Citat:
Ursprungligen postat av
Doubletime
Israeliterna/Noah fick äta kött från slaktade djur om de "avblodade " det på rätt sätt...Lätt blodet rinna bort. Trots det så är det fortfarande en mängdblod kvar när dom åt köttet...Ändå så ingår totalförbud mot blod i noahs förbund...Israliternas förbund...Och det nya förbundet.. Finns inte så många regler i det nya förbundet..En av de få stenhårda reglerna som var kvar var att man ska avhålla sig från blod.
Med andra ord så är det ok att använda blod i vissa sammanhang..Om du äter ett avblodat djur så använder du blodet som ändå finns kvar som föda.... Om det viktiga här var det fysiska totalförbudet då så skulle israeliterna/Noah fått bud om att vara vegetarianer.. Men dom fick äta det blod som var kvar i ett avblodat djur utan problem. Det var också tillåtet att mördrar diade sina barn..Men det finns en risk att blod överförs också.
Jag säger inte att det är ok att använda blodfraktioner..Det gör inte heller den styrande kresten..Utan vissa beståndsdelar är "individuella beslut ".....Om vi plockar ut blodets komponenter en efter en så kommer vi förr eller senare att få en vätska som inte längre är blod..Annars så skulle vatten vara blod också.
Om subway skulle ha en "super duper macka " med 40 komponenter så håller du nog med om att det är samma macka även om jag tar bort saltet...Men om jag börjar ta bort komponenterna för mackan så kommer mackan till sist upphöra att vara en " Super duper macka ". Frågan är bara när detta inträffar... Hur många ingridienser ska bort ?
Jag har gjort massor av research på motståndarnas hemsida innan jag blev döpt..Jag anser mig inte vara trollbunden i alla fall....Jag kan inte tvinga dig överge ditt skepp dock..
Att du skulle ha gjort omfattande forsking tror jag inte på. Dina resonemang är helt ohållbara. Du säger att "det är ok att använda blod i vissa sammahang" men ändå säger du "Jag säger inte att det är ok att använda blodfraktioner". Det verkar inte som du förstår hur du motsäger dig själv.
Och du verkar inte ha minsta kunskap om att den styrande kretsen har förklarat att blodet tillhör Gud och därför skall hällas ut på marken. Inte får man hålla på att manipulera med det som exklusivt tillhör Gud, eller hur?
Blod enligt Bibeln är dessutom "helblod", för någon separering i beståndsdelar var aldrig någonsin aktuell på Bibelns tid. Skall man dra någon gräns när det gäller blod så är det därför här. Bibeln har inget att säga om röda och vita blodkroppar. Inte ett dugg. Men ledningen har i sin hybris tagit sig för att bestämma att Bibeln förbjuder införsel av röda och vita blodkroppar. Du kan kanske anföra en bibeltext som specifikt förbjuder dessa blodbeståndsdelar, men inte andra lika vitala blodbeståndsdelar som albumin och gammaglobuliner? Fram med den texten i så fall. Är det inte i stället så att du helt står under deras trollspö och accepterar allt de säger, t o m om de till sist skulle godkänna röda blodkroppar?
Ledningen förbjuder införsel av s k vita blodkroppar, trots att dessa inte är några egentliga blodbeståndsdelar utan bara är tillfälliga passagerare i blodbomloppet. Deras verkliga arbetsplats är alla kroppens vävnader utanför blodomloppet. Samtidigt tolererar man huvudbeståndsdelar av blodet som koagulingsfaktorer och gammaglobuliner. När fariseerna gjorde liknande ohållbara distinktioner i olika frågor hade Jesus ett omdöme om deras hållning som rikligen förekommer i Matt. 23. Vad tror du det var för omdöme? Jvs dubbelmoral i blodfrågan fötjänar samma negativa omdöme.