Citat:
Ursprungligen postat av
446072
Håller det i längden att systematiskt blanka tentor? Skulle man kugga omtentan sedan så kan det väl bli väldigt snävt att ens bli behörig till kommande terminer. Jag vet att det finns de som går T3 nu som inte klarat tentan från T2 och de får inte börja T4 (nästa tillfälle att göra T2-tentan är väl någon gång nästa år). Nu vet jag inte om någon av dessa personer blankat, men omöjligt är det ju inte.
Jag har lekt med tanken att blanka under vissa förutsättningar men jag vet att när jag väl sitter där så satsar jag alltid på att klara tentan. Jag skulle inte våga lägga ens ett litet ägg i omtenta-korgen, tänk om jag blir sjuk eller något annat oförutsett händer och jag inte fixar omtentan?
Jag blir glad över att det finns likasinnade i den här tråden! Jag har självfallet också lekt med tanken att blanka i tuffa lägen, har dock aldrig gjort det och har alltid lyckats bättre än vad jag först trodde att jag skulle göra. Jag tror att det i längden kan bli jobbigt att systematisera blankningen, det beror ju på ev. spärrkurser o.d. Dock lär det också ha en effekt att man inte alltid kan hålla 100 % fokus på det man sysslar med för tillfället, då man har saker som släpar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lindgren08
Jag förstår och håller med dig - att blanka är ett tecken på misslyckande och det borde visas på betyget. Men jag ser ingen anledning till att utnyttja denna brist till sin fördel, precis som man kan göra i andra sammanhang, t ex i yrkeslivet.
/stolt blankare av Europarätt, T2 på SU (vem lägger en tenta tre dagar efter valborg?)
Kan du nämna ett sammanhang i arbetslivet då man bara kan säga, nej jag skiter i det här, jag gör det om tre veckor istället?