2013-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodless_surgery#Benefits

Jag håller inte alls med dig. Det uppstår många "dilleman " på grund av läkarnas inkompetens/arrogants/brist på bra utrustning men nämn ett scenario i en " planerad " operation där man måste använda blod trots att man har all utrustning i världen/världens bästa blodfria läkare.

I planerade operationer så kan man börja med att ge patienten en drog som gör att du producerar mera röda blodkroppar. Efter det så är inte " blodförlust " ett problem..Utan det är " volym " förlust som är det farliga.. Du dör inte på grund av att du har brist på blod utan på grund av att du har brist på volym. Så en patient som förlorar blod kommer att dö på grund av "brist på volym " inte på grund av " brist på blod ".

Redan på 1800 efter att man med dåliga resultat använt blod transfusioner(Man visste inget om blodgrupper). så användes koksaltlösning istället..Vilket fungerade aldeles förträffligt. Detta på grund av att patienterna dog på grund av brist på volym inte brist på blod.

Så förklara för mig i vilket "planerat " scenario där det inte finns några (överlägsna) blodfria alternativ. Om du är med i en olycka så bör man kunna fixa det utan blod men det är naturligtvis svårare..

Men varför bara tala om planerade operationer??
Störtblödningar vid förlossningar och svåra olyckor med stora blodförluster verkar inte alls finnas i JV-världen.
Citera
2013-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Angående skriftstället att "ingen vet dagen eller stunden" vet du om att man i en Vaktornsartikel från åren innan 1975 skrev att "det nu inte är tid att jonglera med Jesu ord om att ingen vet dagen"?
Detta givetvis för att tysta protester med hänvisning till det skriftstället när man presenterade sina uträkningar ang 1975.

Dom sa i samma artikel att man inte skulle säga att det skulle komma 1975..Jag har artikeln hemma... Det dom ville säga var att man inte skulle vara lat utan att man skulle ge järnet.

Om du nu är så dödsinstäld på att "bevisa " att jehovas vittnen är falska profeter varför inte försöka med 1925 istället ? Jag har läst "Milloner som nu lefva skola aldrig dö " broschyren också : ) Du kan läsa den engelska versionen här.

http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/publications/1920_JR_Millions_Now_Living.pdf

Men jag har gjort tillräckligt med research för att bemöta dom argumenten också... Ett jehovas vittne kan bemöta alla argument med lite research ^^
Citera
2013-11-14, 20:58
Medlem
Citat:
Om vi antar att 50 procent av blodet är kvar efter man har "avblodat det " på det bibliska sättet=Inga problem. Det handlar om avsikter.

Menar man att det var problem för judar/Guds utvalda folk, när dom tappade ur blodet och 50% blev kvar???
Citera
2013-11-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men varför bara tala om planerade operationer??
Störtblödningar vid förlossningar och svåra olyckor med stora blodförluster verkar inte alls finnas i JV-världen.

Du dör fortfarande av " brist på blodvolym " snarare än " brist på blod " och man kan överleva på extremt små mängder blod kvar i ens system. Men det är naturligtvis mer komplicerat med tanke på läkarnas inkompetens. Ofta så behövs ingen transfusion alls.
Citera
2013-11-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar man att det var problem för judar/Guds utvalda folk, när dom tappade ur blodet och 50% blev kvar???

Han menade att eftersom "50 procent " blev kvar efter man hade avblodad ett djur på rätt sätt så borde man inte få äta det för att det är för mycket blod..Men dom åt det i biblisk tid trots ett tydligt förbud mot att förtära blod. Därmed så är det uppenbarligen inget fel med att äta kött isåfall men jag är lite skeptisk till att det är 50 procent blod kvar..Låter lite väl mycket.
Citera
2013-11-14, 21:04
Medlem
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodless_surgery#Benefits

Jag håller inte alls med dig. Det uppstår många "dilleman " på grund av läkarnas inkompetens/arrogants/brist på bra utrustning men nämn ett scenario i en " planerad " operation där man måste använda blod trots att man har all utrustning i världen/världens bästa blodfria läkare.

I planerade operationer så kan man börja med att ge patienten en drog som gör att du producerar mera röda blodkroppar. Efter det så är inte " blodförlust " ett problem..Utan det är " volym " förlust som är det farliga.. Du dör inte på grund av att du har brist på blod utan på grund av att du har brist på volym. Så en patient som förlorar blod kommer att dö på grund av "brist på volym " inte på grund av " brist på blod ".

Redan på 1800 efter att man med dåliga resultat använt blod transfusioner(Man visste inget om blodgrupper). så användes koksaltlösning istället..Vilket fungerade aldeles förträffligt. Detta på grund av att patienterna dog på grund av brist på volym inte brist på blod.

Så förklara för mig i vilket "planerat " scenario där det inte finns några (överlägsna) blodfria alternativ. Om du är med i en olycka så bör man kunna fixa det utan blod men det är naturligtvis svårare..

Så, var det inte. Koksaltlösningar fungerade när blodförlusten inte var massiv, men när stora blodförluster inträffade räckte inget koksalt. Det var därför man raffinerade terapin med blodtransfusioner. Du kommer farligt när uppfattningen att blod överhuvudtaget inte behövs inom vården, en skrämmande villfarelse som enbart beror på hård indoktrinering. Det är inte den medicinska vetenskapens uppfattning att blod aldrig behövs. Du behöver läsa lite aktuell medicinsk litteratur i stället för att bara förlita dig på vad Jv säger.
Citera
2013-11-14, 21:05
Medlem
Citat:
Du dör fortfarande av " brist på blodvolym " snarare än " brist på blod " och man kan överleva på extremt små mängder blod kvar i ens system. Men det är naturligtvis mer komplicerat med tanke på läkarnas inkompetens. Ofta så behövs ingen transfusion alls.

Detta är ju ren, skrämmande villfarelse. Du behöver VERKLIGEN läsa på!
Citera
2013-11-14, 21:08
Medlem
Citat:
Han menade att eftersom "50 procent " blev kvar efter man hade avblodad ett djur på rätt sätt så borde man inte få äta det för att det är för mycket blod..Men dom åt det i biblisk tid trots ett tydligt förbud mot att förtära blod. Därmed så är det uppenbarligen inget fel med att äta kött isåfall men jag är lite skeptisk till att det är 50 procent blod kvar..Låter lite väl mycket.

Jag håller med, 50% låter mycket, men oavsett så var huvudtanken bland Guds folk/ Israeliterna att man skulle tappa djuret på blod för att visa respekt till livet, oavsett hur mycket eller lite blod som blev kvar i djuret.
Citera
2013-11-14, 21:15
Medlem
Citat:

Om det är jag som åsyftas, så var detta alls inte min uppfattning. Jag bara påpekade vad experter sagt nämligen att bara 50 % av blodet lämnar det slaktade djuret. Jag har inte påstått, och tror inte heller, att israeliterna måste avstå från att äta kött med de resterande 50% blod i det slaktade djuret. Det blod som kunde rinna ut skulle också få rinna ut som en tribut åt livets helighet. Det handlar helt om livets helighet. Och just det har också den mest påtagliga konsekvens för medicinskt bruk av blod, då inget dödande har ägt rum och då syftet enbart är att främja liv.
Citera
2013-11-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är ju ren, skrämmande villfarelse. Du behöver VERKLIGEN läsa på!

Blod är vatten som bär på viktiga beståndsdelar(Vita blodkroppar röda osv) men det mesta är vatten.. Mitt scenario äratt man skulle ge en patient medicin som gör så man producerar mycket mera röda blodkroppar och sedan utsätta personen för blodförlust..Tror du han dör pågrund av "Hypovolemia " eller brist på volym före han dör av "brist på blod " ?

http://www.medicalnewstoday.com/articles/261073.php

Du kommer dö eftersom volymen tar slut inte på grund av att du har förlorat för många röda blodkroppar. Så man dör inte på grund av " brist på blod " utan på grund av " brist på volym " i normala fall. Men med inkompetenta underutrustade läkare kan det fortfarande vara ett " Ta blod transfusion eller dö " scenario.
Citera
2013-11-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, 50% låter mycket, men oavsett så var huvudtanken bland Guds folk/ Israeliterna att man skulle tappa djuret på blod för att visa respekt till livet, oavsett hur mycket eller lite blod som blev kvar i djuret.

Jag håller med! Men glöm då inte att blodförbudet handlade om respekt för livet, då ett liv hade släkts. Ta med dessa uppfattningar till vår tids medicinska bruk av blod. Inget liv har där släckts, inget liv finnasatt återlämna till Gud, och det medicinska bruket syftar enbart till att främja liv. Det finns där ingen som helst likhet med de förhållanden som gällde slaktblod.
Citera
2013-11-14, 21:31
Medlem
Citat:
Blod är vatten som bär på viktiga beståndsdelar(Vita blodkroppar röda osv) men det mesta är vatten.. Mitt scenario äratt man skulle ge en patient medicin som gör så man producerar mycket mera röda blodkroppar och sedan utsätta personen för blodförlust..Tror du han dör pågrund av "Hypovolemia " eller brist på volym före han dör av "brist på blod " ?

http://www.medicalnewstoday.com/articles/261073.php

Du kommer dö eftersom volymen tar slut inte på grund av att du har förlorat för många röda blodkroppar. Så man dör inte på grund av " brist på blod " utan på grund av " brist på volym " i normala fall. Men med inkompetenta underutrustade läkare kan det fortfarande vara ett " Ta blod transfusion eller dö " scenario.

Metoden att tillföra medicin som främjar tillväxten av de röda blodkropparna fungerar när blodförslusten inte är massiv. Det finns situationer, och det vet läkare, när något mer, nämligen röda blodkroppar, behövs. Tillväxten av nya röda blodkroppar går för långsamt för att kunna hjälpa i nödsituationer. Det kvittar hur man stimulerar tillväxten så klarar inte detta verkligt akuta situationer. Och det går inte att överleva med enbart saltlösning eller dextran i sina ådror.

Och vid de sjukdomstillstånd när kroppen förlorat sin förmåga att bilda röda blodkroppar är det enbart tillförsel av röda blodkroppar som räddar liv. Jag känner till två sådana fall varav ett på lokalplanet. Du kanske vill motsäga alla medicinska auktoriter och påstå att saltlösning och dextran skulle hjälpa även i dessa fall?

Det finns inga medicinska auktoriteter som påstår att blod aldrig behövs inom vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in