldre lida istället för att njuta av gott vin.
Förbudet mot blod är symboliskt och inte praktiskt..Därför att du inte mår illa av att äta en välstekt blodig köttbit. Det är just därför som förbudet gäller för transfusioner också.. Det handlar om en sorts respekt.(Vissa droger som inte är bra i vanlgia sammanhang kan göra underverk i medecinska sammanhang. Förbudet här är praktiskt inte symboliskt.)
Låt oss säga att jag gör mig själv till gud och har en speciell macka för att fira mig. Mackan består av=Vitt bröd/Smör/Sallad/Snickers/Ost/Skinka/Kalkon/Lök/Dressing/Lite salt. Låt oss säga att jag får 80 procent av personerna i min stad att tillbe mig genom att äta en sådan macka varje fredag. Då hade det varit fel av jehovas vittnen att äta den mackan som vi kan kalla " Doubletimes Sandwich for Double worship ". Låt oss säga att vi behålller samma macka minus saltet.. Är det då ok för ett jehovas vittne att äta det eller skulle det vara fel ?
Att äta den ursprungliga mackan hade varit något religiöst och fel för ett jehovas vittne. Men du håller nog med om att det inte är någon skilldnad om man tar bort saltet eller hur ? Det är samma macka.. Om vi säger att jag har en macka som består av " Vitt bröd + smör " skulle det då fortfarande vara en " Doubletimes Sandwich for Double worship "? Om vi plockar bort ingridienser från mackan när blir det en vanlig smörgås ??????
Det är svårt att sätta exakt vart gränsen går..På samma sätt är det med blod där den största beståndsdelen är vatten. Det är inget svart/vitt att sätta en gräns där....Därför så kan enskilda fraktioner vara ok.