2013-11-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Det finns väl ändå en princip han verkar ha, som är värd att lyfta fram. Jag kan ibland bli lite lack när kursare systematiskt blankar tentor bara för att dom inser att dom inte kommer kunna lyckas så väl som dom vill. Om man inte lär sig att förhålla sig så bra man kan till uppgiften när det väl gäller, utan bara flyr, hur ska man då som nyanställd ens kunna producera ett halvtaskigt arbete och åtminstone vara nöjd med sin insats? Juridiken är enligt mig, ett hantverk som bara förfinas desto mer man sysslar med det, du kommer alltid missa något.

Salvador Dali — Have no fear of perfection - you'll never reach it.

Håller det i längden att systematiskt blanka tentor? Skulle man kugga omtentan sedan så kan det väl bli väldigt snävt att ens bli behörig till kommande terminer. Jag vet att det finns de som går T3 nu som inte klarat tentan från T2 och de får inte börja T4 (nästa tillfälle att göra T2-tentan är väl någon gång nästa år). Nu vet jag inte om någon av dessa personer blankat, men omöjligt är det ju inte.

Jag har lekt med tanken att blanka under vissa förutsättningar men jag vet att när jag väl sitter där så satsar jag alltid på att klara tentan. Jag skulle inte våga lägga ens ett litet ägg i omtenta-korgen, tänk om jag blir sjuk eller något annat oförutsett händer och jag inte fixar omtentan?
Citera
2013-11-16, 20:01
Medlem
Citat:
Det finns väl ändå en princip han verkar ha, som är värd att lyfta fram. Jag kan ibland bli lite lack när kursare systematiskt blankar tentor bara för att dom inser att dom inte kommer kunna lyckas så väl som dom vill. Om man inte lär sig att förhålla sig så bra man kan till uppgiften när det väl gäller, utan bara flyr, hur ska man då som nyanställd ens kunna producera ett halvtaskigt arbete och åtminstone vara nöjd med sin insats? Juridiken är enligt mig, ett hantverk som bara förfinas desto mer man sysslar med det, du kommer alltid missa något.

Salvador Dali — Have no fear of perfection - you'll never reach it.

Jag förstår och håller med dig - att blanka är ett tecken på misslyckande och det borde visas på betyget. Men jag ser ingen anledning till att utnyttja denna brist till sin fördel, precis som man kan göra i andra sammanhang, t ex i yrkeslivet.

/stolt blankare av Europarätt, T2 på SU (vem lägger en tenta tre dagar efter valborg?)
Citera
2013-11-16, 20:42
Medlem
namgrebs avatar
Det är knappast tänkt att man ska taktikblanka. När studenter gör på det sättet, och andra studenter inte gör på det sättet, uppstår onekligen en situationen i vilken man kan diskutera rättvisan.

Är det rättvist att någon som läst juristprogrammet så som det ska läsas t.ex. förlorar en tingsplats till någon som tagit sex år på sig och taktikblankat om och om igen?

Så som jag ser det har vi att göra med ett systemfel, som stavas betygshets, som i sin tur har att göra med att det examineras fler jurister än till vilka vi har tingsplatser och kvalificerade jobb. Lösningen är egentligen den att minska antalet utbildningsplatser, så att juriststudenterna fokuserar mer på att lära sig juridik än på att få bra betyg oavsett vad.

Visserligen skulle detta göra det än svårare att komma in på programmet, men någonstans måste sållningen ske, och i nuläget fungerar inte tentasållningen riktigt som den ska.

Vart ska man för övrigt dra gränsen? Är det okej att taktikblanka? Är det okej att diskutera en hemtentafråga med en kursare? Är det okej att plagiera?
Citera
2013-11-16, 21:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det är knappast tänkt att man ska taktikblanka. När studenter gör på det sättet, och andra studenter inte gör på det sättet, uppstår onekligen en situationen i vilken man kan diskutera rättvisan.
Å andra sidan går det att framföra argument som att alla har samma möjlighet att blanka tentan. Jag har själv aldrig (behövt ) göra det men har självklart hört om folk som har gjort det.

Det enda sättet att få folk att sluta blanka torde vara att en omtenta kunde resultera i max Ba vid första tillfället, och vid andra tillfället maximalt ett B.
Citera
2013-11-16, 21:11
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Å andra sidan går det att framföra argument som att alla har samma möjlighet att blanka tentan.

Det är likväl inte tänkt att folk ska taktikblanka sig igenom utbildningen, och konsekvenserna om alla gjorde på det sättet är svåröverskådliga.

Citat:
Det enda sättet att få folk att sluta blanka torde vara att en omtenta kunde resultera i max Ba vid första tillfället, och vid andra tillfället maximalt ett B.

Kanske i kombination med att man har chans även på ett AB om man kan styrka laga förfall?
Senast redigerad av namgreb 2013-11-16 kl. 21:15.
Citera
2013-11-16, 21:12
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Håller det i längden att systematiskt blanka tentor? Skulle man kugga omtentan sedan så kan det väl bli väldigt snävt att ens bli behörig till kommande terminer. Jag vet att det finns de som går T3 nu som inte klarat tentan från T2 och de får inte börja T4 (nästa tillfälle att göra T2-tentan är väl någon gång nästa år). Nu vet jag inte om någon av dessa personer blankat, men omöjligt är det ju inte.

Jag har lekt med tanken att blanka under vissa förutsättningar men jag vet att när jag väl sitter där så satsar jag alltid på att klara tentan. Jag skulle inte våga lägga ens ett litet ägg i omtenta-korgen, tänk om jag blir sjuk eller något annat oförutsett händer och jag inte fixar omtentan?

Jag blir glad över att det finns likasinnade i den här tråden! Jag har självfallet också lekt med tanken att blanka i tuffa lägen, har dock aldrig gjort det och har alltid lyckats bättre än vad jag först trodde att jag skulle göra. Jag tror att det i längden kan bli jobbigt att systematisera blankningen, det beror ju på ev. spärrkurser o.d. Dock lär det också ha en effekt att man inte alltid kan hålla 100 % fokus på det man sysslar med för tillfället, då man har saker som släpar efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag förstår och håller med dig - att blanka är ett tecken på misslyckande och det borde visas på betyget. Men jag ser ingen anledning till att utnyttja denna brist till sin fördel, precis som man kan göra i andra sammanhang, t ex i yrkeslivet.

/stolt blankare av Europarätt, T2 på SU (vem lägger en tenta tre dagar efter valborg?)

Kan du nämna ett sammanhang i arbetslivet då man bara kan säga, nej jag skiter i det här, jag gör det om tre veckor istället?
Citera
2013-11-16, 21:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Alternativt att man måste styrka laga förfall.
Fast det öppnar ju upp möjligheten att faktiskt komma till tentan och skriva ett riktigt dåligt svar, som inte resulterar i några poäng, d.v.s. så att man får skriva omtenta.

Citat:
Kan du nämna ett sammanhang i arbetslivet då man bara kan säga, nej jag skiter i det här, jag gör det om tre veckor istället?
Man kan å andra sidan fråga en äldre och mer erfaren kollega om hjälp. Så din jämförelse haltar något.
Citera
2013-11-16, 21:16
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Fast det öppnar ju upp möjligheten att faktiskt komma till tentan och skriva ett riktigt dåligt svar, som inte resulterar i några poäng, d.v.s. så att man får skriva omtenta.

Se min redigering. Ett dåligt svar är inte laga förfall, så nästa gång har man bara chans att få Ba som bäst (om jag nu förstått ditt koncept korrekt).
Citera
2013-11-16, 21:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Se min redigering. Ett dåligt svar är inte laga förfall, så nästa gång har man bara chans att få Ba som bäst (om jag nu förstått ditt koncept korrekt).
Tack för förtydligandet. Ja, det låter som en god idé om man vill minska antalet blankningar. Det blir liksom ingen idé att blanka om man bara kan få Ba på omtentan. Tror dock att institutionerna redan har tänkt den här tanken.
Citera
2013-11-16, 21:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Innan man öht börjar diskutera sätt att få folk att sluta blanka så är det nog klokt att först göra något åt orsakerna...
Citera
2013-11-16, 21:46
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Innan man öht börjar diskutera sätt att få folk att sluta blanka så är det nog klokt att först göra något åt orsakerna...

Vi kan inte göra alltför mycket åt orsakerna här på Flashback, men visst kan orsakerna diskuteras, och den diskussionen har jag redan tangerat, tidsmässigt innan efterföljande diskussion om hur man kan få folk att sluta blanka.

Citat:
Så som jag ser det har vi att göra med ett systemfel, som stavas betygshets, som i sin tur har att göra med att det examineras fler jurister än till vilka vi har tingsplatser och kvalificerade jobb. Lösningen är egentligen den att minska antalet utbildningsplatser, så att juriststudenterna fokuserar mer på att lära sig juridik än på att få bra betyg oavsett vad.

Visserligen skulle detta göra det än svårare att komma in på programmet, men någonstans måste sållningen ske, och i nuläget fungerar inte tentasållningen riktigt som den ska.
Citera
2013-11-17, 00:58
Medlem
Citat:
Kanske i kombination med att man har chans även på ett AB om man kan styrka laga förfall?
Iallafall på T1 i Uppsala låg det ytterligare ett tentatillfälle några veckor efter det ordinarie för folk som varit frånvarande på grund av sjukdom med läkarintyg, begravning, bröllop eller vad det nu kunde tänkas vara som gjorde att man inte kunde närvara. Den tentan vara bara öppen för dessa och hade man kuggat fick man vänta till nästa ordinarie tentatillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in