2013-11-16, 09:46
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag undrar om någon tänkt igenom hänndelseförloppet utifrån de skador hon hade.
En bula mitt på hjässan.
Ett förmodat armtag om hennes hals.
Några enstaka mindre blödningar (slag?) på kroppen och diverse skrapsår.
Flertal ytligare hugg i ryggen.
Slutligen de djupare dödliga i rygg och bröst.
Inga fiber eller annat i sårskadorna.
Inga avvärjningsskador på armar eller ben.
Hur?
När?
Var?
Ja, det finns tecken på strypgrepp. Han har ju fantiserat om det. Hon har satt sig till motvärn och orsakat rivskador på hans underarmar, (vilka han sedan fått underhålla och bortförklara som självskadebeteende). Då han inte fått bukt med henne på detta vis, har han dragit till henne i skallen med något lämpligt tillhygge. Då har hon tuppat av, möjligen så att han trodde att han slagit ihjäl henne.
När hon nu ändå var livlös har han passat på att testa några av sina favoritfantasier. På liknande sätt som när han skurit sönder hunden då denna dött. Han har dragit av henne kläderna och stuckit henne i hjärtat. I ett av sticken har han bytt riktning och troligen trevat efter hjärtat. Då har hon fått dödliga skador. Blödningen har nog huvudsakligen stannat inom kroppen. Inget blodsprut alltså.
Han har vänt på kroppen och gjort några provhugg i ryggen. Eftersom cirkulationen då redan var utslagen har det nog inte heller blött så mycket.

Något mer fundersam blir man kring styckningen. Den går nog att göra med en skaplig kniv. Nu verkar det dock som om han tagit av lårbenshalsarna. Det går kanske med kniv om man slår på den med t ex ett vedträ, men en såg av något slag vore bättre. Obduktionsprotokollet nämner inget om verktygsspår på lårbenen.

Hela förfarandet, tycker jag, pekar på en kombination av tillfälligheter, tafflighet och morbid drivkraft. Gärningsmannens profil är i mitt tycke ett porträtt av KJ.

Om han nu skulle bli frikänd och försatt på fri fot, får vi nog dessvärre förr eller senare en bekräftelse. Må hända i ännu mer makaber form den gången.
Citera
2013-11-16, 09:50
Medlem
PeterNosters avatar
Åklagaren säger att VBs sista SMS innehöll texten "Svara, svara". Är inte det taget från förhör med MB och som påpassligt nog inte går att återskapa? Hur kan man överhuvudtaget lägga vikt vid vad en alternativ mördare säger i muntligt förhör?
Citera
2013-11-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
En av anledningarna till att händerna är borta förutom DNA under naglarna kan ju vara att hon blivit bunden med rep. Detta skulle kunna tyda på tortyr och visa att mordet skedde mkt långdraget som rättsläkaren har visat på, då med skadorna.

Var exakt var händerna avskiljda från armarna? Om det var lite högre upp kanske det finns spår från rep runt handlederna som ville döljas.

Förövrigt tycker jag airsoftpolarna borde höras mer om var händerna och övrigt som saknas kan tänkas ha gömts.
De borde känna till mycket om KJs ställen han hållit till på i skogarna och kanske lämpliga gömställen. Tror inte han gömt det alltför långt från fp1 och fp2.
Citera
2013-11-16, 09:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani

Hela förfarandet, tycker jag, pekar på en kombination av tillfälligheter, tafflighet och morbid drivkraft. Gärningsmannens profil är i mitt tycke ett porträtt av KJ.

Om han nu skulle bli frikänd och försatt på fri fot, får vi nog dessvärre förr eller senare en bekräftelse. Må hända i ännu mer makaber form den gången.

Morbidprofilen tycker jag pekar direkt på bloggaren. På KJs FB fanns väl bara bilder på plastleksaker och militärgrejer.
Citera
2013-11-16, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiana
Ytterligare som uppenbart ljugit i rätten är ju tyvärr VB's mamma. Det kan vara förståeligt, men då kanske man inte ska driva så hårt på att de detaljerna var sanna? Det är uppenbart i FUP att de inte alls hade den typen av relation som hon vill lägga fram i rätten. Lika lite som jag tror att KJ talar sanning om den 4:e tror jag att mamman gör det. Det är troligare att hon knappt märkte att VB gick utifrån vad som syns i FUP. Hon är i sorg och vill naturligtvis helst att det var så bra med relationen som hon säger, det är naturligt. Men det gör det inte väldigt troligt att hon hade någon som helst koll om hon hade en plastpåse eller inte när hon gick, inte heller att det var bestämt att hon skulle komma hem till middag. Gillar inte alls att gå in på det här, det känns osmakligt, men om det ska tas upp på det viset är det svårt att undgå. Sanningen ligger närmare med en kvinna som inte mådde så bra och inte hade särskilt mycket koll på vad hennes dotter gjorde alls, och där dottern nog inte heller talade om sanningen.

Mamman "ljuger", men dessa "lögner" hon använder sig av om hur bra relation hon och hennes dotter
har är något hon kört med från början när hennes dotter försvann, dessa lögner föstår jag.
Hon "förskönar" verkligheten för att hantera sorgen, en sorts skyddsmekanism för att överleva, hemma själv, tror jag faktiskt hon ibland lever i verkligheten, att relationen mor och dotter inte alltid var den bästa.

Mammans egna åsikter och vem Mamman avskydde försvann i och med att Massi kom in i bilden, omvändningen som plötsligt kom känns oäkta. Modern utspel mot KJ i rätten
känns som EFM:s verk, likaså känns Mammans ömma handtag med MB som en uppvisning av regissören Massi som hon sedan snabbt recenserar i media.
Allt runt Massi blir så ytligt och kosmetiskt, det känns inte som hon lyssnat utan att hon
skapar en egen sanning som faktiskt inte överensstämmer med mamma och "pappa"
Similäs versioner i FUPen eller verkligheten, därför känns allt som en lögn från början till slut.

Jag tror att både åklagarna och familjen Similä hade blivit mer trovärdiga utan Massi,
det blev helt enkelt "för mycket Massi" sedan hon gjorde entre, hon trollade bort
trovärdigheten i fallet på en vecka. Synd att "högsta möjliga skadestånd" kan"förstöra" så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det finns ju faktiskt en person som har dubbla motiv till att dräpa KJ, vi får se om det är något mördarämne i honom.

Annars kan man spekulera i vem som blir KJs nästa offer, för att det kommer bli fler offer talar historiken för...

- allvarlig och graverande händelse under tonåren
- mordhotat ett ex som gjorde slut
- mordförsök på ett annat ex
- hunden slaktas och kastas i älven
- mord på tidigare ex, som slaktas och skändas

Vad har denna enormt överdrivna lista för funktion? Skulle man inte begipa bättre så
känns det som hetslista till att KJ är ett rovdjur som skall dräpas ifall han blir frisläppt.
Nu vet jag bättre, däremot finns det personer som inte gör det.
Citera
2013-11-16, 09:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
All konversation med en viss person ligger i samma "tråd" i en iphone. Råkar man radera den (vilket är lätt hänt) så är allt borta.

Varför nämns då sju konversationer i FUP?

I min mobil kan jag ha flera trådar med samma kontakt, beroende på om sms:et är ett nytt sms som jag skickar eller om jag svarar på ett sms i en befintlig tråd.
Citera
2013-11-16, 10:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Vad har denna enormt överdrivna lista för funktion? Skulle man inte begipa bättre så
känns det som hetslista till att KJ är ett rovdjur som skall dräpas ifall han blir frisläppt.
Nu vet jag bättre, däremot finns det personer som inte gör det.

Det förstnämnda är svar på det inlägg jag replikerade.

Listan i övrigt bygger på den fakta som finns i FUP, jag tycker inte att den är speciellt överdriven, kanske den dock saknar några fler punkter som vi inte känner till i dagsläget, men går han fri så lär det finnas goda chanser att den går att fylla på.

Han är inte snäll eller harmlös, han visar ingen empati eller förståelse för andra människor och han är känslokall, detta är vad som framkommer i journaler, från hans mamma och på det vi sett i TR.

Inte en enda tår eller ett enda tecken på att han känner någon form av sorg för VBs brutala död, trots att han älskade henne mycket och ville att de skulle vara ett par.

Hunden däremot reagerar han starkt på när han anklagas för att ha dödat den, detta gör att man tror att hunden dog på det sätt han själv angivit, men styckningen av hunden och anklagelserna om att han mördat VB är han helt oberörd för, kanske för att det är sant.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-16 kl. 10:11.
Citera
2013-11-16, 10:10
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Mamman "ljuger", men dessa "lögner" hon använder sig av om hur bra relation hon och hennes dotter
har är något hon kört med från början när hennes dotter försvann, dessa lögner föstår jag.
Hon "förskönar" verkligheten för att hantera sorgen, en sorts skyddsmekanism för att överleva, hemma själv, tror jag faktiskt hon ibland lever i verkligheten, att relationen mor och dotter inte alltid var den bästa.

Mammans egna åsikter och vem Mamman avskydde försvann i och med att Massi kom in i bilden, omvändningen som plötsligt kom känns oäkta. Modern utspel mot KJ i rätten
känns som EFM:s verk, likaså känns Mammans ömma handtag med MB som en uppvisning av regissören Massi som hon sedan snabbt recenserar i media.
Allt runt Massi blir så ytligt och kosmetiskt, det känns inte som hon lyssnat utan att hon
skapar en egen sanning som faktiskt inte överensstämmer med mamma och "pappa"
Similäs versioner i FUPen eller verkligheten, därför känns allt som en lögn från början till slut.

Jag tror att både åklagarna och familjen Similä hade blivit mer trovärdiga utan Massi,
det blev helt enkelt "för mycket Massi" sedan hon gjorde entre, hon trollade bort
trovärdigheten i fallet på en vecka. Synd att "högsta möjliga skadestånd" kan"förstöra" så mycket.
Jag förstår inte vad du syftar på
Vilka lögner, och hur då?
Citera
2013-11-16, 10:22
Medlem
LaScalas avatar
[

Tack för samtliga dina intressanta inlägg och för att du delar med dej både egen erfarenhet av ADD och dina iakttagelser och funderingar av vad som framkommit i vittnesmål.

Jag förstår att inte så mågna kommenterar dina inlägg för att de är massiva och det krävs mycket arbetsminne för att ta till sej och reflektera över hela texten.

Jag tror precis som du att åklageriet inte har lyckats rekonstruera det hela på ett korrekt sätt.
Det är naturligtvis svårt utan KJ:s medverkan.

Tänk om det är så illa att han döms för brott mot griftefriden som han är oskydlig till (nån annan har med eller utan hans medverkan lånat bilen för att transportera bort kroppen som du spekulerade i), men att han har gjort sej skyldig till mord (vilket inte går att bevisa).
Ödets ironi.
Citera
2013-11-16, 10:22
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Menar du det, ja du har nog rätt att det är tänkbart hur man kan se så olika på saken, för jag har gått igenom varje punkt som försvaret idag hade i sin slutplädering och hittar inte en enda sak där de har lyckats slå hål på någonting, möjligtvis har de varit och naggat i kanten på någon alternativförklaring eller så konspirerar de mot polisen.

Några exempel...

VBs mobilmastning

Känns inte som detta är någon övertygande förklaring som påvisar att hon lämnade lägenheten överhuvudtaget denna kväll. Detta tillsammans med vittnet blir inte starkt och kan inte tas som rimligt tvivel.

Angående DNA på kroppsdelarna

Ja, motsägande uppgifter, å ena sidan är det absolut inte konstigt att kroppen inte skulle ha DNA kvar från det mycket DNA-intensiva salivet som bör ha ansatts i mun och vagina. Men å andra sidan säger han att det DNA som hittades på vristen, från en troligen betydligt mindre DNA-intensiv hand kan ha blivit kvar efter sköljning.

Sedan att de hade haft ett öppet förhållande till sex är en sanning med modifikation, VB ville bara ha sex när hon hade druckit, vilket kan förklaras av hygienskäl då KJ glömmer att bada, borsta tänderna och att sängen luktade som sur mjölk.

Dessutom far han med osanning när han säger att alla vattendrag i Boden var isbelagda i maj, det var de inte och dessutom så fanns det vatten i värnet, där hundarna markerade.

Men han använder den osanningen till att det ska se ut som att kroppsdelarna är tvättade hemma och anser då att avsaknaden av spår i KJs lägenhet talar för hans oskuld.

Angående uteblivna samtal till VB

Jag vet inte ens om jag behöver kommentera denna idiotiska slutsats, men alla som har ringt VB efter att hon försvann är alltså potentiella mördare, de som inte ringt anses inte ha försökt dölja ett mord.

Att man låtsasringer och påstår att man har ringt styrker i advokatens ögon tydligen att man inte har något att dölja, man är nog bara en envis jävel.

Angående polisens span

Här visar advokaten tydligt att han är grinig för att hans bästa motbevisning rann ut i sanden. Visst är det klantigt att skriva fel datum, men tittar man på de dagliga rapporterna så framstår det solklart hur spaning har bedrivits.

Den visar att MB hade span 18:e, 19:e och eventuellt den 20:e, och att KJ hade span från den 20:e, men de hittade honom tidigast den 21:a. Detta gör att MB hade alibi då han påstår att MB skulle ha placerat ut benen.

Den utredning som han hänvisar till och som han påstår helt utesluter att KJ haft möjlighet, visar istället på betydande luckor i tid då KJ har kunnat utföra flytt av kroppsdelar. Inte ens hans färödrar visste var han var då han flängde ute på nätterna.

På vilket sätt har försvaret slagit hål på någonting.

Sedan finns blod, tejp, likdoft, alternativ gärningsman och mordvapen kvar, ska kolla detta också.

En sak bara, det här att dom skulle ha ett öppet förhållande (med betoning att VB skulle ha ett sådant)
Är väl en uppgift som kommer från KJ!
VB har inte hörts i frågan (naturligt vis) och KJ:s kompisar vet ju tydligen inte så mycket om denna relation.
jag gissar att KJ har alltid haft problem med sexuella relationer och kvinnor, något som vad jag förstår Asperger typer ofta har, för mig är oxo ett överdrivet intresse för sex- leksaker något som oxo pekar i denna riktning.
Citera
2013-11-16, 10:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
En sak bara, det här att dom skulle ha ett öppet förhållande (med betoning att VB skulle ha ett sådant)
Är väl en uppgift som kommer från KJ!
VB har inte hörts i frågan (naturligt vis) och KJ:s kompisar vet ju tydligen inte så mycket om denna relation.
jag gissar att KJ har alltid haft problem med sexuella relationer och kvinnor, något som vad jag förstår Asperger typer ofta har, för mig är oxo ett överdrivet intresse för sex- leksaker något som oxo pekar i denna riktning.

När det gäller VB så hävdar KJ att han inte visste om att hon hade ett förhållande med MB, han påstår att han trodde det var slut. Men konversationer mellan KJ och VB påvisar annat, att han kände till detta.

KJ säger även att han inte är svartsjuk och har haft öppna förhållanden tidigare. Men VB och KJ hade inget förhållande, de var bara vänner och det var dessutom bara KJ som ville att de skulle vara mer än vänner. Sex som de eventuellt har haft är under påverkan av alkohol och förmodligen ren kompissex.

Han verkar ha haft en och annan relation med det verkar inte som någon av dessa har varit friktionsfria. Det kan vara som du säger att sex är viktigt för KJ, vilket hans besök hemma hos ett ex talar för när han ville gosa och hon avböjde så var det tv för hela slanten. Han kanske har svårt att acceptera ett nej.
Citera
2013-11-16, 10:42
Medlem
Citat:
Menar du det, ja du har nog rätt att det är tänkbart hur man kan se så olika på saken, för jag har gått igenom varje punkt som försvaret idag hade i sin slutplädering och hittar inte en enda sak där de har lyckats slå hål på någonting, möjligtvis har de varit och naggat i kanten på någon alternativförklaring eller så konspirerar de mot polisen.

Några exempel...

VBs mobilmastning

*Känns inte som detta är någon övertygande förklaring som påvisar att hon lämnade lägenheten överhuvudtaget denna kväll. Detta tillsammans med vittnet blir inte starkt och kan inte tas som rimligt tvivel.*

Angående DNA på kroppsdelarna

Ja, motsägande uppgifter, å ena sidan är det absolut inte konstigt att kroppen inte skulle ha DNA kvar från det mycket DNA-intensiva salivet som bör ha ansatts i mun och vagina. Men å andra sidan säger han att det DNA som hittades på vristen, från en troligen betydligt mindre DNA-intensiv hand kan ha blivit kvar efter sköljning.

Sedan att de hade haft ett öppet förhållande till sex är en sanning med modifikation, VB ville bara ha sex när hon hade druckit, vilket kan förklaras av hygienskäl då KJ glömmer att bada, borsta tänderna och att sängen luktade som sur mjölk.

Dessutom far han med osanning när han säger att alla vattendrag i Boden var isbelagda i maj, det var de inte och dessutom så fanns det vatten i värnet, där hundarna markerade.

Men han använder den osanningen till att det ska se ut som att kroppsdelarna är tvättade hemma och anser då att avsaknaden av spår i KJs lägenhet talar för hans oskuld.

Angående uteblivna samtal till VB

Jag vet inte ens om jag behöver kommentera denna idiotiska slutsats, men alla som har ringt VB efter att hon försvann är alltså potentiella mördare, de som inte ringt anses inte ha försökt dölja ett mord.

Att man låtsasringer och påstår att man har ringt styrker i advokatens ögon tydligen att man inte har något att dölja, man är nog bara en envis jävel.

Angående polisens span

Här visar advokaten tydligt att han är grinig för att hans bästa motbevisning rann ut i sanden. Visst är det klantigt att skriva fel datum, men tittar man på de dagliga rapporterna så framstår det solklart hur spaning har bedrivits.

Den visar att MB hade span 18:e, 19:e och eventuellt den 20:e, och att KJ hade span från den 20:e, men de hittade honom tidigast den 21:a. Detta gör att MB hade alibi då han påstår att MB skulle ha placerat ut benen.

Den utredning som han hänvisar till och som han påstår helt utesluter att KJ haft möjlighet, visar istället på betydande luckor i tid då KJ har kunnat utföra flytt av kroppsdelar. Inte ens hans färödrar visste var han var då han flängde ute på nätterna.

På vilket sätt har försvaret slagit hål på någonting.

Sedan finns blod, tejp, likdoft, alternativ gärningsman och mordvapen kvar, ska kolla detta också.
* finns ju inget överhuvudtaget som tyder på att VB mördades i lägenheten, ännu mindre att hon styckades i lägenheten. Målsägarbiträdet hade som uppslag att KJ bar ut kroppen tillsammans med nån inte identifierad datum 7 eller 8e. Var inte det ett ganska korkat uppslag av målsägarbiträdet ta upp?
Varken hundar eller teknisk undersökning har ens hittat fragment som skulle tyda på att VB mördades i lägenheten. Ännu mindre stöd för att kroppen sen ska ha varit i lägenheten till den 7-8e. En död kropp i 2-3 dygn i rumsvärme.. Hade nog luktat mumma det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in