2013-11-16, 11:42
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En försvarsadvokat som är övertygad om att den åtalade är oskyldig är rimligtvis mer kreativ och driftig än en som misstror sin klient. Det skulle vara mycket intressant att få veta hur det sett ut i det här fallet på den punkten.
– Jag är helt övertygad om att vår klient är oskyldig, säger Carolina Holmberg.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/forsvaret-aklagarna-har-bara-spekulerat-8022145.aspx
Citera
2013-11-16, 11:46
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/forsvaret-aklagarna-har-bara-spekulerat-8022145.aspx
Det är hennes jobb att säga så. Hennes privata uppfattning kommer du aldrig att få reda på. Jo, kanske om du bjuder ut henne på middag och får henne berusad
Citera
2013-11-16, 11:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

En försvarare ska alltid verka utgå från att huvudmannens historia är sann, särskilt i kontakt med domstol och media.
Citera
2013-11-16, 11:49
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är hennes jobb att säga så. Hennes privata uppfattning kommer du aldrig att få reda på. Jo, kanske om du bjuder ut henne på middag och får henne berusad
Ok... jag undrar bara om försvarsadvokaterna (generellt) brukar uttala sig i media att deras klient är oskyldig, även då de tror att hen kan vara skyldig. (Har ingen koll på sånt).
Citera
2013-11-16, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det förstnämnda är svar på det inlägg jag replikerade.

Listan i övrigt bygger på den fakta som finns i FUP, jag tycker inte att den är speciellt överdriven, kanske den dock saknar några fler punkter som vi inte känner till i dagsläget, men går han fri så lär det finnas goda chanser att den går att fylla på.

Han är inte snäll eller harmlös, han visar ingen empati eller förståelse för andra människor och han är känslokall, detta är vad som framkommer i journaler, från hans mamma och på det vi sett i TR.

Inte en enda tår eller ett enda tecken på att han känner någon form av sorg för VBs brutala död, trots att han älskade henne mycket och ville att de skulle vara ett par.

Hunden däremot reagerar han starkt på när han anklagas för att ha dödat den, detta gör att man tror att hunden dog på det sätt han själv angivit, men styckningen av hunden och anklagelserna om att han mördat VB är han helt oberörd för, kanske för att det är sant.

Åklagarna och förhörsledarna har byggt upp en teori från förhör och SMS-trafik KJ och
VB emellan att KJ hyste starka känslor för VB. Jag tror inte att det riktigt är så enkelt
tyvärr. För att göra en bedömning på hur snäll, harmlös, empatisk och förstående KJ är måste
man känna till så mycket mera än det som finns och framförallt måste man komma ihåg
att KJ:s känslor inte går att jämföra med oss andra "friska åsiktsmaskiner om vad som är rätt
eller fel". KJ har ett problem, väldokumenterat, sedan många år tillbaka som visar att
han inte klarar/hanterar varken vardagssysslor eller känslor. Varför skall han förändra detta
väldokumenterade beteende i rätten för att vi "åskådare" skall bli nöjda, hans problematik
funkar inte så hur gärna vi än skulle vilja se en reaktion. Men vi kan inte säga att han
är skyldig till mordet bara för att pojken inte gråter eller reagerar som vi önskar.

Jag kan förstå att man upplever KJ som känslokall och det kanske han är mot dom flesta.
Hans "känslolager" är inte lika stort som många andras men visst har han i denna rättegång
visat känslor. I våra ögon få men säkert inte i hans, han tittade tex upp från ritblocket
när hans familj och hans vänner vittnade. Genomgående i FUPen, tråden, media och rättegången
är att hans sätt att reagera på sorg skall jämföras konstant av åklagarna.
"När blev KJ mest ledsen när hunden dog eller när VB dog", för mig är detta endast
konstigheter och okunskap.

Man skall inte överskatta tårar för mycket men visst har KJ inför andra visat tårar
för att VB var försvunnen, det går att läsa om i FUPen.
Har då dessa tårar betydelse för att han inte mördat VB, nej skulle jag säga.
KJ är en för "annorlunda känslotyp" för att överhuvudtaget avgöra skuldfrågan både för
försvaret och åklagarsidan. Tydligt är att båda sidor förlorat trovärdighet på detta men
åklagarsidan är nog den som förlorat mest.
Citera
2013-11-16, 11:51
Medlem
Citat:

Undrar hur mycket erfarenhet de har av klienter med NEP samt psykiatri.
Personligen tror jag de har blivit manipulerade på ett sublimt sätt och lindad runt lillfingret.
Men det är bara därför att jag vet att en person med AS/ADD är precis lika kapabel att mörda som en utan diagnos. Det är inte diagnoserna som gör den kriminelle som så många tror. Däremot hur diagnoserna hanteras av både den enskilde och alla runt omkring har en stor betydelse.
Citera
2013-11-16, 11:52
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En försvarare ska alltid verka utgå från att huvudmannens historia är sann, särskilt i kontakt med domstol och media.

Okej.. Nu är jag inte advokat (tack och lov) men för mig skulle det kännas väldigt magstarkt att säga till media att min klient är oskyldig om jag vore övertygad om att han är än galen styckmördare. Jag grubblar helt enkelt på om det inte kan vara så att försvararna faktiskt tror att KJ är oskyldig.
Citera
2013-11-16, 11:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Okej.. Nu är jag inte advokat (tack och lov) men för mig skulle det kännas väldigt magstarkt att säga till media att min klient är oskyldig om jag vore övertygad om att han är än galen styckmördare. Jag grubblar helt enkelt på om det inte kan vara så att försvararna faktiskt tror att KJ är oskyldig.
Jag skulle gissa på att de inte känner sig övertygade om att han är skyldig. Och då ska han ju inte dömas.

Sen är det som sagt ett jobb, och i arbetsuppgiften ingår inte att fundera över om klienten är skyldig eller ej. Det finns heller inget som säger att advokaterna skulle ha en bättre uppfattning om detta än du och jag.
Citera
2013-11-16, 11:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det vore synnerligen oproffsigt att göra som du anser att en advokat borde göra. En advokat ska tillvarata sin klients intressen. Den egna, personliga uppfattningen ska advokaten hålla för sig själv.
Citera
2013-11-16, 12:08
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det vore synnerligen oproffsigt att göra som du anser att en advokat borde göra. En advokat ska tillvarata sin klients intressen. Den egna, personliga uppfattningen ska advokaten hålla för sig själv.

Naturligtvis ska advokaten tillvarata sin klients intressen, jag har aldrig menat något annat. Men om brottet är extremt grymt (t ex ett styckmord där prognos på återfall är stor...), och försvarsadvokaten är övertygad om sin klients skuld - då känns det onödigt att i media säga att "jag är övertygad om att min klient är oskyldig". Då kan advokaten undvika att uttala sig i media om skuldfrågan. Fast allting handlar väl bara om att försöka vinna målet.
Citera
2013-11-16, 12:10
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Det är ju deras jobb, att också vara trovärdiga, annars riskerar man att bli utbytt
Citera
2013-11-16, 12:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Naturligtvis ska advokaten tillvarata sin klients intressen, jag har aldrig menat något annat. Men om brottet är extremt grymt (t ex ett styckmord där prognos på återfall är stor...), och försvarsadvokaten är övertygad om sin klients skuld - då känns det onödigt att i media säga att "jag är övertygad om att min klient är oskyldig". Då kan advokaten undvika att uttala sig i media om skuldfrågan. Fast allting handlar väl bara om att försöka vinna målet.
Nej, inte är det onödigt. Om inte ens den misstänktes försvarsadvokat försvarar den misstänkte så är vi inne på farliga vägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in