2013-11-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Så nu var var plötsligt inte beslutet upp till individen längre, som du har påstått?

JV godtar inte behandlingen eftersom Bibeln säger att blodet ska hällas ut på marken.
Var och en fattar självklart sina personliga beslut men för att vara ett JV så måste man leva efter bibelns normer.

Varför försöker du få till något när du vet vad vi menar?
Vill du bara finna fel eller vill du förstå hur vår syn är och att den är grundad på bibeln?
Citera
2013-11-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
JV godtar inte behandlingen eftersom Bibeln säger att blodet ska hällas ut på marken.
Var och en fattar självklart sina personliga beslut men för att vara ett JV så måste man leva efter bibelns normer.

Vill du bara finna fel eller vill du förstå hur vår syn är och att den är grundad på bibeln?

Men problemet är ju att blodet som används till att utvinna olika fraktioner ur inte hälls ut på marken!
Citera
2013-11-16, 13:58
Medlem
[quote=Ekasnah|46168080]
Citat:

Jag vet att nyligen så var en blodkommitté (JV) på ett sjukhus i Sverige och påvisade kostnaden för blod vilket räknas till ca 3000-4000 kr per enhet.
Detta skapade ramaskri bland läkarna som menade att de inte kan stämma.
Men finns uträkningar i bland annat läkartidningen där uppgavs priset till ca 6000 per enhet men det har reviderats ned till ca 3000-4000 kr.

Det var inte det jag reagerade på, utan att han tydligen menade att läkarna såg det som en fördel att blodet är dyrt, med tanke på profiten!
Citera
2013-11-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Givetvis. Håller fullständigt med dig om det. Det var en rent teoretisk fråga.

Då undrar jag över en annan sak (som inte heller skulle bli aktuellt i Sverige under nuvarande lagstiftning). JV:s nekar ju sina barn blodtransfusioner (att de tillfälligt då fråntas rätten att fatta beslut å sina barns vägnar är en annan sak). Hur motiverar de detta? Barn har ju inte mognaden/kompetensen att göra religiösa ställningstaganden och kring beslut gällande barn borde religiösa aspekter därmed inte beaktas av föräldrarna.

Det jag vill säga är att nekandet till blodtransfusioner handlar om förälderns tro, inte om barnets. Och att barnet borde tillåtas leva sekulärt tills det anses vara moget och kompetent att ta ställning på egen hand till religion.

Vad säger JV:s om detta?

En förälder har rätt att välja behandlingsmetod för sina barn när det gäller t ex cancerbehandlingar, ett barn kan ju knappast välja vilken metod som föredras.
Däremot kan läkarna gå emot en sådan här behandling om de anser att det finns en bättre behandling och då kan det krävas ett tillfälligt omhändertagande.
Detsamma gäller behandling med blod.
Socialstyrelsen är tydlig i vad som gäller i detta, och ett tillfälligt omhändertagande innebär inte att man ser föräldern som olämplig som förälder utan gäller just den specifika händelsen.

Hur många barn har dött för att de har fått blodtransfusion?
Det behandlas inte här de stora riskerna med blod och att många dör av komplikationer av blod, så även små barn.
Citera
2013-11-16, 14:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur många barn har dött för att de har fått blodtransfusion?
Det behandlas inte här de stora riskerna med blod och att många dör av komplikationer av blod, så även små barn.

Har du ett solitt jämförelses-underlag?
Citera
2013-11-16, 14:40
Medlem
Citat:

Men JV godtar behandlingar som är utvunnet ur lagrat blod som därmed inte har hällts ut på marken, det som kallas blodbeståndsdelar.
Då bryter ni mot det förbud som du själv hänvisar till.

Jag tar upp det för att du är totalt inkonsekvent i dina argument.
Ibland när det passar dig kan alla JV göra som de vill trots att er litteratur tydligt säger motsatsen, ibland är reglerna från litteraturen väldigt bindande.
Det är helt ologiskt hur du argumenterar.

Er syn är grundad på Vakttornet.
Jag vet exakt hur er syn är.
Det är det som är problemet.
Senast redigerad av Kalten 2013-11-16 kl. 14:44.
Citera
2013-11-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Va? Nu pratar du om något helt annat, vi pratar om "alla varelser", inte "aldrig mer".

Kan du svara på frågan hur du motiverar att skribenten av bibeln menar att "alla", inklusive Noa dog?

Kommer du ihåg att du skrev det här:

Här står det ingenting om "aldrig mer", du tänker nog på den tidigare diskussionen som blev avklarad.

Jag citerar den diskussionen som vi hade nu, som började med icarus_gbg:

ttsp sysslar med sina hårklyverikorståg igen.
Det brukar han göra när han behöver dra bort uppmärksamheten från alla frågor som han undviker att svara på.
Citera
2013-11-16, 15:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
ttsp sysslar med sina hårklyverikorståg igen.
Det brukar han göra när han behöver dra bort uppmärksamheten från alla frågor som han undviker att svara på.

Oftast tätt följt av att han blir lite ledsen i ögat och sätter på ignore.
Citera
2013-11-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det är som så att "aldrig mer" syftar på att det som sedan sägs i meningen, att alla varelser utplånats, faktiskt skulle ha skett. Så det är dels högst relevant och dels att jag inte rör in att regnbågeavtalet möjligtvis skulle kunna få personer som tror på denna berättelse om Noa att rycka på axlarna om att mänsklig klimatpåverkan kan få förödande konsekvenser.

Det här leder ingen vart, jag släpper det.
Citera
2013-11-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jag har aldrig uttryckt att skribenten skulle "rent tekniskt" menat en sak, bara att det som denna skribent skrivit "rent tekniskt" betyder en sak.

Så ja, jag står fortfarande för det. Nej, det har har jag heller aldrig påstått. Och slutligen tog jag upp det för att du felaktigt hävdade att personen som pekade ut att rent tekniskt så dog inte alla hade fel i just detta.

Han hade fel, vi kommer inte vidare.
Citera
2013-11-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Oftast tätt följt av att han blir lite ledsen i ögat och sätter på ignore.

Ignore är bra för den som inte vill se alla argument som personen inte klarar av att bemöta.
Då kan man göra som ttsp och påstå att man inte har sett några bevis på att man har fel.
Bekvämt? Ja
Ärligt? Nej
Citera
2013-11-16, 17:10
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Ekasnah|46168080]
Citat:

Jag vet att nyligen så var en blodkommitté (JV) på ett sjukhus i Sverige och påvisade kostnaden för blod vilket räknas till ca 3000-4000 kr per enhet.
Detta skapade ramaskri bland läkarna som menade att de inte kan stämma.
Men finns uträkningar i bland annat läkartidningen där uppgavs priset till ca 6000 per enhet men det har reviderats ned till ca 3000-4000 kr.
Den prissättningen stämmer faktiskt med de uppgifter jag har.

~~~~~~~~

I övrigt :

Det råder stora skillnader länder och sjukhus emellan, vad gäller användandet av blodtransfusion som behandlingsform.

Sanguisstudien. Den ingick som en del av ett medicinskt forskningsprogram som utfördes av EU 1994. Man undersökte transfusionsrutinerna på 43 olika undervisningssjukhus över hela Europa, bl a i Sverige. Sedan jämfördes andelen ordinerade blodtransfusioner vid sex olika, vanligt förekommande, standardiserade operationer sjukhusen emellan. Skillnaderna var påtagliga.

Andelen patienter som fått blodtransfusion var vid vissa sjukhus 0% och vid andra 96%, trots att det alltså rörde sig om samma sorts koronarbypassoperation. När det gällde höftledsplastikoperation var skillnaderna sjukhusen emellan ännu större. På vissa ställen hade inte en enda av patienterna fått blodtransfusion, medan läkare på
andra sjukhus hade ordinerat detta till alla sina patienter.

Jag vet att samma medicinska specialiteter inbördes har väldigt olika policy om redan detta med transfusionsgränsen : standardmåttet Hb 100g/l kan lätt justeras i relation till övriga resurser, dvs man kan lätt sänka snittvärdet för transfusion till 80 istället och lyckade op. har skett vid ännu lägre värden. Det säger att vissa transfusioner inte ens är varken kostnadseffektiva eller kan sägas uppnå det förväntade terapeutiska värdet, då mycket går på rutin.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-16 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in