2013-11-16, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag förstår inte vad du syftar på
Vilka lögner, och hur då?

Mammans version om hennes och VB:s relation överensstämmer inte med VB:s.
VB var en ensam tjej i det mesta, från studentavslutningar till att kunna skilja mellan rätt och fel,
mamman har inte varit närvarande, inte styvpappan heller.
Personen jag citerade har koll på denna mor och dotter relation och därför kanske mitt inlägg är svårförstått men jag avstår att förklara detta närmare eftersom det är så känsligt för vissa
skribenter.
Citera
2013-11-16, 12:19
Medlem
ReedMes avatar
Jag har funderat lite kring själva händelseförloppet. Jag tänker att KJ kan ha tagit stryptag på Vatchareeya när de befann sig i lägenheten. Hon river honom på armarna och svimmar därefter av. KJ tror att hon är död.

Eftersom KJ har tittat på CSI, så vet han att han inte kan stycka henne i lägenheten. Det skulle efterlämna spår. Det jag undrar över: är det möjligt att stoppa ner en medvetslös människa i en 120liter ryggsäck? Han kan ha klätt av henne naken för att det ska gå lättare. Jag tänker på den där engelske MI6 agenten som lyckades vika ner sig i en sportbag och dessutom dra upp dragkedjan och stänga om sig. Vad tror ni?
Citera
2013-11-16, 12:19
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Det är ju deras jobb, att också vara trovärdiga, annars riskerar man att bli utbytt
Eller om man säger så här, skulle advokaten säga något annat, får han/hon se sig om efter andra jobb.
Försvaret måste väl ha tackat ja till uppgiften en gång i tiden tillika valt sitt yrke.
Citera
2013-11-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har funderat lite kring själva händelseförloppet. Jag tänker att KJ kan ha tagit stryptag på Vatchareeya när de befann sig i lägenheten. Hon river honom på armarna och svimmar därefter av. KJ tror att hon är död.

Eftersom KJ har tittat på CSI, så vet han att han inte kan stycka henne i lägenheten. Det skulle efterlämna spår. Det jag undrar över: är det möjligt att stoppa ner en medvetslös människa i en 120liter ryggsäck? Han kan ha klätt av henne naken för att det ska gå lättare. Jag tänker på den där engelske MI6 agenten som lyckades vika ner sig i en sportbag och dessutom dra upp dragkedjan och stänga om sig. Vad tror ni?
En hel människa går inte ned i en 90-120 liters ryggsäck
Citera
2013-11-16, 12:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
När det gäller VB så hävdar KJ att han inte visste om att hon hade ett förhållande med MB, han påstår att han trodde det var slut. Men konversationer mellan KJ och VB påvisar annat, att han kände till detta.

KJ säger även att han inte är svartsjuk och har haft öppna förhållanden tidigare. Men VB och KJ hade inget förhållande, de var bara vänner och det var dessutom bara KJ som ville att de skulle vara mer än vänner. Sex som de eventuellt har haft är under påverkan av alkohol och förmodligen ren kompissex.

Han verkar ha haft en och annan relation med det verkar inte som någon av dessa har varit friktionsfria. Det kan vara som du säger att sex är viktigt för KJ, vilket hans besök hemma hos ett ex talar för när han ville gosa och hon avböjde så var det tv för hela slanten. Han kanske har svårt att acceptera ett nej.

Nu är det fler som vittnat om att KJ inte är svartsjuk och faktum är att VB, nästan direkt i en konversation, skriver att "jag vill mer" till KJ, som han undrar över. VB skojar sedan bort det, men nog ligger det i hennes natur att spela på sex, om än så lite.

Sedan kan man ju undra om KJ:s dator, där det "värsta" polis hittat och åklagare trycker på, ska vara slagningen på "hundens annatomi". Det har jag också gjort och fått fram exakt samma bilder. Jag har dessutom tryckt fram dem.
Man tycker att de borde hittat lite blodiga bilder på tjejer, ja blod öht, kroppsdelar, tortyrscener och en och annan snuff-film, men de lyser med sin frånvaro. Inte ens ett besök på "slangens" sida står att finna.

Hade min dator befunnit sig i Boden hade jag med säkerhet suttit åtalad, då jag letat efter "cut off hands", bloody hands och en uppsjö bisarra googlingar för att se om jag hittar några suspekta sidor.
Alla slagningar på KJ, VB m fl. och djupdykningar i "slangens" med följe hemska sidor.

Hur många av er har en så tam dator som KJ? Du?
Citera
2013-11-16, 12:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kan det finnas några skillnader i försvarets arbete/engagemang beroende på om de är:

- Övertygade om att KJ är skyldig
- Osäkra på om KJ är skyldig eller inte
- Övertygade om att KJ är oskyldig

?

Jag tror det är så här, desto mer bevis som finns mot klienten desto mer behöver förstås advokaten engagera sig.

Advokater är inte dumma, de kan sjävla värdera och tolka, men de ska inte gå ut över klienten. Oavsett hur mycket advokaten anser att klienten är skyldig så ska han helt utgå från klientens ord och agera utifrån den linjen.

För en advokat tror jag att det är en liten fjäder i hatten att få en oskyldig friad i domstol. Det är nog en större fjäder i hatten att få någon som sannolikt är skyldig friad för det är en större utmaning.
Citera
2013-11-16, 12:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
– Jag är helt övertygad om att vår klient är oskyldig, säger Carolina Holmberg.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/forsvaret-aklagarna-har-bara-spekulerat-8022145.aspx

Ett märkligt uttalande, advokater brukar sällan bli så personliga, vanligare är att de tror, det talar för, eller min uppfattning är, inte att de är helt övertygade.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är hennes jobb att säga så. Hennes privata uppfattning kommer du aldrig att få reda på. Jo, kanske om du bjuder ut henne på middag och får henne berusad

Det är hennes privata uppfattning, hon säger "Jag". Om hon sedan ljuger för att spä på sin klients oskuld eller inte är oväsentligt för den som läser det. Jag uppfattar hennes uttalande som att hon inte är klok.
Citera
2013-11-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu är det fler som vittnat om att KJ inte är svartsjuk och faktum är att VB, nästan direkt i en konversation, skriver att "jag vill mer" till KJ, som han undrar över. VB skojar sedan bort det, men nog ligger det i hennes natur att spela på sex, om än så lite.

Sedan kan man ju undra om KJ:s dator, där det "värsta" polis hittat och åklagare trycker på, ska vara slagningen på "hundens annatomi". Det har jag också gjort och fått fram exakt samma bilder. Jag har dessutom tryckt fram dem.
Man tycker att de borde hittat lite blodiga bilder på tjejer, ja blod öht, kroppsdelar, tortyrscener och en och annan snuff-film, men de lyser med sin frånvaro. Inte ens ett besök på "slangens" sida står att finna.

Hade min dator befunnit sig i Boden hade jag med säkerhet suttit åtalad, då jag letat efter "cut off hands", bloody hands och en uppsjö bisarra googlingar för att se om jag hittar några suspekta sidor.
Alla slagningar på KJ, VB m fl. och djupdykningar i "slangens" med följe hemska sidor.

Det är sant att KJs dator var "snällare/tamare" än vad jag tror gängse 22årig killes dator är. Men tycker inte det spelar stor roll i fallet. Även om det funnits mycket grov bdsm porr eller snuff film så hade jag inte heller tyckt det varit ett bevis för nånting.

Men för dom som skriver om "lustmord", "KJ drömmer om att mörda" är det ju förstås ett bakslag.
Citera
2013-11-16, 12:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ett märkligt uttalande, advokater brukar sällan bli så personliga, vanligare är att de tror, det talar för, eller min uppfattning är, inte att de är helt övertygade.

Det är hennes privata uppfattning, hon säger "Jag". Om hon sedan ljuger för att spä på sin klients oskuld eller inte är oväsentligt för den som läser det. Jag uppfattar hennes uttalande som att hon inte är klok.
Nej, det är INTE hennes privata uppfattning.

Jag uppfattar det som att hon gör sitt jobb.
Citera
2013-11-16, 12:39
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om googling på hundens anatomi styrker att han dödat hunden borde avsaknad av googling på makabra sidor försvaga misstanken om att han dödat VB, jag tycker att det är logiskt. Den där googlingen på hundens anatomi är värd noll i den här soppan tycker jag, trams.
Citera
2013-11-16, 12:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Jisses, skulle jag bli misstänkt för styckmord så skulle jag ligga illa till med tanke på mitt stora intresse för mordfall och alla fup och bilder på min dator från olika mord.

Mina googlingar ligger nog i klass med dina, eftersom de hör till när man diskuterar i trådarna att söka på allt möjligt horribelt.
Citera
2013-11-16, 12:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, inte är det onödigt. Om inte ens den misstänktes försvarsadvokat försvarar den misstänkte så är vi inne på farliga vägar.

Då hamnar vi i Thomas Quick läget med en advokat som hjälper åklagaren att få sin klient fälld, nu var ju det fallet exceptionellt men jämförelsen funkar till en del, Claes Borgström väckte inte ett enda tvivel om sin klients eventuella oskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in