[quote=Ekasnah|46168080]
Citat:
Jag vet att nyligen så var en blodkommitté (JV) på ett sjukhus i Sverige och påvisade kostnaden för blod vilket räknas till ca 3000-4000 kr per enhet.
Detta skapade ramaskri bland läkarna som menade att de inte kan stämma.
Men finns uträkningar i bland annat läkartidningen där uppgavs priset till ca 6000 per enhet men det har reviderats ned till ca 3000-4000 kr.
Den prissättningen stämmer faktiskt med de uppgifter jag har.
~~~~~~~~
I övrigt :
Det råder stora skillnader länder och sjukhus emellan, vad gäller användandet av blodtransfusion som behandlingsform.
Sanguisstudien. Den ingick som en del av ett medicinskt forskningsprogram som utfördes av EU 1994. Man undersökte transfusionsrutinerna på 43 olika undervisningssjukhus över hela Europa, bl a i Sverige. Sedan jämfördes andelen ordinerade blodtransfusioner vid sex olika, vanligt förekommande, standardiserade operationer sjukhusen emellan. Skillnaderna var påtagliga.
Andelen patienter som fått blodtransfusion var vid vissa sjukhus 0% och vid andra 96%, trots att det alltså rörde sig om samma sorts koronarbypassoperation. När det gällde höftledsplastikoperation var skillnaderna sjukhusen emellan ännu större. På vissa ställen hade inte en enda av patienterna fått blodtransfusion, medan läkare på
andra sjukhus hade ordinerat detta till alla sina patienter.
Jag vet att samma medicinska specialiteter inbördes har väldigt olika policy om redan detta med transfusionsgränsen : standardmåttet Hb 100g/l kan lätt justeras i relation till övriga resurser, dvs man kan lätt sänka snittvärdet för transfusion till 80 istället och lyckade op. har skett vid ännu lägre värden. Det säger att vissa transfusioner inte ens är varken kostnadseffektiva eller kan sägas uppnå det förväntade terapeutiska värdet, då mycket går på rutin.